4. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki:
a) na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetu jednostki samorządu terytorialnego
b) na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych w budżecie subwencjach
c) tylko takie, których maksymalna wartość nominalna została ustalona w dniu zawierania transakcji
d) tylko takie, których koszt obsługi ponoszony jest co najmniej raz do roku
5. Zbiorcze roczne sprawozdanie z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego sporządza:
a) minister finansów
b) Rada Ministrów
c) prezes GUS
d) dysponenci części budżetowych
6. W budżecie jednostki samorządu terytorialnego mogą być tworzone:
a) rezerwy celowe, których suma nie może przekroczyć 1% wydatków budżetu
b) rezerwy celowe, których suma nie może przekroczyć 5% wydatków budżetu
c) rezerwa ogólna
d) żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
7. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest:
a) przekroczenie zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych
b) przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian w budżecie lub w planie jednostki budżetowej
c) naruszenie zasad udzielania dotacji z budżetu
d) zaniechanie ustalenia należności
8. Karami za naruszenie dyscypliny finansów publicznych są:
a) nagana
b) kara pieniężna
c) upomnienie
d) zakaz pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi
9. Stroną postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest:
b) obwiniony
c) rzecznik dyscypliny finansów publicznych
d) Prezes Rady Ministrów
10. Głównego rzecznika dyscypliny finansów publicznych powołuje i odwołuje:
a) Sejm za zgodą Senatu
b) minister finansów
c) Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra finansów
d) Rada Ministrów
11. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponoszą:
a) pracownicy sektora finansów publicznych
b) inne osoby dysponujące środkami publicznymi
c) podatnicy za zwłokę w zapłacie podatków
d) osoby odpowiedzialne za gospodarowanie środkami publicznymi przekazanymi podmiotom spoza sektora finansów publicznych
12. Decyzje o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych mogą być wydawane przez:
a) ministra finansów
b) ministra obrony narodowej
c) ministra edukacji narodowej i sportu
d) Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego
13. Gmina może zaciągać kredyty i pożyczki:
a) a na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetu gminy
b) na pokrycie deficytu budżetowego poprzednich lat
c) na finansowanie zadań własnych
d) na finansowanie zadań zleconych
14. Nie można wykonać orzeczenia o karze za naruszenie dyscypliny budżetowej jeżeli:
a) od końca roku, w którym ujawniono naruszenie upłynął rok
b) od końca roku, w którym ujawniono naruszenie upłynęły 3 lata
c) od dnia uprawomocnienia się orzeczenia o karze upłynął rok
d) żadna odpowiedź nie jest prawdziwa
15. Jednostka budżetowa może utworzyć:
a) jedno gospodarstwo pomocnicze
b) dwa gospodarstwa pomocnicze
c) trzy gospodarstwa pomocnicze
d) więcej niż jedno gospodarstwo pomocnicze
16. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych:
a) jest jednoinstancyjne
b) jest wszczynane na podstawie wniosku o ukaranie złożonego przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych
c) ma charakter sporny
d) toczy się z udziałem rzecznika dyscypliny finansów publicznych i obwinionego
17. Do znamion naruszenia dyscypliny finansów publicznych należą:
a) umyślność
b) nieumyślność
c) działanie
d) zaniechanie
18. Odpowiedzialność dyscyplinarna za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest:
a) połączona z odpowiedzialnością karną
b) połączona z odpowiedzialnością karno-skarbową
c) niezależna od innej odpowiedzialności
d) żadna odpowiedź nie jest poprawna
gosicka