Wielokierunkowa aktywność dzieci – MAJ /cz. V/
Integralny ośrodek tematyczny: WSZYSTKO WOKÓŁ KWITNIE
dnia
Społeczna, przyrodnicza, techniczna i zdrowotna
Matematyczna
Słuchowa, muzyczna
Plastyczna
Gry i zabawy ruchowe
Wszystko wokół kwitnie
„Sadzimy bratki” – działanie dzieci. Zapoznanie ze sposobem sadzenia rozsady kwiatowej. Rozumienie, czego roślina potrzebuje do wzrostu. Wdrażanie do pielęgnowania roślin.
„W ogrodzie” – obserwacje najbliższego otoczenia. Rozpoznawanie i nazywanie roślin w najbliższym otoczeniu. Zwracanie uwagi na ich bogata kolorystykę i zapachy.
„Wszystko wokół kwitnie” – praca z obrazkiem. Posługiwanie się nazwami roślin kwitnących wiosną. Dzielenie się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami.
Budowanie wypowiedzi poprawnej gramatycznie.
Wykonanie zadania w kartach pięciolatka. Liczenie elementów i określanie ich liczby liczebnikiem. Posługiwanie się określeniem tyle samo.
„Zrywamy kwiaty” – zabawa przy muzyce. Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy. Doskonalenie poruszania się w korowodzie.
„Kolorowy kwiat” – praca plastyczna. Wypychanie wszystkich części z tekturki. Dokładne składanie ich na połowę wzdłuż przerywanych linii. Dopasowywanie do rysunku. Smarowanie klejem i naklejanie.
„Kolorowe kwiaty” – praca plastyczna. Uważne słuchanie i wykonywanie poleceń. Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.
Zabawa z elementem równowagi „Nie podepcz grządek”.
K 5, s. 1
W 5, s. 1,2
Podstawa programowa
Ad 12, p. 1
Ad 13, p. 1
Ad 14, p. 3
Ad 5, p. 4
Wiosna wśród owadów
„Czy to owad?” – zabawa dydaktyczna. Wyodrębnienie owadów spośród zwierząt. Globalne czytanie wyrazu owady.
Obserwowanie biedronek w ogrodzie przedszkolnym. Pokaz nauczycielki, w jaki sposób można wziąć biedronkę na podstawiony liść i przenieść ją w bezpieczne miejsce.
Słuchanie opowiadania Mateusza Galicy „Wiercipiętek poznaje owady”. Uważne słuchanie utworu i udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści.
Wykonanie zadania z wyprawki pięciolatka.
Rozpoznawanie na obrazkach i nazywanie owadów. Globalne czytanie i dopasowywanie podpisów do obrazków: ul, komar, konik polny, kret, motyl, ptak, osa, kot, biedronka.
Wykonanie zadania z wyprawki pięciolatka. Łączenie motyli z cyfrą zgodnie z odpowiednia liczbą kółek na skrzydełkach.
Liczenie w zakresie 1 – 10.
„Owady” – ćwiczenia słuchowe.
Wskazywanie obrazka, którego nazwa rozpoczyna się głoską: k oraz tych, których nazwy nauczycielka wypowiada głoskami.
„Wiosenne odgłosy” – ćwiczenia słuchowe. Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez owady i przyporządkowywanie ich do obrazka.
„Zwierzęta” – składanie z części obrazków. Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej, uważności i dokładności. Wdrażanie do doprowadzenia pracy do końca.
Rysowanie ilustracji do opowiadania „Wiercipiętek poznaje owady”. Odzwierciedlanie w formie plastycznej zapamiętanych treści utworu. Próby samodzielnego opowiadania w oparciu o rysunki ułożone według chronologii wydarzeń.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Motyle i kwiaty”.
„Taniec muszek” – zabawa z elementem biegu przy utworze Ireny Garzteckiej.
W 5, s. 5
W 5, s. 3
Płyta CD 2, efekty 30
W 5, s. 6
Płyta CD 2, utwór 29
Ad 12, p. 2
Ad 3, p. 3
Ad 14, p. 6
Ad 4, p. 1
Ad 9, p.2
Drzewo mieszkaniem wielu zwierząt
„Drzewa” – wypowiedzi przy obrazkach. Wzbogacanie słownika o nazwy drzew: dąb, wierzba, brzoza, topola, sosna, świerk oraz określenia dotyczące ich wyglądu: smukłe, strzeliste, rozłożyste, potężne...
„Drzewo i jego mieszkańcy” – praca z obrazkiem. Poznanie budowy drzewa. Rozumienie zależności pomiędzy światem roślin i zwierząt.
W ogrodzie obserwowanie drzew – nazywanie, określanie cech.
„Dobieramy wyrazy” – zabawa dydaktyczna połączona z wykonaniem zadania w kartach pięciolatka. Wzbogacanie słownika. Wyszukiwanie wyrazów przeciwstawnych. Globalne czytanie podpisów do obrazków.
Wykonanie zadania z wyprawki pięciolatka. Doskonalenie liczenia i utrwalanie znajomości cyfr w zakresie 5 – 10.
„Liczę i koloruję” – wykonanie zadania w kartach pięciolatka. Doskonalenie liczenia w zakresie 10. Utrwalanie znajomości cyfr w zakresie 2 – 10.
Wprowadzenie do nauki piosenki „Drzewo mieszkanie”. Zapoznanie ze słowami i melodią.
Rysowanie flamastrami ilustracji do piosenki „Drzewo mieszkanie”. Odzwierciedlanie w formie plastycznej wiadomości zdobytych na zajęciach.
„Drzewo” – zabawa odprężająca.
K 5, s. 4
W 5, s. 7
K 5, s. 2
Płyta CD 2, piosenka 27
Ad 3, p. 2
Ad 3
Ad 8, p. 1
Ad 9, p. 2
...
Wiciu9116