EDUKACJA DLA ROZWOJU.pdf

(2659 KB) Pobierz
418463224 UNPDF
418463224.012.png
418463224.013.png 418463224.014.png 418463224.015.png 418463224.001.png 418463224.002.png 418463224.003.png 418463224.004.png 418463224.005.png 418463224.006.png 418463224.007.png 418463224.008.png 418463224.009.png
Edukacja dla rozwoju
Gdańsk 2010
418463224.010.png
Seminarium i publikacja w ramach współpracy
z Fundacją Konrada Adenauera
Copyright by
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
80-227 Gdańsk, ul. Do Studzienki 63
tel. (58) 524 49 00
faks (58) 524 49 08
www.ibngr.pl
e-mail: ibngr@ibngr.pl
Redakcja
Jan Szomburg, Piotr Zbieranek
Redakcja językowa
Alicja Dąbrowska-Nowacka, Barbara Gaweł
Skład (T E X)
Łukasz Sitko
ISBN 978-83-7615-051-2
CIP - Biblioteka Narodowa
Edukacja dla rozwoju / [red. Jan Szomburg, Piotr
Zbieranek] ; Polskie Forum Obywatelskie. - Gdańsk
: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, 2010. -
(Wolność i Solidarność ; nr 22)
Wydanie I
Gdańsk 2010
c
418463224.011.png
Spis treści
Jan Szomburg
Wstęp: Czy idziemy w dobrym kierunku?
........................................................................
5
Teraźniejszość – diagnoza sytuacji i jej uwarunkowania
Jan Truszczyński
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej wobec wyzwań współczesności
................ 9
Zofia Kłakówna
Reformatorskie sukcesy i porażki w dziedzinie edukacji szkolnej
........................ 15
Zbigniew Kwieciński
Edukacja polska wobec przełomów i wyzwań. Reformy w świecie pozorów
.... 27
Stefan M. Kwiatkowski
Uwarunkowania rozwoju edukacji w Polsce
................................................................. 33
Bogusław Śliwerski
O potrzebie uspołecznienia polskiej szkoły, czyli o niedokończonej
zmianie oświatowej
................................................................................................................
39
Sławomir Krzychała
Czy polska szkoła jest „przystosowana” do działania w stanie
niekończących się reform?
.................................................................................................
49
Włodzimierz Zielicz
Dlaczego szkoła działa tak jak działa?
...........................................................................
55
Anna Sobala-Zbroszczyk
Triada niedopasowania. O misji polskiej szkoły ........................................................... 67
Grażyna Czetwertyńska
Krok w kierunku nauczycielskiej i uczniowskiej autonomii
....................................
73
Sławomir Krzyśka
Czy współczesna szkoła uczy przyswajania i przeżywania wartości?
.................
79
Piotr Zbieranek
Podmiotowość w edukacji. Edukacja do podmiotowości
........................................
85
Zgłoś jeśli naruszono regulamin