Marketing z reklamN - program WSE.rtf

(37 KB) Pobierz
Wy¿sza Szko³a Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie

                                                                            Warszawa, maj 2001. 

Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie

Katedra Marketingu

                                          

Marketing -program

Opracował Dr Dariusz Ostrowski                                                                                    

 

                                                                    wykładów - 2 godz. co 2 tygodnie

 

  Blok tematyczny 1. Geneza i pojęcie marketingu

 

  Rys historyczny marketingu. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketing strategiczny. Reguły gry rynkowej. Uwarunkowania działania marketingowego. Definicje marketingu. Definicja ASM z 1985 roku. Marketingowa mieszanka - marketing mix. Koncepcje tak zwanego “nowego marketingu”. Euromarketing.

 

Skrypt:

S. Kuśmierski, D. Ostrowski, Marketing, WSE, Warszawa 1988, s.6-19;

 

Literatura podstawowa:

1. S. Kuśmierski, Reklama jest sztuką, Druk Tur, Warszawa 1996, s.44-62;

2. Podstawy marketingu, J. Pindakiewicz - red. n., Sz. G. H., Warszawa 1997,   s.7-21; 

3. D. Ostrowski, Wybrane problemy marketingu, WSE, Warszawa 1997, s.6-12.

4. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek: Marketing, PWE, Warszawa 1994, s.15-47;

5. P. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner   i S ka, Warszawa 1994, s.2-28;

6. H. Mruk, B. Pilarczyk, B. Sojkin, H. Szulce, Podstawy marketingu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1996, s.7-18;

7. D. Castenow, Nowy marketing w praktyce, Pol. WE, Warszawa 1996;

8. A. Sznajder, Euromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej,   WN PWN, Warszawa 1997, s.7-76.

 

Blok tematyczny 2. Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa 

                                                                                

Termin otoczenia marketingowego. Otoczenie rynkowe. Makrootoczenie i mikrootoczenie. Szczególna rola konsumentów. Konkurencja jako element otoczenia. Systemowa zmiana otoczenia przedsiębiorstwa. Rynek doskonały, oligopol, monopol.

Skrypt:

S. Kusmierski, D. Ostrowski, Marketing, po. cit., s.20-29;

 

Literatura podstawowa:

1. Podstawy marketingu, J. Pindakiewicz, - red. n., Sz. G. H., Warszawa 1997, s.23-42;

2. Podstawy marketingu, H. Mruk - red. n., Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 1996, s.19-32.

 

  Blok tematyczny 3. Marketing w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa i planowanie marketingowe

 

  Marketing w strukturze działalności przedsiębiorstwa. Funkcje marketingu         w przedsiębiorstwie. Zarządzanie służbami marketingowymi. Pomiar przedsiębiorstwa na rynku. Marketingowa koncepcja firmy. Kontrola działalności marketingowej. SWOT. Rodzaje planów marketingowych. Struktura planu marketingowego. Pisanie i prezentowanie planu marketingowego. Organizowanie działań marketingowych.

 

Skrypt:

S. Kusmierski, D. Ostrowski, Marketing, op. cit., s.20-29;

 

Literatura podstawowa:

1. Podstawy marketingu, J. Pindakiewicz - red.n., Sz. G. H. Warszawa 1997, s.23-42, s.65-80;

 

Literatura uzupełniająca:

1. H. Schwalbe, Marketing w małych i średnich firmach, Wydawnictwo Prawnicze,  Warszawa 1993;

2. B. Żurawik, W. Żurawik, Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 1996,

3. R. Niestrój, Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, WN PWN, Warszawa 1996,

4. J. Westwood, Marketing plan, czyli jak zdobyć klienta, Businesman Book, Warszawa 1988, s.155-278,

5. I. Nowotny, Plan marketingowy - budowa przyszłości przedsiębiorstwa, Poltext, Warszawa 1993, s.54-87,

6. L. Garbarski, i. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, op. cit. s.72-82.

 

Blok tematyczny 4. Zachowania konsumenckie i segmentacja rynku w marketingu 

 

  Pojęcie zachowań konsumenckich. Naukowe podstawy do gromadzenia wiedzy o zachowaniach konsumenckich (E. T. Tolman, K. S. Lashhley, A. Bandura,    B. F. Skiner, E. L. Thorndike, I. P. Pawłow, K. S. Lashley, K. Lorenz, F. A. Moss, C. J. Warden, A. Maslow i inni). Potrzeby a zachowania konsumenckie. Postawy i motywacja a zachowania konsumenckie. Grupy społeczne i grupy odniesienia a zachowania konsumenckie. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania decyzji zakupu. Rodzaje decyzji konsumenckich. Segmentacja rynku w marketingu. Kryteria segmentacji. P. Kotler. Mc Carti. Wybór docelowego rynku. Określanie pola, misji oraz szczegółowych celów firmy.

 

Skrypt:

S. Kuśmierski, D. Ostrowski, Marketing, op. cit., s.30-38; 39-53;

 

Literatura podstawowa:

1. Podstawy marketingu, J. Pindakiewicz - red. n., Sz. G. H., Warszawa 1997, s.81-100;

 

Literatura uzupełniająca: 

1.    L. Garbarski: Zrozumieć nabywcę, PWE, Warszawa 1994, s.22-112,

2.    K. Obuchowski: Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Zysk    i Ska, Poznań 1995, s.48-75,

3.    Wprowadzenie do psychologii ekonomicznej, M. Pietras - red. naukowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1994, s.17-35,

4.    Podstawy marketingu, J. Altkorn - red. naukowa, Wydawnictwo Instytutu Marketingu, Kraków 1993, s.89-106, s.138-160,

5.    L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, s.101-116, 118-130.

                                                                                      

 

  Blok tematyczny 5. System informacji marketingowej i badania marketingowe w przedsiębiorstwie

 

  Znaczenie systemu informacji marketingowej w przedsiębiorstwie                   w opracowywaniu strategii marketingowej i strategii konkurencji. Informacja.  Metody badań marketingowych. Firmy i agencje badań marketingowych. Etapy badań marketingowych według P. Kotlera. Metody zbierania informacji pierwotnej w marketingu: obserwacja, wywiad z kwestionariusza, eksperyment. Metody doboru próby. Badania pilotażowe. Grupy badań marketingowych: badania reklamy, badania ekonomiczne, badania odpowiedzialności firmy, badania produktu, badania rynku i sprzedaży. Inne metody: badania motywacyjne, wywiad głębinowy, techniki projekcyjne, techniki uzupełniania zdań, skojarzeń słownych, bateria do badania postaw. Panel w badaniach marketingowych i reklamy.

 

Skrypt:

S. Kuśmierski, D. Ostrowski, Marketing, op. cit., s.54-89;

 

Literatura podstawowa:

1. Podstawy marketingu, J. Pindakiewicz - red. n., Sz. G. H. Warszawa 1997,

s.43-64;

2. S. Kuśmierski, Reklama jest sztuką, Druk Tur, Warszawa 1996, s.63-100;

 

Literatura uzupełniająca:

1. R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985;

2. Podstawy marketingu, Red. J. Altkorn, op. cit. s.78-111;

3. S. Kuśmierski, Reklama jest sztuką, Warszawa 1996, s.51-79;                         4. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, op. cit. s.131-170;

5. Badania rynkowe i marketingowe, J. Kramer - red. naukowa, Warszawa 1994;

6. D. Ostrowski, Wybrane problemy marketingu, op. cit. s.36-62.

 

                                                                                 

  Blok tematyczny 6. Produkt i cena jako elementy marketingu

 

  Marketingowa strategia produktu. Funkcje produktu. Cykl życia produktu. Analiza portfela. Kryteria formowania asortymentu produktu. Wprowadzanie nowych produktów na rynek. Wycofywanie produktu z rynku. Polityka cen        w marketingu. Zależności pomiędzy ceną a popytem. Zasady i techniki wyznaczania cen. Dostosowanie cen do zmian na rynku. Przywództwo cenowe. Kształtowanie struktury cen. Skiming i penetracja.

 

Skrypt:

S. Kuśmierski, D. Ostrowski, Marketing, op. cit., s.90-129;

 

Literatura podstawowa:

1. Podstawy marketingu, J. Pindakiewicz -  red. n., Warszawa 1997, s. 131-180;

Literatura uzupełniająca:

1.    T. Kramer, Podstawy marketingu, Warszawa 1994, s.93-121;

2.    L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, op. cit. s.174-252;

3.    Podstawy marketingu, J. Altkorn - red. naukowa, po. Cit. s.162-268;

4. P. Kotler, Marketing, Gebethner i ska, Warszawa 1996, s.269-398.

 

Blok tematyczny 7. Dystrybucja jako element marketingu

 

   Miejsce i funkcje dystrybucji w marketingu. Kanały dystrybucji. Fazy przepływu towarów. Szerokość i długość kanałów dystrybucji. Integracja kanałów dystrybucji. Franchising. Współdziałanie i konflikt w przepływie towarów.

 

Skrypt:

S. Kuśmierski, D. Ostrowski, Marketing, op. cit., s.130-149;

 

Literatura podstawowa:

1. Podstawy marketingu, J. Pindakiewicz - red. n., Sz. G. H., Warszawa 1997, s.181-204;

2. Podstawy marketingu, H. Mruk - red. n. Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1996, B. Pilarczyk, Dystrybucja, s.185-200;

 

Literatura uzupełniająca:

1.    T. Kramer, Marketing, op. cit. s.122-148,

2.    L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, op. cit. s.255-296,

3.    K. Białecki, Marketing producenta i eksportera, Poltext, Warszawa 1992, s.77-119.

 

Blok tematyczny 8. Strategie konkurencji w marketingu

 

  Pojęcie konkurencji. Rynkowy wymiar konkurencji. Identyfikacja konkurencji. Strategie defensywne. Strategie ofensywne. Strategie cenowe. Strategie niszy rynkowej. Techniki wywiadowcze w konkurencji. System wywiadu marketingowego. Strategie przywództwa w zakresie kosztów, w zakresie różnicowania, koncentracji na wybranym segmencie rynku, lidera itd. Marketingowe strategie przedsiębiorstwa. Typy strategii. Wybór strategii firmy. Strategie marketingowe na rynku Unii Europejskiej.

 

Skrypt:

S. Kuśmierski, D. Ostrowski, Marketing, op. cit., s.150-174;

Literatura podstawowa:

1. Podstawy marketingu, J. Pindakiewicz - red. n., Sz. G. H., Warszawa 1997, s.101-130;

2. A. Sznajder, Euromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej, WN PWN, Warszawa 1997, s.77-120;

 

Literatura uzupełniająca: 

1.    P. Kotler, Marketing, op. cit. s.205-223;

2.    D. Ostrowski, Strategie konkurencji w marketingu, w: Wybrane problemy marketingu, Warszawa 1997, s.12-35;

3.    L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, op. cit. s.333-366;

4.    M. E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994;

5.    W. Bień, B. Dobiegała-Korona, M. Duczkowska-Piasecka, S. Kasiewicz,        Z. Pierścionek, Skuteczne strategie rozwoju firmy, operacyjne, marketingowe, finansowe, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 1997;

6.    R. Niestrój, Zarządzanie marketingowe. Aspekt strategiczny, WN PWN, Warszawa1996;

7.    D. Faulkner, C. Bowman, Strategie konkurencji, Gebethner iska, Warszawa 1996.

 

  Blok tematyczny 9. Marketing usług

 

  Pojęcie  marketingu usług i jego specyficzne właściwości. Pojęcie marketingu turystycznego. Znaczenie marketingu w turystyce. Marketingowy aspekt usług turystycznych. Zarządzanie marketingiem turystycznym. Wewnętrzne uwarunkowania decyzji marketingowych w przedsiębiorstwie turystycznym. Zastosowanie marketingu w usługach turystycznych. Przykłady praktyki marketingowej w turystyce.

 

Literatura podstawowa:

1.    S. Kuśmierski, D. Ostrowski, Marketing w turystyce i jej rozwoju, Zeszyty Naukowe WSE, Warszawa nr 3\1996, s.92-108;

2.    V. T. C. Middleton, Marketing w turystyce, PAPT, Warszawa 1996;

3.    J. Mazur, Marketing usług turystycznych, FBC, Warszawa1993;

4. Zarys marketingu usług, M. Daszkowska - red. n., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1993;

 

Literatura uzupełniająca:

1. J. Altkorn, Marketing w turystyce, WN PWN, Warszawa 1995;

2. W. Gaworecki, Turystyka, Pol.WE, Warszawa 1997, s.230-300;

3. K. Przecławski, Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, AL. BIS, Kraków 1997, s.34-44, s.76-95;

 

Reklama

                                                                      Wykładów lub ćwiczeń - 2 godz. t.

                                                                     

 

  Blok tematyczny 1: Pojęcie i geneza reklamy

 

  Rys historyczny reklamy. Promocja. Formy promocji. Reklama. Reklama jako proces komunikowania. Rola masowych mediów w upowszechnianiu reklamy. Rodzaje reklamy. Reklama a sztuka. Definicja reklamy. Reklama mix.

 

Literatura podstawowa:

1.    S. Kuśmierski, Reklama jest sztuką, DRUKTUR. Warszawa 1996, s.7-43;

2.    D. Ostrowski, Psychologiczne i socjologiczne podstawy reklamy, Zeszyty Naukowe WSE, Warszawa nr 5\1996 oraz D. Ostrowski, Wybrane problemy marketingu, op. cit. s.63-85;

3.    M. Golka, Świat reklamy, AB-P. ARTIA, Warszawa1994,;

 

Literatura uzupełniająca:

1. R. White, Reklama. Co to jest i jak się ją robi, Business Press, Warszawa 1993, s.7-24.

 

Blok tematyczny 2: Promocja. Formy promocji

 

Pojęcie i definicje promocji. Reklama (adverising). Aktywizacja sprzedaży i promocja handlowa (sales promotion, merchandising). Reklama pocztowa i internetowa (direct mailing advertising, marketing on line). Reklama zewnętrzna (autdoor advertising), Promocja firmy (public relations). Publicity. Sprzedaż osobista lub bezpośrednia (personal selling). Sponsoring.  Marketing bezpośredni. Projektowanie działu sprzedaży.

 

Literatura podstawowa:

1. S. Kuśmierski, Reklama jest sztuką, s.101-129, s.172-185;

2. J. Kall, Reklama, PWE, Warszawa 1994, s.124-136;

3. T. Sztucki, Promocja. Sztuka pozyskiwania nabywców, Placet, Warszawa 1995, s.17-24, s.119-134, s.135-162;

4. P. Kotler, Marketing, s.599-658;

 

Literatura uzupełniająca:

1. T. Goban-Klas, Public Relations - czyli promocja reputacji, Business Press, Warszawa 1997;

2. J. Otto, Marketing bezpośredni, czyli jak zaprzyjaźnić się z klientem, Business Press, Warszawa 1994;

3. A. Drzycimski, Sztuka kształtowania wizerunku, Business Press, Warszawa 1997;

4. P. Kotler, Marketing, Gebethner & Ska, Warszawa 1996, s.545-658;

5. Z. Zemler, Public relations - kreowanie reputacji firmy, Poltext, Warszawa 1992;

6. K. Huber, Image - czyli jak być gwiazdą na rynku, Business Press, Warszawa 1994.

 

  Blok tematyczny 3: Warunki efektywności komunikatu reklamowego

 

  Badania diagnostyczne reklam. Pomiar skuteczności. Klasyczne warunkowanie procesu odbioru. Wpływ postaw na reklamę. Modele przekazu perswazyjnego. Osobowość, system wartości, style życia w procesie percepcji reklamy. Dozowanie komunikatu. Kontekst przekazu. Globalny efekt reklamy.

 

Literatura podstawowa:

1. S. Kuśmierski, Reklama jest sztuką, s.106-114, s.115-129;

2. P. Kotler, Marketing, s.546-572;

 

Literatura uzupełniająca:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin