1:1 Pawe�, aposto� Chrystusa Jezusa � z woli Boga naszego Zbawiciela i Jezusa Chrystusa, w kt�rym pok�adamy nadziej� � 1:2 do Tymoteusza, swego prawdziwego syna w wierze. B�g Ojciec i Jezus Chrystus, nasz Pan, niech ci� obdarz� �ask�, mi�osierdziem i pokojem. 1:3 Zgodnie z tym, o co ci� ju� prosi�em, gdy udawa�em si� do Macedonii, pozosta� w Efezie i staraj si� nak�oni� do milczenia tych, kt�rzy g�osz� tam b��dne nauki, 1:4 zajmuj�c si� ba�niami i nie ko�cz�cymi si� rodowodami. Wszystko to prowadzi do czczych spor�w, a nie ma nic wsp�lnego z Bo�ymi planami zbawienia cz�owieka � gdy� te poznaje si� tylko poprzez wiar�. 1:5 Moje polecenie ma na celu spot�gowanie mi�o�ci, p�yn�cej z czystego serca, ze spokojnego sumienia i z wiary nieob�udnej. 1:6 Wiadomo, i� s� [tam] tacy, kt�rzy nie post�puj� wed�ug powy�szego wskazania, oddaj�c si� bezsensownym dyskusjom. 1:7 Pragn� by� nauczycielami Prawa, a nie rozumiej� ani tego, co sami twierdz�, ani spraw, o kt�rych rozprawiaj� z tak� pewno�ci� siebie. 1:8 Nie ulega w�tpliwo�ci, �e Prawo jest dobre, gdy cz�owiek pos�uguje si� nim jak nale�y. 1:9 Zreszt� trzeba pami�ta�, �e prawa w og�le s� ustanowione nie dla tych, kt�rzy �yj� uczciwie, lecz dla tych, kt�rzy �le czyni�; kt�rzy si� buntuj�, nie szanuj�c ani Boga samego, ani �adnej �wi�to�ci; kt�rzy nie wahaj� si� pozbawi� �ycia rodzonego ojca, matki lub innego cz�owieka; 1:10 kt�rzy dopuszczaj� si� wszelkiego rodzaju rozpusty, uprawiaj� homoseksualizm, prowadz� handel niewolnikami, k�ami�, sk�adaj� fa�szywe przysi�gi i maj� na sumieniu wiele innych wyst�pk�w sprzecznych ze zdrow� nauk�, 1:11 stanowi�c� tre�� przekazanej mi do g�oszenia Dobrej Nowiny o Bogu, kt�remu nale�y si� chwa�a i uwielbienie. 1:12 Dzi�ki sk�adam Jezusowi Chrystusowi Panu naszemu za to, �e obdarzy� mnie szczeg�ln� moc�, �e mi zaufa� i przeznaczy� mnie do [tak zaszczytnej] pos�ugi, 1:13 mimo �e by�em ongi� blu�nierc�, prze�ladowc� i oszczerc�. Dost�pi�em jednak mi�osierdzia, poniewa�, nie maj�c wiary, nie wiedzia�em, co czyni�em. 1:14 A Pan nasz okaza� mi ca�e bogactwo swojej �aski wraz z wiar� i mi�o�ci�, kt�r� mamy w Jezusie Chrystusie. 1:15 Na pe�n� wiar� i ca�kowite uznanie zas�uguje tylko ta nauka, kt�ra g�osi, �e Chrystus Jezus przyszed� na �wiat, aby zbawi� grzesznik�w, w�r�d kt�rych ja jestem najwi�kszym. 1:16 Dost�pi�em jednak mi�osierdzia, gdy� podoba�o si� Bogu, aby we mnie, najwi�kszym spo�r�d grzesznik�w, Jezus Chrystus okaza� ca�� swoj� wielkoduszno�� jako przyk�ad dla tych wszystkich, kt�rzy kiedy� b�d� we� wierzy�, aby osi�gn�� �ycie wieczne. 1:17 A Kr�lowi wiek�w, nie�miertelnemu, niewidzialnemu i jedynemu Bogu niech b�dzie cze�� i chwa�a przez wszystkie wieki wiek�w. Amen. 1:18 Tymoteuszu, synu m�j! Przekazuj� ci powy�sze polecenia nawi�zuj�c do s��w proroczych, kt�re kiedy� zosta�y o tobie wypowiedziane. Trzymaj si� wiernie tych s��w, by� m�g� toczy� skuteczny b�j, 1:19 miej zawsze siln� wiar� i czyste sumienie. Ci, kt�rzy wzgardzili tymi pouczeniami, utracili wiar�. 1:20 Nale�� do nich Hymenajos i Aleksander, kt�rych pozostawi�em ju� w mocy Szatana, aby przestali blu�ni�. 2:1 Przede wszystkim za� naka� zuj�, �eby�cie zanosili pro�by, modlitwy, b�agania i dzi�kczynienia za wszystkich ludzi: 2:2 za kr�l�w i za wszystkich sprawuj�cych w�adz�, �eby�my mogli wie�� �ycie ciche i spokojne, pe�ne prawdziwej pobo�no�ci i godne wszelkiej czci. 2:3 Oto co podoba si� Bogu, Zbawicielowi naszemu, 2:4 kt�ry pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy. 2:5 Jeden jest bowiem B�g, jeden jest tak�e Po�rednik mi�dzy Bogiem a lud�mi, cz�owiek Chrystus Jezus, 2:6 kt�ry wyda� siebie samego na okup za wszystkich, daj�c we w�a�ciwym czasie �wiadectwo. 2:7 Dlatego te� i ja zosta�em ustanowiony g�osicielem i aposto�em � m�wi� ca�� prawd� niczego nie ukrywaj�c � by pogan uczy� wiary i prawdy. 2:8 Chcia�bym wi�c, �eby m�czy�ni modlili si� na ka�dym miejscu, �eby mieli przy tym wzniesione ku Bogu czyste r�ce, �eby byli wolni od gniewu i swar�w. 2:9 Chcia�bym r�wnie�, �eby kobiety ubiera�y si� skromnie, by w trosce o pi�kno swego cia�a zachowa�y poczucie godno�ci i umiaru; niech nie goni� za zbyt wyszukanymi fryzurami, za klejnotami ze z�ota i pere� i za bardzo kosztownymi sukniami. 2:10 Niech si� raczej staraj� o dobre uczynki, jak przysta�o na niewiasty, kt�re chc� uchodzi� za pobo�ne. 2:11 Kobiety [niech nie nauczaj�, lecz same] niech si� ucz� bez rozg�osu, zawsze gotowe do uleg�o�ci. 2:12 Nie pozwalam kobiecie ani naucza�, ani mie� w�adzy nad m�em; chc�, �eby raczej trwa�a w cicho�ci. 2:13 Wiadomo przecie�, �e Adam zosta� stworzony najpierw, a potem dopiero Ewa. 2:14 I nie Adam pierwszy da� si� uwie�� [przez szatana], lecz to w�a�nie kobieta pierwsza sprzeniewierzy�a si� zakazowi [Boga]. 2:15 Zostanie ona jednak zbawiona wychowuj�c dzieci i troszcz�c si� o trwanie w wierze, w mi�o�ci, w �wi�to�ci i w umiarkowaniu. 3:1 Oto prawda niew�tpliwa: je�li kto� pragnie biskupstwa, dobrej rzeczy pragnie. 3:2 Niech jednak pami�ta, �e biskup powinien by� cz�owiekiem, kt�remu nic nie mo�na zarzuci�: wolno mu by� m�em tylko jednej �ony, musi by� [zawsze] trze�wy, roztropny, przyzwoity, go�cinny, powinien posiada� pewne zdolno�ci do nauczania. 3:3 Nigdy nie mo�e przekracza� miary w piciu, nie mo�e by� porywczy, lecz opanowany, pow�ci�gliwy w s�owie, nie ��dny grosza. 3:4 Powinien te� m�drze zarz�dza� w�asnym domem, ciesz�c si� pos�usze�stwem w�asnych dzieci i pe�nym z ich strony szacunkiem. 3:5 Je�li bowiem kto� nie potrafi sobie poradzi� z w�asnym domem, to jak�e b�dzie m�g� zatroszczy� si� skutecznie o Ko�ci� Bo�y? 3:6 Biskupem nie mo�e te� by� cz�owiek dopiero co nawr�cony, �eby nie popad� w pych� i nie zgotowa� sobie pot�pienia, kt�re ju� spotka�o szatana. 3:7 Wreszcie powinien cieszy� si� dobr� opini� nawet u niechrze�cijan, �eby mu nikt nie okazywa� pogardy i �eby nie wpad� on w sid�a szata�skie. 3:8 Diakonami r�wnie� mog� by� ludzie tylko powszechnie szanowani prawdom�wni, nie nadu�ywaj�cy wina, nie goni�cy za brudnym zyskiem, 3:9 lecz ceni�cy sobie wysoko tajemnice wiary i czysto�� sumienia. 3:10 Ludzi takich nale�y naprz�d podda� pewnej pr�bie i dopiero, kiedy si� oka�e, �e s� bez zarzutu, wtedy niech spe�niaj� swoj� pos�ug�. 3:11 [Ich] �ony r�wnie� powinny by� bez zarzutu, nie �adne plotkarki, ale rozs�dne i wierne we wszystkim [m�om]. 3:12 Diakon mo�e by� m�em tylko jednej �ony, powinien si� te� wykaza� tym, �e umie pokierowa� w�asnymi dzie�mi i ca�� rodzin�. 3:13 Diakoni dobrze spe�niaj�cy swoje obowi�zki zdob�d� sobie z czasem nale�n� godno�� i ufn� �mia�o�� wiary, kt�r� �yjemy stanowi�c jedno z Jezusem Chrystusem. 3:14 Pisz� ci to wszystko r�wnocze�nie mam nadziej� przyby� do ciebie wkr�tce. 3:15 Gdybym jednak si� op�nia�, b�dziesz ju� wiedzia�, jak nale�y zachowywa� si� w rodzinie Bo�ej � to jest w Ko�ciele Boga �ywego. To w�a�nie Ko�ci� jest kolumn� i podpor� prawdy. 3:16 Nikt te� nie mo�e zaprzeczy�, �e wielka jest tajemnica naszej wiary:Oto Ten, kt�ry przyszed� na �wiat jako zwyk�y cz�owiek, zosta� ukazany przez Ducha jako sprawiedliwy. Objawi� si� anio�om, opowiadano o Nim poganom. �wiat we� uwierzy�, a On zosta� wzi�ty dodo nieba. 4:1 Duch m�wi bardzo wyra�nie, �e w czasach ostatecznych niekt�rzy ludzie odpadn� owiary, a poddadz� si� dzia�aniu mocy uwodzicielskich i pokusom demon�w. 4:2 Dojdzie do tego wskutek k�amstw ludzi o napi�tnowanych sumieniach. 4:3 Zabraniaj� oni wst�powa� w zwi�zki ma��e�skie, ka�� powstrzymywa� si� od spo�ywania niekt�rych pokarm�w, mimo �e stworzy� je B�g po to, by by�y spozywane z wdzi�czno�ci� przez tych, kt�rzy �yj� wiar� i s� w posiadaniu prawdy. 4:4 Wszystko bowiem, co B�g stworzy�, jest dobre. Niczego wi�c nie nale�y odrzuca�, lecz wszystko trzeba przyjmowa�, Bogu sk�adaj�c dzi�kczynienie. 4:5 Wszystko zostaje te� u�wi�cone s�owem Bo�ym i modlitw� wiernych. 4:6 Je�eli b�dziesz swoich braci naucza� w ten spos�b, oka�esz si� dobrym s�ug� Chrystusa Jezusa i dasz dow�d, �e �yjesz s�owem wiary oraz nauk�, za kt�r� sam poszed�e�. 4:7 Wystrzegaj si� g�upiej bezsensownej gadaniny, a �wicz si� w pobo�no�ci. 4:8 �wiczenia fizyczne przynosz� niewiele po�ytku, natomiast pobo�no�� prawdziwa jest ze wszech miar po�yteczna i ju� w tym �yciu, i do osi�gni�cia �ycia przysz�ego. 4:9 S� to stwierdzenia nie ulegaj�ce najmniejszej w�tpliwo�ci; zas�uguj� na pe�n� wiar� i uznanie. 4:10 Trudzimy si� i walczymy w�a�nie dlatego, �e ca�� nadziej� z�o�yli�my w Bogu �ywym, kt�ry jest zbawicielem wszystkich ludzi, a przede wszystkim tych, co w Niego wierz�. 4:11 To w�a�nie polecaj, tak nauczaj! 4:12 Nie dopuszczaj nigdy do tego, by ci� lekcewa�ono z powodu twego m�odego wieku, lecz ze swej strony staraj si� by� przyk�adem dla wszystkich wierz�cych w s�owach, w sposobie bycia, w mi�o�ci w wierze i czysto�ci. 4:13 Oczekuj�c na moje przybycie, czytaj pilnie, [Pismo �wi�te], zach�caj do dobrego, nauczaj. 4:14 Otaczaj r�wnie� nale�yt� trosk� dar, kt�ry zosta� ci dany przez w�o�enie r�k kolegium prezbiter�w, czemu towarzyszy�y wypowiedziane nad tob� s�owa proroctwa. 4:15 Staraj si� wype�nia� wszystkie twoje obowi�zki po�wi�caj�c si� im ca�kowicie, tak by wszyscy widzieli tw�j wyra�ny post�p. 4:16 Uwa�aj na siebie samego i na to, co g�osisz. B�d� we wszystkim wytrwa�y � a tak post�puj�c zbawisz i siebie samego, i tych, kt�rzy ci� s�uchaj�. 5:1 Cz�owieka starszego wiekiem nie strofuj surowo, lecz zwracaj si� do niego jak do w�asnego ojca. M�odszych traktuj jak braci. 5:2 Starsze kobiety niech b�d� dla ciebie jak rodzona matka, m�ode � jak w�asne siostry, do kt�rych odnosisz si� z nienagann� czysto�ci�. 5:3 Miej staranie o wdowy � ale tylko o te, kt�re s� rzeczywi�cie wdowami. 5:4 Je�eli bowiem jaka� wdowa ma dzieci albo wnuki, to niech ucz� si� one przede wszystkim wype�nia� swe zobowi�zania religijne wzgl�dem w�asnej rodziny i odp�acania si� rodzicom wdzi�czno�ci� [za ...
marianopiekary