Wyprawy_I_WORD_97.doc

(610 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

Bernadeta Sierszecka

 

 

Wyprawy otwartych oczu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

redakcja: Grzegorz Strzelczyk

 

 

KATOWICE 1996


5

 


Spis treści

 

 

Spis treści              2

Metody aktywizujące i wyprawy otwartych oczu              4

słów kilka o metodach              5

Wprowadzenie metodyczne              6

komunikacja              6

aktywnie słuchać              6

prowadzący              8

niebezpieczeństwo manipulacji              9

słów kilka o tym, jak korzystać z tego zeszytu              10

Propozycje ćwiczeń na rozgrzewkę              12

Dzień I:  Boża miłość i Boży plan - Odkrycie śladów miłości Boga              13

1. Ręce miłości              13

2. Boża miłość              13

Dzień 2:  Grzeszność człowiek - Człowiek niszczy dzieło Boże              14

1. Więzy              14

2. Maski              15

Dzień 3:              Jezus Chrystus - jedyny Zbawiciel człowieka              16

1. Więzy c.d.              16

2. Życie              17

3. Telefon zaufania              18

4. Wartość i sens życia              18

5. Linia życia              19

6. Telegram              20

Dzień 4:   Osobiste przyjęcie Jezusa jako Pana i Zbawiciela              - Oddanie życia Jezusowi              21

1. Labirynt              21

2. Tor przeszkód              22

3. Samochodziki              22

Dzień 5:   Życie kierowane przez Chrystusa - Odkrycie życia kierowanego przez Chrystusa              23

1. Uczę się kochać siebie samego              24

2. Plakietka              24

3. Charakterystyka              25

4. Przeszkody              26

5. Jaki jestem              26

6. Prawa              27

7. Prawo Boga, prawo ludzi              28

Dzień 6:   Odkrycie chrześcijańskiej pewności wiary - Słowo Boże              29

1. Słowo Boże              29

2. Kwiat              30

3. Świeca              30

Dzień 7:              Życie kierowane przez Ducha Świętego - Oko i światło              31

1. Perspektywy z wysoka              31

2. Patrzeć              32

3. Nie muszę patrzeć              32

4. Człowiek w mieście              33

Dzień 8:              Nawrócenie, czyli wymagania życia w Duchu - Odkrycie woli i wolności              34

1. Milcząca rozmowa              34

2. Nie muszę patrzeć. Nie muszę mówić. Nie muszę słuchać              35

3. Wolność              36

Dzień 9:   Odpuszczenie grzechów              37

Dzień 10:   Chrzest i chrześcijański wzrost - Drugi człowiek              37

1. Okazywanie miłości              37

2. "Drogi Pawle"              38

3. Telegram              38

4. Uśmiech              39

5. Słowa i czyny              40

Dzień 11:              Pojednanie - Wyprawa pojednania              41

1. Słońce wybaczenia              41

2. Ręce              41

3. Oto czynię wszystko nowym              42

4. Postępujcie w miłości wzajemnej              43

5. List              43

6. Puszka konfliktów              44

7.Sylwetki              44

Dzień 12:              Świadectwo - Warsztat ewangelizacyjny              45

1. Pary              45

2. Jezus dziś              46

3. Głoszenie              47

4. Wersety              47

Dzień 13:              Dzień wspólnoty Oazy Wielkiej              48

Dzień 14:              Wspólnota Kościoła              48

Dzień 15                            48

Labirynt (szablon)              49

Ulice (szablon)              50

Spis ćwiczeń              51

Indeks tematyczny              52


Metody aktywizujące i wyprawy otwartych oczu

 

              Rekolekcje oazowe ze swej istoty są rekolekcjami "przeżyciowymi", w których nie chodzi jedynie o dostarczenie ich uczestnikom "materiału" do osobistej medytacji, modlitwy. Chodzi o coś więcej: o doświadczenie życia chrześcijańskiego. To, co jest "treścią" wiary ma zostać wchłonięte tak, by mogło stać się praktyką życia.

              Celem rekolekcji, szczególnie pierwszego stopnia, jest zatem  doprowadzenie uczestników do osobistego spotkania z Jezusem, do poddania się kierownictwu Jego Ducha. Za tym musi iść pomoc w odkryciu podstawowych zasad-elementów życia chrześcijańskiego, takich jak modlitwa (namiot spotkania), Słowo Boże, liturgia, wspólnota Kościoła itd. Pomoc ta nie może być tylko "wprowadzeniem" na poziomie intelektualnym: powinna raczej polegać na towarzyszeniu w konkretnym doświadczeniu. Niezwykle ważne jest tu akcentowanie "konkretności": naśladowanie Jezusa dokonuje się zawsze w konkretnym miejscu i czasie, w konkretnych okolicznościach, napotyka na konkretne, często bardzo zwyczajne trudności. I co jeszcze ważniejsze: w relację z Jezusem wchodzi zawsze konkretna osoba ze swoją historią, w pewien sposób ukształtowanym sposobem myślenia, ze swymi mocnymi i słabymi stronami, często poraniona i oczekująca pomocy, często mająca trudności z uświadomieniem sobie, nazwaniem tego, co ją gnębi. Jest to osoba, która przychodzi "ze świata", a więc w jakiś sposób nosi w sobie wszystko to, czym żyje świat, zarówno rzeczy dobre, jak i złe.

              Rekolekcje są czasem szczególnym: wytwarzają specyficzne środowisko, w którym chrześcijaństwo jest czymś tak oczywistym jak powietrze, którym się oddycha. Ta "oczywistość" pociąga za sobą niebezpieczeństwo przejścia "obok", czy "ponad" konkretnymi problemami uczestników. Animator zawsze narażony jest na pokusę teoretyzowania, odnoszenia się bardziej do "sztucznej" w pewnym sensie sytuacji Oazy, niż do rzeczywistej sytuacji duchowej uczestników. Na tę samą pokusę narażeni są uczestnicy: mogą oni na piętnaście dni "wejść w rolę" chrześcijan dostosowując się (nawet tylko podświadomie) do panującej "pobożnej atmosfery". W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do tego, że ktoś pozostanie po rekolekcjach zupełnie "nietknięty": natychmiast lub w kilka dni po powrocie do domu odłoży swoje chrześciajństwo do lamusa i powróci do dawnego stylu życia.

              By uniknąć wspomnianych niebezpieczeństw konieczna jest nie tylko świadomość i uwaga animatora, lecz także używanie takich metod, które pozwalają na ich uniknięcie, czyli na skonfrontowanie się z codziennością, na "kontakt ze światem" wewnątrz rekolekcyjnej atmosfery, maksymalne "sprowadzenie do wnętrza" uczestników treści rekolekcyjnych. W programie rekolekcji taką rolę spełniają Wyprawy otwartych oczu: chodzi w nich z jednej strony o zaakcentowanie związku wiary, życia z Jezusem z otaczającym światem, z drugiej - sprowokowanie uczestników do bardziej aktywnego, twórczego, osobistego zaangażowania się, które umożliwia realne przejście tego, co się wydarza na rekolekcjach "z głowy do serca".

              Idea opracowania niniejszego zeszytu zrodziła się z jednej strony z trudności, na jakie napotyka dziś realizacja Wypraw... zaproponowanych w Podręczniku OŻK I0, z drugiej - w perspektywie nowych możliwości, jakie niesie zastosowanie metod aktywizujących w formacji chrześcijańskiej. Kiedy rodziła się koncepcja rekolekcji pierwszego stopnia większość punktów rekolekcyjnych mieściła się w okolicach odosobnionych, gdzie łatwo było o kontakt z naturą i wyraźnie odczuwało się kontrast z miejską szarością. Dlatego też większość Wypraw... zakłada takie otoczenie, a tym samym staje się niezwykle trudna do zrealizowania w środowisku miejskim, w którym znalazło się już sporo punktów rekolekcyjnych (zwłaszcza archidiecezji Katowickiej). Drugim słabym punktem Wypraw... było uzależnienie od pogody: aura uniemożliwiająca wyjście z budynku uniemożliwiała w praktyce realizację tego punktu programu. Równocześnie dokonał się poważny rozwój w dziedzinie metod aktywizujących: psychologia grupy dostarczyła narzędzi, które z jednej strony pozostają w metodycznym nurcie Wypraw..., z drugiej doskonale nadają się do realizacji celów, tengo punktu programu rekolekcji. Wymienione wyżej czynniki, "przeżyte" w wielokrotnym, konkretnym doświadczeniu prowadzonych rekolekcji stworzyły impuls, który zaowocował niniejszym opracowaniem.

 

              Nim przejdziemy do szczegółowego, "technicznego" niejako wprowadzenia do korzystania z tego zeszytu, trzeba powiedzieć...

słów kilka o metodach

 

Z a l e t y   m e t o d   a k t y w i z u j ą c y c h :

-   pomagają stworzyć w grupie klimat zaufania i bezpieczeństwa;

-   dają głębsze doświadczenie Kościoła jako wspólnoty, w której żyje Jezus;

-   pobudzają aktywność, twórczość uczestników;

-   dają doświadczenie owocności wspólnego działania

-   pomagają w rozwoju osobowym uczestników (rozwój samoświadomości i poczucia własnej wartości!);

-   pomagają w budowaniu silnych więzi pomiędzy członkami grupy.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin