Lublin, dnia 25 luty 2010 r. RPO.IV.BM.0763/1- 181 /10
Pan
Wojciech Jagiełło
W odpowiedzi na e-mail jagaw7@o2.pl z dnia 18 lutego 2010 roku informuję, iż ocena merytoryczna wniosku jest dokonywana przez Komisję Oceny Projektów (KOP). Komisja Oceny Projektów w ramach danego Działania każdorazowo jest wybierana spośród specjalistów znajdujących na „Liście specjalistów LAWP do oceny merytorycznej wniosków” i powoływana Zarządzeniem Dyrektora/Z-cy Dyrektora LAWP. W skład KOP wchodzi minimum czterech specjalistów (w tym Przewodniczący KOP) oraz Sekretarz KOP (członek KOP bez prawa głosu, powołany spośród pracowników OOP LAWP). Ocena merytoryczna projektu przeprowadzana jest niezależnie przez dwóch specjalistów (zgodnie z zasadą „dwóch par oczu”), losowo wybranych na posiedzeniu KOP.
Informuję również, iż pracownicy komisji oceniającej korzystają z wielu dokumentów i przepisów prawnych w zależności od specyfiki danego projektu.
Struktura organizacyjna LAWP:
Dyrektor Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości
Oddział Administracyjny
Kancelaria Ogólna / Sekretariat
Samodzielne stan. ds. informatyki i bezpieczeństwa systemów informatycznych
Samodzielne stanowisko ds. archiwum
Wieloosobowe stanowisko ds. techniczno-organizacyjnych
Oddział Finansowy
Główny Księgowy
Samodzielne stanowisko ds. audytu wewnętrznego
Wieloosobowe st. ds. kadrowych, bezpieczeństwa i higieny pracy
Wieloosobowe stanowisko ds. odwołań
Wieloosobowe stanowisko ds. prawnych
Z-ca Dyrektora ds. oceny projektów
Oddział Kontroli
Oddział Oceny Projektów
Z-ca yrektora ds. realizacji projektów
Ponadto informuję, że ocena formalna wniosku o dofinansowanie trwa nie dłużej niż 21 dni roboczych od daty zakończenia naboru wniosków. W uzasadnionych przypadkach termin oceny formalnej może zostać przedłużony, ale nie może trwać dłużej niż 60 dni roboczych. Informacja o przedłużeniu oceny formalnej zamieszczona zostanie na stronie internetowej LAWP. W wyjątkowych sytuacjach, w przypadku zaistnienia okoliczności zewnętrznych np. zmiany przepisów prawnych, bieg terminu oceny formalnej może zostać wydłużony decyzją Dyrektora LAWP/Z-cę Dyrektora LAWP do czasu ustania przyczyn, które wpłynęły na wydłużenie okresu niezbędnego do przeprowadzenia oceny formalnej. W razie stwierdzenia niezgodności w trakcie oceny formalnej - kryteria poprawności, LAWP wzywa Wnioskodawcę do usunięcia uchybień w terminie 5 dni roboczych od daty potwierdzenia otrzymania pisma w sprawie uzupełnienia dokumentów, braków we wniosku i/lub poprawy błędów („5 dni roboczych” liczone jest od następnego dnia roboczego po dniu określonym na zwrotnym potwierdzeniu odbioru pisma przez Wnioskodawcę). Wnioskodawca jest zobowiązany odnieść się do każdego punktu wymienionego w piśmie w sprawie uzupełnienia dokumentów, braków we wniosku i opisać w piśmie przewodnim skierowanym do LAWP sposób usunięcia braku lub wprowadzenia uzupełnienia. Poprawie mogą podlegać wyłącznie elementy wskazane w ww. piśmie (chyba, że wprowadzane zgodnie z uwagami zmiany w sposób naturalny implikują kolejne zmiany lub Wnioskodawca sam dostrzeże błąd nie wskazany w ww. piśmie – wówczas Wnioskodawca wprowadza dodatkowe zmiany do wniosku o dofinansowanie i/lub odpowiednich załączników i przekazuje informację o wprowadzeniu dodatkowych zmian w piśmie skierowanym do LAWP). W przypadku, gdy we wniosku o dofinansowanie lub załącznikach Wnioskodawca nie uwzględni wszystkich wskazanych przez LAWP poprawek bądź uzupełnień lub też dokona błędnych poprawek, wniosek o dofinansowanie zostaje odrzucony. Jeżeli we wniosku o dofinansowanie lub załącznikach wprowadzone zostaną dodatkowe, inne niż wskazane w piśmie lub nieuzasadnione poprawki wniosek zostaje odrzucony. W przypadku uzupełnienia lub poprawy formularza wniosku o dofinansowanie, powinien on być złożony w całości. Podobnie przy uzupełnieniu lub poprawie formularza Biznes Planu, dokument ten powinien zostać złożony powtórnie w całości. W przypadku załączników składanych do wniosku o dofinansowanie, uzupełnienia wymagają tylko te załączniki, w których stwierdzono uchybienia formalne. Wnioskodawca składa powyższe dokumenty za pismem przewodnim w siedzibie LAWP. Poprawiony i uzupełniony wniosek podlega ponownej ocenie formalnej. Wezwanie do uzupełnienia wniosku wstrzymuje bieg oceny formalnej do czasu złożenia przez Wnioskodawcę złożonego uzupełnionego/poprawionego wniosku lub do upływu terminu wyznaczonego na dokonanie uzupełnień/poprawy wniosku. Jeśli projekt spełnia wszystkie kryteria oceny formalnej dopuszczony jest do kolejnego etapu oceny – oceny merytorycznej, o czym IP II pisemnie informuje Wnioskodawcę.
Dodatkowo informuję, iż w przypadku, gdy projekt jest zbyt skomplikowany i wymaga specjalistycznej wiedzy w zakresie, np.: branży budowlanej, analizy finansowej i ekonomicznej, ochrony środowiska, odnawialnych źródeł energii, itp., specjalista KOP zwraca się o wydanie opinii asesora (specjalisty zewnętrznego) w danej dziedzinie. Asesor wydaje pisemną opinię dotycząca określonego zagadnienia, nie dokonuje całościowej oceny projektu. W oparciu o opinię asesora/eksperta dotyczącą konkretnej części danego projektu, specjaliści KOP dokonują kompleksowej oceny projektu.
W odpowiedzi na pytanie nr 10 informuję, że zgodnie z dokumentem „Kryteria wyboru projektów…” ocena kryterium Wkład własny polega na obliczeniu właściwej wartości punktowej, która przysługuje Wnioskodawcy za obniżenie wnioskowanego procentowego udziału dofinansowania ze środków UE poniżej progu maksymalnego, określonego w Uszczegółowieniu RPO WL 2007-2013. Na przykład: jeżeli maksymalny udział dofinansowania projektu ze środków UE wynosi 70%, a Wnioskodawca stara się o 60%, to zmniejszenie udziału procentowego wynosi 10%, co daje 5 punktów. Jeżeli zmniejszenie udziału procentowego dofinansowania wynosi 20% lub więcej, oceniający przyznaje 10 punktów.
Beneficjent, który podpisze umowę o dofinansowanie realizacji projektu w ramach RPO WL 2007-2013 zobowiązany jest do stosowania krajowych i wspólnotowych przepisów o zamówieniach publicznych, a w szczególności ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm. oraz Dz. U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1058) w zakresie w jakim ma ona zastosowanie do Beneficjenta i Projektu. Zakres naruszeń, a także zasady i metody wymierzania korekt finansowych za naruszenia w/w prawa zawiera dokument „Wymierzanie korekt finansowych za naruszenie prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE”, który stanowi załącznik do niniejszych wytycznych. Przed zleceniem wykonania usług, dostaw lub robót budowlanych Beneficjent musi sprawdzić, czy zalicza się do podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (zapisy art. 3 niniejszej ustawy). Dla jednostek spoza sektora finansów publicznych, np. przedsiębiorców, szczególnie ważne są zapisy art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy: „Ustawę stosuje się do udzielania zamówień publicznych przez inne niż określone w pkt 1-2 podmioty, jeżeli łącznie zachodzą następujące okoliczności:
a) ponad 50% wartości udzielanego przez nie zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt 1-3a,
b) wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 82,
c) przedmiotem zamówienia są roboty budowlane obejmujące wykonanie czynności w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej, budowy szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi.”
Jeśli projekt łącznie spełnia wszystkie powyższe warunki – Beneficjent ma obowiązek zastosować ustawę Prawo zamówień publicznych.
Z poważaniem
pigur7