studyjne.pdf
(
882 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - zdjecie studyjne w domu
tutorial
cherub.pl
Zdjęcie studyjne w domu
ver.II
Poniższy materiał jest odświeżoną wersją artykułu
Zdjęcie studyjne w domu
, który do dnia
dzisiejszego cieszy się dużym zainteresowaniem. W pierwotnej formie powstał on w 2005 roku
na wersji Photoshop7. Poniższa forma została wykonana na wersji Photoshop CS4 (11).
Wszystkie zastosowane polecenia są dostępne również na starszych wersjach programu.
Zdjęcia sesyjne bez profesjonalnego sprzętu i studia Niemożliwe? A jednak!
Wystarczy jedynie tani aparat fotograficzny lub telefon komórkowy
i oczywiście Photoshop.
Kwestia zdjęć studyjnych jest szeroko poruszana w wielu pozycjach książkowych
poświęconych fotografii. Autorzy informując nas o sprzęcie, pomieszczeniach i oświetleniu
jakie jest potrzebne do wykonania wyżej wspomnianych zdjęć, zapominają o osobach,
które mają na wyposażeniu jedynie tanią cyfrówkę lub zdjęcia wykonane telefonem
komórkowym a za modela może posłużyć jedynie ktoś z rodziny. Na szczęście każdy z nas
może stworzyć własne zdjęcie studyjne w zaciszu swojego domu. Koniecznym wymogiem
jest posiadanie Photoshopa.
Wykorzystaj moż liwości Photoshopa
photoshop.sklep.pl
tutorial
cherub.pl
Przygotowanie
W warunkach mieszkaniowych nie mamy możliwości ustawienia modela na czystym, niczym
nie zasłoniętym tle. Tło nie stanowi jednak dla nas żadnego problemu, ponieważ
odpowiednim jego przygotowaniem zajmiemy się w Photoshopie. Co do oświetlenia
to posiadamy okna, które stanowią świetne jego źródło. Pierwszą czynnością niezbędną
do wykonania zdjęcia portretowego będzie zatem znalezienie dobrze oświetlonego
pomieszczenia (pokoju).
Tło
Portret studyjny wykonany w specjalnym, przeznaczonym do tego celu pomieszczeniu
na ogół wykonuje się na przygotowanym wcześniej tle odpowiednio doświetlonym,
które dalej nie zostaje poddane żadnej obróbce. W naszym przypadku, jak już wcześniej
wspomnieliśmy, nie musimy koncentrować się na tym czy zdjęcie wykonujemy na tle
wersalki, czy obrazka na ścianie. Tłem zajmiemy się w Photoshopie. Jedynym wyborem,
którego możemy dokonać to ustalenie jego odcienia. Jeżeli chcemy wykonać portret
o charakterystyce jasnego tła to ustawiamy modela w taki sposób, aby suma barw
przedmiotów znajdujących się za nim była koloru jasnego. Odwrotnie postępujemy
w przypadku chęci uzyskania ciemnej charakterystyki.
Światło
Literatura fachowa opisuje nam jak należy odpowiednio przygotować oświetlenie, lampy
studyjne i różnego rodzaju odbłyśniki. Zapewniam was, że można ustawić modela tak,
że lampa błyskowa nie będzie potrzebna, a pomoże nam w tym światło dzienne wpadające
przez okno. Osoba portretowana jest w bezruchu a my wolimy wykorzystać światło dzienne,
które da nam łagodną fotografię o wyglądzie miękkiej twarzy. W przypadku użycia lampy
błyskowej, na twarzy modela mogą powstać refleksy świetlne i efekt czerwonych oczu.
Ustawienie modela
Jeżeli namówiliśmy już kogoś z rodziny lub znajomego na pozowanie i znaleźliśmy najlepiej
oświetlony pokój w naszym mieszkaniu, to zajmujemy się teraz ustawieniem modela.
Przy wykonywaniu zdjęcia portretowego model powinien być ustawiony twarzą w kierunku
okna, z którego czerpiemy oświetlenie. Zdjęcie robimy bez użycia lampy, więc nie możemy
fotografować pod światło.
Fotografia cyfrowa pozwala nam na wykonanie kilku próbnych zdjęć i dobraniu takiego
ustawienia, które najbardziej odpowiada.
Musimy również zwrócić uwagę na intensywność światła dziennego. Jeżeli jest to mocne
słońce to należy ustawić modela dalej od okna, aby na jego twarzy nie powstały przepalenia.
W przypadku szarugi gdzie słońce schowane jest za chmurami, ustawiamy modela
jak najbliżej okna.
Wykorzystaj moż liwości Photoshopa
photoshop.sklep.pl
tutorial
cherub.pl
Kadr
Podczas ustawiania modela koncentrujemy się jedynie na prawidłowym ułożeniu jego
twarzy, tak aby była ona dobrze doświetlona. Kadrowaniem zdjęcia zajmiemy się
podczas procesu edycyjnego w Photoshopie i tam ustawimy odpowiednie proporcje zdjęcia
w odniesieniu do reszty tła.
Przyszedł czas na edycję. W naszym przykładzie wykorzystamy zdjęcie dziewczynki siedzącej
na krześle przed oknem. Otwieramy zdjęcie
elizabeth
dołączone do materiału.
01 Kadrowanie
Kadrujemy fotografię tak, aby postać znajdowała się na środku
dokumentu. W tym celu wybieramy na przyborniku narzędzie
Kadrowanie (Crop Tool)
. Przeciągamy ramkę kadrowania
na dokumencie. Fragment przyciemnionego obszaru zostanie
odrzucony. Uchwyty ramki kadrowania umieszczone w rogach
i na krawędziach służą do naniesienia poprawek,
co do wielkości kadrowanego obszaru. Ustawiając kursor nad
krawędziami ramki zmienimy jego kształt na ikonę strzałki.
Otrzymamy wówczas możliwość dokonania pochylenia ramki
kadrowania, jeżeli wymaga tego edytowana fotografia.
Po dokładnym ustawieniu akceptujemy
Enter
.
02 Konwersja do skali szarości
Kolejną czynnością będzie konwersja zdjęcia do skali szarości.
Jeżeli chcemy pozostać przy kolorowym portrecie należy
pominąć ten krok.
Z menu wybieramy
Obrazek>Tryb>Kolor Lab
(Image>Mode>Lab Color)
. Przechodzimy do palety
Kanały
(Channels)
i klikamy kanał
Jasność (Lightness)
. Z menu
wybieramy
Obrazek>Tryb>Skala szarości
(Image>Mode>Grayscale)
i odpowiadam twierdząco na
pytanie czy
Usunąć inne kanały?
(Discard other channels?)
.
Tryb
Lab
posiada trzy kanały
o nazwach
Jasność
,
a
,
b
. Kanały
a
i
b
nie przenoszą prawie adnych
informacji o szczegółach. Zawierają
jedynie informację o kolorach na obrazie. Wszystkie główne
szczegóły dotyczące tonalności zdjęcia zawiera kanał
Jasność
.
Wykorzystaj moż liwości Photoshopa
photoshop.sklep.pl
tutorial
cherub.pl
03 Zastosowanie rozmycia
Powielamy warstwę tła. W tym celu możemy posłużyć się
skrótem klawiszowym
Ctrl+J
lub wybrać z menu
Warstwa>Powiel warstwę (Layer>Duplicate Layer)
.
Wybieramy z menu
Filtr>Rozmycie>Rozmycie
gaussowskie (Filter>Blur>Gaussian Blur)
.
W wyświetlonym oknie dialogowym nadajemy
Promień
rozmycia
(Radius)
:
32 piksele
.
Przechodzimy do palety
Warstwy (Layers)
. Za pomocą
ikony
Utwórz nową warstwę wypełnienia lub korekcyjną
(Create new fill or adjustment layers)
dostępną na dole
palety, tworzymy maskę. Wybieramy z menu
Edycja>Wypełnij (Edit>Fill)
. W wyświetlonym oknie
dialogowym wskazujemy w polu
Użyj (Use)
kolor czarny
i akceptujemy
OK
.
Spłaszczamy dokument wybierając
z menu
Warstwa>Spłaszcz obrazek
(Layer>Flatten Image)
.
04 Wygładzanie skóry
Wybieramy narzędzie
Smużenie (Smudge Tool)
. Ustalamy na
pasku opcji miękką końcówkę pędzla i parametr
Wytrzymałość
(Strength)
około
20%
. Dokonujemy wygładzenia skóry. Jeżeli
zajdzie potrzeba możemy również użyć tego narzędzia na włosach
przeciągając nim kosmyki. Zastosowanie to sprawdza się podczas
edycji zdjęć z telefonów komórkowych, które nie posiadają
gładkich pikseli.
Wykorzystaj moż liwości Photoshopa
photoshop.sklep.pl
Wybieramy narzędzie
Pędzel (Brush Tool)
. Ustalamy biały kolor narzędzia, miękką końcówkę
i parametr
Krycie (Opacity) 100%
. Przywracamy rozmycia na tle fotografii. Przy krawędziach
włosów należy zmniejszyć parametr
Krycie (Opacity)
do około
20%
, tworząc „delikatne” ich połączenie z tłem.
Podczas użycia pędzla można balansować wielkością końcówki.
W tym celu można posłużyć się nawiasami kwadratowymi
na klawiaturze.
tutorial
cherub.pl
05 Wyostrzanie oczu
Wybieramy narzędzie
Lasso (Lasso Tool)
. Zaznaczamy lewe oko
a następnie przytrzymując klawisz
Shift
dokonujemy selekcji
drugiego oka. Wybieramy z menu
Zaznacz>Zmień>Wtapianie
(Select>Modify>Feather)
. W wyświetlonym oknie dialogowym
nadajemy
Promień wtapiania (Feather Radius) 2 piksele
.
Akceptujemy
OK
.
Wybieramy z menu
Filtr>Wyostrzanie>Maska wyostrzająca
(Filter>Sharpen>Unsharp Mask)
. W wyświetlonym oknie
dialogowym nadajemy wartości wyostrzenia.
W zależności od rozmiarów edytowanego zdjęcia wartości
te będą różne. Efekt wyostrzenia obserwujemy w oknie
podglądu i na obrazie w powiększeniu
100%
. W naszym
przykładzie dobry rezultat dały wartości zaprezentowane
na zrzucie ekranu obok. Akceptujemy
OK
.
Pozbywamy się selekcji wybierając z menu
Zaznacz>Usuń zaznaczenie (Select>Deselect)
.
06 Korekta tonalności
Wybieramy z menu
Obrazek>Dopasuj>Poziomy (Image>Adjustment>Levels)
. Za pomocą
dostępnych suwaków korygujemy
Poziomy wejścia (Imput Levels)
. Pierwszy suwak służy do
określenia jakiemu
zakresowi pikseli jest
przypisany kolor czarny.
Ustawiamy go na początku
widocznego wykresu.
W naszym przykładzie na
wartości
15
. Trzeci suwak
służy do prawidłowego
rozjaśnienia obrazu.
Ustawiamy go na końcu
widocznego wykresu.
W naszym przykładzie
na wartości
240
. Środkowym suwakiem ustalamy rednie poziomy szarości.
W naszej edycji pozostawiamy go na domyślnej wartości
1,00
. Akceptujemy ustawienia
OK
.
Takim sposobem poddaliśmy edycji „zwykłą” fotografię imitując ją na zdjęcie studyjne.
Zawartość wraz z plikiem bazowym do wykonania ćwiczenia nie może być powielana ani przekazywana w żadnej formie
za pomocą jakichkolwiek nośników i tłumaczona na inny język, bez uprzedniej pisemnej zgody autora.
Autor: cherub
Wykorzystaj moż liwości Photoshopa
photoshop.sklep.pl
Plik z chomika:
Grafika-Photoshop
Inne pliki z tego folderu:
kb_02_low.pdf
(40163 KB)
Zamiec_w_Photoshopie_PSD_13_2010.pdf
(5076 KB)
KB_04_secure.pdf
(25803 KB)
KB_05_secured.pdf
(15841 KB)
Jak_to_sie_robi_w_Japonii.pdf
(14776 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 19.01.2025
~~~░░░░░░░░░░░░░░ CZAS HONORU
~░░░░░░░░░░░░░░░ Prezenty od Was-dzięki
~░░░░░░░░░░░░░░░ MOJE PRACE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin