Przeglad podstawowych algorytmow_All.pdf

(539 KB) Pobierz
OKLADKA_Przeglad podstawowych algorytmow.indd
Kuźnia Talentów
Informatycznych:
Algorytmika
i programowanie
Przegląd podstawowych
algorytmów
Marcin Andrychowicz,
Tomasz Kulczyński, Błażej Osiński
434384468.014.png 434384468.015.png 434384468.016.png 434384468.017.png 434384468.001.png 434384468.002.png 434384468.003.png 434384468.004.png 434384468.005.png 434384468.006.png 434384468.007.png 434384468.008.png
Przegląd podstawowych
algorytmów
434384468.009.png
Rodzaj zajęć: Kuźnia Talentów Informatycznych
Tytuł: Przegląd podstawowych algorytmów
Autor: Marcin Andrychowicz, Tomasz Kulczyński, Błażej Osiński
Redaktor merytoryczny: prof. dr hab. Maciej M Sysło
Zeszyt dydaktyczny opracowany w ramach projektu edukacyjnego
Informatyka+ — ponadregionalny program rozwijania kompetencji
uczniów szkół ponadgimnazjalnych w zakresie technologii
informacyjno-komunikacyjnych (ICT).
www.informatykaplus.edu.pl
kontakt@informatykaplus.edu.pl
Wydawca: Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki
ul. Lewartowskiego 17, 00-169 Warszawa
www.wwsi.edu.pl
rektorat@wwsi.edu.pl
Projekt graficzny okładki: FRYCZ I WICHA
Warszawa 2010
Copyright © Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki 2009
Publikacja nie jest przeznaczona do sprzedaży.
434384468.010.png 434384468.011.png
Przegląd podstawowych
algorytmów
Marcin Andrychowicz,
Tomasz Kulczyński, Błażej Osiński
434384468.012.png
< 4 >
Informatyka +
Streszczenie
Celem tego kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy o popularnych problemach i ich rozwiąza-
niach(algorytmach)lubmetodachtworzeniarozwiązań.Omówionezagadnieniasąbardzoróżnorodne.
Obejmują techniki budowania algorytmów takie, jak: programowanie dynamiczne, rekurencja, strate-
giezachłanne.Zawartesątakżepodstawowe zagadnieniazkilkuważnychdziedzinalgorytmiki:teorii
grafów,przetwarzaniatekstówigeometriiobliczeniowej.Każdyztychtematówzostajewprowadzony
wrazznajbardziejznanymiproblemamiialgorytmami.
ZakładanajestznajomośćjęzykaC++,aleprogramującywPascaluczyjeszczeinnymjęzykutakże
powinniporadzićsobiezezrozumieniemzawartychwkursietreści.
W tekście użyte zostają wielokrotnie pojęcia matematyczne, które mogą okazać się nowe nawet
dlauczniakończącegoszkołęponadgimnazjalną.Ichnieznajomośćniestanowiproblemuwkorzystaniu
zkursu,gdyżsąjednakomawianewniezbędnymzakresie.
Spistreści
Streszczenie 4
1 Programowaniedynamiczne 5
1.1 Idea..................................................................... 5
1.2 Znaneproblemy............................................................ 6
2 Sortowanie 8
2.1 Sortowanieprzezwybór ..................................................... 8
2.2 Sortowanieprzezscalanie.................................................... 10
3 Wyszukiwaniebinarne 12
4 Sortowaniepozycyjne 13
4.1 Sortowanieprzezzliczanie ................................................... 13
4.2 Sortowanieleksykograficzne.................................................. 14
5 Algorytmyzachłanne 15
6 Rekurencja 17
6.1 AlgorytmEuklidesa......................................................... 17
6.2 WieżeHanoi .............................................................. 17
7 Przeszukiwanieznawrotami(backtracking) 18
7.1 Problem8hetmanów ....................................................... 18
8 Grafy—Wprowadzenie 19
8.1 Cotojestgraf?............................................................ 19
8.2 Reprezentacjagrafunakomputerze ........................................... 20
8.3 Przeszukiwaniegrafów ...................................................... 22
9 Algorytmygrafowe 24
9.1 ProblemcykluiścieżkiEulera................................................ 24
9.2 AlgorytmDijkstry.......................................................... 25
9.3 AlgorytmBellmana-Forda ................................................... 27
10 Algorytmytekstowe 27
10.1 Algorytmnaiwnywyszukiwaniawzorca......................................... 28
10.2 AlgorytmKnutha-Morrisa-Pratta ............................................. 28
11 Algorytmygeometryczne 29
11.1 Podstawy................................................................. 29
11.2 Polepowierzchni........................................................... 31
11.3 Problemznajdowaniawypukłejotoczki ........................................ 31
Literatura
32
434384468.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin