program_nauczania__przedszkole.pdf

(649 KB) Pobierz
makieta.qxd
Program nauczania
języka angielskiego
Kurs dla przedszkoli
Joanna Zarańska
Magdalena Appel
293975897.003.png 293975897.004.png
Spis treści
1. Opis programu
1.1 Wstęp
1.2 Koncepcja pedagogiczna leżąca u podstaw programu nauczania języka angielskiego w przedszkolu
1.3 Warunki realizacji założeń programowych
1.3.1. Adresaci programu
1.3.2 Czas realizacji programu
1.3.3 Liczebność grup
1.4 Charakterystyka dzieci pięcio- i sześcioletnich
1.4.1 Dzieci pięcioletnie
1.4.2 Dzieci sześcioletnie
2. Cele nauczania
2.1 Cele ogólne
2.1.1 Obszary rozwoju inteligencji
2.1.2 Obszary edukacyjne wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego
2.2. Cele szczegółowe
2.2.1 Cele dydaktyczne
2.2.2 Cele wychowawcze
3. Szczegółowy opis programu nauczania
3.1. Założenia metodyczne
3.1.1 Metody nauczania
3.1.2 Podejście tematyczne
3.2 Rozwijanie sprawności językowych
3.2.1 Sprawność słuchania
3.2.2 Sprawność mówienia
3.3 Treści nauczania
3.3.1 Obszary tematyczne i leksykalne:
3.3.2 Struktury gramatyczne:
3.3.3 Funkcje i sytuacje:
4. Propozycje łączenia obszarów tematyczno-leksykalnych z treściami nauczania przedszkolnego i celami
wychowawczymi:
5. Warunki realizacji programu
5.1 Podstawowe wyposażenie, materiały i pomoce dydaktyczne
6. Procedury osiągania celów dydaktycznych
6.1 Nauczanie sprawności językowych
6.1.1 Nauczanie sprawności słuchania
6.1.2 Nauczanie sprawności mówienia
6.2 Wprowadzanie i utrwalanie słownictwa na zajęciach języka obcego
6.2.1 Podstawowe źródła materiału leksykalego
6.2.2 Środki przekazywania materiału leksykalnego
6.2.3 Sposoby wprowadzania nowego słownictwa
6.2.4 Utrwalanie słownictwa
6.3 Propozycje gier i zabaw
6.3.1 Zabawy ruchowe
6.3.2 Zabawy ćwiczące spostrzegawczość i umiejętność kojarzenia
6.3.3 Zabawy plastyczne i konstrukcyjne
6.3.4 Zabawy przy muzyce
6.4 Praca na lekcji
6.4.1 Organizacja lekcji
6.4.2 Stosowanie języka ojczystego na zajęciach
6.4.3 Korygowanie błędów w czasie lekcji
6.4.4 Formy pracy
6.5 Przykładowy scenariusz cyklu dwulekcyjnego
6.5.1 Scenariusz lekcji bez podręcznika
6.5.2 Scenariusz lekcji z podręcznikiem
6.6 Scenariusz sztuki
7. Przykładowy rozkład materiału na dwa lata, opracowany na podstawie podręcznika Here Comes Minibus
8. Ocena pracy i osiągnięć ucznia
8.1 Ocena globalna
8.2 Ocena w czasie zajęć
2
PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO
293975897.005.png
1. Opis programu
1.1 Wstęp
Program ten powstał z myślą o dzieciach w wieku 5-6 lat. Nauczanie języka obcego w grupach przedszkolnych jest coraz
bardziej popularne. Wielu rodziców i nauczycieli uważa, że wczesne rozpoczęcie nauki daje większą gwarancję sukcesu.
Wyniki badań wskazują na to, że dzieci uczące się języka obcego od wczesnego dzieciństwa szybciej osiągają płynność
w mówieniu i mają lepszą wymowę. Efekty doświadczeń innych krajów w dziedzinie wczesnego nauczania języków obcych są
bardzo zachęcające i warte naśladowania.
Niniejszy program opiera się na założeniach podstawy programowej wychowania przedszkolnego, przedstawionych przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej. Przeznaczony jest dla uczniów rozpoczynających naukę od zera. Może być realizowany
w przedszkolach publicznych i prywatnych oraz w szkołach językowych prowadzących nauczanie języka angielskiego w grupach
pięcio i sześciolatków.
Nie wydaje się celowe wprowadzanie ścisłego podziału na program nauczania dzieci pięcioletnich i sześcioletnich.
Do poszczególnych treści nauczania wraca się bowiem w ciągu tych dwóch lat, wielokrotnie poszerzając zakres słownictwa
i funkcji językowych. Z biegiem czasu włącza się różne techniki nauczania w zależności od postępów i możliwości dzieci.
Te same treści pojawiają się ponownie w szkole w klasach 1-3.
Celem tego programu jest przedstawienie metod i technik nauczania oraz form pracy, dzięki którym mali uczniowie w sposób
aktywny, a więc ciekawy, ,,zanurzać się będą“ w świecie języka angielskiego. Program zawiera propozycje dotyczące doboru
materiałów dydaktycznych, zintegrowania rozkładu materiału nauczania języka z treściami nauczania przedszkolnego,
przykłady ćwiczeń, zabaw, gier, scenariusze lekcji i scenariusz sztuki.
1.2 Koncepcja pedagogiczna leżąca u podstaw programu nauczania języka angielskiego
w przedszkolu
Wiek przedszkolny to ten okres w życiu dziecka, w którym zdobywa ono umiejętności funkcjonowania w szerszej grupie,
wychodzi w świat, poza znany mu krąg rodzinny. Rolą nauczyciela i wychowawcy jest objaśnianie dziecku rzeczywistości
i rządzących nią praw, zaszczepienie pozytywnego stosunku do otaczającego je świata, przedstawienie właściwej hierarchii
wartości i uwrażliwianie na problemy innych. Nauczyciel języka obcego powinien w tym procesie aktywnie uczestniczyć,
dbając o rozwój umysłowy przedszkolaka, zdobywanie przez niego umiejętności językowych i wspierając go w kształtowaniu
właściwych postaw życiowych. Dlatego założeniem niniejszego programu jest ścisłe skorelowanie nauczania języka obcego
z programem nauczania przedszkolnego. Nauczyciel języka powinien działać w stałym porozumieniu z osobą na co dzień
zajmującą się grupą dzieci.
Pięcio-, sześciolatek ma empiryczne podejście do świata, poszerza swoją wiedzę i umiejętności głównie przez działanie.
Dlatego zajęcia językowe powinny dostarczać mu jak najwięcej okazji do poznawania i przyswajania języka podczas
aktywnego badania świata. Ważne są ćwiczenia stymulujące wszechstronny rozwój dziecka. Powinny one zawierać elementy
ruchu, dźwięku i obrazu. Pozwólmy zatem dziecku działać na polu plastycznym, konstrukcyjnym, muzycznym i dramatycznym.
Zakres tematów, którymi można zainteresować pięcio-, sześciolatka jest z konieczności ograniczony. Skupia się wokół tego,
co dziecko bezpośrednio otacza i co znane mu jest z życiowych doświadczeń. Dlatego nauka angielskiego powinna
nawiązywać do najbliższych dziecku problemów, odpowiadać na indywidualne zapotrzebowania każdej grupy, a także
każdego dziecka.
Bardzo istotny w nauce języka jest też kontakt nauczyciela z rodzicami. Rodzice powinni być świadomi tego, że nauka
angielskiego w przedszkolu to przede wszystkim dobra zabawa. Jej celem jest uwrażliwienie dziecka na język obcy,
uświadomienie mu, że jest on w dzisiejszym świecie elementem wszechobecnym. Dziecko wystawione na działanie języka
obcego może na poczatku reagować niepokojem i niechęcią do mówienia. Uszanujmy tak zwane ,,prawo dziecka do milczenia“.
To, że milczy nie oznacza wcale, że się nie uczy. Na razie ,,nasyca się“ językiem, po to by pewnego dnia przemówić.
KURS DLA PRZEDSZKOLI
3
293975897.006.png
1.3 Warunki realizacji założeń programowych
1.3.1. Adresaci programu
Niniejszy program przeznaczony jest dla:
nauczycieli języka angielskiego pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym
nauczycieli nauczania przedszkolnego uczących jednocześnie języka angielskiego
osób nie będących zawodowymi nauczycielami, lecz uczących w przedszkolu i potrzebujących wskazówek
metodycznych i porad dotyczących materiałów nauczania
rodziców pragnących aktywnie uczestniczyć w językowej edukacji dziecka
1.3.2 Czas realizacji programu
Niniejszy program przewidziany jest na dwie/trzy lekcje w tygodniu. Może być realizowany w całości lub częściowo,
w zależności od tego, jaką ilością czasu dysponuje osoba ucząca i jakie są możliwości uczniów. Ponieważ dzieci w wieku
przedszkolnym nie potrafią się skoncentrować na dłuższy okres czasu, szybko nudzą się i zniechęcają, zalecane jest,
by zajęcia językowe nie trwały dłużej niż 30 minut. Zaś ze względu na krótkotrwałą pamięć dziecka, materiał realizowany w czasie
lekcji nie powinien być zbyt rozbudowany. Ponadto, konieczne jest nieustanne powtarzanie i utrwalanie wprowadzonych już
elementów. Stąd propozycja cyklicznego powracania do tematów wcześniej omawianych.
1.3.3 Liczebność grup
Jednym z zasadniczych warunków realizacji programu jest mała liczebność grup: 10-15 dzieci. Jeśli grupy przedszkolne są
liczniejsze, wskazany jest podział. Dzięki ograniczonej liczbie osób w grupie, wzrastają efekty zarówno dydaktyczne jak
i wychowawcze. Bliższy jest wzajemny kontakt dzieci oraz kontakt nauczyciela z uczniami, nie wspominając o korzyściach
związanych z utrzymaniem dyscypliny.
1.4 Charakterystyka dzieci pięcio- i sześcioletnich
Pięcio- i sześciolatki przeżywają okres bardzo szybkiego rozwoju. Ich najbardziej charakterystyczne cechy to:
myślenie w sposób konkretny, nie abstrakcyjny
zapamiętywanie w sposób mechaniczny, nie logiczny
krótkotrwała pamięć (szybkie zapamiętywanie i szybkie zapominanie)
mała możliwość koncentracji (koncentracja jedynie na krótkie okresy)
duża zdolność imitacji dźwięków języka obcego
egocentryzm
Rozwój dzieci pięcio-, sześcioletnich przebiega bardzo nierównomiernie, często skokowo. W jednej grupie przedszkolnej
pięciolatków mogą znaleźć się dzieci o zróżnicowanym poziomie intelektualnym i emocjonalnym.
1.4.1 Dzieci pięcioletnie
Dziecko pięcioletnie jest żywe i ruchliwe
Zadaje dużo pytań
Jest wnikliwym i dociekliwym badaczem otaczającego je świata, lecz nie potrafi jeszcze dostrzec związków logicznych
między zjawiskami
W szybkim tempie rozwija się jego wyobraźnia i fantazja
Jego aktywność i rozwój intelektualny opierają się na praktycznym, rzeczywistym działaniu, na zabawach ruchowych,
konstrukcyjnych i tematycznych.
Rozszerza się jego zasób słownictwa, rosną umiejętności myślenia i komunikacji werbalnej
4
PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO
identyfikowanie osoby nauczyciela z przedmiotem nauczania
silna potrzeba bezpieczeństwa
Ma problemy z koncentracją
Często bawi się samodzielnie, nie w grupie
293975897.001.png
Sześciolatek przejawia duże zainteresowanie światem przyrody: roślin i zwierząt oraz niektórymi zjawiskami życia
społecznego, na przykład zawodami i pracą ludzką
Poznaje coraz więcej konkretnych cech przedmiotów
Jest lepiej przystosowany do pracy w zespole
Potrafi koncentrować się na dłuższy okres czasu
Potrafi uczestniczyć w takich formach zajęć jak pogadanka
Nadal jego ulubioną formą spędzania czasu wolnego jest zabawa, zazwyczaj w zespole kilkorga dzieci,
często z podziałem na role i funkcje
Lubi gry umysłowe i ruchowe oraz zabawy dydaktyczne z regułami, których coraz bardziej przestrzega
(Zabawy te mogą trwać dłużej niż u dzieci młodszych)
Jest bardziej samodzielny i świadomy swoich ról społecznych
Jest bardziej opanowany i potrafi kontrolować swoje emocje
Posiada większą koordynację ruchową
Posiada większą zdolność zapamiętywania wyrazów
2. Cele nauczania
2.1 Cele ogólne
2.1.1 Obszary rozwoju inteligencji
Nauka języka obcego dodatnio wpływa na intelektualny rozwój dziecka i przyczynia się do wzbogacenia jego inteligencji
w następujących obszarach:
inteligencji językowej
przez uwrażliwianie na dźwięki języka obcego zachęcanie do zabawy
z językiem rozwijanie strategii pamięciowych (np. zabawy z rymem)
inteligencji muzycznej
przez kojarzenie języka z rytmem i melodią (songs, raps, chants)
inteligencji kinestetycznej przez angażowanie się w naukę całym sobą
(Total Physical Response - gry i zabawy ruchowe)
inteligencji przestrzenno-wzrokowej przez wyrabianie spostrzegawczości (gry typu Memory, Piotruś)
inteligencji interpersonalnej
przez pracę w parach, w zespole, uczestniczenie w zajęciach o charakterze dramy
inteligencji intrapersonalnej
przez naukę oceniania i akceptowania siebie
2.1.2 Obszary edukacyjne wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Głównym celem założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego, na podstawie której niniejszy program został
opracowany, jest „wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami
rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.“
Wynikające z tego celu zadania nauczyciel języka obcego powinien realizować w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
nabywanie umiejętności przez działanie
odnajdywanie swojego miejsca w grupie i wspólnocie
budowanie systemu wartości
KURS DLA PRZEDSZKOLI
5
1.4.2 Dzieci sześcioletnie
inteligencji logiczno-matematycznej przez ćwiczenia w logicznym myśleniu (układanie elementów w logiczne ciągi)
poznawanie i rozumienie siebie i świata
293975897.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin