Fides et ratio.pdf

(1172 KB) Pobierz
file://D:\Książki\Jan Paweł II\hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-r
Fides et ratio - Ioannes Paulus PP.II - Encyclical Letter (1998.09.14)
Strona 1 z 74
The
Holy
See
Search
back
up
riga
Ioannes Paulus PP.II
Fides et ratio
Do Biskupów Kosciola katolickiego o relacjach miedzy wiara a rozumem
1998.09.14
Czcigodni Bracia w biskupstwie,
pozdrowienie i Apostolskie Błogosławieństwo!
Wiara i rozum ( Fides et ratio ) są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi
się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie
poznania prawdy, którego ostatecznym celem jest poznanie Jego samego, aby
człowiek poznając Go i miłując mógł dotrzeć także do pełowiek — poznając Go
i miłując — mógł dotrzeć także do pełnej prawdy o sobie (por. Wj 33, 18; Ps 27
[26],
Blessing
 
«POZNAJ SAMEGO SIEBIE»
1. Zarówno w dziejach Wschodu, jak i Zachodu można dostrzec, że człowiek w
ciągu stuleci przebył pewną drogę, która prowadziła go stopniowo do spotkania z
prawdą i do zmierzenia się z nią. Proces ten dokonał się nie mogło bowiem być
inaczej w sferze osobowego samopoznania: im bardziej człowiek poznaje
rzeczywistość i świat, tym lepiej zna siebie jako istotę jedyną w swoim rodzaju, a
zarazem coraz bardziej naglące staje się dla niego pytanie o sens rzeczy i jego
własnego istnienia. Wszystko co jawi się jako przedmiot naszego poznania, staje
się tym samym częścią naszego ż— nie «poznaj samego siebie» , wyryte na
architrawie świątyni w Delfach, stanowi świadectwo fundamentalnej prawdy,
którą winien uznawać za najwyższą zasadę każdy człowiek, określając się pośród
całego stworzenia właśnie jako «człowiek», czyli ten, kto «zna samego siebie».
Wystarczy zresztą przyjrzeć się choćby pobieżnie dziejom starożytnym, aby
dostrzec wyraźnie, jak w różnych częściach świata, gdzie rozwijały się różne
kultury, ludzie równocześnie zaczynali stawiać sobie podstawowe pytania
towarzyszące całej ludzkiej egzystencji: Kim jestem? Skąd przychodzę i dokąd
zmierzam? Dlaczego istnieje zło ? Co czeka mnie po tym życiu? Pytania te są
obecne w świętych pismach Izraela, znajdujemy je w Wedach, jak również w
Awestach; spotykamy je w pismach Konfucjusza czy Lao-Tse, w
przepowiadaniu Tirthankhary i Buddy; są obecne w poematach Homera czy w
tragediach Eurypidesa i Sofoklesa, podobnie jak w pismach filozoficznych
Platona i Arystotelesa. Wspólnym źródłem tych pytań jest potrzeba sensu, którą
file://D:\Książki\Jan Paweł II\hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio_pl....
2009-12-19
202368632.002.png
Fides et ratio - Ioannes Paulus PP.II - Encyclical Letter (1998.09.14)
Strona 2 z 74
człowiek od początku bardzo mocno odczuwa w swoim sercu: od odpowiedzi na
te pytania zależy bowiem, jaki kierunek winien nadać własnemu życiu.
2. Ten proces poszukiwania nie jest i nie może być obcy Kościołowi. Od chwili,
kiedy w Tajemnicy Paschalnej otrzymał w darze ostateczną prawdę o życiu
człowieka, Kościół pielgrzymuje drogami świata, aby głosić, ż2. Ten proces
poszukiwania «drogą i prawdą, i życiem» (J 14, 6). Pośród różnych posług, jakie
winien pełnić dla dobra ludzkości, jedna nakłada nań odpowiedzialność całkiem
szczególną: jest to diakonia prawdy 1 . Misja ta z jednej strony włącza
społeczność wierzących we wspólny wysiłek, jaki podejmuje ludzkość, aby
dotrzeć do prawdy 2 , z drugiej zaś zobowiązuje ją, by głosiła innym zdobytą
wiedzę, zachowując wszakże świadomość, że każda odkryta prawda jest zawsze
tylko etapem drogi ku owej pełnej prawdzie, która zostanie ukazana w
ostatecznym objawieniu Bożym: «Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno;
wtedy zaś [zobaczymy] twarzą w twarz. Teraz poznaję po części, wtedy zaś
poznam tak, jak i zostałem poznany» (1 Kor 13, 12).
3. Wiele jest dróg, którymi człowiek może zmierzać do lepszego poznania
prawdy, a przez to czynić swoje życie coraz bardziej ludzkim. Wyróżnia się
wśród nich filozofia , która ma bezpośredni udział w formułowaniu pytania o sens
życia i w poszukiwaniu odpowiedzi na nie: jawi się ona zatem jako jedno z
najwznioślejszych zadań ludzkości. Termin filozofia wedle źródłosłci. Termin
filozofia «umiłowanie mądrości». Istotnie, filozofia narodziła się i rozwinęła w
epoce, gdy człowiek zaczął sobie stawiać pytania o przyczynę i cel rzeczy. Na
różne sposoby i w wielu formach ukazuje ona, że pragnienie prawdy stanowi
nieodłączny element ludzkiej natury. Wrodzoną cechą umysłu ludzkiego jest
skłonność do zastanawiania się nad przyczyną zjawisk, chociaż odpowiedzi,
jakich sobie stopniowo udzielał, są osadzone w kontekście wskazującym
wyraźnie na wzajemne oddziaływanie różnych kultur, w których człowiek żyje.
Filozofia wywarła silny wpływ na ukształtowanie i rozwój kultury na Zachodzie,
nie powinniśmy jednak zapominać również o jej oddziaływaniu na sposoby
pojmowania egzystencji rozpowszechnione na Wschodzie. Każdy naród posiada
bowiem swoją pierwotną, oryginalną mądrość, stanowiącą prawdziwy skarb
kultury, która dąży do wyrażenia się w sposób dojrzały także w formach ściśle
filozoficznych. Prawdziwość tego stwierdzenia potwierdza fakt, że pewną
podstawową formę wiedzy filozoficznej, istniejącą także w naszej epoce,
spotykamy nawet w postulatach, którymi inspiruje się prawodawstwo różnych
krajów oraz prawo międzynarodowe określające reguły życia społecznego.
4. Trzeba jednak zauważyć, że za jednym słowem kryją się tu różne znaczenia.
Na wstępie należy zatem ściślej określić jego sens. Przynaglany pragnieniem
odkrycia ostatecznej prawdy swojego istnienia, człowiek stara się zdobyć pewne
elementy uniwersalnej wiedzy, które pozwalają mu lepiej rozumieć samego
siebie i coraz pełniej się realizować. Ta podstawowa wiedza bierze początek z
zadziwienia , jakie budzi w nim kontemplacja tego, co stworzone: człowiek
odkrywa ze zdumieniem, że żyje w świecie i jest związany z innymi istotami
podobnymi do siebie, z którymi łączy go wspólne przeznaczenie. W tym właśnie
momencie wchodzi na drogę, którą będzie potem zmierzał do odkrycia coraz to
nowych horyzontów wiedzy. Bez zadziwienia człowiek popadłby w rutynę,
file://D:\Książki\Jan Paweł II\hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio_pl....
2009-12-19
202368632.003.png
Fides et ratio - Ioannes Paulus PP.II - Encyclical Letter (1998.09.14)
Strona 3 z 74
przestałby się rozwijać i stopniowo stałby się niezdolny do życia naprawdę
osobowego.
Zdolność do abstrakcyjnej refleksji właściwa dla umysłu ludzkiego pozwala, aby
nadał on poprzez aktywność filozoficzną ścisłą formę swojemu myśleniu i w ten
sposób wypracował wiedzę systematyczną, odznaczającą się logiczną spójnością
twierdzeń i harmonią treści. Dzięki temu procesowi w środowisku różnych
kultur i w różnych epokach osiągnięto rezultaty, które doprowadziły do
zbudowania prawdziwych systemów myślowych. W praktyce rodziło to często
pokusę utożsamiania jednego tylko wybranego nurtu z całą filozofią. Jest jednak
oczywiste, że w takich przypadkach dochodzi do głon — «pycha filozoficzna»,
która chciałaby nadać własnej wizji, niedoskonałej i zawężonej przez wybór
określonej perspektywy, rangę interpretacji uniwersalnej. W rzeczywistości
każdy system filozoficzny, choć zasługuje na szacunek jako pewna spójna całość,
nie dopuszczająca jakiejkolwiek instrumentalizacji, musi uznawać
pierwszeństwo myślenia filozoficznego, z którego bierze początek i któremu
powinien konsekwentnie służyć.
W tej perspektywie można wyodrębnić pewien zbiór prawd filozoficznych, który
mimo upływu czasu i postępów wiedzy jest trwale obecny. Wystarczy
przytoczyć tu jako przykład zasady niesprzeczności, celowości i przyczynowości
lub koncepcję osoby jako wolnego i rozumnego podmiotu, zdolnego do poznania
Boga, prawdy i dobra; chodzi tu także o pewne podstawowe zasady moralne,
które są powszechnie uznawane. Te i inne elementy wskazują, że mimo
różnorodności nurtów myślowych istnieje pewien zasób wiedzy, który można
uznać za swego rodzaju duchowe dziedzictwo ludzkości. Mamy tu do czynienia
jak gdyby z filozofią niesprecyzowaną , dzięki której każdy człowiek ma
poczucie, że zna te zasady, choćby tylko w formie ogólnej i nieuświadomionej.
Zasady te, właśnie dlatego że w pewnej mierze uznają je wszyscy, powinny
stanowić jakby punkt odniesienia dla różnych szkół filozoficznych. Jeżeli rozum
potrafi intuicyjnie uchwycić i sformułować pierwsze i uniwersalne zasady
istnienia oraz wyprowadzić z nich poprawne wnioski natury logicznej i
deontologicznej, zasługuje na miano prawego rozumu, czyli jak mawiali
starożuguje orthos lógos, recta ratio .
5. Kościół ze swej strony wysoko ceni to dążenie rozumu do osiągnięcia celów,
które czynią osobowe istnienie coraz bardziej godnym tego miana. Widzi
bowiem w filozofii drogę wiodącą do poznania podstawowych prawd o życiu
człowieka. Zarazem uznaje filozofię za nieodzowne narzędzie, pomagające
głębiej rozumieć wiarę i przekazywać prawdę Ewangelii tym, którzy jeszcze jej
nie znają.
Nawiązując zatem do podobnych przedsięwzięć moich Poprzedników, ja
również pragnę przyjrzeć się tej szczególnej formie aktywności rozumu. Skłania
mnie do tego przeświadczenie, że zwłaszcza w naszych czasach poszukiwanie
prawdy ostatecznej często nie ma wyraźnie określonego kierunku. Niewątpliwie
wielką zasługą współczesnej filozofii jest skupienie uwagi na człowieku.
Wychodząc od tego i stając w obliczu wielu pytań, rozum jeszcze mocniej
odczuł pragnienie coraz szerszej i coraz głębszej wiedzy. W rezultacie
zbudowano złożone systemy myślowe, które zaowocowały rozwojem różnych
dziedzin wiedzy, sprzyjając postępowi w kulturze i w dziejach. Antropologia,
file://D:\Książki\Jan Paweł II\hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio_pl....
2009-12-19
202368632.004.png
Fides et ratio - Ioannes Paulus PP.II - Encyclical Letter (1998.09.14)
Strona 4 z 74
logika, nauki przyrodnicze, historia, język w pewien sposób cały obszar wiedzy
został objęty tym procesem. Pozytywne osiągnięcia nie powinny jednak
przesłaniać faktu, że tenże rozum, skupiony jednostronnie na poszukiwaniu
wiedzy o człowieku jako podmiocie, wydaje się zapominać, iż powołaniem
człowieka jest dążenie do prawdy, która przekracza jego samego. Bez
odniesienia do niej każdy zdany jest na samowolę ludzkiego osądu, a jego
istnienie jako osoby oceniane jest wyłącznie według kryteriów pragmatycznych,
opartych zasadniczo na wiedzy doświadczalnej, pod wpływem błędnego
przeświadczenia, że wszystko powinno być podporządkowane technice. Rezultat
jest taki, że zamiast wyrażać jak najlepiej dążenie do prawdy rozum chyli się ku
samemu sobie pod brzemieniem tak rozległej wiedzy, przez co z dnia na dzień
staje się coraz bardziej niezdolny do skierowania uwagi ku wyższej
rzeczywistości i nie śmie sięgnąć po prawdę bytu. Nowoczesna filozofia
zapomniała, że to byt winien stanowić przedmiot jej badań, i skupiła się na
poznaniu ludzkim. Zamiast wykorzystywać zdolność człowieka do poznania
prawdy, woli podkreślać zyk — w pewien sposób cały
Doprowadziło to do powstania różnych form agnostycyzmu i relatywizmu, które
sprawiły, że poszukiwania filozoficzne ugrzęzły na ruchomych piaskach
powszechnego sceptycyzmu. W ostatnich czasach doszły też do głosu różne
doktryny próbujące podważyć wartość nawet tych prawd, o których pewności
człowiek był przekonany. Uprawniona wielość stanowisk ustąpiła miejsca
bezkrytycznemu pluralizmowi, opartemu na założeniu, że wszystkie opinie mają
równą wartość: jest to jeden z najbardziej rozpowszechnionych przejawów braku
wiary w istnienie prawdy, obserwowanego we współczesnym świecie. Od takiej
postawy nie są wolne także pewne koncepcje życia pochodzące ze Wschodu:
odbierają one bowiem prawdzie charakter absolutny, wychodząc z założenia, że
objawia się ona w równej mierze w różnych doktrynach, nawet wzajemnie
sprzecznych. W takiej perspektywie wszystko zostaje sprowadzone do rangi
opinii. Mamy tu do czynienia jakby z ruchem pozbawionym stałego kierunku: z
jednej strony refleksja filozoficzna zdołała wejść na drogę zbliżającą ją coraz
bardziej do ludzkiej egzystencji i do form, w których się ona wyraża, z drugiej
zaś woli zajmować się raczej zagadnieniami egzystencjalnymi,
hermeneutycznymi lub językowymi, które omijają zasadniczą kwestię prawdy o
życiu osobowym, o bycie i o Bogu. W wyniku tego ukształtowała się w ludziach
współczesnych, a nie tylko u nielicznych filozofów, postawa ogólnego braku
zaufania do wielkich zdolności poznawczych człowieka. Pod wpływem
fałszywej skromności człowiek zadowala się prawdami cząstkowymi i
tymczasowymi i nie próbuje już stawiać zasadniczych pytań o sens i najgłębszy
fundament ludzkiego życia osobowego i społecznego. Można powiedzieć, że
stracił nadzieję na uzyskanie od filozofii ostatecznych odpowiedzi na te pytania.
6. Kościół, mocą autorytetu, który posiada jako depozytariusz Objawienia Jezusa
Chrystusa, pragnie potwierdzić konieczność refleksji na temat prawdy. Dlatego
postanowiłem zwrócić się do Was, Czcigodni Współbracia w biskupstwie, z
którymi łączy mnie misja otwartego «okazywania prawdy» (por. 2 Kor 4, 2), jak
również do teologów i filozofów, na których spoczywa obowiązek badania
różnych aspektów prawdy, a także do ludzi poszukujących, i podzielić się
pewnymi refleksjami na temat dążenia do prawdziwej mądrości, aby każdy kto
file://D:\Książki\Jan Paweł II\hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio_pl....
2009-12-19
202368632.005.png
Fides et ratio - Ioannes Paulus PP.II - Encyclical Letter (1998.09.14)
Strona 5 z 74
żywi w sercu miłość do niej, mógł wejść na właściwą drogę, która pozwoli mu ją
osiągnąć, znaleźć w niej ukojenie dla swych trosk i duchową radość.
Skłania mnie do tego przede wszystkim świadomość, którą wyrażają słowa
Soboru Watykańskiego II, stwierdzające, że biskupi są «świadkami Boskiej i
katolickiej prawdy» 3 . Świadectwo o prawdzie jest zatem zadaniem powierzonym
nam, biskupom; nie możemy się od niego uchylać, gdyż byłoby to niewiernością
wobec posługi, jaką podjęliśmy. Potwierdzając prawdę wiary, możemy
przywrócić człowiekowi naszych czasów szczerą ufność we własne zdolności
poznawcze, a zarazem rzucić wyzwanie filozofii, aby mogła odzyskać i umocnić
swą pełną godność.
Jeszcze jeden szczególny motyw skłania mnie do przedstawienia tych refleksji.
W Encyklice Veritatis splendor zwróciłem uwagę na «niektóre fundamentalne
prawdy doktryny katolickiej w kontekście współczesnych prób ich podważenia
lub zniekształcenia» 4 . W niniejszej Encyklice pragnę kontynuować tę myśl,
skupiając się na zagadnieniu samej prawdy oraz na jej fundamencie w relacji do
wiary. Nie sposób bowiem zaprzeczyć, że przede wszystkim młode pokolenia,
do których należy i od których zależy przyszłość, w obecnym okresie szybkich i
złożonych przemian mogą czuć się pozbawione autentycznych punktów
odniesienia. Potrzeba znalezienia fundamentu, na którym można zbudować życie
osobiste i społeczne, daje się szczególnie mocno odczuć zwłaszcza wówczas,
gdy człowiek przekonuje się, jak niepełne są propozycje, które rzeczywistość
doraźną i przemijającą wynoszą do rangi wartości, budząc fałszywe nadzieje na
odkrycie prawdziwego sensu istnienia. Pod ich wpływem wielu ludzi
doprowadza swoje życie na krawędź przepaści, nie zdając sobie sprawy, co ich
czeka. Przyczyną tego jest także fakt, że niejednokrotnie ci, którzy zostali
powołani, aby w różnych formach kultury ukazywać owoce swoich przemyśleń,
odwrócili spojrzenie od prawdy, przedkładając doraźny sukces nad trud
cierpliwego poszukiwania tego, co naprawdę warto uczynić treścią życia.
Filozofia, która ze względu na swą wielką odpowiedzialność za kształtowanie
myśli i kultury winna nieustannie wzywać do szukania prawdy, musi stanowczo
powrócić do swego pierwotnego powołania. Właśnie dlatego odczuwam nie
tylko potrzebę, ale także obowiązek wypowiedzenia się na ten temat, aby u
progu trzeciego tysiąclecia ery chrześcijańskiej ludzkość wyraźniej uświadomiła
sobie, jak wielkimi zdolnościami została obdarzona, i odważnie podjęła na nowo
realizację planu zbawienia, w który są wpisane jej dzieje.
I. OBJAWIENIE MĄDROŚCI BOŻEJ
 
Jezus objawia Ojca 
7. U podstaw wszelkiej refleksji, jaką podejmuje Kościół, leży jego
przeświadczenie, że zostało mu powierzone orędzie, które bierze początek z
samego Boga (por. 2 Kor 4, 1-2). Wiedzy, którą pragnie przekazać człowiekowi,
Kościół nie uzyskał w drodze samodzielnych przemyśleń, choćby
najwznioślejszych, ale dzięki przyjęciu z wiarą słowa Bożego (por. 1 Tes 2, 13).
U początków naszej wiary znajduje się spotkanie, jedyne w swoim rodzaju, które
file://D:\Książki\Jan Paweł II\hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio_pl....
2009-12-19
202368632.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin