54_1TYM.TXT

(16 KB) Pobierz
1:1	 Pawe�, aposto� Chrystusa Jezusa � z woli Boga naszego Zbawiciela i Jezusa Chrystusa, w kt�rym pok�adamy nadziej� �
1:2	 do Tymoteusza, swego prawdziwego syna w wierze. B�g Ojciec i Jezus Chrystus, nasz Pan, niech ci� obdarz� �ask�, mi�osierdziem i pokojem.
1:3	 Zgodnie z tym, o co ci� ju� prosi�em, gdy udawa�em si� do Macedonii, pozosta� w Efezie i staraj si� nak�oni� do milczenia tych, kt�rzy g�osz� tam b��dne nauki,
1:4	 zajmuj�c si� ba�niami i nie ko�cz�cymi si� rodowodami. Wszystko to prowadzi do czczych spor�w, a nie ma nic wsp�lnego z Bo�ymi planami zbawienia cz�owieka � gdy� te poznaje si� tylko poprzez wiar�.
1:5	 Moje polecenie ma na celu spot�gowanie mi�o�ci, p�yn�cej z czystego serca, ze spokojnego sumienia i z wiary nieob�udnej.
1:6	 Wiadomo, i� s� [tam] tacy, kt�rzy nie post�puj� wed�ug powy�szego wskazania, oddaj�c si� bezsensownym dyskusjom.
1:7	 Pragn� by� nauczycielami Prawa, a nie rozumiej� ani tego, co sami twierdz�, ani spraw, o kt�rych rozprawiaj� z tak� pewno�ci� siebie.
1:8	 Nie ulega w�tpliwo�ci, �e Prawo jest dobre, gdy cz�owiek pos�uguje si� nim jak nale�y.
1:9	 Zreszt� trzeba pami�ta�, �e prawa w og�le s� ustanowione nie dla tych, kt�rzy �yj� uczciwie, lecz dla tych, kt�rzy �le czyni�; kt�rzy si� buntuj�, nie szanuj�c ani Boga samego, ani �adnej �wi�to�ci; kt�rzy nie wahaj� si� pozbawi� �ycia rodzonego ojca, matki lub innego cz�owieka;
1:10	 kt�rzy dopuszczaj� si� wszelkiego rodzaju rozpusty, uprawiaj� homoseksualizm, prowadz� handel niewolnikami, k�ami�, sk�adaj� fa�szywe przysi�gi i maj� na sumieniu wiele innych wyst�pk�w sprzecznych ze zdrow� nauk�,
1:11	 stanowi�c� tre�� przekazanej mi do g�oszenia Dobrej Nowiny o Bogu, kt�remu nale�y si� chwa�a i uwielbienie.
1:12	 Dzi�ki sk�adam Jezusowi Chrystusowi Panu naszemu za to, �e obdarzy� mnie szczeg�ln� moc�, �e mi zaufa� i przeznaczy� mnie do [tak zaszczytnej] pos�ugi,
1:13	 mimo �e by�em ongi� blu�nierc�, prze�ladowc� i oszczerc�. Dost�pi�em jednak mi�osierdzia, poniewa�, nie maj�c wiary, nie wiedzia�em, co czyni�em.
1:14	 A Pan nasz okaza� mi ca�e bogactwo swojej �aski wraz z wiar� i mi�o�ci�, kt�r� mamy w Jezusie Chrystusie.
1:15	 Na pe�n� wiar� i ca�kowite uznanie zas�uguje tylko ta nauka, kt�ra g�osi, �e Chrystus Jezus przyszed� na �wiat, aby zbawi� grzesznik�w, w�r�d kt�rych ja jestem najwi�kszym.
1:16	 Dost�pi�em jednak mi�osierdzia, gdy� podoba�o si� Bogu, aby we mnie, najwi�kszym spo�r�d grzesznik�w, Jezus Chrystus okaza� ca�� swoj� wielkoduszno�� jako przyk�ad dla tych wszystkich, kt�rzy kiedy� b�d� we� wierzy�, aby osi�gn�� �ycie wieczne.
1:17	 A Kr�lowi wiek�w, nie�miertelnemu, niewidzialnemu i jedynemu Bogu niech b�dzie cze�� i chwa�a przez wszystkie wieki wiek�w. Amen.
1:18	 Tymoteuszu, synu m�j! Przekazuj� ci powy�sze polecenia nawi�zuj�c do s��w proroczych, kt�re kiedy� zosta�y o tobie wypowiedziane. Trzymaj si� wiernie tych s��w, by� m�g� toczy� skuteczny b�j,
1:19	 miej zawsze siln� wiar� i czyste sumienie. Ci, kt�rzy wzgardzili tymi pouczeniami, utracili wiar�.
1:20	 Nale�� do nich Hymenajos i Aleksander, kt�rych pozostawi�em ju� w mocy Szatana, aby przestali blu�ni�.

2:1	 Przede wszystkim za� naka� zuj�, �eby�cie zanosili pro�by, modlitwy, b�agania i dzi�kczynienia za wszystkich ludzi:
2:2	 za kr�l�w i za wszystkich sprawuj�cych w�adz�, �eby�my mogli wie�� �ycie ciche i spokojne, pe�ne prawdziwej pobo�no�ci i godne wszelkiej czci.
2:3	 Oto co podoba si� Bogu, Zbawicielowi naszemu,
2:4	 kt�ry pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy.
2:5	 Jeden jest bowiem B�g, jeden jest tak�e Po�rednik mi�dzy Bogiem a lud�mi, cz�owiek Chrystus Jezus,
2:6	 kt�ry wyda� siebie samego na okup za wszystkich, daj�c we w�a�ciwym czasie �wiadectwo.
2:7	 Dlatego te� i ja zosta�em ustanowiony g�osicielem i aposto�em � m�wi� ca�� prawd� niczego nie ukrywaj�c � by pogan uczy� wiary i prawdy.
2:8	 Chcia�bym wi�c, �eby m�czy�ni modlili si� na ka�dym miejscu, �eby mieli przy tym wzniesione ku Bogu czyste r�ce, �eby byli wolni od gniewu i swar�w.
2:9	 Chcia�bym r�wnie�, �eby kobiety ubiera�y si� skromnie, by w trosce o pi�kno swego cia�a zachowa�y poczucie godno�ci i umiaru; niech nie goni� za zbyt wyszukanymi fryzurami, za klejnotami ze z�ota i pere� i za bardzo kosztownymi sukniami.
2:10	 Niech si� raczej staraj� o dobre uczynki, jak przysta�o na niewiasty, kt�re chc� uchodzi� za pobo�ne.
2:11	 Kobiety [niech nie nauczaj�, lecz same] niech si� ucz� bez rozg�osu, zawsze gotowe do uleg�o�ci.
2:12	 Nie pozwalam kobiecie ani naucza�, ani mie� w�adzy nad m�em; chc�, �eby raczej trwa�a w cicho�ci.
2:13	 Wiadomo przecie�, �e Adam zosta� stworzony najpierw, a potem dopiero Ewa.
2:14	 I nie Adam pierwszy da� si� uwie�� [przez szatana], lecz to w�a�nie kobieta pierwsza sprzeniewierzy�a si� zakazowi [Boga].
2:15	 Zostanie ona jednak zbawiona wychowuj�c dzieci i troszcz�c si� o trwanie w wierze, w mi�o�ci, w �wi�to�ci i w umiarkowaniu.

3:1	 Oto prawda niew�tpliwa: je�li kto� pragnie biskupstwa, dobrej rzeczy pragnie.
3:2	 Niech jednak pami�ta, �e biskup powinien by� cz�owiekiem, kt�remu nic nie mo�na zarzuci�: wolno mu by� m�em tylko jednej �ony, musi by� [zawsze] trze�wy, roztropny, przyzwoity, go�cinny, powinien posiada� pewne zdolno�ci do nauczania.
3:3	 Nigdy nie mo�e przekracza� miary w piciu, nie mo�e by� porywczy, lecz opanowany, pow�ci�gliwy w s�owie, nie ��dny grosza.
3:4	 Powinien te� m�drze zarz�dza� w�asnym domem, ciesz�c si� pos�usze�stwem w�asnych dzieci i pe�nym z ich strony szacunkiem.
3:5	 Je�li bowiem kto� nie potrafi sobie poradzi� z w�asnym domem, to jak�e b�dzie m�g� zatroszczy� si� skutecznie o Ko�ci� Bo�y?
3:6	 Biskupem nie mo�e te� by� cz�owiek dopiero co nawr�cony, �eby nie popad� w pych� i nie zgotowa� sobie pot�pienia, kt�re ju� spotka�o szatana.
3:7	 Wreszcie powinien cieszy� si� dobr� opini� nawet u niechrze�cijan, �eby mu nikt nie okazywa� pogardy i �eby nie wpad� on w sid�a szata�skie.
3:8	 Diakonami r�wnie� mog� by� ludzie tylko powszechnie szanowani prawdom�wni, nie nadu�ywaj�cy wina, nie goni�cy za brudnym zyskiem,
3:9	 lecz ceni�cy sobie wysoko tajemnice wiary i czysto�� sumienia.
3:10	 Ludzi takich nale�y naprz�d podda� pewnej pr�bie i dopiero, kiedy si� oka�e, �e s� bez zarzutu, wtedy niech spe�niaj� swoj� pos�ug�.
3:11	 [Ich] �ony r�wnie� powinny by� bez zarzutu, nie �adne plotkarki, ale rozs�dne i wierne we wszystkim [m�om].
3:12	 Diakon mo�e by� m�em tylko jednej �ony, powinien si� te� wykaza� tym, �e umie pokierowa� w�asnymi dzie�mi i ca�� rodzin�.
3:13	 Diakoni dobrze spe�niaj�cy swoje obowi�zki zdob�d� sobie z czasem nale�n� godno�� i ufn� �mia�o�� wiary, kt�r� �yjemy stanowi�c jedno z Jezusem Chrystusem.
3:14	 Pisz� ci to wszystko r�wnocze�nie mam nadziej� przyby� do ciebie wkr�tce.
3:15	 Gdybym jednak si� op�nia�, b�dziesz ju� wiedzia�, jak nale�y zachowywa� si� w rodzinie Bo�ej � to jest w Ko�ciele Boga �ywego. To w�a�nie Ko�ci� jest kolumn� i podpor� prawdy.
3:16	 Nikt te� nie mo�e zaprzeczy�, �e wielka jest tajemnica naszej wiary:Oto Ten, kt�ry przyszed� na �wiat jako zwyk�y cz�owiek, zosta� ukazany przez Ducha jako sprawiedliwy. Objawi� si� anio�om, opowiadano o Nim poganom. �wiat we� uwierzy�, a On zosta� wzi�ty dodo nieba.

4:1	 Duch m�wi bardzo wyra�nie, �e w czasach ostatecznych niekt�rzy ludzie odpadn� owiary, a poddadz� si� dzia�aniu mocy uwodzicielskich i pokusom demon�w.
4:2	 Dojdzie do tego wskutek k�amstw ludzi o napi�tnowanych sumieniach.
4:3	 Zabraniaj� oni wst�powa� w zwi�zki ma��e�skie, ka�� powstrzymywa� si� od spo�ywania niekt�rych pokarm�w, mimo �e stworzy� je B�g po to, by by�y spozywane z wdzi�czno�ci� przez tych, kt�rzy �yj� wiar� i s� w posiadaniu prawdy.
4:4	 Wszystko bowiem, co B�g stworzy�, jest dobre. Niczego wi�c nie nale�y odrzuca�, lecz wszystko trzeba przyjmowa�, Bogu sk�adaj�c dzi�kczynienie.
4:5	 Wszystko zostaje te� u�wi�cone s�owem Bo�ym i modlitw� wiernych.
4:6	 Je�eli b�dziesz swoich braci naucza� w ten spos�b, oka�esz si� dobrym s�ug� Chrystusa Jezusa i dasz dow�d, �e �yjesz s�owem wiary oraz nauk�, za kt�r� sam poszed�e�.
4:7	 Wystrzegaj si� g�upiej bezsensownej gadaniny, a �wicz si� w pobo�no�ci.
4:8	 �wiczenia fizyczne przynosz� niewiele po�ytku, natomiast pobo�no�� prawdziwa jest ze wszech miar po�yteczna i ju� w tym �yciu, i do osi�gni�cia �ycia przysz�ego.
4:9	 S� to stwierdzenia nie ulegaj�ce najmniejszej w�tpliwo�ci; zas�uguj� na pe�n� wiar� i uznanie.
4:10	 Trudzimy si� i walczymy w�a�nie dlatego, �e ca�� nadziej� z�o�yli�my w Bogu �ywym, kt�ry jest zbawicielem wszystkich ludzi, a przede wszystkim tych, co w Niego wierz�.
4:11	 To w�a�nie polecaj, tak nauczaj!
4:12	 Nie dopuszczaj nigdy do tego, by ci� lekcewa�ono z powodu twego m�odego wieku, lecz ze swej strony staraj si� by� przyk�adem dla wszystkich wierz�cych w s�owach, w sposobie bycia, w mi�o�ci w wierze i czysto�ci.
4:13	 Oczekuj�c na moje przybycie, czytaj pilnie, [Pismo �wi�te], zach�caj do dobrego, nauczaj.
4:14	 Otaczaj r�wnie� nale�yt� trosk� dar, kt�ry zosta� ci dany przez w�o�enie r�k kolegium prezbiter�w, czemu towarzyszy�y wypowiedziane nad tob� s�owa proroctwa.
4:15	 Staraj si� wype�nia� wszystkie twoje obowi�zki po�wi�caj�c si� im ca�kowicie, tak by wszyscy widzieli tw�j wyra�ny post�p.
4:16	 Uwa�aj na siebie samego i na to, co g�osisz. B�d� we wszystkim wytrwa�y � a tak post�puj�c zbawisz i siebie samego, i tych, kt�rzy ci� s�uchaj�.

5:1	 Cz�owieka starszego wiekiem nie strofuj surowo, lecz zwracaj si� do niego jak do w�asnego ojca. M�odszych traktuj jak braci.
5:2	 Starsze kobiety niech b�d� dla ciebie jak rodzona matka, m�ode � jak w�asne siostry, do kt�rych odnosisz si� z nienagann� czysto�ci�.
5:3	 Miej staranie o wdowy � ale tylko o te, kt�re s� rzeczywi�cie wdowami.
5:4	 Je�eli bowiem jaka� wdowa ma dzieci albo wnuki, to niech ucz� si� one przede wszystkim wype�nia� swe zobowi�zania religijne wzgl�dem w�asnej rodziny i odp�acania si� rodzicom wdzi�czno�ci� [za ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin