filoz.doc

(41 KB) Pobierz
1

1.      Wg Arystotelesa u początków filozofii leży szczególna dyspozycja lub też stan umysłu:…………………….

2.      Nazwy ‘filozof’ po raz pierwszy użył……………………., na określenie osoby, która……………………………………………………………………………………..

3.      Ontologia jako dziedzina filozofii zajmuje się.................................................................

…………………………………………………………………………………………..

4.      Wg Georgia Colli ukrytym źródłem filozofii greckiej było szaleństwo; teza ta wynika 

z……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

5.      Apeiron to………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………...

6.      Heraklit posługuje się przykładem luku i lutni, aby wyjaśnić………………………….. ……………………………………………………………………………………….......

7.      Muzyka sfer to pojęcie odnoszące się do poglądów……………………..,  oznaczające …………………………………………………………………………………………...

8.      Zasadę ‘byt jest i nie może nie być; nie-byt nie jest i nie może być” sformułował……………..

9.      Metempsychoza to……………………………………………………………………, pojęcie to stanowi istotny składnik filozofii…………………… i ……………………..

10.  Najbardziej znanymi sofistami byli…………………………… i ……………………...

11.  Sokratejska ironia to…………………………………………………………………….

12.  W Obronie Sokrates przyrównuje siebie do……………….., dręczącego obywateli Aten.

13.  Sokratejska opowieść o pochodzeniu Erosa w Uczcie przytoczona jest za…………….

14.  Szkoła Platona w starożytności nosiła nazwę……………, a Arystotelesa…………….

15.  Podstawowe cechy platońskiej idei to…………………………………………………. ………………………………………………………………………...(wymień cztery).

16.  Teoria platońskiej anamnezy opisuje…………………………………………………… ……………………….. i udowadniać ma………………………………………………

17.  Ze swojego idealnego państwa Platon postanawia wygnać…………………………….

18.  Cztery przyczyny, które uznaje Arystoteles za filary ontologii to przyczyna………………,………………………,………………..,…………………….

19.  Hylemorfizm Arystotelesa oznacza……………………………………………………..

20.  Ogród i Stoa to szkoły filozoficzne założone przez………………….i…………………

21.  Ideał filozofii jako sztuki życia, mądrości praktycznej jest typowy dla okresu………… … … …………………………

22.  Atomizm Epikura tym się różni od atomizmu Demokryta………………………….......

…………………………………………………………………………………………...

23.  Epikur rozumie przyjemność jako…………………………………………………........

24.  Opatrzność w filozofii stoickiej oznacza………………………………………………..

25.  Teoria wiecznego powrotu i powtarzającego się „pożaru świata” to pomysł…………..

26.  Dla stoickiego mędrca dobro to…………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………..

27.  Pojęcie emanacji wywodzi się z filozofii……………………i oznacza……………….. ……………………………………..

28.  Teologia negatywna opisuje Boga jako…………………………………………………

…………………………………………………………………………………………..

29.  Odmienność filozofii średniowiecznej od starożytnej ujawnia się w uznaniu przez tę pierwszą chrześcijańskiej idei creatio ex nihilo, która oznacza…………………………

…………………………………………………………………………………………...

30.  Patrystyka to………………………………………………………………………….

31.  Doktryna gnostycka, przeciwko której zwraca się św. Augustyn to…………………

32.  Istnienie w ludzkim umyśle nieskończonych, idealnych prawd wyjaśnia

św.Augustyn…………………………………………………………………………..

33.  Augustyńskie pojęcie czasu jest……………………………………………………….

34.  Pierwszego apriorycznego dowodu na istnienie Boga  dostarcza filozofii……………

35.  Aposterioryczne dowody na istnienie Boga powołują się na………………………….                           

…………………………………………………………………………………………, a ich uporządkowanego przedstawienia dostarcza dzieło………………………………

36.  Odkrycie nieznanych dzieł Arystotelesa i powtórna recepcja myśli greckiej w                              dojrzałym średniowieczu dostarcza…………………………………………………………

37.  Wg św.Tomasza z Akwinu Bóg jest jedynym bytem, którego…………………..równa                                                                          się ……………………………..

38.  Popularna w renesansie literatura hermetyczna to korpus dzieł autorstwa………………….

39.  ………………………, który miał być……………………………………………………...

40.  Autorem słynnej mowy o godności człowieka, manifestu renesansowego humanizmu jest………………………………………

41.  Wg Giambattisty Della Porta magia naturalna to…………………………………………...

42.  Metodyczny empiryzm Bacona uznaje, iż…………………………………………………..

43.  Klasyczny empiryzm Johna Locke’a opisuje poznanie jako proces tworzenia…………….. ………………. Na podstawie………………………… ………………………………………..

44.  esse est pircipi to hasło wywoławcze filozofii…………………………, oznaczające……........................................................................................................................................................

45.  David Hume uznaje relację przyczynowo- skutkową za…………………………… …………………………………………………………………………………………

46.  Racjonalizm nowożytny tym różni się od empiryzmu, że…………………………………..…………………………………………………………………………………………………...

47.  Najważniejsze zasady metody kartezjańskiej to…………………………………………….……………………………………………………………………...…………(wymień cztery).

48.  Kartezjańskiemu wątpieniu podlega najpierw……………………………………………, a następnie………………… ………… ………………………………………………………….

49.  Kartezjańskie ego ujmuje swoje istnienie poprzez myślenie w akcie………… …………….

50.  Kryterium prawdy i pewności dla Kartezjusza jest………………………… ……………….

51.  Blaise Pascal portretuje człowieka jako……………………………… ……………………..…………………………………………………………………………………………………...

52.  Obok Kartezjusza przedstawicielami racjonalizmu są……………… i……………..............

53.  Podział sądów na analityczne i syntetyczne zaczerpnął I.Kant od…………………

54.  Czas i przestrzeń określone są w filozofii Kanta jako…………………… …………………

55.  Przeciwieństwem zjawiska jest dla Kanta…………………………… …………………….

56.  Pojęcie rewolucji kopernikańskiej, jaka była dzieckiem Kanta, odnosi się do……………..…………………………………………………………………………………………………..

57.  Imperatyw kategoryczny to formuła, która brzmi………………… ………………………..…………………………………………………………………………………………………..

58.  Myślenie dialektyczne wg Hegla oznacza…………………………… ……………………..……………………………………………………………………

59.  Heglowskie dzieje to historia Ducha…………………………… …………………………..

60.  Pesymizm Schopenhauera polega na tym, iż uznaje on wolę za …………………… ….......…………………………………….

61.  Religijną fazę egzystencji wg Kierkegaarda ilustruje postać………………… …………….

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin