rozdz 3 Finanse publiczne.pdf

(311 KB) Pobierz
Liberal3.p65
Rozdzia³ III – Finanse publiczne
Najlepszym ze wszystkich planów finanso-
wych [pañstwa] jest ograniczenie wydat-
ków, a najlepszy ze wszystkich podatków
jest podatek najni¿szy
Jean Baptiste Say
Podatki to kradzie¿.
Murray N. Rothbard
Redystrybucja dochodów jest zwyk³ym z³o-
dziejstwem i nie mo¿na jej pogodziæ
z ¿adn¹ moralnoœci¹.
Leonard Liggio
(Prezes Mont Pelerin Society)
Rozdzia³ III
Finanse publiczne
Po co istniej¹ podatki? G³ównym celem podatków
jest utrzymanie pañstwa oraz realizacja przez pañstwo
ró¿norakich œwiadczeñ na rzecz spo³eczeñstwa. Ponie-
wa¿ libera³owie optuj¹ za radykalnym zawê¿eniem funk-
cji pañstwa, jest oczywiste, ¿e w takiej sytuacji pañstwo
nie musi mieæ du¿o pieniêdzy. Ponadto libera³owie opo-
wiadaj¹ siê za jak najni¿szymi obci¹¿eniami fiskalnymi,
poniewa¿ uwa¿aj¹, ¿e wtedy gospodarka rozwija siê
najszybciej, co z kolei powoduje, ¿e podnosi siê ogólny poziom dobrobytu ca³ego
spo³eczeñstwa. Libera³owie, ogólnie rzecz bior¹c, s¹ niechêtni podatkom. Profe-
sor Ludwig von Mises nie boi siê ich nawet nazwaæ „czêœciow¹ konfiskat¹ w³a-
snoœci prywatnej” 1 , a profesor Murray Rothbard – po prostu kradzie¿¹.
Dla profesora Witolda Kwaœnickiego „system podatkowy jest gospodarcz¹
hemofili¹. Wysysa on gospodarkê z pieniêdzy (kapita³u), które mog³yby byæ zain-
westowane gdzie indziej – np. we wzrost produkcji – z wiêkszym po¿ytkiem dla
konsumenta, a zatem do polepszenia standardu ¿yciowego. Poniewa¿ produk-
tywni ludzie s¹ praktycznie tymi, którzy robi¹ pieni¹dze, s¹ zatem jedynymi, od
których rz¹d mo¿e te pieni¹dze œci¹gn¹æ. Podatki zatem w sposób oczywisty karz¹
tych najbardziej produktywnych” 2 .
Jean Baptiste Say (1767-1832) – fran-
cuski liberalny ekonomista i przemys³o-
wiec, profesor Collège de France w Pa-
ry¿u.
79
252498384.016.png 252498384.017.png 252498384.018.png
Prawicowa koncepcja pañstwa – doktryna i praktyka
1. Zasady sprawiedliwego opodatkowania
Adam Smith sformu³owa³ cztery, klasyczne ju¿, zasady sprawiedliwego opo-
datkowania. Po pierwsze, obywatele „ka¿dego pañstwa powinni przyczyniaæ siê
do utrzymania rz¹du w jak najœciœlejszym stosunku do ich mo¿liwoœci, czyli pro-
porcjonalnie do dochodu, jaki ka¿dy z nich pod opiek¹ pañstwa uzyskuje” 3 . Po
drugie, ka¿dy podatek „powinien byæ okreœlony, a nie dowolny. Termin p³atnoœci,
sposób zap³aty, suma, jak¹ nale¿y zap³aciæ – wszystko to powinno byæ jasne
i zrozumia³e dla podatnika” 4 . Po trzecie, „ka¿dy podatek winno siê œci¹gaæ w ta-
kim czasie i w taki sposób, by podatnikowi by³o jak najdogodniej go zap³aciæ” 5 . Po
czwarte, „ka¿dy podatek powinien byæ tak pomyœlany, aby suma, jak¹ zabiera
z kieszeni ludnoœci lub do tych kieszeni nie dopuszcza, w najmniejszym, jak tylko
mo¿na, stopniu przekracza³a kwotê, jak¹ podatek ten wnosi do skarbu pañstwa” 6 .
W tym punkcie wy³ania siê kilka problemów. Pobór podatku nie powinien byæ kosz-
towny pod tym wzglêdem, ¿e pañstwo wydaje zbyt du¿o na aparat urzêdniczy,
który œci¹ga podatki. Podatek nie powinien zniechêcaæ ludzi do pracy i dzia³alnoœ-
ci gospodarczej. Pañstwo nie powinno ustanawiaæ takich podatków, które zachê-
caj¹ do oszukiwania fiskusa. Ponadto pañstwo przez pobór podatku nie mo¿e
nara¿aæ podatników na dodatkowe koszty i k³opoty 7 .
Klasyczne zasady podatkowe sformu³owa³ tak-
¿e ¿yj¹cy na prze³omie XVIII i XIX wieku francuski
liberalny ekonomista Jean Baptiste Say. Wed³ug nie-
go „najlepsze podatki, a raczej najmniej z³e, s¹ na-
stêpuj¹ce:
1. Najbardziej umiarkowane pod wzglêdem iloœci.
2. Te, które poci¹gaj¹ za sob¹ najmniej ciê¿arów
i nie przyt³aczaj¹ podatnika bez ¿adnej korzyœ-
ci dla skarbu.
3. Te, których ciê¿ar jest sprawiedliwie roz³o¿ony.
4. Te, które najmniej szkodz¹ produkcji.
5. Te, które raczej sprzyjaj¹, ni¿ sprzeciwiaj¹ siê
zasadom moralnoœci, to znaczy obyczajom po-
¿ytecznym dla spo³eczeñstwa” 8 .
Wed³ug brytyjskiego klasycznego ekonomisty
Davida Ricardo, ¿yj¹cego na prze³omie XVIII i XIX
wieku, wysokie podatki po-
woduj¹ pauperyzacjê spo³eczeñstwa i ca³ego kraju:
„w miarê wiêc jak wzrastaj¹ podatki lub jak rz¹d powiêk-
sza swoje wydatki, ludnoœæ coraz gorzej bêdzie w sto-
sunku rocznym zaspokajaæ swoje potrzeby, je¿eli nie
bêdzie mog³a odpowiednio powiêkszyæ swych kapita-
³ów i dochodów. Rz¹dy powinny prowadziæ politykê po-
pieraj¹c¹ tê sk³onnoœæ ludnoœci i nie wymierzaæ nigdy
takich podatków, które nieuchronnie bêd¹ obci¹¿a³y ka-
pita³. Nak³adaj¹c bowiem podobne podatki, uszczuplaj¹
fundusze przeznaczone na utrzymanie pracy i zmniej-
szaj¹ w ten sposób przysz³¹ produkcjê kraju” 9 . Ricardo twierdzi, ¿e ka¿dy podatek
jest z³em: „z³o le¿y nie tyle w wyborze przedmiotów opodatkowania, co w ogólnym
wp³ywie, jaki wywieraj¹ wszystkie podatki ³¹cznie” 10 .
David Ricardo
David Ricardo (1772-1823), angielski
ekonomista, geolog, matematyk. Wspó³-
twórca klasycznej szko³y angielskiej,
kontynuator i zarazem krytyk prac Ada-
ma Smitha. Zwolennik liberalizmu go-
spodarczego (Internetowa Encyklopedia
Wiem).
80
252498384.019.png 252498384.001.png 252498384.002.png 252498384.003.png
Rozdzia³ III – Finanse publiczne
Centrum im. Adama Smitha sformu³owa³o siedem zasad podatkowych:
1. Podatki nie powinny pe³niæ roli innej ni¿ fiskalna.
2. Stawki podatkowe powinny byæ umiarkowane, poniewa¿ p³acenie podat-
ków jest zawsze dokuczliwe.
3. Podatki powinny byæ ró¿norodne, tak by ka¿dy poszczególny podatek móg³
pozostawaæ stosunkowo niewielki, ale ich ³¹czna suma zaspokaja³aby po-
trzeby Skarbu.
4. Podatki powinny byæ proste i jasne. Nie powinno siê stosowaæ ró¿nych sta-
wek tego samego podatku ani ¿adnych ulg czy wy³¹czeñ przedmiotowych
lub podmiotowych. Wtedy bowiem podatnik trwa w wiecznej niepewnoœci
i obawie przed kontrol¹ skarbow¹.
5. Koszty poboru podatku powinny byæ jak najmniejsze, poniewa¿ koszty te to
bezpowrotnie utracona czêœæ gospodarczego i spo³ecznego potencja³u kraju.
6. Podatki powinny pozostawaæ neutralne wobec decyzji gospodarczych. To
znaczy, ¿e system podatkowy powinien byæ tak skonstruowany, by nie pro-
wokowa³ nieracjonalnych zachowañ podatników z punktu widzenia efektyw-
noœci ekonomicznej. Przyk³adem s¹ ulgi, które sk³aniaj¹ do ponoszenia
wydatków w normalnych warunkach nieuzasadnionych. Ludzie zamiast ku-
powaæ towary, które mog³yby przyczyniæ siê do wzrostu gospodarczego,
kupuj¹ te, które pozwalaj¹ na odpisy podatkowe, co powoduje, ¿e proces
gospodarczy staje siê mniej efektywny.
7. Podatki nie powinny byæ dokuczliwe ponad miarê 11 .
Ponadto libera³owie skupieni wokó³ Unii Polityki Realnej wysuwaj¹ nastêpu-
j¹ce postulaty dotycz¹ce podatków: podatki musz¹ byæ nak³adane i wydawane
oszczêdnie oraz mog¹ iœæ tylko na cele, z których wszyscy podatnicy tak samo
korzystaj¹. Oprócz tego system podatkowy nie mo¿e zamieniaæ spo³eczeñstwa
w stado, gdzie silniejsi (albo liczniejsi) grabi¹ s³abszych (albo mniej licznych), a pañ-
stwo dzieli i rz¹dzi. Podatki nie mog¹ byæ nak³adane na przysz³e pokolenia. Dzie-
je siê tak wtedy, gdy pañstwo zaci¹ga kredyty, wypuszcza obligacje lub gdy uchwala
deficyt bud¿etowy. Podatki powinny byæ traktowane tak samo, jak inne sprawy
cywilne: to nie podatnik ma wykazywaæ sk¹d ma pie-
ni¹dze tylko urz¹d skarbowy musi staraæ siê udowod-
niæ, ¿e zarobi³ je nieuczciwie. Poza tym, wed³ug libera-
³ów, urz¹d podatkowy nie powinien mieæ wgl¹du w ra-
chunki bankowe, jak i w ksiêgowoœæ przedsiêbiorstw,
która musi byæ tajemnic¹. Powinien istnieæ zakaz gro-
madzenia przez urz¹d podatkowy informacji o obywa-
telach, umo¿liwiaj¹cych wkraczanie w ich ¿ycie prywat-
ne – co mo¿e robiæ dziœ w stopniu wiêkszym ni¿ w tota-
litarnych re¿imach pozbawionych komputerów.
Jednak najwa¿niejszy dla libera³ów jest postulat jak najni¿szych podatków.
Jak twierdzi Robert Gwiazdowski, „historia gospodarcza œwiata nie zna ani jedne-
go przyk³adu przezwyciê¿enia stagnacji gospodarczej przy jednoczesnym zwiêk-
szaniu stopnia fiskalizmu i podwy¿szaniu podatków. Zna za to przyk³ady odwrot-
ne. Zawsze, kiedy w Stanach Zjednoczonych znacznie obni¿ano najwy¿sz¹ stawkê
podatkow¹, wzrasta³ ca³kowity dochód z podatków oraz udzia³ najwiêcej zarabia-
j¹cych i ich p³aceniu” 12 . Ronald Reagan obni¿y³ najwy¿sz¹ stopê podatku docho-
dowego od osób fizycznych z 70% do 28%. Dziêki temu „w krótkim czasie ekono-
mia ruszy³a z kopyta (…), ruszy³y inwestycje (…), obni¿y³a siê inflacja, bezrobo-
cie” 13 . Zyskali przede wszystkim biedni – badania „w latach 1979-88 pokaza³y, ¿e
w okresie tym 85,8% spoœród najni¿ej zarabiaj¹cych przeskoczy³o do grup wy¿ej
81
David Boaz – wiceprezes amerykañskie-
go Cato Institut, gra du¿¹ rolê w rozwoju
myœli libertariañskiej, autor kilku ksi¹¿ek
oraz wielu artyku³ów na tematy liberata-
riañskie (http://www.cato.org)
252498384.004.png 252498384.005.png 252498384.006.png
Prawicowa koncepcja pañstwa – doktryna i praktyka
Cato Institute – czo³owy amerykañski
oœrodek myœli libertariañskiej powo³any
w San Francisco. Obecna siedziba mieœ-
ci siê w Waszyngtonie. Nazwa wywodzi
siê od tytu³u Listów (1720 r.) miêdzy an-
gielskimi wigami Tomaszem Gordonem
i Johnem Trenchardem, z których naro-
dzi³ siê libertarianizm. („W³asnoœæ najle-
piej sprzyja niezale¿noœci, której tak go-
r¹co pragn¹ wszyscy ludzie”). (Miner B.,
Zwiêz³a encyklopedia konserwatyzmu,
Poznañ 1999, s. 236)
zarabiaj¹cych, z czego 14,7% dosta³o siê na sam szczyt
ludzi o najwy¿szych zarobkach” 14 . David Boaz, wice-
prezes Cato Institute, sformu³owa³ osiem argumentów
przemawiaj¹cych za tym, by obecny Prezydent Stanów
Zjednoczonych George W. Bush obni¿y³ podatki (co
zreszt¹ uczyni³ na pocz¹tku swojej prezydentury):
1.
Pieni¹dze nale¿¹ do tego, kto je zarobi. Nikt nie
powinien ich odbieraæ pod przymusem.
2.
Jednostki i przedsiêbiorstwa wykorzystuj¹ pieni¹-
dze efektywniej ni¿ rz¹dy. Pieni¹dz spowoduje
wiêcej dobra dla wiêkszej liczby ludzi, gdy bêdzie
w rêkach prywatnych, a nie rz¹dowych.
3.
Wysokie podatki zniechêcaj¹ do pracy i inwesto-
wania.
4.
W trzecim kwartale 2000 roku dochody federal-
ne, liczone jako udzia³ w produkcie krajo-
wym brutto, osi¹gnê³y 20,8%, co jest re-
kordem czasów pokoju.
5. Jeœli nie obni¿y siê podatków, Kongres te
pieni¹dze przepuœci. Cz³onkowie Kongre-
su lubi¹, gdy siê ich lubi i dlatego dla ka¿-
dej sumy pieniêdzy ³atwo znajd¹ jakiœ cel.
6. Ni¿sze podatki to jedyny realny sposób
kontrolowania wielkoœci rz¹du.
7. Politycy powinni dotrzymywaæ swoich
przedwyborczych obietnic, a Bush, bêd¹c
kandydatem na urz¹d prezydenta, obiecy-
wa³ obci¹æ podatki dochodowe.
8. Republikanie wygrywaj¹ wybory, gdy ob-
ni¿aj¹ podatki. Obni¿anie podatków jedno-
czy republikañsk¹ bazê 15 .
Narodowa Komisja do spraw Wzrostu Go-
spodarczego i Reformy Podatkowej powo³ana
przez 104. Kongres USA stwierdzi³a, ¿e istnieje
koniecznoœæ zmiany obecnego, Ÿle dzia³aj¹cego
systemu podatkowego. Nowy system powinien byæ:
David Boaz
sprawiedliwy i prostszy;
nagradzaæ, a nie karaæ za tworzenie nowych miejsc pracy;
wyeliminowaæ niepotrzebn¹ pracê papierkow¹;
zapewniæ bodŸce oszczêdzaj¹cym obywatelom;
pozwoliæ podatnikom zachowaæ wiêcej z tego, co zarabiaj¹;
pozwoliæ podatnikom ³atwo rozliczyæ siê z podatków – bez pomocy prawni-
ka i ksiêgowego;
wszyscy podatnicy musz¹ byæ w pe³ni poinformowani o tym, co dok³adnie
podlega opodatkowaniu, jak s¹ opodatkowani i jaka jest ich rzeczywista
odpowiedzialnoϾ podatkowa;
podatnik musi mieæ œwiadomoœæ kiedy i ile musi zap³aciæ;
wszyscy podatnicy powinni byæ traktowani równo wobec prawa; nale¿y uni-
kaæ umyœlnego ró¿nicowania podatników i osi¹ganych przez nie przychodów;
przepisy podatkowe powinny tak samo traktowaæ podobne dzia³ania i trans-
akcje gospodarcze, bez wzglêdu na atrybuty podatnika;
82
252498384.007.png 252498384.008.png 252498384.009.png 252498384.010.png
Rozdzia³ III – Finanse publiczne
nale¿y unikaæ wielokrotnego opodatkowania;
system podatkowy powinien byæ prosty; z³o¿onoœæ
sprawia, ¿e jest drogi w utrzymaniu, co zmniejsza
dochód skarbu pañstwa z powodu zwiêkszaj¹cych
siê kosztów poboru podatków;
Artur B. Laffer (ur. 1941) – amerykañ-
ski ekonomista liberalny, wp³ywowy do-
radca administracji prezydenta Reagana,
profesor kilku amerykañskich uniwersy-
tetów, odkry³ krzyw¹ nazwan¹ jego imie-
niem.
system podatkowy powinien byæ neutralny dla po-
dejmowanych przez podatników decyzji gospodar-
czych;
stawki podatkowe powinny byæ mo¿liwie niskie;
niska stawka podatkowa dla wszystkich rodzajów
podatników tworzy najmniej wypaczeñ w gospodarce; wysokie stawki niszcz¹
rozwój gospodarczy przez zmniejszanie bodŸców do pracy, oszczêdzania
i inwestowania 16 .
2. Krzywa Laffera
W 1974 roku amerykañski uczony Artur Laffer, wówczas asy-
stent na Uniwersytecie w Chicago, sformu³owa³ prawo ekonomiczne,
które zosta³o nazwane jego imieniem. Ilustruje ono zale¿noœci miê-
dzy wysokoœci¹ stopy opodatkowania, a ³¹cznymi wp³ywami do bu-
d¿etu pañstwa z tytu³u podatków (patrz wykres nr 10). Prawo to mówi,
¿e istnieje taki punkt w wysokoœci opodatkowania, ¿e po zwiêkszeniu
stopy podatkowej powy¿ej tego punktu dochody bud¿etu pañstwa
gwa³townie malej¹. Mimo podwy¿ki podatków pañstwo dostaje od po-
datników mniej pieniêdzy. Jest to spowodowane tym, ¿e ludziom nie
op³aca siê pracowaæ, a produkcja i handel staj¹ siê nieop³acalne. Fir-
my rezygnuj¹ z dzia³alnoœci gospodarczej, uciekaj¹ w szar¹ strefê
gospodarki lub lokuj¹ kapita³ za granic¹. Instytut Frasera porówna³
rozmiary szarej strefy „w sto-
sunku do PKB, odpowiednio
w latach 1978 i 1994. Wyniki
dla wybranych krajów s¹ na-
stêpuj¹ce (w %): W³ochy – 12
i 27, Belgia – 13 i 21, Japonia
– 4 i 12, USA – 6 i 12 (…).
W krajach tych nast¹pi³o w da-
nym okresie zwiêkszenie ogól-
nych obci¹¿eñ podatkowych
i zwiêkszenie roli pañstwa
w gospodarce” 17 . Podobnie
szara strefa wzros³a w latach
1960-1995 w pañstwach ogra-
niczaj¹cych wolnoœæ gospo-
darcz¹: Szwecji – z 2% PKB
do 16%, Danii – z 4,5% do
17%, Norwegii – z 1,5% do
18% 18 . W pañstwach, gdzie
podatki s¹ najwy¿sze, szara strefa kwitnie (Grecja – 28,5% PKB, W³ochy – 27%,
Polska – 27,4%), natomiast najmniejsza jest w pañstwach o najmniejszym fiskaliz-
mie (USA – 8,7%, Szwajcaria – 9,4%) 20 .
Artur Laffer
Wykres nr 10. Krzywa Laffera 19
83
252498384.011.png 252498384.012.png 252498384.013.png 252498384.014.png 252498384.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin