Wykład VI finanse.doc

(42 KB) Pobierz



Wykład VI - Deficyt budżetowy a dług publiczny
 

1.        Rodzaje deficytu budżetowego.

2.        Sposoby pokrywania deficytu budżetowego

3.        Pojęcie długu publicznego

4.        Ustawowe granice zadłużenia

5.        Strategie zarządzania długiem publicznym

Rodzaje deficytu budżetowego państwa : 

A. Deficyt budżetu państwa – ujemna różnica między

           wydatkami a dochodami  budżetu państwa

B. Deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego

          ujemna różnica między wydatkami a dochodami  budżetu

           jednostek samorządu terytorialnego.

C. Deficyt sektora finansów publicznych;

                               DB + deficyty jednostek parabudżetowych

D. Deficyt kasowy i memoriałowy (uwzględnia zobowiązania i należności przechodzące na następny rok fiskalny).

Sposoby pokrywania deficytu budżetowego:

Ø       zwiększenie dochodów z własności publicznej,

Ø       zwiększenie podatku i opłat,

Ø       finansowanie poprzez kredyt.

Finansowanie poprzez kredyt jest bardzo wygodną formą finansowania deficytu w krótkim okresie (doraźnego). Kredyt tym różni się od podatku, że musi być spłacony wraz z odsetkami.

Potrzeby pożyczkowe budżetu państwa:

          Sfinansowanie deficytu budżetowego

          Spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań

          Sfinansowanie pożyczek udzielanych przez Skarb Państwa

          Inne operacje finansowe związane z pokryciem długu Skarbu Państwa

Instrumenty finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa:

Ø       Sprzedaż skarbowych papierów wartościowych w kraju

Ø       Kredyty w bankach krajowych i zagranicznych

Ø       Pożyczki

Ø       Prywatyzacja majątku skarbu państwa

Ø       Nadwyżki budżetowe z lat ubiegłych

Potrzeby pożyczkowe JST:

          Sfinansowanie deficytu budżetowego JST

          Spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań

          Sfinansowanie pożyczek udzielanych przez JST

          Inne operacje finansowe związane z pokryciem długu JST

          Przeprowadzenie postępowania ostrożnościowego lub naprawczego

Instrumenty finansowania potrzeb pożyczkowych JST:

Ø       Sprzedaż papierów wartościowych emitowanych przez JST

Ø       Kredyty

Ø       Pożyczki

Ø       Prywatyzacja majątku JST

Ø       Nadwyżki JST z lat ubiegłych

Ø       Inne wolne środki 

Skarbowe papiery wartościowe:

Ø       bony skarbowe; źródło regulowania płynności budżetowej

Ø       Obligacje skarbowe

Ø       Skarbowe papiery oszczędnościowe 


         Kredytodawcy Þ sposoby finansowania potrzeb pożyczkowych

Ø       bank centralny;  - finansowanie bezpośrednie,

                                           - finansowane pośrednie,

Ø       banki komercyjne; wykup papierów dłużnych skarbu państwa,

Ø       podmioty gospodarcze; wykup papierów dłużnych

Þ              SKUTKI Þ niższe oszczędności w sektorze bankowym 

Dług publiczny:

          Wszystkie zobowiązania zaciągnięte przez skarb państwa i reprezentujące go instytucje sektora finansów publicznych ( w tym budżety samorządowe)

          Dług rządowy i samorządowy

          Dług krótkoterminowy i długoterminowy

          Dług krajowy (wewnętrzny)

          Dług zagraniczny (zewnętrzny)

          Dług publiczny netto i brutto – państwo może być nie tyko dłużnikiem ale i wierzycielem

  Ustawowe granice zadłużenia:

          3% PKB- deficyt budżetowy

          60% PKB –dług publiczny

          W Polsce Ustawa o finansach publicznych – zakłada działania ostrożnościowe i sanacyjne , gdy stosunek łącznej kwoty państwowego długu publicznego , powiększonej o kwoty przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń  i gwarancji udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych do PKB będą kształtować się w przedziale 50-55 % PKB i 55-60% PKB

Strategie zarządzania DP:

          Nakłada Ustawa o fp na MF

          W szerokim znaczeniu odnosi się do realizacji celów społecznych

          W wąskim dotyczy oddziaływania wyłącznie na dług

          Restrukturyzacja długu publicznego

          Np. minimalizacja kosztów obsługi długu, przetargi na obligacje, , uelastycznienie struktury długu , zmniejszenie monetyzacji długu, ograniczenie ryzyka walutowego i stopy procentowej itp..

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin