BHP przy obsłudze żurawi.doc

(76 KB) Pobierz
ROZPORZĽDZENIE MINISTRÓW PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ ORAZ ZDROWIA

ROZPORZĽDZENIE MINISTRÓW PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ ORAZ ZDROWIA

z dnia 20 marca 1954 r.

w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi.

Dz.U. nr 15 poz. 58

Na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) i c) oraz ust. 2 i 3 rozporzšdzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 16 marca 1928 r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. z 1928 r. Nr 35, poz. 325 i z 1950 r. Nr 36, poz. 330) oraz art. 2 ust. 1 rozporzšdzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 sierpnia 1927 r. o zapobieganiu chorobom zawodowym i ich zwalczaniu (Dz. U. Nr 78, poz. 676) zarzšdza się, co następuje:

Przepisy wstępne.

§ 1. 1. Rozporzšdzenie niniejsze dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników zatrudnionych przy obsłudze żurawi o udwigu powyżej 250 kg.

2. Żurawiem w rozumieniu przepisów niniejszego rozporzšdzenia jest dwignica o ruchu obrotowym, przenoszšca ciężar zawieszony na końcu stałej wysięgnicy lub ruchomego wysięgnika, a także dżwignica, przenoszšca ciężar zawieszony na cięgnie wózka przesuwajšcego się po linach rozpiętych pomiędzy dwiema wieżami (żuraw linowy).

Przepisy ogólne w zakresie obsługi żurawi.

§ 2. Pracownikiem obsługujšcym żuraw, zwanym w dalszym cišgu rozporzšdzenia "dwigowym", może być osoba, która ukończyła 18 lat życia i posiada odpowiedni stan zdrowia stwierdzony zawiadczeniem lekarskim oraz przydatnoć do pracy przy obsłudze żurawi.

§ 3. 1. Dwigowy powinien przejć odpowiednie przeszkolenie i odbyć co najmniej 1-miesięcznš praktykę przy obsłudze żurawia.

2. Dwigowy powinien złożyć egzamin z wymaganych odeń wiadomoci przed komisjš powołanš przez właciwego ministra. Skład komisji i zakres wymagań (w zależnoci od typu żurawia) ustala właciwy minister.

3. Dwigowy powinien być badany przez lekarza co najmniej raz na 6 miesięcy celem kontroli dalszej przydatnoci do pracy na zajmowanym stanowisku.

§ 4. Przy pracy na dwie lub więcej zmian - na każdš zmianę powinien być wyznaczony inny dwigowy. Zatrudnianie dwigowych ponad 8 godzin na dobę jest zabronione.

§ 5. Dla każdego żurawia powinna być założona ksišżka dyżurów, do której dwigowy każdej zmiany wpisuje uwagi o stanie żurawia i jego urzšdzeń, zgodnie z instrukcjš wydanš przez właciwego ministra.

§ 6. 1. Dla każdego żurawia powinna być założona ksišżka kontroli.

2. Do ksišżki kontroli wpisuje się wyniki wszystkich badań konstrukcji i urzšdzeń żurawia.

3. Rodzaje ksišżek kontroli okrela właciwy minister.

§ 7. Dwigowy jest odpowiedzialny za obsługę żurawia, za utrzymywanie urzšdzeń w stanie należytym i stosowanie się do instrukcji.

§ 8. Zabrania się dokonywania jakichkolwiek napraw lub prac konserwacyjnych w czasie ruchu żurawia.

§ 9. Oględziny, oczyszczanie i naprawa urzšdzeń elektrycznych może być dokonywana dopiero po wyłšczeniu wyłšcznika głównego żurawia lub po przerwaniu dopływu pršdu przy pomocy wyłšcznika samoczynnego.

§ 10. Dwigowemu nie wolno:

1)zmieniać ustawienia wyłšczników krańcowych;

2)zmieniać położenia lub ciężaru przeciwwagi;

3)dokonywać przemieszczeń lub przeróbek częci składowych urzšdzeń żurawia;

4)przenosić ludzi na haku, chwytaku lub przenoszonym ciężarze.

§ 11. 1. W przypadku stwierdzenia braku lub uszkodzenia osłon i zabezpieczeń albo niewłaciwego działania jakichkolwiek urzšdzeń dwigowy powinien bezzwłocznie przerwać pracę i zameldować o tym bezporedniemu przełożonemu.

2. W przypadku stwierdzenia usterek, które mogš spowodować wypadek lub zniszczenie jakichkolwiek urzšdzeń, dwigowy ma prawo odmówić uruchomienia żurawia i zameldować o tym bezporedniemu przełożonemu.

3. Jeżeli dwigowy stwierdzi, że dokonywanie przeładunku stwarza okolicznoci niebezpieczne, powinien zameldować o tym bezporedniemu przełożonemu i pracę przerwać aż do decyzji swoich przełożonych.

§ 12. Narzędzia lub inne przedmioty zabierane przez dwigowego do kabiny umieszczonej w górze powinny być przenoszone w specjalnej torbie lub podnoszone i opuszczane przy pomocy linki. Zrzucanie jakichkolwiek przedmiotów z wyżej położonych częci żurawia jest zabronione.

§ 13. 1. Dwigowy powinien uczestniczyć w remoncie urzšdzeń żurawia.

2. Po zakończeniu remontu dwigowy może rozpoczšć pracę dopiero po otrzymaniu pisemnego zlecenia od bezporedniego przełożonego.

§ 14. 1. Sposób porozumiewania się między dwigowym a ciężarowym reguluje załšcznik nr 1 do niniejszego rozporzšdzenia.

2. Właciwy minister ustali system sygnałów, jak sygnały wietlne i dwiękowe, które powinny być stosowane przy żurawiach przesuwnych.

3. Kierownictwo zakładu obowišzane jest dopilnować, aby sygnały te były znane osobom zatrudnionym w zasięgu pracy żurawia.

§ 15. 1. Konserwację stałš urzšdzeń żurawia pod względem ich sprawnoci kierownictwo zakładu powinno powierzać odpowiednio przeszkolonym pracownikom.

2. Kontrola mechanizmów żurawia powinna być dokonywana co najmniej co 10 dni oraz po każdorazowym dłuższym przestoju.

§ 16. Kierownictwo zakładu wyznacza bezporednich przełożonych nad dwigowymi. Do obowišzków przełożonych należy;

1)nadzór nad stanem urzšdzeń żurawia i zastosowanie odpowiednich rodków celem usunięcia stwierdzonych braków;

2)nadzór nad racjonalnš eksploatacjš żurawia zgodnie z obowišzujšcymi przepisami, dotyczšcymi ruchu i bezpieczeństwa;

3)nadzór nad pracš dwigowych i nad przestrzeganiem przez nich obowišzujšcych przepisów;

4)kontrola ksišżek dyżurów.

Urzšdzenia kabiny.

§ 17. Zamknięte kabiny żurawia powinny być tak zbudowane, aby dwigowy mógł widzieć całš przestrzeń w zasięgu pracy żurawia i obsługiwać bez trudnoci umieszczone w kabinie przyrzšdy.

§ 18. Kabiny otwarte powinny być zaopatrzone w daszek ochronny, osłaniajšcy dwigowego przed ciekaniem smaru i opadami atmosferycznymi.

§ 19. 1. Kabiny powinny być w zimnej porze roku ogrzewane.

2. Urzšdzenia do ogrzewania kabin powinny być tak umieszczone i izolowane, aby nie powodowały zbytniego nagrzania się częci konstrukcyjnych kabiny.

3. Wnętrze kabiny powinno być odpowiednio owietlone i wentylowane.

4. Okna kabin powinny być zaopatrzone w urzšdzenia do ich wycierania.

5. Podłoga kabiny na stanowisku dwigowego powinna być z materiału izolujšcego.

§ 20. 1. W kabinie powinny być umieszczone metalowe skrzynki na narzędzia.

2. Skrzynki na zużyte częciwo powinny być metalowe, szczelnie zamknięte i umieszczone na zewnštrz kabiny.

§ 21. W kabinie nie wolno przechowywać żadnych zbędnych, a w szczególnoci łatwopalnych przedmiotów.

§ 22. 1. W kabinie powinna być umieszczona odpowiednia ganica.

2. Żurawie o napędzie spalinowym powinny oprócz odpowiedniej ganicy być zaopatrzone w koc azbestowy do gaszenia pożaru silnika.

Wejcie i galerie.

§ 23. 1. Podłużnice drabin lub poręcze schodów powinny sięgać co najmniej 0,75 m ponad poziom wejciowy, chyba że zostały zastosowane inne zabezpieczenia przed upadkiem.

2. Drabiny i schody powinny posiadać szerokoć co najmniej 0,45 m o wysokoci stopnia do 0,30 m. Drabiny o długoci ponad 10 m powinny mieć szczeble płaskie i podesty wypoczynkowe co 8-10 m.

3. Drabiny i schody o kšcie nachylenia ponad 75o i wysokoci ponad 5 m powinny posiadać zabezpieczenia w postaci łuków ochronnych.

4. U dolnego końca drabiny lub schodów należy umiecić napis ostrzegawczy "Osobom niezatrudnionym wstęp wzbroniony".

§ 24. Pomosty i galerie powinny być zabezpieczone poręczami o wysokoci 1,10 m oraz krawężnikiem o wysokoci 0,15 m.

§ 25. Przewody jezdne żurawia lub wózka na wysięgniku lub mocie powinny być przeprowadzone lub osłonięte w sposób wykluczajšcy przypadkowe zetknięcie się z nimi pracownika.

Okrelenie nonoci.

§ 26. 1. Wszystkie żurawie powinny być zaopatrzone w tablice z okreleniem dopuszczalnego udwigu.

2. Tablica powinna być umieszczona w miejscu widocznym. Napis powinien być czytelny.

§ 27. Podziałka wysięgnika przy żurawiach z ruchomym wysięgnikiem powinna działać sprawnie, a cyfry podajšce dopuszczalny udwig w danym położeniu wysięgnika powinny być łatwo dostrzegalne.

Owietlenie żurawia i terenu pracy.

§ 28. Żurawie pracujšce obok siebie w ciemnej porze doby powinny być zaopatrzone w wiatła okrelajšce położenie częci konstrukcyjnych.

§ 29. Żurawie (z wyjštkiem żurawi ręcznych, przyciennych i małych zakładowych żurawi przesuwnych) powinny być zaopatrzone w owietlenie awaryjne.

§ 30. 1. Teren pracy żurawi powinien być dobrze owietlony.

2. ródła wiatła powinny być tak umieszczone, aby nie powodowały olnienia dwigowego. W braku miejscowego owietlenia terenu żuraw powinien być zaopatrzony we własne ródła wiatła, jak reflektory lub lampy.

§ 31. Żurawie samochodowe i cišgnikowe powinny być zaopatrzone w wiatła zgodnie z przepisami drogowymi.

§ 32. Ręczne lampy przenone używane przy obsłudze żurawia powinny być zasilane pršdem o obniżonym napięciu.

§ 33. Żurawie o napędzie elektrycznym powinny posiadać odpowiednie uziemienie.

Przepisy końcowe.

§ 34. 1. Szczegółowe przepisy w zakresie obsługi żurawi sš w instrukcji stanowišcej załšcznik nr 2 do niniejszego rozporzšdzenia.

2. Właciwi ministrowie wydadzš zarzšdzenia i instrukcje szczegółowe dostosowane do rodzaju urzšdzeń i warunków pracy w danym resorcie.

§ 35. Tekst niniejszego rozporzšdzenia powinien być podany do wiadomoci pracowników przez wywieszenie w zakładzie pracy w miejscu widocznym.

§ 36. Rozporzšdzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.







INSTRUKCJA W ZAKRESIE OBSŁUGI ŻURAWI

I. Czynnoci dwigowego przed rozpoczęciem pracy żurawia.

§ 1. Dwigowy przed rozpoczęciem pracy powinien:

1)przeczytać zapis w ksišżce dyżurów, dokonany przez dwigowego z poprzedniej zmiany;

2)sprawdzić stan narzędzi;

3)sprawdzić, czy na żurawiu nie znajdujš się osoby niepowołane;

4)dokonać ogólnego przeglšdu konstrukcji;

5)obejrzeć i sprawdzić wszystkie mechanizmy, łożyska, częci ruchome lub tršce i nasmarować je w miarę potrzeby;

6)sprawdzić, czy sš założone właciwe bezpieczniki topikowe lub samoczynne, i sprawdzić ich stan;

7)sprawdzić hamulce i stan okładzin szczęk hamulcowych;

8)skontrolować chwytak względnie zblocze hakowe i w miarę potrzeby nasmarować je; sprawdzić stan linek pomocniczych i zabezpieczajšcych;

9)sprawdzić (przy żurawiach przesuwnych na szynach), czy żuraw jest odhamowany;

10)odbezpieczyć (przy żurawiach z kabinš obrotowš) hamulec mechaniczny obrotu kabiny;

11)sprawdzić, czy wszystkie nastawniki i urzšdzenia sterownicze w kabinie sš w położeniu zerowym.

§ 2. Po włšczeniu głównego wyłšcznika dwigowy powinien:

1)sprawdzić właciwe działanie wszystkich mechanizmów przez dokonanie próbnych poruszeń żurawia, wysięgnika, wózka i wycišgarki;

2)sprawdzić działanie hamulców;

3)sprawdzić działanie wyłšczników krańcowych.

§ 3. Po skontrolowaniu urzšdzenia i przejęciu narzędzi dwigowy wpisuje swoje uwagi, nazwisko i godzinę rozpoczęcia pracy do ksišżki dyżurów i od tej chwili jest odpowiedzialny za działanie i pracę żurawia.

II. Czynnoci dwigowego w czasie pracy żurawia.

§ 4. Dwigowy w czasie pracy powinien:

1)przestrzegać, aby wszystkie mechanizmy i częci tršce były odpowiednio smarowane;

2)nadzorować działania urzšdzeń elektrycznych (bez dokonywania napraw);

3)przestrzegać, aby nie było iskrzenia szczotek i nadmiernego grzania się silników elektrycznych;

4)w przypadku zauważonych usterek zameldować o tym bezporedniemu przełożonemu, a w razie niebezpieczeństwa pracę przerwać;

5)przystšpić do przeładunku dopiero po otrzymaniu polecenia od przełożonego;

6)sprawdzić, czy tor i teren działania żurawia sš wolne od jakichkolwiek przeszkód;

7)dawać odpowiednie sygnały dwiękowe w czasie ruchu żurawi przesuwnych (z wyjštkiem żurawi przesuwnych ręcznie);

8)przestrzegać, aby stanowiska pracy żurawi samochodowych i cišgnikowych były tak wybrane, żeby podwozie żurawia było w poziomie;

9)przestrzegać, aby liny kotwowe żurawi masztowych były odpowiednio i równomiernie naprężone.

§ 5. Dwigowy przy dokonywaniu przeładunku powinien:

1)przestrzegać, aby hak lub urzšdzenie chwytakowe było umieszczone w położeniu pionowym nad ciężarem, który ma być przenoszony;

2)przestrzegać, aby nie podnosić ciężarów przekraczajšcych dopuszczalny udwig żurawia; w przypadku otrzymania polecenia podniesienia cišżaru przekraczajšcego dopuszczalny udwig, dwigowy powinien odmówić wykonania polecenia; dwigowy jest obowišzany powiadomić o tym kierownictwo zakładu;

3)podnieć na wysokoć około 50 cm, a następnie opucić, nie dotykajšc poziomu, pierwszy ciężar po rozpoczęciu pracy oraz pierwszy ciężar zbliżony do ciężaru maksymalnego celem sprawdzenia działania hamulców;

4)przestrzegać, aby ciężary, przenoszone poziomo, przenoszone były na wysokoci co najmniej 1 m ponad przedmiotami znajdujšcymi się na ich drodze;

5)reagować tylko na sygnały pochodzšce od ciężarowego; jednak na sygnał "stój" dwigowy reaguje bez względu na to, przez kogo sygnał jest dany;

6)przestrzegać, aby nie przenosić ciężarów nad ludmi lub stanowiskami pracy, a jeżeli ludzie znajdujš się na drodze przenoszonego ciężaru - dawać sygnały ostrzegawcze;

7)przestrzegać, aby przy żurawiach posiadajšcych dwie wcišgarki hak wcišgarki nie pracujšcej był podcišgnięty do góry, a wcišgarka unieruchomiona;

8)przestrzegać, aby chwytak przy przeładunku był opuszczony możliwie nisko i aby wysypywany materiał nie powodował powstawaniu pyłu;

9)przestrzegać, aby przy największym rozwinięciu liny pozostawało na bębnie przynajmniej 2,5 zwoja liny;

10)przerwać bezzwłocznie pracę i złożyć odpowiedni meldunek w przypadku powstania objawów nagłego zużycia się liny, spadnięcia liny z bębna lub kršżka, dostania się liny do przekładni i utworzenia się na linie pętli lub węzła;

11)w razie uszkodzenia żurawia lub jego urzšdzeń opucić ciężar, wyłšczyć wyłšcznik główny i wyłšcznik w kabinie oraz zawiesić tabliczki z napisem "Nie uruchamiać"; gdy uszkodzenie nie pozwala na opuszczenie ciężaru, dwigowy powinien zażšdać ogrodzenia miejsca możliwego upadku ciężaru.

§ 6. Przy obsługiwaniu urzšdzeń sterowniczych dwigowy powinien:

1)uruchamiać i hamować wszystkie mechanizmy żurawia powoli, bez podrywów i szarpnięć; nie wolno nagle przechodzić na bieg wsteczny;

2)włšczać urzšdzenia sterownicze wózka i ruchu żurawia stopniami; wyłšczanie do zera powinno odbywać się szybko;

3)włšczać urzšdzenia sterownicze przy podnoszeniu i opuszczaniu ciężaru powoli stosownie do rodzaju tych urzšdzeń;

4)dokonywać nastawienia steru na znak "stój", tak aby wózek, hak lub żuraw doszły siłš swej bezwładnoci do pożšdanego miejsca i tam się zatrzymały;

5)stosować małe szybkoci przy pracy w pobliżu wyłšczników krańcowych;

6)w razie niespodziewanej przerwy w dopływie pršdu lub przy znacznym spadku napięcia w sieci nastawić wszystkie urzšdzenia sterownicze na pozycję zerowš, wyłšczyć główny wyłšcznik w kabinie i powiadomić ciężarowego o przerwie w pracy; w przypadku pozostawienia ciężaru na haku przejcie pod ciężarem powinno być uniemożliwione przez wystawienie posterunku.

§ 7. Dwigowemu zabrania się:

1)opuszczania kabiny lub stanowiska urzšdzeń sterowniczych; jeżeli w czasie pracy dwigowy musi z ważnych powodów opucić swoje stanowisko, powinien najpierw powiadomić ciężarowego, ciężar opucić, nastawić wszystkie urzšdzenia sterownicze na położenie zerowe i wyłšczyć główny wyłšcznik w kabinie; odstępstwa od tej zasady dopuszczane sš w ramach instrukcji, wydanych przez właciwych ministrów;

2)pozostawiania zawieszonego ciężaru w czasie przerw lub po zakończeniu pracy, z wyjštkiem przypadków okrelonych w § 5 pkt 11 i § 6 pkt 6;

3)używania wyłšczników krańcowych jako normalnego sposobu wstrzymania wózka, haka lub żurawia;

4)podcišgania wagonów kolejowych lub innych pojazdów przy pomocy żurawia;

5)otwierania pokryw luków na statkach;

6)wyrywania przedmiotów zagłębionych w ziemi lub przymarzniętych;

7)podnoszenia ciężarów przy ukonym położeniu liny;

8)zbierania chwytakiem resztek materiału przeładowywanego z pokładu lub ładowni statku;

9)balansowania ciężarem lub chwytakiem;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin