AWARIE I KATASTROFY DACHÓW POD CIĘŻAREM ŚNIEGU W POLSCE.pdf

(306 KB) Pobierz
209290216 UNPDF
Dr hab. inŜ. Jerzy Antoni śURAŃSKI
Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa
AWARIE I KATASTROFY DACHÓW POD CI Ęś AREM Ś NIEGU
W POLSCE
FAILURES OF ROOFS UNDER SNOW LOADS IN POLAND
Streszczenie W referacie przedstawiono awarie i katastrofy dachów w Polsce w czasie ostatnich czterdziestu lat,
od zimy 1969/70 do zimy 2005/06. W przewaŜającej większości katastrofy były skutkiem błędów
konstrukcyjnych, popełnionych głównie w czasie budowy lub spowodowanych brakami materiałowymi (w
latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych). Budowle dobrze zaprojektowane i wykonane wytrzymywały
obciąŜenie śniegiem przekraczające niekiedy ponad dwukrotnie wartość obliczeniową. MoŜna sądzić, Ŝe było
tak dzięki wykorzystaniu wszystkich moŜliwych rezerw nośności. Pomiary obciąŜenia śniegiem wykonane po
katastrofie hali MTK w Chorzowie dostarczyły niezwykle waŜnych wyników. Dodatnia temperatura górnej
warstwy gruntu, utrzymująca się przez pewien czas pod pokrywą śnieŜną, powoduje jej topnienie od dołu i
wsiąkanie wody w grunt. W rezultacie zmierzone wartości obciąŜenia śniegiem gruntu mogą być mniejsze niŜ
obciąŜenie dachu. Przedstawiono propozycje uwzględnienia tego zjawiska w normach obciąŜenia śniegiem.
Abstract The paper deals with the snow damages to roofs in Poland during last forty years, since the winter
1969/70 to the winter 2005/06. In the majority of cases failures of roofs under snow loads resulted from human
errors or from the lack of appropriate structural materials (in 1960s and 1970s). Well designed and constructed
roofs were able to bear snow load even higher than twice the design values. It was probably thank to the overall
bearing capacity of structures. Snow measurements made after the disaster of the exhibition hall in Chorzów
gave very important results. Positive temperature of the upper layers of the ground under snow cover leads to the
melting of snow and winter maximum snow load on the ground is lower than resulting from sum of
precipitation. Well insulated flat roof will be then loaded much more than it would be predicted. Proposals for
standards of snow loads have been presented.
1. Wst ę p
Bezpieczeństwo konstrukcji budowlanych jest weryfikowane w czasie wieloletniego
ich uŜytkowania. Awarie i katastrofy są wynikiem błędów popełnionych w procesie
powstawania lub uŜytkowania budowli albo w wyniku naturalnej degradacji konstrukcji po
wieloletnim okresie uŜytkowania albo wreszcie w wyniku sytuacji nadzwyczajnych, w tym
meteorologicznych. Do takich sytuacji nadzwyczajnych moŜna zaliczyć niezwykle obfite
opady śniegu, w wyniku których powstaje wyjątkowo duŜe obciąŜenie dachów śniegiem.
Wartości obciąŜeń, zwłaszcza oddziaływań klimatycznych, przyjmowanych w
obliczeniach projektowych konstrukcji budowlanych, były początkowo ustalane na podstawie
prostych pomiarów i obserwacji, metodą prób i błędów. JeŜeli były to wartości pozytywnie
sprawdzone przez wiele lat stosowania, a zatem uznawane za bezpieczne, to podawano je
najpierw w róŜnych wytycznych i przepisach, a następnie w normach.
357
209290216.010.png
W miarę rozwoju metod oceny bezpieczeństwa konstrukcji podlegały one
probabilistycznej identyfikacji i ewentualnej korekcie, zgodnie z bieŜącymi poglądami na
bezpieczeństwo i niezawodność konstrukcji. Zdarzało się wszakŜe, a było tak po II wojnie
światowej w Polsce, Ŝe w imię rzeczywistych bądź iluzorycznych oszczędności, a takŜe z
powodów politycznych, zmniejszano wartości obciąŜeń. Dotyczy to przede wszystkim
obciąŜenia śniegiem. W latach 1946 – 1964 w strefie I, obejmującej wówczas większość
terytorium kraju, zmniejszono obciąŜenie śniegiem dachów z 0,8 kN/m 2 do 0,5 kN/m 2 [4].
Dokładna ocena obciąŜenia śniegiem dachów byłaby moŜliwa przede wszystkim na
drodze wielu pomiarów w warunkach naturalnych, zarówno na dachach jak i w ich
sąsiedztwie na gruncie, obciąŜenie śniegiem gruntu jest bowiem wielkością odniesienia. Takie
badania, trudne metodycznie i kosztowne, są rzadko podejmowane. Pierwszą okazją
weryfikacji przyjmowanych obciąŜeń są więc najczęściej awarie i katastrofy dachów pod
cięŜarem śniegu. Analiza awarii i katastrof ujawnia wszystkie ich przyczyny, przede
wszystkim błędy projektowe i wykonawcze, ale takŜe moŜe wykazać błędy oszacowania
przyjętych wartości obciąŜenia.
W ostatnim półwieczu wystąpiły w Polsce dwie bardzo śnieŜne zimy, 1969/70 oraz
1978/78. Objęły one tylko pewne, aczkolwiek znaczne obszary kraju i spowodowały liczne
awarie i katastrofy dachów. W niektórych regionach obfite opady śniegu wystąpiły w
pierwszej połowie lat sześćdziesiątych, lecz nie były on tak intensywne jak podczas dwóch
wymienionych zim, a ich skutki były znacznie mniej powaŜne. Obfite opady śniegu wystąpiły
takŜe w Polsce zimą 2005/06 na stosunkowo wąskim terytorium, od Olsztyna do Katowic i
dalej na południe. Wartości obciąŜenia śniegiem gruntu nie były wyjątkowo duŜe jednak
skutki tych opadów śniegu okazały się niezwykle powaŜne.
W referacie przedstawiono wyniki analiz awarii i katastrof dachów pod cięŜarem
śniegu w latach siedemdziesiątych XX w. oraz w czasie zimy 2005/2006.
2. Awarie i katastrofy w latach siedemdziesi ą tych XX wieku
Po bardzo śnieŜnych zimach 1969/70 oraz 1978/78 w COBPBP "Bistyp podjęto
dwukrotnie próby określenia liczby i przyczyn katastrof, które wówczas wystąpiły [9, 10].
Wykorzystano kilka źródeł informacji: wyniki ankiety rozesłanej do biur projektów,
uczelni technicznych i instytutów, informacje i ekspertyzy uzyskane w ówczesnego
Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz opracowania
ITB. Budynki w Polsce nie były ubezpieczane na wypadek szkód wyrządzanych przez śnieg,
nie było więc Ŝadnych informacji na ten temat w PZU.
Zbiory danych nie były liczne, prawdopodobnie wiele przypadków zostało
pominiętych. Na 100 ankiet otrzymano 49 odpowiedzi, z których tylko 12 zawierało
konkretne informacje. Przeanalizowano 24 przypadki awarii z zimy 1969/70. Nieco więcej
informacji uzyskano na temat katastrof zimą 1978/79, bo dotyczyły one 42 obiektów.
Podstawowe wyniki analizy zestawiono w tablicach 1 i 2 [11].
Tablica 1. Katastrofy dachów pod cięŜarem śniegu według rodzaju konstrukcji
Konstrukcja dachu
Udział procentowy
Zima 1969/70 Zima 1978/79
Stalowa
50
67
Drewniana
42
30
śelbetowa
8
3
358
209290216.011.png 209290216.012.png 209290216.013.png
Jak moŜna było oczekiwać większość katastrof dotyczyło lekkich konstrukcji
stalowych, a najmniej Ŝelbetowych.
Najwięcej katastrof, bo 54% zimą 1969/70 i aŜ 83% zimą 1978/79, wystąpiło w
przypadku budynków nowych lub w trakcie budowy, nie liczących więcej niŜ 5 lat (tabl. 2).
Jest to ściśle związane z podstawowym wnioskiem wynikającym z analizy zebranych
materiałów, Ŝe główną przyczyną katastrof były błędy ludzkie: ok. 70% zimą 1969/70 i ponad
90% zimą 1978/79. Błędy te powstały częściowo w czasie projektowania lub adaptacji
projektów lecz najczęściej w czasie budowy. Ma to związek z dwiema przyczynami: brakiem
właściwych materiałów i jakością wykonania.
Tablica 2.Katastrofy dachów pod cięŜarem śniegu w zaleŜności od wieku budynku
Wiek budynku, w latach
Udział pr ocentowy
Zima 1969/70 Zima 1978/79
Do 5 (w tym budynki w czasie budowy)
54
83
Od 6 do 15
8
17
PowyŜej 15
38
-
W warunkach gospodarki nakazowo-rozdzielczej trudno było uzyskać niezbędne
materiały, stosowano to co było dostępne.
Większość katastrof zdarzyło się w budownictwie rolniczym (stodoły, budynki
inwentarskie), wydaje się zatem, ze miała na to wpływ takŜe gorsza jakość wykonania w
budownictwie rolniczym niŜ np. przemysłowym.
NiezaleŜnie od tych przyczyn waŜna jest informacja w jakim stopniu rzeczywiste
obciąŜenie śniegiem w czasie dwóch analizowanych zim przekraczało wartości normowe.
Zimą 1969/70 większość katastrof wystąpiło w woj. olsztyńskim (ok. 42%),
warszawskim (ok. 17%) i łódzkim oraz bydgoskim (po 8%), a pozostałe na zachód od nich
(takŜe pojedyncze w białostockim i katowickim). W okresie 1.03.1952 do 31.12.1965 na
całym wymienionym obszarze obowiązywała jedna wartość 0,6 kN/m 2 .
Od 1.01.1966 r. zaczęła obowiązywać norma, która podzieliła ten obszar na dwie
części: w województwie olsztyńskim i w północno-wschodniej części województwa
warszawskiego obowiązywała wartość s = 0,7 kN/m 2 , na pozostałym obszarze 0,5 kN/m 2 .
Były to wartości obciąŜenia dachu. W dawnych normach podawano, Ŝe jest to obciąŜenie „na
poziomie gruntu”, a współczynnik kształtu płaskiego dachu był równy 1,0.
Na rys. 1 przedstawiono przykładowy przebieg maksymalnych rocznych (zimowych)
wartości obciąŜenia śniegiem gruntu w w Siedlcach. Zaznaczono wartości normowe: linie
czerwone oznaczają obciąŜenie dachu płaskiego (
a
£
25 0 ), linia niebieska (górna) wartości
obciąŜenia śniegiem gruntu po 1980 roku.
Zgodnie z obecnie przyjmowaną wartością współczynnika kształtu dachu
= 0,8
obciąŜenie śniegiem gruntu do 31.12.1965 wynosiło na tym obszarze 0,75 kN/m 2 , a po
31.12.1965 r., w strefie I. 0,625 kN/m 2 i w strefie II 0,875 kN/m 2 .
Zimą 1978/70 katastrofy wystąpiły na podobnym obszarze, z przesunięciem
maksymalnej ich liczby na teren na południe od Łodzi, (głównie woj. piotrkowskie) - 27%
przypadków oraz na teren woj. koszalińskiego i szczecińskiego - 24%. W woj. bydgoskim i
gdańskim stwierdzono ok. 15% a w woj. ciechanowskim i ostrołęckim 10% ogólnej liczby
przypadków.
W tablicy 3 zestawiono maksymalne wartości cięŜaru pokrywy śnieŜnej S max ze stacji
meteorologicznych leŜących na obszarach o największej liczbie katastrof. Ponadto obliczono
stosunki S max do wartości normowych obowiązujących w czasie projektowania konstrukcji,
które uległy katastrofom. Przyjęto przy tym na podstawie danych tablicy 2, Ŝe większość
dachów zniszczonych zimą 1969/70 zaprojektowano w czasie, gdy obowiązywała norma z
m
359
209290216.001.png 209290216.002.png 209290216.003.png
1952 roku, tzn. do 31.12.1965 roku, natomiast zimą 1978/79 uległy katastrofie dachy
zaprojektowane zgodnie z normą 1964 roku, obowiązującą od 1.01.1966 r. PoniewaŜ w obu
tych normach nie było pojęcia obciąŜenia śniegiem gruntu to do jego obliczenia podane w
normach wartości podzielono przez m = 0,8.
3.0
2.5
2.0
SIEDLCE
1.5
1.0
0.5
0.0
1950 1955 1960 1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 2000 2005
Zima
Rys. 1. Przebieg maksymalnych wartości rocznych (zimowych) obciąŜenia śniegiem gruntu na stacji
meteorologicznej w Siedlcach.
Porównując rozkład terytorialny katastrof podczas obu zim moŜna zaobserwować jego
zgodność z obszarami największych opadów wg tablicy 3. Zimą 1969/70 był to obszar od
Olsztyna i Siedlec przez Mławę i Płock do Łodzi, natomiast zimą 1978/79 ponownie
intensywne opady i katastrofy wystąpiły w rejonie Siedlec i Łodzi a ponadto na Pomorzu
Zachodnim. Z tablicy 3 wynika, ze najwięcej awarii wystąpiło na terenach, na których
stosunek S max /S PN wynosił ok. 2,5 (Olsztyn, Mikołajki, Mława, Łódź 1969/70 oraz Szczecin,
Resko, Szczecinek, Piła/Wałcz, Łódź 1978/79).
Rozkład katastrof na poszczególne miesiące był następujący:
Zimą 1969/70 w listopadzie i grudniu po 4%, w styczniu 17%, w lutym 25% i w
marcu 50% wszystkich wypadków. Zima ta miała charakter kontynentalny, obciąŜenie gruntu
stopniowo rosło, a największą wartość osiągnęło na przełomie lutego i marca. Największe
obciąŜenie dachu występuje zwykle później niŜ największe obciąŜenie gruntu.
Zimą 1978/79 zaobserwowano katastrofy w trzech cyklach: od końca grudnia do 16
styczna 41% wypadków, od 28 styczna do 2 lutego - 31%, a od 10 do 21 lutego - 26%
wypadków (pozostałe 2% w innych terminach).
Jak wykazały pomiary cięŜaru pokrywy śnieŜnej na terenie ITB w śródmieściu
Warszawy [9] w dniu 17.01.1979 cięŜar pokrywy śnieŜnej wynosił 0,53 kN/m 2 . W dniach od
28 stycznia do 2 lutego nastąpił przyrost obciąŜenia od 0,7 kN/m 2 do 1,18 kN/m 2 , a wartości
maksymalne wystąpiły w dniach 12-17.02.1979 - średnio 1,31 kN/m 2 .
JeŜeli narastanie pokrywy śnieŜnej w innych regionach Polski następowało podobnie
to wynika stąd wniosek, Ŝe ok. 40% katastrof zimą 1978/79 nastąpiło wówczas, gdy
obciąŜenie śniegiem gruntu było niŜsze od normowego, a ok. 70% katastrof nastąpiło przed
wystąpieniem maksymalnego cięŜaru pokrywy śnieŜnej na gruncie. Te wyniki potwierdzają
poprzednie spostrzeŜenia (tabl.2), ze wiek zniszczonych obiektów w 87% nie przekraczał 5
lat, a przyczyną katastrof w ponad 90% były błędy ludzkie. Zniszczone konstrukcje powstały
po 1969/70 i zostały w 70% wyeliminowane przez najbliŜszą śnieŜną zimę zanim obciąŜenie
gruntu osiągnęło wartość maksymalną. Pozostałe 30% uległo katastrofie kilkanaście dni
później.
360
209290216.004.png 209290216.005.png 209290216.006.png
Tablica 3. Wartości maksymalne obciąŜenia śniegiem gruntu na obszarach, na których wystąpiły katastrofy
dachów. Podano stacje, na których wartość obciąŜenia śniegiem gruntu była przynajmniej raz dwukrotnie
przekroczona
Stacja
meteorologiczna
Zima 1969/70
Zima 1978/79
S max, kN/m 2
S
max
S max, kN/m 2
S
max
S
S
PN
52
PN
64
Biała Podlaska
Siedlce
Warszawa-Bielany
Mława
Mikołajki
Olsztyn
Kętrzyn
Kościerzyna
Chojnice
Lębork
Szczecinek
Piła/Wałcz
Resko
Szczecin
Torun
Łódź
Strzelna k/Łodzi
Koło
Kalisz
2,58
2,25
1,34
1,54
2,22
1,70
1,92
1,34
1,70
0,90
0,93
1,20
0,96
0,74
1,78
1,72
2,28
1,40
1,25
3,44
3,00
1,79
2,05
2,96
2,27
2,56
1,79
2,27
1,20
1,24
1,60
1,28
0,99
2,37
2,29
3,04
1,87
1,65
1,15
2,66
1,28
1,65
1,69
1,37
2,73
1,38
1,45
1,33
1,68
1,52
1,64
1,50
1,17
1,82
-
1,72
1,27
1,31
3,04
2,05
1,89
1,35
1,57
3,12
2,21
2,32
2,13
2,69
2,43
2,62
2,42
1,87
2,91
-
2,75
2,21
3. Katastrofy podczas zimy 2005/2006
Obfite opady śniegu, które wystąpiły w Polsce zimą 2005/06 objęły stosunkowo
wąskie pasmo terytorium, od Olsztyna poprzez Łódź do Katowic i dalej na południe, o
największej intensywności na Śląsku. Największe obciąŜenie śniegiem gruntu zmierzono na
stacji meteorologicznej Katowice Muchowiec w dniu 19 lutego 2006 r., wynosiło ono 1,0
kN/m 2 . ChociaŜ o 43 % przewyŜszała ona wartość charakterystyczną według [8] nie była to
jednak wartość skrajnie duŜa. Od roku 1950 w Katowicach czterokrotnie zmierzono wartości
większe: w czasie zim 1951/52, 1962/63, 1978/79 i 1986/87, największą, 1,26 kN/m 2 ,
zmierzono zimą 1962/63. Skutki tamtych zim nie były jednak tak powaŜne jak zimy 2005/06.
Pierwsza katastrofa w województwie Śląskim nastąpiła juŜ 1 stycznia, ostatnia 21 lutego 2006
roku, łącznie zarejestrowano ich 45 (wg danych Wojewódzkiego Urzędu Nadzoru
Budowlanego w Katowicach). W większości były to dachy na budynkach od dawna
nieuŜywanych, w złym stanie technicznym, niekiedy o konstrukcji osłabionej przez zbieraczy
złomu. Największa i tragiczna w skutkach okazała się katastrofa hali MTK w Chorzowie. Jej
przyczyny zostały szczegółowo przedstawione [1, 6]. Jak w wielu innych przypadkach były to
błędy konstrukcyjne, a obciąŜenie śniegiem i lodem wykazało te błędy. Była to niezwykle
tragiczna w skutkach katastrofa, wykonane natychmiast po niej pomiary obciąŜenia śniegiem
obiektu hali jak i w jej sąsiedztwie dostarczyły niezwykle waŜnych wyników. Pomiary te
wykazały, Ŝe obciąŜenie dachu moŜe być znacznie większe niŜ zmierzone w tym czasie
obciąŜenie śniegiem gruntu.
361
209290216.007.png 209290216.008.png 209290216.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin