mat3gimpormet.pdf

(2495 KB) Pobierz
Bez tytu³u-1
Kinga Gałązka Edward Lesiak
MATEMATYKA
KROK PO KROKU
Poradnik metodyczny
Klasa III gimnazjum
55617757.001.png
Projekt okładki
Barbara Zawadzka
Opracowanie graficzne okładki
Iwona Zielak-Mamińska
Redaktor merytoryczny
Mariusz Bienias
Redaktor techniczny
Małgorzata Niedziałomska
Rysunki
Małgorzata Niedziałomska
Poradnik jest częścią obudowy programu nauczania matematyki w kla-
sach I–III gimnazjum pod tytułem MATEMATYKA KROK PO KROKU ,
dopuszczonego do użytku szkolnego przez MEN.
Nr dopuszczenia: DKW-4014-91/99.
Został przygotowany do podręcznika MATEMATYKA KROK PO KROKU ,
dopuszczonego do użytku szkolnego przez MEN.
Nr dopus
Wydanie I
© Copyright by Wydawnictwo Edukacyjne
RES POLONA Sp. z o.o.
ISBN 83-7071-323-8
WYDAWCA:
Wydawnictwo Edukacyjne RES POLONA Sp. z o.o.
90-613 Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) 636-36-34, fax 637-30-10
Internet: www.res-polona.com.pl; e-mail: info@res-polona.com.pl
Spis treści
Wstęp / 5
Komentarz do podręcznika / 7
Liczby rzeczywiste / 7
Przekształcenia geometryczne / 8
Doświadczenia losowe / 10
Wyrażenia algebraiczne / 10
Równania, nierówności, układy równań / 12
Związki miarowe w trójkącie / 13
Figury przestrzenne / 14
Odpowiedzi do zadań / 17
Odpowiedzi do zadań wyróżnionych w podręczniku
ramką z ,,!” / 17
Odpowiedzi do zadań w ćwiczeniach sprawdzających
oznaczonych /25
Ocenianie raz jeszcze / 37
Sprawdzian 1. Techniczne nowinki / 38
Sprawdzian 2. Do końca roku jeden krok / 42
Sprawdzian 3. Szaleństwo XX wieku / 46
Ścieżki edukacyjne w gimnazjum / 51
Ścieżka edukacyjna – co to takiego? / 51
Rodzaje i budowa ścieżek edukacyjnych/ 53
Modele realizacji ścieżek edukacyjnych/ 54
O realizacji każdej ze ścieżek na lekcjach matematyki
słów kilka / 57
Wykorzystanie treści ścieżek edukacyjnych/ 58
Scenariusze zajęć / 59
Kąty w okręgu / 59
Zaszyfrowana wiadomość / 65
Zbieranie danych statystycznych i ich interpretacja / 71
Metody aktywizujące w praktyce / 75
Która metoda jest lepsza? / 75
Przykłady metod aktywizujących/ 76
55617757.002.png
WSTĘP
A więc stało się. Jesteśmy w klasie trzeciej. Przed nami nowe zadania
związane z zakończeniem nauki w gimnazjum. Przypominamy, że porad-
nik jest częścią kompletu materiałów do nauczania matematyki w gimna-
zjum MATEMATYKA KROK PO KROKU . Pozostałymi częściami skła-
dowymi tego kompletu są: program nauczania, podręcznik, zbiór zadań,
ćwiczenia sprawdzające oraz rozkład materiału.
Program nauczania. Opracowany został zgodnie z Podstawą progra-
mową kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gim-
nazjów . Zawiera: założenia ogólne, szczegółowe cele kształcenia mate-
matycznego, założenia szczegółowe programu, propozycje metod oceny
osiągnięć uczniów, ogólny układ materiału w gimnazjum, orientacyjny
przydział godzin oraz materiał nauczania z podziałem na poszczególne
klasy. W programie uwzględniono tygodniowo 4 godziny matematyki
i założono, że systematyczna realizacja programu nauczania jest możliwa
w ciągu 33 tygodni.
Podręcznik. Zawiera wiele różnych elementów, których celem jest
wzbudzenie zainteresowania uczniów. Układ podręcznika Matematyka
krok po kroku umożliwia rytmiczną realizację programu oraz sprzyja sto-
sowaniu aktywnych metod nauczania.
Zbiór zadań. Jest uzupełnieniem i rozszerzeniem zagadnień zawar-
tych w podręczniku. Znajdują się w nim zadania o różnym stopniu trud-
ności, które umożliwiają utrwalenie zdobytych umiejętności i rozwijanie
zainteresowań uczniów. W zbiorze zawarte są zadania z treścią łączącą
matematykę z innymi dziedzinami wiedzy oraz takie, które wskazują na
praktyczne zastosowania matematyki. Ustalając tematykę Impresji mate-
matycznych , można bazować na znajdujących się w zbiorze zadaniach
otwartych.
5
Ćwiczenia sprawdzające. Są propozycją krótkich sprawdzianów,
które mogą być użyte do samodzielnych prac uczniów w klasie czy też
w domu. Sposoby ich wykorzystania zależą od inwencji nauczyciela.
Rozkład materiału. Został opracowany tak, że może być podstawą pla-
nowania pracy przez nauczyciela. W wielu placówkach dyrektorzy zezwo-
lili nauczycielom na bezpośrednie korzystanie z rozkładu bez konieczności
przepisywania go. Rozkład materiału zawiera dokładny plan realizacji
zajęć z uwzględnieniem tematyki i celów określonych w sposób zopera-
cjonalizowany oraz oczekiwane efekty pracy z uczniem. W rozkładzie ma-
teriału jest zaplanowana bieżąca kontrola procesu nauczania–uczenia się
(kartkówki Teraz Ty , prace klasowe Godzina szczerości ) umożliwiająca
dokonanie ewaluacji procesu dydaktycznego. Proponowane Impresje ma-
tematyczne wskazują na miejsca, gdzie możliwe jest realizowanie ścieżek
międzyprzedmiotowych.
Na podstawie naszych doświadczeń możemy stwierdzić, że propono-
wana koncepcja realizacji programu nauczania przedstawiona w cyklu
Matematyka krok po kroku do nauczania matematyki w gimnazjum
sprawdziła się w klasie pierwszej i drugiej, dlatego też jest kontynuowana
w klasie trzeciej.
Nowością, w porównaniu do klas poprzednich, jest wprowadzenie
w zbiorze zadań i ćwiczeniach sprawdzających zadań wyboru. Związane
jest to z koniecznością przygotowania uczniów do sprawdzianu po gimna-
zjum i zapewnienie im możliwości rozwiązywania większej liczby zadań
typu egzaminacyjnego.
Dziękujemy wszystkim, którzy wybrali nasze podręczniki do naucza-
nia matematyki i życzymy wielu sukcesów w pracy z młodzieżą oraz
w życiu osobistym.
Autorzy
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin