opr_uw_030603.doc

(340 KB) Pobierz

1/ CECHY PODATKÓW.

 

1. Twór prawa publicznego (finansowego), ale też kategoria ekonomiczna ® nie mają samoistnego bytu ekonomicznego i nie ma ich poza prawem finansowym

 

Podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej (art.6 Ord. pod)

 

2. Niezbędne cechy podatków ® instytucja prawna jest podatkiem, gdy posiada wszystkie cechy niezależnie od nazwy i systematyki:

Þ                              obowiązek wpłaty określonej kwoty na rzecz władzy publicznej ® wynika z celu, czyli uzyskania dochodów budżetowych kosztem podatnika; reprezentują ją organy podatkwe wł. państwa lub sam. teryt.; wpłata na rzecz budżetu państwa, kraju, samorządu terytorialnego, publicznego funduszu pozabudżetowego będącego częścią gospodarki budżetowej

Þ                              przymusowość ® obowiązek zapłaty wynika bezpośrednio z przepisu prawa podatkowego albo z decyzji administracyjnej organu, wykonanie zabezpieczone jest przymusem państwa (pobór kwot dłużnych za pomocą instrumentów egzekucji administracyjnej), jako potencjalne zagrożenie dla podatnika

Þ                              pieniężny charakter ® zapłata w pieniądzu będącym prawnym środkiem płatniczym na terytorium danego kraju; niekiedy wyjątki:

1.             okres wysokiej inflacji lub upadku systemu pieniężnego i dopuszczenie zapłaty w innych wartościach majątkowych, nawet w walucie obcej

2.             ustawodawca dopuszcza wyraźnie zapłatę w innej niż pieniądz wartości majątkowej, np: papiery wartościowe

3.             egzekucja zaległości podatkowych z majątku podatnika lub jego następcy prawnopodatkowego, osoby trzeciej ® też może to być forma niepieniężna

Þ                              bezzwrotność ® wpłata nie rodzi po stronie władzy publicznej obowiązku zwrotu kwoty podatnikowi - nie ma cech pożyczki; jest to definitywne przesunięcie majątkowe i nie podlega restytucji (instrument definitywnej redystrybucji budżetowej)

·      co innego to NADPŁATA - podatek zapłacony nienależnie lub w kwocie wyższej od należnej i podlega zwrotowi podatnikowi lub jego następcy prawnopodatkowemu

·      czasem też PODATKI KREDYTOWE - po upływie określonego okresu wł. publ. zobowiązuje się do bezpośredniego lub pośredniego zwrotu całości lub części kwot

Þ                              nieodpłatność ® podatnik nie ma prawa żądać jakiegokolwiek wzajemnego świadczenia od wł.publ. lub innych podmiotów, a wł.publ. nie ma też obowiązku ponoszenia świadczeń czy wykonywania czynności na rzecz płacącego podatnika

·      OPŁATA - gdy podatnik ma prawo żądać z tego tytułu określonego zachowania się lub czynności org.wł.publ.

·      UPRAWNIENIA PRAWNOPODATKOWE - niekiedy wprowadzane określone elementy quasiodpłatności: np. podatnik je nabywa za terminowe regulowanie zobowiązań podatkowych

Þ                              generalny charakter ® obowiązki będące istotą podatku określone są w sposób generalny, skierowane do określonej w niezindywidualizowany sposób w przepisie prawa grupy podmiotów; przedmiot określony abstrakcyjnie, nie dotyczy skonkretyzowanego przedmiotu lub stanu (np. wpłaty banku centralnego do budżetu państwa nie są podatkiem)

Þ                              obowiązywanie na podstawie ustawy z zakresu prawa publicznego ® wynika tylko z przepisów prawa podatkowego (gdy z prawa cywilnego np. kara pieniężna to nie jest)

·      określanie, ustalanie, kontrola, pobór i egzekucja następuje przez organy wł. wykonawczej

Þ                              cecha negatywna ® nie jest to kara za czyn niedozwolony ® nie jest to skutek wprowadzenia zakazu bycia podatnikiem czy jego działań; nie jest to dolegliwość za naganne zachowanie (to sankcje prwanopodatkowe)

·      obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy podatnik wykonuje czynności opodatkowane zgodnie lub wbrew zezwoleniom

 

Podatki nie są:

® świadczeniem pieniężnym wynikającym ze stosunków cywilnoprawnych

® opłatą za usługi, do których stosuje się przepisy o cenach

® grzywną w rozumieniu prawa karnego

® kontrybucją nałożoną na podbitych

® konfiskatą majątku

® aktem nacjonalizacyjnym

® opłatą o charakterze publicznoprawnym z tytułu określonych czynności dokonywanych przez organy wł.publ.

 

2/ ŹRÓDŁA PODATKÓW

 

1. Majątek albo dochód podatnika, płatnika, inkasenta, ich następców prpod, osób trzecich odpwiadających za zaległości prawnopodatkowe

 

DOCHÓD - faktycznie uzyskany lub należny, bezwzględny i definitywny przyrost aktywów w danym okresie

MAJĄTEK - aktywa i pasywa występujące na dzień rozpoczęcia albo zakończenia roku podatkowego (z reguły: tylko aktywa)

 

Żródłem finansowania zobowiązań podatkowych mogą być środki będące własnością podatnika, ale i jego zadłużenie (zadłużenie prawidłowe - kredyty, pożyczki + nieprawidłowe - zaległości w zapłacie za dostarczone towary, usługi, w spłacie pożyczek lub kredytów)

 

3/ PRZERZUCALNOŚĆ PODATKÓW

 

1. Podatnik nie musi bezpośrednio ponosić ciężaru zobowiązania podatkowego

·      przerzucenie ® przy pomocy zmiany poziomu cen, wynagrodzeń, na które podatnik ma wpływ, zwiększa on swoje przychody o całość lub część kwoty podatku

·      odrzucenie ® podatnik uzyskuje określone korzyści finansowe od wł.publ. z związku z poniesieniem lub zwiększeniem ciężarów podatkowych (np. uznanie nowo wprowadzonego podatku od nieruchomości za koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym podatników, którzy są właścicielami nieruchomości)

 

2. Skutek: trwały lub czasowy rozdział między podatnikiem a podmiotem, który ciężar finansowy podatku rzeczywiście ponosi

             

4/ PODATKI POŚREDNIE I BEZPOŚREDNIE

 

·      pośrednie ® istota konstrukcji to przerzucenie przez podatnika na osoby trzecie (obrotowe, importowe, akcyzy, podatki od czynności o charakterze wzajemnym); ustawodawca gwarantuje pośrednio, że podatnik tego podatku nie będzie co do zasady ponosił jego ciężaru

·      bezpośrednie ® występuje jedność podmiotowa podatnika oraz podmiotu, który ponosi ciężar podatku (pośrednie mogą się przekształcić w bezpośrednie - np. stosował stawkę 7% a powinien 22% i jest zobowiązany do zapłaty podatku w prawidłowej wysokości) ® też mogą być przerzucone, a zależy to od inwencji podatnika

 

5/ FUNKCJE PODATKÓW

 

1. FISKALNA - dostarczenie wł.publ. możliwie najwyższych, równomiernych i rytmicznych dochodów budżetowych (na konieczne wydatki i ewentualny deficyt budżetowy); powinna być postrzegana w perspektywie okresu kilkuletniego

              ® zadania cząstkowe - pochodne:

·      konieczność ochrony i rozwoju źródeł dochodów budżetowych (sprzyjanie wzrostowi opodatkowanych dochodów, wzrostowi podaży opodatkowanych wyrobów)

·      wpływ na strukturę spożycia - cel to minimalizacja lub stabilizacja wzrostu spożycia wyrobów trwale nieopodatkowanych lub opodatkowanych niżej od przeciętnej

·      sprzyjanie kapitalizacji dochodów w celu wzrostu majątku będącego przedmiotem opodatkowania

·      ochrona źródeł dochodów opodatkowanych i ograniczenie dchodów nieopodatkowanych

·      sprzyjanie możliwie najszerszemu przerzucaniu podatków na odbiorców krajowych i zagranicznych (wzrost opodatkowania pośredniego)

 

2. POZAFISKALNE - w racjonalnym systemie prawa podatkowego funkcje te nie występują

® konieczność zachowania pokoju społecznego, jako wartości nadrzędnej nad interesem finansowym wł.publ. i kompromisem (sprzyjanie “przedsiębiorczości”, “wspieranie inwestycji”, “pobudzanie efektywności zawodowej”, “prorodzinność”)

® zasada nadrzędności funkcji fiskalnej nad pozostałymi zadaniami prawa podatkowego

 

3. Psucie podatków ® prawo podatkowe wykorzystywane jest nadmiernie do wielu wzajemnie sprzecznych celów pozafiskalnych

 

4. Patologie prawa podatkowego ® cechy, cele lub elementy, które w sposób istotny deformują konstrukcje podatku, że zaczyna ona zaprzeczać celowi tej instytucji

·      np. wykorzystywanie do celów politycznych o dyskryminacyjnym charakterze - przy pomocy podatków zamierza się z przyczyn politycznych wyeliminować lub zwalczać określone podmioty czy określoną działalność w gospodarce (np. prawo PRL do podmiotów prywatnych, potem do podmiotów państwowych: dywidenda od przychodów państwowych czy podatek od wzrostu wynagrodzeń)

 

6/ ZASADY PODATKOWE

 

Þ generalne postulaty doktryny do ustawodawcy podatkowego mające na celu racjonalizację i zapewnienie prawidłowości tworzenia podatków czy też bezpośrednio prawa podatkowego (zasady teoretyczne) = dot. podatków + dot. prawa podatkowego

Þ ogólne cechy podatków i polityki podatkowej, jako podsumowanie dorobku ustawodawstwa + praktyki podatkowej (zasady empiryczne)

 

1. Teoretyczne zasady podatkowe ® postulaty doktryny, na podstawie których tworzony jest racjonalny system podatkowy i poszczególne podatki:

 

              a/ minimalizacji jednostkowego ciężaru podatkowego (POWSZECHNOŚCI) - przedmiotem opodatkowania powinny być możliwie wszystkie stany faktyczne lub prawne, z którymi wiąże się powstanie obowiązku podatkowego

              ® optimum opodatkowania: oczekiwany globalny poziom dochodów dzięki powszechności; uboczny skutek to koszty obsługi podatków             

              ® przedmiotem opodatkowania powinny być zjawiska możliwie najbardziej masowe i powtarzalne oraz relatywnie trwałe

 

              b/ zasada jednokrotności opodatkowania - dany przedmiot opodatkowania powinien rodzić tylko jedno zobowiązanie podatkowe (zasada podmiotowej równomierności rozłożenia ciężaru podatkowego i eliminowania kumulacji podmiotowej i przedmiotowej zobowiązań podatkowych) ® realizacja poprzez zwolnienia podatkowe

® ale wyjątki! opodatkowanie akcyzą niektórych czynności jak import, który jest opodatkowany powszechnym podatkiem obrotowym

 

              c/ zasada jednokrotności przywileju podatkowego - dany stan faktyczny lub prawny powinien rodzić co najwyżej jedną ulgę lub przywilej podatkowy ® niedopuszczenie do powstawania enklaw podatkowych (utrata dochodów budżetowych + łamanie zasady konkurencji + nieracjonalne decyzje podatników)

® nieprzestrzeganie przez ustawodawcę to “racjonalność podatkowa”, czyli dostosowywanie decyzji ekonomicznych do sygnałów płynących z prawa podatkowego

 

2. Teoretyczne zasady tworzenia i stosowania prawa podatkowego ® też postulaty doktryny wobec prawa podatkowego i praktyki podatkowej, ale mogą też być wynikiem uogólnienia dorobku myśli ustawodawczej i praktyki podatkowej

 

              a/ zasada neutralności ekonomicznej sytemu prawa podatkowego ® nie powinien stanowić autonomicznej i samoistnej przesłanki decyzyjnej podatników; pełna realizacja zasady nie jest możliwa na poziomie mikroekonomicznym

 

              b/ zasada neutralności etycznej prawa podatkowego ® prawo podatkowe:

·      nie jest przyporządkowane jakiemukolwiek systemowi etycznemu w warunkach ich pluralizmu

·      nikt nie powinien być potępiany i piętnowany, że zgodnie z prawem skorzystał z uprawnień przyznanych prawem podatkowym

·      chroni podmioty oraz osoby realizujące w imieniu wł.publ. zadania w dziedzinie ustalania, określania lub poboru podatków - nikt nie może być potępiony, że zgodnie z prawem wykonał swe obowiązki nałożone prawem podatkowym

 

              c/ zasada apolitycznośći organów podatkowych i sądownictwa podatkowego

·      zapewnienie apolityczności całości aparatu podatkowego i kontrolnego (działacze polityczni precz ze stanowisk decyzyjnych!)

·      ministrami finansów nie powinni być liderzy partii

·      stanowisko szefa resortu finansów nie powinno być wykorzystywane do zdobycia popularności (np. publiczne akcje “upraszczania prawa podatkowego”)

 

              d/ zasada minimalizacji zadłużenia podatkowego ® zwłaszcza tworzenie i stosowanie;

·      występowanie zadłużenia jest nieuniknione, ale chodzi o skalę zjawiska ® ujawnione zadłużenie wynosi mniej niż 5% bieżących dochodów podatkowych w danym roku budżetowym: sytuacja jest dobra, ale ujawnione to zazwyczaj 50% wszystkiego, więc gdy 10% zadłużenia: niepokojące, gdy przekroczy 15% fizycznych dochodów zaczyna się kryzys

·      likwidacja zadłużenia po patologicznych podatkach w drodze generalnych umorzeń i abolicji podatkowych

 

              e/ zasada zaufania między podatnikiem a władzą publiczną ® dwoisty i wzajemny charakter; jej przestrzeganie jest warunkiem efektywności fiskalnej pr.pod.;

 

7/ PRAWO PODATKOWE I INTERPRETACJE.

 

1. Część prawa finansowego - gałąź prawa publicznego

® wyodrębnienie ze względu na przedmiot regulacji: podatek, a także opłaty i niepodatkowe należności budżetu

® ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin