Wskazówki dla potencjalnych autorów projektów wielostronnych programu Socrates/Erasmus
Każdy projekt wielostronny powinien być odpowiedzią na konkretne potrzeby uczelni albo wydziałów. Aby określić cel i zakres projektu należy więc oprzeć się na analizie potrzeb potencjalnych partnerów projektu.
Poszukiwanie partnerów i ustalenie ich grona należy do uczelni, która inicjuje projekt i podejmuje się go koordynować.
Każdy projekt wielostronny powinien mieć poparcie władz danych jednostek dydaktycznych (wydział) gwarantujące wprowadzenie opracowanych zmian do oferty dydaktycznej/ programu studiów.
Cechy poprawnie przygotowanego projektu:
§ Zgodność z kryteriami formalnymi.
§ Zgodność z priorytetami określonymi na dany rok (w tzw. Ogłoszeniu o składaniu wniosków - Call for Proposals).
§ Jasno i konkretnie zdefiniowany cel (cele) projektu.
§ Dobrze zdefiniowana grupa odbiorców.
§ Postawiony cel (cele) projektu powinien być realny do osiągnięcia biorąc pod uwagę czas trwania, możliwości i planowany budżet projektu (jasna i spójna ogólna koncepcja projektu oraz prawdopodobieństwo osiągnięcia zamierzonych celów w rozsądnym terminie).
§ Rzeczywiste zaangażowanie w prace projektu każdej z uczestniczących uczelni partnerskich (mające odzwierciedlenie w opisie projektu).
§ Klarowny sposób zarządzania pracami projektu (jasne zasady koordynacji - rola koordynatora, udział wszystkich instytucji partnerskich w procesie decyzyjnym, odpowiedzialność za poszczególne działania wynikająca z opisu projektu).
§ Przedstawienie planu pracy na cały czas trwania projektu ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego roku jego realizacji.
§ Realność i rzetelność planowanego budżetu projektu
§ Przedstawienie planu działań podejmowanych w celu zapewnienia wewnętrznej kontroli postępów projektu (monitorowanie) i oceny jego efektów (ewaluacja).
Wpływ na ocenę projektu ma także:
§ przedstawienie doświadczenia uczestniczących uczelni/ innych instytucji oraz ich kadry oraz gdzie to właściwe, bazy technicznej (zdolność grupy partnerskiej projektu do osiągnięcia celów projektu);
§ przedstawienie dodatkowych korzyści dla instytucji partnerskich wynikających ze wspólnej pracy nad osiągnięciem celu projektu (wynikających z połączenia ich specjalności/ wiedzy fachowej / wzajemnej komplementarności działań);
Wskazówki dotyczące przygotowania projektu typu Curriculum Development (CD) – na podstawie formularza wniosku (2004/05)
Prawidłowo, dobrze wypełniony formularz, zawierać powinien jasne, klarowne i zwięzłe informacje.
Wniosek dzieli się na następujące części:
1. Podstawowe dane o projekcie (Identification)
§ tytuł
§ streszczenie projektu (Summary of the project, które będzie wykorzystywane w celach informacyjnych (np. w kompendium projektów):
Jasno określony cel/ cele oraz dziedzina,
grupa/y odbiorców,
główne działania
spodziewane rezultaty
§ Związek projektu z Deklaracją Polityki Europejskiej
jasno wykazać, w jaki sposób projekt łączy się i wspiera cele i priorytety uczelni koordynującej i – w miarę możności - uczelni partnerskich zawarte w ich DPE (jak wspiera ich politykę współpracy międzynarodowej).
§ Określenie czasu trwania projektu (2-3 lata) oraz języka korespondencji; najlepiej wybrać język najczęściej używany w kontaktach między partnerami projektu
§ Lista instytucji uczestniczących w projekcie – dane koordynatora i instytucji partnerskich
2. Budżet
§ Zawiera m.in. następujące tabele: ogólna kalkulacja całkowitych kosztów projektu (pełne koszty realizacji projektu, wraz z „wkładem własnym” partnerów i dofinansowaniem z innych źródel, w tym z Socratesa), zestawienie planowanych środków z różnych źródeł, zestawienie wkładu własnego poszczególnych partnerów, planowane wydatki w ramach poszczególnych pozycji budżetowych (np. w ramach kategorii „wynagrodzenia” – staff costs).
§ Przed wypełnieniem tej części, należy zapoznać się dokładnie z „Administracyjno-finansowym podręcznikiem dla wnioskodawców projektów wielostronnych” (Administrative and Finacial Handbook for Applicants for Transnational Cooperation Projects, dostępny na stronie Technical Assistance Office, w „Documents”, „Renewal Curriculum Development Projects”).
§ Kalkulacja budżetu musi obejmować pełny planowany czas trwania projektu.
§ Budżet powinien być spójny z planem pracy przedstawionym w dalszej części wniosku.
§ Wszystkie kwoty muszą być podane w euro. Błędy w obliczeniach mogą wpłynąć negatywnie na ocenę wniosku.
Uwaga: fundusze przyznane z programu SOCRATES-Erasmus mogą pokryć maksymalnie do 75% realnych uprawnionych kosztów realizacji projektu.
3. Oświadczenie (Declaration)
W tym miejscu oficjalny przedstawiciel uczelni koordynującej zaświadcza m.in. o prawdziwości podanych informacji oraz deklaruje zdolność swojej instytucji do finansowego i operacyjnego koordynowania projektu.
4. Opis projektu
(1) „Typologia” – określenie – za pomocą wybrania danej opcji – grup odbiorców, typu programu nauczania, czasu trwania projektu, i in.
(2) Cele projektu
Tło-uzasadnienie zorganizowania kursu, potrzeby, jakie skłaniają uczelnie do jego zorganizowania (wyniki analizy potrzeb);
Cele; w jaki sposób sytuacja opisana powyżej zmieni się w wyniku realizacji projektu
W jaki sposób projekt nawiązuje do Procesu Bolońskiego.
Wskazanie innowacyjności proponowanych rozwiązań w poszczególnych krajach; Metody dydaktyczne promowane i stosowane w ramach projektu.
(3) Przewidywane rezultaty (maks. 4 str.)
Ten punkt zawiera m.in. następujące zagadnienia:
Określenie
dziedzin/kierunków studiów objętych projektem,
efektów kształcenia i kompetencji, jakie będą nabyte przez uczestników nowego programu nauczania,
struktury nowego programu i warunków przyjmowania studentów
materiałów dydaktycznych i metodologii
zasad prowadzenia oceny studentów i egzaminów
Przedstawienie roli poszczególnych partnerów w przyszłej realizacji danego programu nauczania
Przedstawienie sposobu wdrożenia i akredytacji nowo wprowadzonego programu nauczania, zapewnienie trwałości rezultatów projektu,
Wydawane dyplomy/ certyfikaty
Wykorzystanie technik kształcenia na odległość
Należy pamiętać, że w raporcie końcowym opracowany w projekcie program nauczania (pełny program studiów lub moduł europejski) powinien zostać opisany zgodnie z wymogami ECTS:
Kwalifikacje nabywane po ukończeniu danych studiów (lub modułu)
Warunki przyjmowania studentów
Cele kształcenia
Możliwość kontynuacji studiów po ukończeniu danego programu
Struktura programu nauczania (diagram z uwzględnieniem systemu punktowego, 60 punktów na rok)
Egzamin/sprawdzian końcowy (jeśli wymagany)
Zasady oceny studentów i egzaminów
Dane wydziałowego koordynatora ECTS (jeśli znane).
Opis poszczególnych przedmiotów (zgodnie ze schematem stosowanym w systemie ECTS).
(4) Ewaluacja i rozpowszechnianie rezultatów projektu
Ocena samego projektu oraz jakości jego rezultatów; przedstawienie metod/ działań, które zostaną podjęte w celu rozpowszechnienia rezultatów i doświadczeń.
(5) Skład konsorcjum projektu i rola partnerów
fachowa wiedza i doświadczenie danej instytucji w danej dziedzinie, dot. też partnerów poza-akademickich; podanie danych nt. partnerów poza-akademickich; konkretne zadania każdej z instytucji; liczba osób zaangażowanych w realizację projektu z instytucji partnerskich i spoza oraz ich profil.
(6) Plan działań
Planowane metody pracy i współpracy; zamierzenia dot. nawiązania kontaktów z innymi projektami/sieciami;
Sporządzeni planu pracy – podział działań na główne etapy, np. analiza potrzeb, przygotowanie nowych/ modernizowanych zajęć, zebranie materiałów, opracowanie merytoryczne zajęć, druk materiałów itd.) Dla każdego etapu: jakie działania zaplanowano; dla każdego działania: jaki jest jego rezultat, którzy partnerzy zaangażowani, ile osób, termin, w jakim działanie zostanie zrealizowane.
(7) Jak projekt (czyli planowane nowe/ modernizowane kursy/ zajęcia) przyczyni się do realizacji założeń „przekrojowej polityki” UE (np. promowanie równych szans kobiet i mężczyzn, osób niepełnosprawnych, promowanie nauki języków, promowanie stosowania nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacjnych itp.)
(8) Związek projektu z priorytetami na dany rok
Wskazówki dotyczące przygotowania projektu „Kursu intensywnego” (IP) – na podstawie formularza wniosku (2004/05)
§ Określenie czasu trwania projektu, czasu trwania i miejsca, gdzie będzie się odbywał kurs intensywny; wskazanie języka korespondencji; najlepiej wybrać język najczęściej używany w kontaktach między partnerami projektu
a. Zawiera m.in. następujące tabele: ogólna kalkulacja całkowitych kosztów projektu (pełne koszty realizacji projektu, wraz z „wkładem własnym” partnerów i dofinansowaniem z innych źródeł, w tym z Socratesa), zestawienie planowanych środków z różnych źródeł, specyfikacja wydatków dotyczących podróży i utrzymania).
b. Przed wypełnieniem tej części, należy zapoznać się dokładnie z wyjaśnieniami dot. budżetu w aneksie do formularza.
c. Kalkulacja budżetu musi obejmować pełny planowany czas trwania projektu.
d. Budżet powinien być spójny z planem pracy przedstawionym w dalszej części wniosku.
e. Wszystkie kwoty muszą być podane w euro. Błędy w obliczeniach mogą wpłynąć negatywnie na ocenę wniosku.
(1) „Typologia” – określenie – za pomocą wybrania danej opcji – grupy odbiorców kursu, nawiązania do „polityki przekrojowej” UE, użycie technologii Informacyjno-komunikacyjnych.
...
pigur7