PLAN DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZY
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
GRUPY V
Blok tematyczny: Urządzenia elektryczne.
Cel główny:
· Zapoznanie się ze sposobami oświetlenia mieszkań dawniej i dziś
· Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
· Kształtowanie słuchu i pamięci
· Rozwijanie sprawności manualnej
· Dostarczenie wiedzy dotyczącej możliwości wykorzystania komputera w zdobywaniu wiedzy i uświadamianie konieczności ograniczenia czasu spędzanego przy tym urządzeniu
· Wyznaczenie wyniku dodawania za pomocą liczenia na liczmanach
· Wyrażanie swoich przeżyć w formie ekspresji plastycznej
· Zapoznanie z możliwością wykorzystywania urządzeń elektrycznych ułatwiających pracę ludziom w życiu codziennym
· Praktyczne wykorzystanie miksera
· Ćwiczenia poranne zestaw nr XIII wg. K. Wlaźnik
· Zabawa ruchowo – naśladowa: „ Idź – stój”
· Zabawa ruchowa: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.
· Zabawa ruchowa – Popcorn
Obszar działalności edukacyjnej
Treści edukacyjne
Temat zajęć
Oczekiwane umiejętności i wiadomości dziecka
Umiejętności rozszerzone
Data realizacji
Nr 4 Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
1) Przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach
3) Stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć
„ Robię pstryk i światło w mig”
- Wymienia sposoby oświetlenia pomieszczenia dawniej i dziś, wypowiada się na temat treści opowiadania
- wymienia kilka nazw urządzeń technicznych, uwzględniając podział na te, które ułatwiają pracę człowiekowi
- rozumie zasadę dotyczącą bezwzględnego zakazu samodzielnego korzystania z urządzeń elektrycznych
- umie zaprojektować urządzenie, określić jego zastosowanie, podać nazwę, wymyśleć odgłosy, jakie urządzenie wydaje, opowiedzieć jak powstała praca
Nr 8 Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i tańce
1) Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu
4)W skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej
Zabawy przy piosence „Domowe sprzęty elektryczne”
- potrafi określić tempo i nastrój piosenki
- wymieni sprzęt elektryczny o którym była mowa w piosence i powie do czego one służą
- powtórzy za nauczycielem fragmenty melodii na sylaby: la,la, na, na, ta, ta.
- Potrafi rozpoznać nagrane odgłosy pracujących sprzętów elektronicznych
Nr 14 Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
5)słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami
6)układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
Słuchanie opowiadania
D. Krawczyńskiej „ Terka z komputerka”
- rozwiąże zagadkę
- wyjaśni dlaczego zbyt długie siedzenie przed komputerem jest szkodliwe
- obliczy na palcach i poda wynik
Nr 9 Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne
2)Umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych kompozycji i form konstrukcyjnych
3)Wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą
„ Na szklanym ekranie” – malowanie farbami na kartce w kształcie ekranu telewizyjnego
- rozwiąże zagadki słowne
- wyszuka na obrazku urządzeń elektrycznych
- potrafi wyrazić swój nastrój poprzez ruch
- wypowie się na temat ulubionych programów telewizyjnych
- odgadnie jakich zabawek są widoczne cienie na ścianie
Nr 3Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
Nr 10 Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
3)uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach
4)w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach
2)grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, itp.
3) interesuje się urządzeniami technicznymi, próbuje rozumieć, jak one działają i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich
Zabawa w kojarzenia
„Co do siebie pasuje?”
- dopasuje kartoniki do siebie i ułoży je parami
- opisze wygląd miksera
- poszukuje odpowiedzi na pytanie „ Dlaczego urządzenia elektryczne pomagają w domu?”
- oceni wartość logiczną usłyszanych zdań
Blok tematyczny: Pory roku – ZIMA
· Zapoznanie z charakterystycznymi cechami zimy
· Zapoznanie ze sposobem chronienia się przed zimnym wiatrem
· Uświadamianie potrzeby ubierania się odpowiednio do pogody
· Rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej
· Rozwijanie koncentracji uwagi i umiejętności wypowiadania się
· Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie określonego zbioru
· Umuzykalnianie dzieci
·
· Ćwiczenia poranne zestaw nr XIII
· zabawa ruchowa – koty i myszy – zazazazabawa ruchowa – koty i myszy zabawa z elementami czworakowania
· zabawa zabawa skoczna – Zuch
· zabawa ruchowa z elementami orientacyjno porządkowymi „Kto cię woła”
· zabawa ruchowa z elementem podskoku – Popcorn
· zabawa ruchowa z elementem czworakowania – pieski w budzie
naatallie