Życie szesnastu karmapów.pdf

(113 KB) Pobierz
Życie szesnastu karmapów
śycie szesnastu karmapów
Strona 1 z 11
Lama Czime Rinpocze jest inkarnacją opata z klasztoru Benczien w Kham we
wschodnim Tybecie. Po najeździe Chin na Tybet, przedostał się do Indii, a następnie
wyjechał do Angli, gdzie zamieszkał. Pracuje w sekcji tybetańskiej British Muscum w
Londynie. OŜenił się z Angielką, z którą ma trzy córki. W Essex załoŜył ośrodek
medytacyjny.
SPIS TREŚCI
(1110-1193)
I Karmapa Dysum Khyenpa
(1206-1283)
II Karmapa Karma Pakszi
(1284-1339)
III Karmapa Rangdziung DordŜe
(1340-1383)
IV Karmapa Rolpe Dord Ŝ e
(1384-1415)
V Karmapa Deszin Sziegpa
(1416-1453)
VI Karmapa Thongwa Donden
(1454-1506)
VII Karmapa Cziedrag Gyatso
(1507-1554)
VIII Karmapa Mikyo Dord Ŝ e
(1556-1603)
IX Karmapa Wangcziuk Dord Ŝ e
(1604-1674)
X Karmapa Czieying DordŜe
(1676-1702)
XI Karmapa Jeszie DordŜe
(1703-1732)
XII Karmapa Cziangcziub Dord Ŝ e
(1733-1797)
XIII Karmapa Dydyl Dord Ŝ e
(1798-1868)
XIV Karmapa Thegcziok Dord Ŝ e
(1871-1922)
XV Karmapa Khacziab DordŜe
(1923-1981)
XVI Karmapa Rangdziung Rikpe DordŜe
Pierwszym Karmapą był Dysum Kheyenpa, Który był głównym uczniem Gampopy (1079-
1153). Sam Gampopa był jednym z dwóch najwybitniejszych uczniów Milarepy, wielkiego
jogina i świętego, sławnego na cały świat ze swojej surowej dyscypliny, poświęcenia
Ŝyciu duchowemu, wielu dokonywanych przez siebie cudów, oraz piękna i głębi pieśni, W
których przekazywał swe nauki, rezultat całkowitego i doskonałego oświecenia. Linia
Milarepy wywodzi się od jego nauczyciela, sławnego tłumacza Marpy Lotsawy, który
chociaŜ był Ŝonatym człowiekiem świeckim, trzykrotnie odwiedził Indię w celu
studiowania i sprowadzania pism. (Linia Marpy sięga wstecz do) indyjskich guru: Naropy,
Tilopy i WadŜradhary, Niebiańskiego Buddy, "Tego, Który DzierŜy Piorun (wadŜrę)".
Ta linia nauczycieli zapoczątkowała szkołę buddyzmu tybetańskiego, w której zachował
się ustny przekaz sześciu jog praktyki ezoterycznej i duchowej realizacji, jakie Marpa
przeniósł do Tybetu od swoich indyjskich nauczycieli. Głównymi uczniami jego
duchowego syna Milarepy byli Reczungpa i Gampopa, ale wysoce indywidualny i trudny
do przewidzenia charakter Reczungpy sprawił, Ŝe nie był on odpowiednim kandydatem
do załoŜenia jakiejkolwiek wyŜszej szkoły uczniów i dlatego to właśnie Gampopa, będący
bhikszu sarwastiwadinem był tym, który skonsolidował otrzymane od Milarepy nauki i
umieścił je na bardziej zorganizowanej podstawie, niezbędnej dla ustanowienia wielkiej i
trwałej tradycji praktyki. Dakpo Kagyu zostało ukształtowane przez nauki Gampopy,
natomiast szkoła załoŜona przez jego głównego ucznia Dysum Khyenpę, I Karmapę, jest
nazywana czasem khamtsang albo karma kagyu.
2009-09-12
198441960.002.png
śycie szesnastu karmapów
Strona 2 z 11
I KARMAPA, DYSUM KHYENPA (1110-1193) Dysum Khyenpa urodził się w Dresod we
Wschodnim Tybecie w 1110 roku. Wszyscy następnie Karmapowie są uznawani za jego
reinkarnacje; on jest teŜ pierwszym Lamą, który dał początek linii kolejnych inkarnacji.
Większość Karmapów równieŜ wybierała Tybet Wschodni jako miejsce swoich narodzin.
JuŜ w początkowym okresie swojego Ŝycia Dysum Khyenpa wykazywał wielką duchową
moc i czystość. W wieku jedenastu lat miał wizję Mahakali, a kiedy indziej, gdy szedł w
podniosłym duchowym stanie po skale, zostawił na niej ślad swojej stopy. Według
tradycji, w szesnastym roku Ŝycia otrzymał od pewnej liczby dakiń i innych bóstw
cudowną czarną koronę utkaną z włosów stu tysięcy niebiańskich istot, a zarazem został
obdarzony wiedzą na temat przeszłości.
Dysum Khyenpa został wyświęcony jako śramanera czyli początkujący mnich i wcześnie
rozpoczął naukę w buddyjskiej szkole kadampa. W roku 1129 udał się do Tybetu
Centralnego, a w wieku trzydziestu lat, po dwóch miesiącach nalegania o audiencję u
Gampopy, został przyjęty na ucznia słynnego nauczyciela. Wkrótce stał się najbardziej
dojrzałym i zaawansowanym z ośmiuset uczniów Gampopy. W 1147r. ZałoŜył klasztor
Karma Dansa na wschód od Nomchu we Wschodnim Tybecie. Pod koniec Ŝycia powrócił
do Tybetu Centralnego, gdzie w dolinie Todlun załoŜył klasztor Tsurphu, połoŜony w
odległości pięćdziesięciu lim na zachód od Lhasy. Odtąd Tsurphu stało się głównym
miejscem pobytu kolejnych inkarnacji Gyalwa Karmapy. Dysum Khyenpa opuścił ciało w
1193 r. w trzecim dniu pierwszego miesiąca roku wołu. Jego ciało zostało spalone
dziewięć dni później. Podczas kremacji wokół jego ciało świeciło czerwone światło, a po
spaleniu, wśród szczątków widziano obrazy bóstw, w popiołach zaś odnaleziono rincil,
róŜnobarwny kryształ, posiadający magiczne i uzdrawiające moce.
II KARMAPA, KARMA PAKSZI (1206-1283) Od śmierci Dysum Khyenpy do narodzin II
Karmapy, Karma Pakszi, minęło około trzynastu lat. Znano go pod przydomkiem
drubcien, "święty wielkich darów", a jego sława jako cudotwórcy ustępuje jedynie sławie
samego Padmasambhawy. Wcześnie opuścił swój dom we Wschodnim Tybecie i
wyruszył do Tybetu Centralnego. W drodze zatrzymał się na jakiś czas u Gyalwa
Pondopa. Podczas recytacji linii lamów kagyu doznał nagłego zrozumienia i rozpoznał w
sobie inkarnację Karmapy. W wieku jedenastu lat został wyświęcony na mnicha w Pondo
Gompa i otrzymał wyjaśnienia do mahamudry i doh Sarahy. W wizji pojawił mu się
jedenastogłowy Awalokiteśwara, który nakłonił go, by w całym Tybecie głosił współczucie
i recytował mantrę OM MANI PEME HUNG. (Podobnie jak słynny król buddyjski z VII w.
Songtsen Gampo, Karmapów i kolejnych Dalaj Lamów uwaŜa się za emanacje
Awalokiteśwary, czyli, z innego punktu widzenia, Padmasambhawy). Karma Pakszi Ŝył w
czasie, gdy w Azji panowali Mongołowie. Jeden z wielu wnuków DŜyngis Chana, Godan
Chan, mianował w 1247 r. opata klasztoru sakjapy, Kunga Gyaltsena, zwanego równieŜ
Sakja Panditą, wiceregentem Tbetu Centralnego, zapoczątkowując w ten sposób
chwilowy okres autorytetu sakjów w Tybecie Centralnym. Sakja Pandita zmarł w 1251r.
Jego następcą został jego siostrzeniec Drangen Phagpa Lodro Gyaltsen, duchowy
nauczyciel innego wnuka DŜyngis Chana, Kublai Chana, który następnie został
pierwszym mongolskim cesarzem Chin. W 1254 r. Kublai Chan przekazał Phagpie
władzę nad całym Tybetem, podtrzymując dominację sakjapów w ziemskich sprawach.
Mongołowie interesowali się jednak równieŜ innymi szkołami buddyzmu tybetańskiego.
W 1255 r. rosnąca sława Karma Pakszi, podówczas pięćdziesięcioletniego sprawiła, Ŝe
Kublai Chan posłał po niego do klasztoru Tsurphu. Na dworze Kublai Chana Karma
Pakszi dokonał wielu cudów i powaŜnie osłabił dotychczasowy wpływ sakjapów. Nie
przyjął jednak zaproszenia Kublai Chana do pozostania na stałe na dworze i wkrótce
opuścił go, udając się w dalszą podróŜ na północ. W czasie podróŜy, na brzegu Hor
Minog załoŜył klasztor i w magicznej walce pokonał pewna liczbę taoistów. Była to
pewnego rodzaju reminiscencja duchowych pojedynków, w których Padmasambhawa i
Milarepa pokonali swoich bonowskich przeciwników w Tybecie. Ludzie z okolicznych
2009-09-12
198441960.003.png
śycie szesnastu karmapów
Strona 3 z 11
krajów przebywali ogromne odległości, aby spotkać się z Karma Pakszi. Gdy w 1256r.
chciał powrócić do Tybetu, został wezwany przez najwyŜszego chana, Mongka,
starszego brata Kublai, który nakazał złoŜyć sobie wizytę w jego pałacu niedaleko
Karakorum. Chan przyjął Karma Pakszi jako swego osobistego nauczyciela. W ten
sposób kagyu była faktycznie pierwszą szkołą tybetańską, która posiadła wpływ na
rządzącego chana, chociaŜ wizyta Sakja Pandity i jego siostrzeńca u Godan Chana
miała miejsce lat wcześniej. Podczas pobytu na dworze Mongki, Karma Pakszi pokonał w
toku dysputy wszystkich przeciwników, tak Ŝe chan wydał faworyzujący buddyzm edykt.
Mongka zmarł w 1260 r. i pomiędzy wnukami DŜyngis Chana rozgorzała walka o władzę.
W 1261 r. Kublai pokonał swego brata Arik Bokę, który uwaŜał się za bardziej legalnego
spadkobiercę i objął władzę jako najwyŜszy Chan. Z powodu swojej wcześniejszej
odmowy pozostania na dworze, Karma Pakszi juŜ u Kublaia pozostawał w niełasce, a
teraz został posądzony o sojusz z Arik Boką i musiał doświadczyć okresu prześladowań,
które skończyły się wygnaniem go do K'u Chu, wilgotnego i niezdrowego miejsca na
wybrzeŜu. Niektórych jego uczniów zamordowano.
Na wygnaniu Karma Pakszi miał wizję Ŝółtego Mańdziuśri, bodhisattwy mądrości o
tysiącu ramion, który w kaŜdym z nich trzymał miseczkę Ŝebraczą ze znajdującym się w
jej środku Buddą. Miało to oznaczać, Ŝe pod przewodnictwem kagyu, Dharma rozszerzy
się w Minyak, Chionach i Mongoli. Dzięki swym duchowym i magicznym mocom, Karma
Pakszi odzyskał łaskę Kublai Chana i po ośmiu miesiącach został uwolniony z zesłania.
Podczas tego okresu mimo tortur nie odniósł Ŝadnego szwanku; nie moŜna go teŜ było
zamknąć w więzieniu. Kublai Chan został jego uczniem, a gdy około 1264 roku Karma
Pakszi opuszczał Mongolię, obdarzył go wieloma kosztownymi darami. Mówi się, Ŝe nie
mając Ŝadnych fizycznych środków na przewiezienie tych darów do Tybetu, wrzucił je do
źródła w pobliŜu Szang-tu i spowodował, Ŝe pojawiły się w sadzawce koło jego klasztoru
Tsurphu. Wśród nich znajdował się złoty dach świątyni, mający pochodzić z klasztornego
uniwersytetu w Nalandzie w Indii, zagrabiony następnie przez Mongołów. Teraz dach ten
pokrywa jedną ze świątyń Tsurphu, zawierającą wykonany przez samego Karma Pakszi
wielki posąg Buddy Śakjamuniego.
Nie śpiesząc się, Karma Pakszi wyruszył w drogę powrotną do Tsurphu, zatrzymując się
w wielu miejscach, aby nauczać w nich Dharmy. Ta podróŜ zabrała mu osiem lat. Po
swoim powrocie Ŝył i nauczał jeszcze przez dziesięć lat. Trzeciego dnia dziewiątego
miesiąca roku owcy (1283) zachorował i chociaŜ jego uczniowie błagali go, Ŝeby ich nie
opuszczał, powiedział, Ŝe jego czas juŜ nadszedł. Mówi się, Ŝe w siedem dni po jego
odejściu nie zobaczono juŜ jego ciała. Mnisi nie przerywali składania ofiar i medytacji i
ósmego dnia ciało znowu się pojawiło. Ci o przejrzystej wizji ujrzeli Herukę, rozmaite
symbole i święte sylaby, natomiast ci, którzy nie byli tak zawansowani w mądrości,
zobaczyli tylko ludzkie ciało. Dziesiątego dnia zostało ono spalone. Na nie spalonych
kościach widziano święte obrazy i mantry, a w popiołach znaleziono, rincil.
III KARMAPA, RANGDZIUNG DORDśE (1284-1339) Rangdziung DordŜe urodził się
ósmego dnia pierwszego miesiąca roku drewnianej małpy podczas wizyty rodziców u
siostry matki. Po narodzinach Rangdziung DordŜe przestraszył swoją ciotkę, wskazując
na księŜyc i oświadczając, Ŝe jest to ósmy księŜyc. Rodzice nakłonili ciotkę, aby
utrzymała to zadziwiające wydarzenie w tajemnicy, sami nie wiedząc, co zrobić z
nadnaturalną dojrzałością swego syna. Mając trzy lata poprosił kogoś, aby zrobił mu
czarną koronę. Później zobaczono go jak siedzi na skale z czarną koroną na głowie i
głosi dzieciom nauki. Miał równieŜ dojrzałe umysłowe zdolności, a gdy jego ojciec zapytał
go o to któregoś dnia, powiedział, Ŝe jest Karmapą. Wówczas jego rodzice przekonali się,
co do rzeczywistości jego mocy i został wysłany do Tsurphu, gdzie w wieku siedmiu lat
wyświęcono go na mnicha.
2009-09-12
198441960.004.png
śycie szesnastu karmapów
Strona 4 z 11
W toku nauki Rangdziung DordŜe miał wizję Mańdziuśrego, który powiedział mu, Ŝe
powinien udać się do Chin. Przez pewien czas podróŜował po Wschodnim Tybecie, a
kiedy w 1331 r. powrócił do Tsurphu, otrzymał od cesarza Toghana Temura uprzejme
zaproszenie do odwiedzenia go. Wraz z listem cesarz przysłał złotą pieczęć, którą
najwyŜszy chan Mongka podarował II Karmapie, Karma Pakszi. Przypominając oddanie,
jakie mieli dla buddyzmu jego mongolscy przodkowie w tym Kublai Chan, cesarz
oświadczył, Ŝe równieŜ pragnie być opiekunem i sługą Dharmy i wychwalał Rangdziung
DordŜe za jego wykształcenie i świętość. List dawał jasno do zrozumienia, Ŝe odmowa
zmartwiłaby cesarza i uczyniła Karmapę odpowiedzialnym za wszelkie zło, jakie
spadłoby na buddyzm w Chinach, podczas gdy jego troska o dobro wszystkich istot, od
cesarza poczynając, niewątpliwie zapewniłaby jego akceptację i wszystko zostałoby
uczynione zgodnie z jego Ŝyczeniami. Karmapa przyjął to wymuszone zaproszenie i
zanim udał się do Chin, w następnym roku (1332) otrzymał drugi list, wyraŜający
zadowolenie cesarza i nakłaniający go, aby nie zwlekał z odjazdem.
Cesarz umarł przed przybyciem Rangdziung DordŜe do Pekinu, ale nowy cesarz,
Riczenpal, nakłonił go do kontynuowania podróŜy. Jednak wkrótce po przybyciu
Rangdziung DordŜe do stolicy(Chin), zmarł takŜe nowy cesarz. Te dwa nagłe zgony
wywołały naturalnie niepokój i przez pewien czas sprawa cesarskiej sukcesji była
niepewna. Rangdziung DordŜe pozostał w Pekinie i był obecny przy wprowadzeniu na
tron następnego cesarza, Toghana Temura.
W roku drewnianego psa(1334) Rangdziung DordŜe miał wizję Awalokiteśwary
wskazującą, Ŝe powinien wrócić do Chin. Przez sześć miesięcy medytował w Samye
Czipur i miał wizję, Padmasambhawy. Nastąpił dalszy okres nauczania i praktyki, ale na
początku 1336 r. otrzymał od cesarza Toghana Temura list, przypominający o jego
obietnicy powrotu (do Chin). List był bardziej utrzymany w bardziej wyraŜającym
szacunek mniej rozkazującym tonie, niŜ list poprzedniego cesarza. Ofiarowywał lamie
najwyŜszy szacunek i udogodnienia podczas podróŜy, chociaŜ znowu wyraŜał obawy o
szkody, jakie mogłaby ponieść Dharma Buddy, gdyby Rangdziung DordŜe nie przyjechał.
Rangdziung DordŜe powrócił do Pekinu w roku ziemnego królika (1338) i zostało dobrze
przyjęty. Jednak czternastego dnia szóstego miesiąca podczas mówienia(mantry) Heruki
oświadczył, Ŝe opuści ciało i wejdzie w Nirwanę. Piętnaście dni później wielu ludzi,
włączając w to cesarza, ujrzało jego twarz. To zdarzenie zostało uwieńczone na obrazie
(przedstawiającym) Karmapę w półksięŜycu.
W zgiełku tego niespokojnego okresu duchowa siła i wpływ były w nieunikniony sposób
związane ze świeckim autorytetem i równieŜ Karmapowie zostali wciągnięci w polityczne
wydarzenia i poruszeni przez zmieniające się losy cesarstwa i innych dynastii. W tym
czasie powstała druga linia inkarnowanych lamów Karmapów zwana linią Czerwonych
Czapek (szamar). Pierwszym lamą tej linii był Drakpa Senge, współczesny Rangdziung
DordŜe. Podczas gdy Karmapowie Czarnych Czapek (szarnag) zdecydowanie unikali
angaŜowania się w polityczne wydarzenia, lamowie Szamar byli bardziej skłonni do
(uczestniczenia w) Ŝyciu politycznym. Ich główną siedzibą stał się połoŜony na północ od
Tsurphu klasztor Yanpakan, załoŜony w 1489 r.Większość inkarnacji Szamarpy urodziło
się w Tybecie Centralnym lub na obszarze, gdzie miały miejsce największe walki
polityczne. Ale chociaŜ uczestniczyli w wydarzeniach politycznych, często mogli
występować w roli pośredników łagodzących róŜne wpływy. Dziewiąta inkarnacja ich linii
(ur. Ok. 1734) była bratem rodzonym, czy teŜ przyrodnim III Panczen Lamy ze szkoły
gelugpa, która dzięki poparciu Mongołów zachowywała wówczas dominującą pozycję
wśród szkół buddyzmu tybetańskiego. Po nagłej śmierci Panczen Lamy w roku 1780,
lama Szamarpa z niewyjaśnionych powodów uciekł do Nepalu i został wciągnięty w
nepalski najazd na Tybet w 1788 i 1791 r. W tym czasie Chińczycy uzyskali polityczny
2009-09-12
198441960.005.png
śycie szesnastu karmapów
Strona 5 z 11
nadzór nad Tybetem przez odziedziczenie podbitych przez cesarza terytoriów
mongolskich. W końcu rząd chiński wysłał wojsko dla tybetańskich oddziałów i zmusił
Nepalczyków do wycofania się. W tym czasie zmarł, podobno w rezultacie otrucia, lama
Szamarpa, którego wydania domagali się Chińczycy. Według innej tradycji jego ciało
rozłoŜyło się za sprawą aktu jego woli, na podstawowe elementy; pozostała tylko lewa
noga jako relikt, który podobno nadal przechowuje się w Kathmandu. Jego własność
została skonfiskowana przez Dalaj Lamę, który zakazał rozpoznawania dalszych
inkarnacji tej linii. Mimo to kagyupowie są przekonani, Ŝe lamowie Szamarpy nadal
kontynuują swoje inkarnacje w osobach kolejnych Situ Rinpocze. Godne odnotowania
jest to, Ŝe obecny, XVI karmapa rozpoznał inkarnację Szamarpy, którą następnie
zatwierdził Dalaj Lama. Ten Szamarpa studiuje obecnie Dharmę i praktykował medytację
w klasztorze Rumtek w Sikkimie.
IV KARMAPA, ROLPE DORDśE (1340-1383) IV Karmapa urodził się ósmego dnia
trzeciego miesiąca roku Ŝelaznego smoka. Jest powiedziane, Ŝe zaraz po urodzeniu się
usiadł ze skrzyŜowanymi nogami i wypowiedział mantrę OM MANI PEME HUNG. Matka,
zatrwoŜona z powodu tego dziwnego zjawiska, uspokoiła się po pomyślnym śnie, w
którym śniła, Ŝe zbudowała most nad rzeką. Nieco później sam Rolpe DordŜe
oświadczył, Ŝe jest Karmapą. Jeszcze jako dziecko został wprowadzony do klasztoru
Tsurphu, gdzie studiował przez wiele lat. W roku 1356 cesarz Toghan Temur, patron jego
poprzedniej inkarnacji, zaprosił go do Chin. Rosnąca wówczas autonomia Tybetu
spowodowała zredukowanie mongolskiej kontroli do zwykłej formalności i chociaŜ list
cesarza napisano w formie polecenia, był utrzymany w niezwykle grzecznym tonie i
wyraŜał wielki szacunek. Nawiązując do degeneracji obecnych czasów, poprosił
wielkiego nauczyciela, aby nie ograniczał swojej kochającej Ŝyczliwości do Tybetu, ale
prowadził do prawdziwej nauki istoty, które zbłądziły i odeszły z właściwej ścieŜki. Rolpe
DordŜe udał się do Chin w roku 1359 i pozostał tam aŜ do roku 1363, będąc czczonym i
wpływowym nauczycielem. W tym czasie dynastia mongolska chyliła się ku upadkowi. W
tej atmosferze wątpliwości i niepewności, jaka towarzyszy kocom epok, potrafił z wielką
siła i zaufaniem inspirować ludzi swoją duchową wiedzą.
Dzięki swojej duchowej mądrości i cudownym mocom, Rolpe DordŜe zyskał wielkie
uznanie w Tybecie. Po powrocie do Tybetu zbudował wiele świątyń i był jednym z
nauczycieli młodego Tsong Khapy (1357-1419), który później załoŜył szkołę gelugpa. Po
zmianie dynastii w Chinach Tai Tsung, pierwszy cesarz dynastii Ming, zaprosił w 1368 r.
Rolpe DordŜe i innych wybitnych lamów do Chin. Rolpe DordŜe nie powrócił do Chin, ale
w 1374 r. wysłał do cesarza posłańców, a następnie ponawiał to co jakiś czas aŜ do
chwili swojej śmierci. Trzeciego dnia w roku wodnej świni opuścił ciało, wchodząc w
Nirwanę wraz z odgłosem trzęsienia ziemi i widokiem tęczy. Jego ciało nie zostało
spalone, lecz pochowane w stupie w Tsurphu.
V KARMAPA, DESZIN SZIEGPA (1384-1415) Przed urodzeniem się V Karmapy, jego
matce śniło się, Ŝe zbierała złote kwiaty i muszle (symbolizujące pracę Dharmy).
Oświadczyła, Ŝe słyszała równieŜ dobywający się z jej łona dźwięk mantry OM AH
HUNG. Deszin Sziegpa urodził się o świcie osiemnastego dnia szóstego miesiąca roku
drewnianego ptaka. Matka przez dziewięć miesięcy utrzymywała jego narodziny w
tajemnicy. Kiedy miał trzy lata oznajmił, Ŝe jest Karmapą i został zabrany do Tsurphu.
Zadziwił swego nauczyciela, opowiadając zdarzenia z poprzednich Ŝywotów, a takŜe
innych słuchaczy posiadaną w tak wczesnym wieku zręcznością w dialektyce. W wieku
siedmiu lat został wyświęcony (na mnicha), a kiedy miał jedenaście lat, zabrano go do
Dziowo Rinpocze, świętego posągu Buddy w Lhasie. Jako cudotwórca stał się jeszcze
bardziej znany od swego poprzednika. W roku 1407 przyjął zaproszenie do Nanking, aby
poprowadzić pamiątkowe ceremonie dla rodziców cesarza Cheng Tsu. Tam został
uznany za głównego buddyjskiego mnicha w całym cesarstwie. Cudowne wydarzenia,
2009-09-12
198441960.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin