M. Porter - Strategia konkurencji.pdf

(3189 KB) Pobierz
strategia konkurencji 6.11..indd
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
OD AUTORA
SPIS TREŒCI
OD AUTORA .............................................................. 9
WPROWADZENIE ....................................................... 13
Zarys: Klasyczne podejście do formułowania strategii ................. 16
CZÊŒÆ I
OGÓLNE METODY ANALITYCZNE
ROZDZIA£ 1
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA .............................. 23
Strukturalne wyznaczniki natężenia konkurencji ............................. 25
Analiza strukturalna a strategia konkurencji ................................. 55
Analiza strukturalna a defi niowanie sektora ................................ 58
ROZDZIA£ 2
PODSTAWOWE STRATEGIE KONKURENCJI ........................ 60
Trzy rodzaje strategii ........................................................................ 60
„Ugrzęźnięcie” ................................................................................. 68
Ryzyko związane z podstawowymi strategiami .............................. 71
ROZDZIA£ 3
ZARYS ANALIZY KONKURENTÓW .................................. 75
Składniki analizy konkurenta ......................................................... 77
Synteza czterech składników — schemat reakcji konkurenta ...... 98
Analiza konkurentów i prognozowanie sektora ............................ 102
Potrzeba systemu zbierania informacji o konkurentach ................ 102
ROZDZIA£ 4
SYGNA£Y RYNKOWE .................................................. 107
Rodzaje sygnałów rynkowych ....................................................... 108
Wykorzystanie doświadczeń z przeszłości
przy rozpoznawaniu sygnałów ....................................................... 120
Czy zajmowanie się sygnałami rynkowymi może
rozpraszać uwagę? ......................................................................... 121
5
www.mtbiznes.pl
 
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
ROZDZIA£ 5
POSUNIÊCIA KONKURENCYJNE ..................................... 122
Niestabilność sektora: prawdopodobieństwo
wojny konkurencyjnej .................................................................... 124
Posunięcia konkurencyjne ............................................................. 126
Zaangażowanie ................................................................................. 136
Ogniska ............................................................................................. 143
Ujawnianie informacji i zachowywanie tajemnicy ........................ 144
ROZDZIA£ 6
STRATEGIA WOBEC NABYWCÓW I DOSTAWCÓW ............... 146
Wybór nabywców ........................................................................... 146
Strategia zaopatrzenia ................................................................... 162
ROZDZIA£ 7
ANALIZA STRUKTURALNA WEWN¥TRZ SEKTORA ............ 167
Wymiary strategii konkurencji ....................................................... 168
Grupy strategiczne .......................................................................... 170
Grupy strategiczne a rentowność fi rmy .......................................... 185
Formułowanie strategii .................................................................. 192
Mapa grup strategicznych jako narzędzie analityczne .................... 197
ROZDZIA£ 8
EWOLUCJA SEKTORA .............................................. 200
Podstawowe koncepcje ewolucji sektora .................................... 201
Procesy ewolucyjne ...................................................................... 207
Główne zależności w ewolucji sektora ........................................... 231
CZÊŒÆ II
PODSTAWOWE RODZAJE ŒRODOWISK SEKTORÓW
ROZDZIA£ 9
STRATEGIA KONKURENCJI
W SEKTORACH ROZPROSZONYCH ................................ 239
Co powoduje rozproszenie sektora? ............................................... 242
Przezwyciężanie rozproszenia ....................................................... 248
Jak sobie radzić z rozproszeniem? ................................................... 254
Potencjalne pułapki strategiczne .................................................... 259
Formułowanie strategii ................................................................. 262
6
www.mtbiznes.pl
 
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
OD AUTORA
ROZDZIA£ 10
STRATEGIA KONKURENCJI
W POJAWIAJ¥CYCH SIÊ SEKTORACH ............................ 264
Środowisko strukturalne ............................................................. 265
Czynniki ograniczające rozwój sektora ......................................... 270
Wczesne i późniejsze rynki ....................................................... 275
Decyzje strategiczne .................................................................... 280
Techniki prognozowania ............................................................... 285
Do jakich pojawiających się sektorów wejść? ............................. 287
ROZDZIA£ 11
DOJRZEWANIE SEKTORA ........................................... 288
Zmiany w sektorze w fazie dojrzewania ......................................... 289
Niektóre strategiczne konsekwencje dojrzewania ......................... 292
Strategiczne pułapki w fazie dojrzewania ...................................... 299
Organizacyjne konsekwencje dojrzałości .................................... 302
Dojrzewanie sektora a naczelny dyrektor fi rmy ......................... 306
ROZDZIA£ 12
STRATEGIA KONKURENCJI
W SEKTORACH SCHY£KOWYCH .................................. 308
Strukturalne wyznaczniki konkurencji w fazie schyłkowej ....... 309
Warianty strategii w okresie schyłkowym ....................................... 323
Wybór strategii na okres schyłku ................................................. 328
Pułapki w okresie schyłkowym ..................................................... 331
Przygotowanie do schyłku ............................................................ 332
ROZDZIA£ 13
KONKURENCJA W SEKTORACH GLOBALNYCH ................. 333
Przyczyny i przeszkody w konkurencji globalnej ........................... 335
Ewolucja w kierunku sektorów globalnych ..................................... 347
Konkurencja w sektorach globalnych ........................................... 351
Warianty strategii w sektorach globalnych .................................... 355
Tendencje wpływające na konkurencję globalną ............................. 356
7
www.mtbiznes.pl
 
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
CZÊŒÆ III
DECYZJE STRATEGICZNE
ROZDZIA£ 14
STRATEGICZNA ANALIZA INTEGRACJI PIONOWEJ ............. 363
Strategiczne korzyści i koszty integracji pionowej ....................... 365
Szczególne zagadnienia strategiczne przy integracji wprzód ........ 380
Szczególne zagadnienia strategiczne przy integracji wstecz ........ 383
Umowy długoterminowe a ekonomie integracji .......................... 384
Złudzenia występujące przy podejmowaniu decyzji
o integracji pionowej ..................................................................... 388
ROZDZIA£ 15
ROZBUDOWA ZDOLNOŒCI PRODUKCYJNEJ ..................... 391
Elementy decyzji o rozbudowie zdolności produkcyjnej ............ 392
Przyczyny nadmiernej rozbudowy zdolności produkcyjnej ........ 396
Strategia wyprzedzająca .............................................................. 405
ROZDZIA£ 16
WEJŒCIE DO NOWYCH DZIEDZIN ................................. 409
Wewnętrzny rozwój jako forma wejścia ..................................... 410
Wejście przez nabycie fi rmy ....................................................... 422
Wejście sekwencyjne .................................................................... 429
ZA£¥CZNIKI
ZA£¥CZNIK A
TECHNIKI ANALIZY PORTFELI
W ANALIZIE KONKURENTÓW ...................................... 433
Macierz rozwoju i udziału ........................................................... 433
Macierz pozycji przedsiębiorstwa i atrakcyjności sektora ............ 437
ZA£¥CZNIK B
JAK PRZEPROWADZIÆ ANALIZÊ SEKTORA ........................ 440
Strategia analizy sektora ................................................................ 440
Źródła opublikowane ...................................................................... 444
Zbieranie danych w terenie ........................................................ 449
BIBLIOGRAFIA ....................................................... 456
8
www.mtbiznes.pl
 
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
ROZDZIA£ 1
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
Istotą formułowania strategii konkurencji jest odniesienie przed-
siębiorstwa do jego otoczenia. Jakkolwiek właściwe otoczenie jest
bardzo szerokie, obejmujące oprócz sił ekonomicznych również
społeczne, to kluczowym elementem otoczenia fi rmy jest sektor
(sektory), w którym konkuruje. Jego struktura wywiera silny wpływ
na określenie konkurencyjnych reguł, a także strategii, które fi rma
może stosować. Siły poza danym sektorem mają znaczenie głównie
względnie, skoro siły zewnętrzne zazwyczaj wpływają na wszystkie
fi rmy należące do niego, to kluczem są odmienne możliwości fi rm
radzenia sobie z nimi.
Natężenie konkurencji w sektorze nie jest ani sprawą zbiegu oko-
liczności, ani wynikiem pecha, ale wynika ze struktury ekonomicznej
i wychodzi daleko poza zachowania obecnych konkurentów. Stan
konkurencji zależy od pięciu podstawowych sił konkurencyjnych
(rysunek 3). Połączona moc tych sił wyznacza ostateczny potencjał
zysku sektora, mierzony długofalową stopą zysku. Poszczególne
sektory zasadniczo różnią się pod względem ostatecznego poten-
cjału zysku, tak jak różni się moc sił. Z dużą mocą występują one
w takich sektorach, jak przemysł opon samochodowych, papierni-
czy czy hutnictwo, w których żadna fi rma nie osiąga zawrotnych
zysków, a stosunkowo łagodnie w przemyśle usług i urządzeń
wiertniczych, kosmetycznym i drogeryjnym, gdzie wysoka stopa
zysku występuje często.
W tym rozdziale zajmuję się wyróżnieniem podstawowych cech
strukturalnych sektora, wyznaczających moc sił konkurencyjnych,
a zatem i jego rentowność. Celem strategii konkurencji jednost-
ki gospodarczej w danym sektorze jest wyszukanie takiej pozycji,
w której przedsiębiorstwo najlepiej może się bronić przed tymi si-
łami albo spożytkować je na własną korzyść. Skoro połączona moc
tych sił może być boleśnie odczuwana przez wszystkich konku-
rentów, to kluczem do opracowania strategii jest przeanalizowanie
23
www.mtbiznes.pl
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin