Zakłócenia - każdy sygnał poza użytecznym.pdf

(125 KB) Pobierz
163428015 UNPDF
Zakłócenia
Zakłócenie jest to każdy sygnał poza użytecznym.
Powstawanie
Zakłócenia odbioru mogą powstawać w różnych urządzeniach: instalacji zapłonowej, alternatorze,
komputerach sterujących pracą silnika i kontrolujących samochód, urządzeniach wtrysku paliwa,
przetwornicach od lamp, instalacji alarmowej i tak dalej. Postaram pokrótce je przedstawić.
Trzeszczenie, ostre trzaski zależne od obrotów silnika
– im wyższe obroty tym szybciej trzeszczy.
Pochodzenie – instalacja zapłonowa, a konkretnie obwód wysokiego napięcia od cewek
zapłonowych do świec. Występuje wyłącznie w silnikach benzynowych.
Sposób ochrony – trudno to wyeliminować, ale pomaga wymiana przewodów wysokiego napięcia
na nowe oraz użycie końcówek (tzw fajek) z ekranem. Tutaj uwaga – NIE WOLNO samodzielnie
ekranować kabli wysokiego napięcia, gdyż zmienia się charakterystyka układu – wtedy zmienia się
pojemność przewodów a z nią czas i energia iskry a to wpływa na proces spalania paliwa w silniku.
W nowych samochodach jest to rzadkie żródło zakłóceń, bowiem nowoczesne obwody wysokiego
napięcia stosowane w samochodach z wtryskiem paliwa są odpowiednio projektowane. Filtr
przeciwzakłóceniowy włączony na kablu zasilającym raczej niewiele pomaga, bowiem odbierane są
przeważnie przez antenę. Dobrze wykonany filtr NB (Noise Blanker) częściowo pomaga.
Brzęczenie (dość niskie dźwięki) zależne od obrotów silnika
Pochodzenie – układ wtrysku paliwa. Bardzo trudne do wyeliminowania, bowiem nie można nic
przy nim manipulować w celu odkłócenia.
Sposób ochrony - Czasami pomaga filtr przeciwzakłóceniowy na kablu. Noise Blanker nie daje
sobie rady, bo zakłócenia nie mają charakteru krótkich impulsów o stromych zboczach.
Gwizdy zależne od obrotów silnika
Pochodzenie – alternator. Zakłócenia przeważnie przenoszą się przez zasilanie.
Sposób ochrony :
odkłócenie alternatora za pomocą dedykowanych kondensatorów przeciwzakłóceniowych
instalowanych przy samym alternatorze. Między złącze od alternatora do akumulatora
(najgrubszy kabel) a masę alternatora trzeba założyć kondensator, typowy to jest 100 nF lub
250 nF (0,25 mikrofarada). Trzeba używać odpowiednio wykonanych dedykowanych
„samochodowych”, bowiem w tak trudnych klimatycznie i mechanicznie warunkach zwykłe
„elektroniczne” nie będą pracowały długo i dobrze.
Użycie filtra przeciwzakłóceniowego przy przewodach zasilania do radia CB.
Sprawdzenie czy nie ma problemów z masą przy antenie (sprawdzić omomierzem czy masa
kabla jest połączona z karoserii).
Jeśli antena jest mocowana w otworze klapy bagażnika, należy przeprowadzić osobne grube
przewody połączone między podstawą anteny (masą anteny) a masą karoserii (nie klapą ale
resztą karoserii obok zawiasów). Problem może wynikać stąd, że w niektórych samochodach
klapa bagażnika może być połączona z masą tylko za pomocą kabli zasilających światła, gdyż
zawias jest izolowany. Na tych kablach elektrycznych mogą przenosić się także zakłócenia.
Poprowadzenie zasilania wprost od akumulatora (zalecane w każdym przypadku).
163428015.001.png
Jeśli gwizd jest słyszalny przy głośności skręconej na minimum, znaczy to, że zakłócenia są
odbierane przez zasilanie – zatem filtr powinien pomóc. Szczególnie wrażliwe na zakłócenia są
radia z rodziny President Jimmy, Johnny i Harry (lub podobne marki UNIDEN) oraz Cobra 19 plus.
Przenoszenie sygnału zakłócającego przez przewód masy jest dokuczliwe gdy między masą anteny
a kablem minusowym występuje różnica potencjałów – może to mieć miejsce przy zamocowaniu
anteny w otworze na klapie bagażnika przy niepewnym połączeniu masy. Radia, które nie mają
obudowy połączonej z minusem (na przykład Alan 87 czy SuperCheetach) są mniej wrażliwe na ten
problem.
Szumy i piski, czasem trzaski niezależne od obrotów silnika, ale zależne
od innych czynników
Pochodzenie – elektronika samochodu lub inne urządzenia
Typowe źródła:
Renault Laguna oraz Megane – elektronika od czytnika karty , po włożeniu karty zakłócenia
(szum i brzęczenie) pojawiają się w okolicach 19 kanału. Odkłócenie bardzo trudne.
Różne marki - elektronika alarmu i centralnego zamka – po zamknięciu drzwi zmienia się
kanał, poziom i ton zakłóceń. Odkłócenie jest trudne. Czasami pomagają pierścienie zaciskane
na przewodach zasilających te elementy.
Opel Astra – ABS – brzęczenie przy hamowaniu. Można zastosować filtr przy odbiorniku, przy
samej instalacji od ABS nie wolno nic modyfikować.
wszystkie marki – trzeszczenie i brzęczenie przy włączeniu wycieraczek – silnik wycieraczek .
Można go odkłócić za pomocą typowych kondensatorów przeciwzakłóceniowych
instalowanych blisko silnika, ale wymaga to doświadczenia i nie każdy elektryk wykona to
dobrze.
Instalacja gazowa drugiej generacji – stały szum lub brzęczenie po przełączeniu na gaz.
Zakłócenia są generowane przez emulator sondy lambda, który produkuje piłokształtne
przebiegi. Czasem pomaga ekranowanie kabli od instalacji gazowej do poszczególnych
elementów. Można zastosować prosty filtr przeciwzakłóceniowy przy przewodach zasilających
komputer oraz elementy wykonawcze instalacji gazowej.
Instalacja gazowa trzeciej i czwartej generacji – brzęczenie przy pracy na gazie zależne od
obrotów silnika – generator sterowania wtryskiwaczami gazu. Przewody można zaekranować,
można także zastosować filtr jak wyżej.
Różne marki – szum przy włączeniu świateł – przetwornice od lamp ksenonowych . Bardzo
trudne do odkłócenia źródło zakłóceń ze względu na dużą amplitudę. Trzeba zastosować solidne
filtry (tryfilarny wraz z kondensatorem 470 nF sprawdzi się) między przetwornicami a
zasilaniem, możliwie blisko przetwornicy. Należy sprawdzić połączenie obudowy przetwornic z
masą. Można także zaekranować kable wysokiego napięcia między przetwornicą a lampą.
Najwięcej zakłóceń przenosi się przez zasilanie, filtr przy zasilaniu CB radia także pomaga
znacząco.
Brzęczenie i trzaski podczas jazdy zależne od ukształtowania terenu autopoziomowanie
świateł . Pomaga założenie pierścieni ferrytowych na przewody od serwa do silniczków w
reflektorach. Można także zastosować filtr przy radiu.
Zakłócenia (burczenie, piski) po wrzuceniu wstecznego biegu odległościomierz cofania .
Nie ma sensu odkłócać, bo przy cofaniu radia CB raczej się nie używa.
Przykłady filtrów:
Najprostszy często sprzedawany filtr:
+ CB
+12V
minus
masa
Cewka – kilkanaście zwoi na rdzeniu ferrytowym, kondensator około 470 nF.
Małe usprawnienie – użyć trzech kondensatorów równolegle – jeden o pojemności 470 nF oraz
drugi o pojemności 470 mikrofaradów trzeci o pojemności 4,7 nF, równolegle do kondensatorów
wlutować opornik 1 kiloom. Uwaga na prawidłową polaryzacje kondensatora (plus do plusa).
Zamiast kilkunastu zwoi na pręcie, lepiej użyć pierścieniowego rdzenia.
Bardzo dobry filtr tryfilarny.
+ CB
+12V
- CB
masa
Na możliwie dużym i jak najciemniejszym rdzeniu nawinąć tryfilarnie (jednocześnie trzema
przewodami) jak najwięcej zwojów. Całość połączyć jak na rysunku powyżej.
Filtr ten usuwa sporo zakłóceń, ale ma jedną ważną wadę – w przypadku problemów z masą, może
powodować wzrost zniekształceń przenoszonych przez przewód antenowy.
Gotowy filtr od telewizora (monitora).
Na giełdach można czasami kupić gotowy moduł filtru sieciowego od starych polskich telewizorów.
Filtr ten składa się z dławika nawiniętego w odpowiedni sposób na dobrej jakości rdzeniu
ferrytowym oraz z kondensatora styrofleksowego o odpowiedniej pojemności. Filtr ten nadaje się
do radia CB o niedużej mocy (do 2A poboru prądu), filtruje zakłócenia o wysokich
częstotliwościach. Równolegle do zastosowanego kondensatora należy wlutować kondensator
elektrolityczny 470 mikrofaradów na napięcie co najmniej 25V zachowując prawidłową
polaryzację.
Odkłócanie na przewodach
Urządzenia w samochodzie generujące zakłócenia można odkłócać dodatkowo instalując
pierścienie ferrytowe przeznaczone do zaciskania na przewodzie zasilającym. Pierścień taki składa
się z dwóch połówek ferrytu w plastikowej obudowie z zatrzaskiem. Po włożeniu przewodu
wewnątrz połówki rdzenia należy zatrzasnąć obudowę dociskając pierścień do przewodu. Całość
jest dość skuteczna, zmniejsza zakłócenia o około 1S.
163428015.002.png 163428015.003.png 163428015.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin