Salmy Molcho- Mowa ciała.doc

(34485 KB) Pobierz

Samy Molcho

Mowa ciała

Z niemieckiego przeła Maria Skalska

 

DIOGENES


Spis treści

Nasz pierwszy język........................        9

1.  Ciało jest odzieniem duszy................      23

Struktura i działanie organizmu..................       27

Informacja - co to znaczy?....................      35

Wczesne bodźce..........................      39

Bodźce i wartości    .........................       45

Oddychanie i rytm.........................      53

Uczucie i emocja........................         59

Uczenie się i wartościowanie...................       62

Opis i jeżyk.............................      65

Indywidualność i normalność...................      69

Odruchy warunkowe........................       74

Poczucie własnej indywidualności................      78

Pionizacja postawy.........................       83

2.  Znaki i sygnały   .......................      85

Postawa ciała............................      87

Postawa, pozycja, stanowisko...................       88

Polowy ciała............................      95

Chód.................................      96

Krok.................................     101

Ruchy stóp.............................     103

Pozycja siedząca..........................    106

Porządek osób siedzących ....................     107

Sposób siedzenia..........................     114

Pierś i oddychanie.........................     124

owa i szyja............................     126

Oczy.................................      131

Usta.................................      144

ce.................................      156

Palce.................................      189

Formy towarzyskie.........................      198

Zachowania terytorialne......................     205

Sygnały grożenia i zachowania imponujące...........     207

Oznaczanie terytorium.......................     210

Znaki hierarchii i symbole statusu................     224

Na przykład: biurko........................     229

Rytuały    ...............................     232

Ceremonie powitalne........................     232

cisk dłoni.............................     234

Posiłki................................     237

Role i funkcje   ...........................    238

Kodeks ubioru...........................     248

Kilka słów na zakończenie....................    250

Przypisy do wydania polskiego..................    252

 

 

 

Rodzicom, którzy mnie wychowali

i zapewnili mi swobodny rozwój,

którzy nigdy nie czynili swojej woli moją wolą,

którzy nauczyli mnie, jak być wolnym człowiekiem,

odpowiedzialnym za siebie.

Mojej żonie za miłość, która nie jest skrępowaniem,

za To, te dzięki niej przeżywam prawdziwe uczucie we dwoje,

uwolniony od własnego ego.


Nasz pierwszy język

Poświęcamy dużo czasu i energii, aby oprócz ojczystego poznaćwnież inne języki. Z biegiem czasu "językiem obcym" stała się dla nas także mowa ciała. W zasadzie nie ma absolutnej konieczności uczenia sięzyków obcych, jednak ich opanowanie poszerza możliwości, pozwala zmniejszyć niebezpieczeństwo nieporozumień. Nie potrafię więc sobie wyjaśnić, dlaczego nie staramy się doskonalić naszego pierwotnego języka - mowy ciała. Ponieważ nikt nie jest w stanie uniezależnić się od niej, stłumić jej sygnałów, dobre poznanie tego narzędzia ekspresji może przynieść znaczne korzyści: mowa ciała to język, który informuje nas o wewnętrznym nastawieniu, postawie i uczuciach innych ludzi.

Gdy nasze zmysły, nasza uwaga nastawione są na odbieranie sygnałów i komentarzy ciała, rozmowy i spotkania przebiegają szybciej i są bardziej owocne. Znajomość mowy ciała, owej bezgłnej gry pytań i odpowiedzi w naszym fizycznym, cielesnym zachowaniu, otwiera bezpośredni dostęp do innych, pozwala na bardziej swobodne kontakty. Nie bez przyczyny mówi się o porozumiewawczym czy wymownym spojrzeniu, znaczącym geście, wyrazie twarzy, który przekazuje więcej niż tysiąc słów.

Obserwując rozwój dziecka zauważamy, jak spontaniczne odruchy niemowlęcia stopniowo dopasowują się do takich form fizycznego zachowania, jakich oczekuje od niego rodzina - inaczej nie byłoby dobrze rozumiane w przyjętym w rodzinie systemie komunikacji pozawerbalnej. Proces ten jest w ogólnych zarysach zawsze taki sam i najczęściej prowadzi do opanowania podobnych podstawowych wzorców; dziecko przyswaja sobie potoczną mowę ciała. Jednak - w zależności od charakteru matki, ojca, rodzeństwa, od warunków określających ich współżycie - istnieją tutaj niezliczone indywidualne warianty.

9


odzi ludzie w swoim środowisku także rozwijająasny kod mowy ciała; nierzadko jest on bardziej precyzyjny i jednoznaczny niżowa. Bunt i protest młodych przeciwko obowiązującym normom i regułom również o wiele silniej wyraża się w sposobie bycia niż w języku. Wyraźnie widać to w niedbałych formach zachowania wobec siebie nawzajem oraz w „demonstracyjnym" zachowaniu w kontaktach z dorosłymi, Rodzice, nauczyciele, politycy określają to jako „e zachowanie", oburzają się i wyrzekają. Tak zwany konflikt pokoleń, napięcia i nieporozumienia często biorą sięnie z nieumiejętności odczytywania sygnałów ciała, z ich fałszywej interpretacji. Kiedy nastolatek robi rę zbywający gest, jednocześnie wzruszając ramionami, dla jego rówieśników jest to po prostu sygnałtpliwości, zastrzeż. Natomiast matka czy nauczyciel w takim geście dostrzegają agresję albo lekceważenie - co doprowadza ich do wściekłci. Z błędnej interpretacji rodzi się konflikt.

Nietrudno zrozumieć przyczynę nieporozumienia: język ciała dorosłych opiera się na innym kodzie. Każdy dorosły człowiek musi spełniać pewne ściśle określone oczekiwania w ramach przypisanych mu ról społecznych. Niektóre zachowania na przykład zależą od miejsca pracy, stanowiska lub zawodu. Robotnika w fabryce obowiązują inne reguły zachowania niż kierownika działu, lekarza - inne niż na przykład konduktora w pociągu. Te oczekiwania i normy kształtują także język ciała; również on odzwierciedla role społeczne.

zykoznawcy i socjolodzy mówią o kodzie ograniczonym, o ograniczonym zasobie słownikowym i umiejętnościach językowych, które pozwalają rozpoznać przynależność danej osoby do określonej warstwy społecznej oraz jej pozycję. Posługiwanie się drugim typem kodu, tak zwanym kodem rozwiniętym, jest charakterystyczne dla ludzi pochodzących zwykle z rodzin dobrze sytuowanych, którzy mieli większe możliwości zdobycia wykształcenia i osiągnęli pozycję zawodową umożliwiają im obcowanie z bogatym słownictwem oraz bardziej zróżnicowane i subtelne używanie mowy.

Te wszystkie cechy można przenieść także na język ciała. Oczywiście rzecz nie w tym, by - jak w telewizyjnym quizie - odgadnąć profesję danej osoby na podstawie tego, jak porusza rę. Z całą pewnością jednak gesty i zachowanie człowieka pozwalają na określenie jego statusu społecznego, jego samooceny oraz pozycji w hierarchii danej grupy, a także miejsca, jakie zajmuje w społeczeństwie.

Stosownego" języka ciała można się nauczyć - i robimy to, zazwyczaj nieświadomie, przez całe życie. Ale jedno pozostaje niezmienne: język ciała jest bardziej wymowny niżzyk złony ze słów. Nie ma nic odkrywczego w stwierdzeniu, że nie do końca kontrolujemy nasze ciało. Ciało reaguje spontanicznie, nie potrafi tak udawać jak słowa. To ciało jest pierwsze - nie słowo.

Jako artysta doświadczam tego z intensywnością, której nie da się porównać z naturalnym sposobem przeżywania większości ludzi, któ­rzy tylko z rzadka doznają oszałamiającego olśnienia. Dobrzy, bardzo dobrzy aktorzy rozwijają umiejętność: to ich ciało, a nie umysł tworzy postać, wyrażając jej indywidualność oraz nawyki.

Jestem mimem, studiuję pozę i typ postaci, sytuacje i reakcje. Po­wnuję to z wiedzą, któ sobie przyswoiłem, oraz obserwacjami, jakie poczyniłem: sprawdzam, jak i czy moje spostrzeżenia wiążą się z daną pozą i daną sytuacją. Dzięki pojawiacym się przy tym do­znaniom wzbogacam postać, ożywiam ją, nadaję jej charakter. Poma­ga mi w tym to, że inaczej niż oryginał czy też wzór odgrywanej postaci - zdaję sobie sprawę z drgnień moich nerwów, z ruchu mięśni, że znam grę napięć w moim ciele i umiem tym wszystkim świa­domie sterować; to jest moje rzemiosł...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin