skrypt M. korona.doc

(790 KB) Pobierz
1

Marek Korona

 

Finanse publiczne

                                                                                                                                                                    str

 

1. Pojęcie i funkcje finansów publicznych                                                                                     1

1.1. Pojęcie finansów publicznych                                                                                                                1

1.2. Finanse publiczne w systemie finansowym                                                                                    3

1.3. Ekonomiczne przesłanki występowania (wyodrębnienia) finansów publicznych    5

1.4. Funkcje finansów publicznych                                                                                                   6

 

2. Zadania publiczne                                                                                                                              9

2.1. Zadania państwa (władz centralnych)                                                                                11

2.2. Zadania samorządu terytorialnego                                                                                               11                                                                                                               

3. Sektor finansów publicznych                                                                                                   13

     3.1. Podmioty i instytucje sektora finansów publicznych                                             13

     3.2.Ogólne zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów

           publicznych                                                                                                              15

 

4. Dochody  i wydatki publiczne                                                                                               18

    4.1. Przychody, dochody, środki publiczne.                                                                   18

    4.2. Rodzaje dochodów publicznych                                                                              20

    4.3. Wydatki  i rozchody publiczne                                                                                21

    4.4. Rodzaje wydatków publicznych                                                                              22

 

5.  Rozmiary sektora finansów publicznych w Polsce                                                   24

 

6. System budżetowy państwa                                                                                          27

     6.1. Zasady budżetowe                                                                                                   27

     6.2. Wieloletni Plan Finansowy Państwa                                                                                 29
     6.3. Ustawa budżetowa                                                                                                  30
                   6.3.1. Załączniki do ustawy budżetowej                                                                 31
            6.3.2.Budżet państwa                                                                                              31

    6.3.2.1. Dochody budżetu państwa                                                                          32

    6.3.2.2.Wydatki budżetu państwa.                                                                      35                                                                    

                6.3.2.3.Deficyt budżetu państwa                                                                         38                                                                        

    6.4. Budżet jednostek samorządu terytorialnego                                                         40                                                     

    6.4.1. Dochody jednostek samorządu terytorialnego                                                41                                       

    6.4.2. Wydatki jednostek samorządu terytorialnego                                                 44

 

Pytania

 

Literatura

 

 

                                                  

 

 

Finanse publiczne

 

1. Pojęcie i funkcje finansów publicznych

 

1.1. Pojęcie finansów publicznych

W literaturze przedmiotu występują różne definicje finansów publicznych. Jednak wspólną cechą rozważań dotyczących istoty finansów publicznych jest podkreślanie, że stanowią one z jednej strony wyodrębnioną dyscyplinę naukową, zaliczaną do nauk ekonomicznych, z drugiej zaś strony kompleks zjawisk występujących w życiu społeczno-gospodarczym.[1] Ten dualizm pojęciowy – jak podkreśla A. Wernik  - jest pozorny, bo przedmiotem dyscypliny naukowej określanej jako finanse publiczne, jest właśnie kompleks zjawisk określany też jako finanse publiczne. Wymieniony autor stwierdza dalej, że finanse publiczne „jak każda dyscyplina naukowa, ma swoje podstawy teoretyczne, metody badawcze, tradycje itd., ale w ostatecznym rachunku sprowadza się pogłębionego, teoretycznie uporządkowanego, analitycznego opisu owego kompleksu zjawisk”[2]

Zjawiska te powstają w procesach  gromadzenia oraz rozdysponowaniem środków publicznych. Ich powstawanie jest związane  z całą ich otoczką, polegającą  na planowaniu, ewidencji, sprawozdawczości i kontroli (tzw. otoczka instytucjonalną).[3]  Do procesów gromadzenia oraz rozdysponowaniem środków publicznych w ustawie o finansach publicznych[4] zaliczono w szczególności:

1)     gromadzenie dochodów i przychodów publicznych;

2)     wydatkowanie środków publicznych;

3)     finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa;

4)     zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne;

5)     zarządzanie środkami publicznymi;

6)     zarządzanie długiem publicznym;

      7)  rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.

Nowoczesna nauka o finansach publicznych jak podkreśla - S. Owsiak „..nie ogranicza się do

badania gospodarki funduszami publicznymi, lecz wyjaśnia treść ekonomiczną i społeczną

funduszy publicznych, stara się uchwycić związki przyczynowo-skutkowe między gromadzeniem pieniężnych środków publicznych a procesami gospodarowania, procesami społecznymi i procesami politycznymi.”[5]

Środki pieniężne są gromadzone i rozdysponowane przez  podmioty (grupy podmiotów) mających charakter publicznoprawny, wiążą się one bowiem ze stanem państwa, jego funkcjami i zadaniami. Podmioty publicznoprawne to podmioty które realizują zadania państwa - zadania władz państwowych.

Dla potrzeb niniejszego opracowania przyjmiemy za A. Wernikiem – definicję finansów publicznych jako „system finansowania zadań władzy państwowej”. Władza państwowa jest zazwyczaj podzielona na władzę centralną i samorząd terytorialny.

 

1.2. Finanse publiczne w systemie finansowym

Finanse publiczne są tylko częścią systemu finansowego[6] (schemat 1). Części te są ze sobą

 

Schemat 1.         Współzależności między częściami składowymi finansów

Źródło: S. Flejterski, Metodologia finansów, PWN, 2007, s. 75

ściśle powiązane. Poszczególne części (rodzaje finansów) różnią się między sobą m.in. funkcjami, zakresem działania, instrumentami itp.

W polskiej literaturze najpełniejszą klasyfikację elementów (podsystemów i ogniw) krajowego systemu finansowego (traktując system finansowy jako część systemu ekonomicznego i społecznego) zaprezentował Z. Polański.[7] dzieląc go na:

1) publiczny system finansowy (sektor finansów publicznych),

2) rynkowy system finansowy (sektor finansów komercyjnych, prywatnych).

 

Rynkowy system finansowy wg wymienionego autora dzieli się na cztery podsystemy:

-          system bankowy i parabanki,

-          system ubezpieczeń gospodarczych (osobowych i majątkowych),

-          system finansowy przedsiębiorstw,

-          system finansowy gospodarstw domowych.

Rynkowy system finansowy jest mechanizmem współtworzenia i przepływu środków pieniężnych, działającym w oparciu o podmioty prywatne (instytucje finansowe). Składa się z czterech ogniw, są to: rynki finansowe (np. pierwotne i wtórne, pieniężne i kapitałowe, krajowe i międzynarodowe), instytucje finansowe (np. kantory, domy maklerskie, banki, towarzystwa ubezpieczeniowe itp.), instrumenty finansowe (np. akcje, obligacje, kredyty itp.) oraz zasady, na jakich funkcjonują trzy pierwsze ogniwa

Publiczny system finansowy jest mechanizmem zapewniającym współtworzenie i przepływ środków pieniężnych, które umożliwiają władzom publicznym dostarczanie dóbr publicznych oraz usług i świadczeń społecznych. Podobnie jak w rynkowym systemie finansowym wyodrębnia się w nim cztery ogniwa, tj.: instytucje budżetowe (określające funkcjonowanie różnych rodzajów budżetów publicznych; ustalające cele liczbowe oraz zasady proceduralne), instrumenty fiskalne (dochodowe - podatki, cła, opłaty publiczne, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne; wydatkowe – górne limity wydatków, dotacje budżetowe, poręczenia i gwarancje skarbowe) , publiczne instrumenty finansowe (zobowiązania na pokrycie długu publicznego)instytucje fiskalne (instytucje które sporządzają i uchwalają budżety publiczne;  instytucje poboru danin publicznych; instytucje fiskalne dokonujące wydatków publicznych; instytucje fiskalne dokonujące kontroli finansowej ).[8]

Do zasadniczych różnić między finansami publicznymi a niepublicznymi (prywatnymi) zalicza się:[9]

1)     finanse publiczne gromadzone są na zasadzie przymusu prawnego i przeznaczane są na zaspokojenie potrzeb publicznych (ogółu społeczeństwa), natomiast niepubliczne służą głównie realizacji celów indywidualnych,

2)     zakres finansów publicznych jest znacznie szerszy niż niepublicznych, rozmiarami swymi

      przewyższają z zasady zasoby i środki pieniężne podmiotów prywatnych  (występuje

      znaczna koncentracja środków publicznych w stosunkowo niewielkiej liczbie podmiotów

      np. w budżecie państwa, funduszach celowych,  budżetach jednostek samorządu

      terytorialnego, finanse niepubliczne są rozdrobnione),

3)     zarządzanie całością finansów publicznych niż finansów niepublicznych jest znacznie

     bardziej scentralizowane i skoordynowane niż całkowicie zindywidualizowane

     zarządzanie finansami niepublicznymi,

4)     operacje finansowe dokonywane w zakresie finansów publicznych wpływają znacznie na

      ogólną równowagę finansową państwa, natomiast finanse niepubliczne mogą mieć

       nieznaczny wpływ na tę równowagę

5)     finanse publiczne podlegają regułom jawności nie znanym finansom niepublicznym

     (planowania, ewidencji, sprawozdawczości i kontroli). Procesy podejmowania decyzji  w

     ich zakresie są poddane szczególnym zasadom i procedurom.

 

1.3. Ekonomiczne przesłanki występowania (wyodrębnienia) finansów publicznych 

W literaturze przedmiotu  wymieniane są najczęściej dwie główne, w pewnym zakresie zazębiających się, ekonomiczne przesłanki  występowania finansów publicznych. Biorą się one stąd, że :

-          mechanizm rynkowy wykazuje istotne słabości w dziedzinie dostarczania dóbr i usług publicznych,

-          występują efekty zewnętrzne.

W każdej gospodarce istnieją  dobra i usługi, które nie mogą być dostarczane w ogóle przez rynek np. obrona narodowa. Istnieją też dobra, które mechanizm rynkowy nie jest w stanie dostarczyć w wystarczającej ilości zgodnie ze społecznym na nie popytem. Powoduje to powstawanie  niebezpieczeństwa wykluczenia pewnej grupy społecznej  z ich konsumpcji. Jako przykład można podać usługi medyczne,  kredyty studenckie, ubezpieczenia społeczne, dobra związane z oświatą itp. Ponadto krótkoterminowa perspektywa rynku, powoduje niedoszacowanie potrzeb z perspektywy przyszłych pokoleń. Rynek promuje nadmiernie indywidualizm i wartości materialne, w przeciwieństwie do wartości publicznych i wspólnego dobra.

Druga zasadnicza przyczyna występowania publicznego systemu finansowego wiąże się z istnieniem efektów zewnętrznych. Powstają one wówczas, gdy określona osoba lub przedsiębiorstwo  podejmuje działania, które wywierają wpływ na sytuację innych osób lub przedsiębiorstw, a nie są rekompensowane odpowiednią płatnością.

Efekty zewnętrzne mogą być dodatnie (korzystne) lub ujemne (szkodliwe). Ujemne efekty zewnętrzne występują np. w przypadku zanieczyszczenia środowiska, kiedy jakaś fabryka  wypuszcza ścieki do rzeki bez oczyszczania, wyrządzając szkodę nie ponosi odpowiednich kosztów. Koszty te ponosi całe społeczeństwo i przyszłe pokolenia oraz sama przyroda, która traci zdolność odtwarzania. Oznacza to, że rynkowa alokacja zasobów jest wtedy nieefektywna. Działanie mechanizmu rynkowego w tym przypadku powinno być korygowane przez państwo.

Przykładem dodatnich efektów zewnętrznych jest działalność gospodarcza służąca edukacji, nauce i kulturze. Działalność ta pomaga zarówno kupującemu dane dobra,  jak i pozostałym członkom społeczeństwa, w tym także przedsiębiorcom którzy zatrudniają pracowników. Stwarza ona możliwości  zdobycia umiejętności zawodowych  i przygotowuje ludzi do pełnienia obowiązków obywatelskich.

Współczesne państwa wykorzystują występowanie zjawiska efektów zewnętrznych dodatnich, w celu zapewnienia swoim gospodarkom warunków długotrwałego rozwoju między innymi przez  wzmocnienie warunków konkurencji na rynku globalnym. Jak wiadomo na wzrost tej konkurencji wpływ ma rozwój usług społecznych dotyczących np. kapitału ludzkiego (badania i edukację) czy ochrony zdrowia.

 

1.4. Funkcje finansów publicznych

W literaturze przedmiotu finansom publicznym przypisuje się wiele różnorakich funkcji jakie pełnią lub mogą spełniać w procesach rozwoju społeczno-gospodarczego. Funkcje finansów publicznych stanowią ich istotę, najważniejsze cele, zadania, które realizują w każdym ustroju społeczno-politycznym. Najczęściej dzieli się je na dwie kategorie: funkcje polityczne i funkcje ekonomiczne.

Funkcja polityczna przejawia się w różnorodnym oddziaływaniu na  rzeczywistość społeczno - gospodarczą w kierunku uznanym za pożądany przez władze publiczne.  Z funkcja polityczną  - jak podkreśla E.Chojna-Duch[10]...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin