Komputer w szkole specjalnej.txt

(417 KB) Pobierz
Komputer w szkole specjalnej


Ok�adka, strony dzia�owe Roman Kirilenko
Fotografie Ryszard Pigtkowsk� WSiP
Redaktor El�bieta Gogolewska
Redaktor techniczny Zofi Chy�a
SPIS TRE�CI
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . . 5
	Cz�� pierwsza. PERSPEKTYWA SPECJALNEJ EDUKACJI KOMPUTEROWEJ . . . 
.	7
	Jan E,aszczyk: Rola komputera w edukacji specjalnej . . . . . . 
. . . . . . . . . . .	8
	Krzysztof Markiewicz: Sprz�t komputerowy i systemy operacyjne 
dla edukacji specjalnej..........................................	16
	I Miros�aw Modzelewski: Klasyfikacja i lffyteria oceny 
edukacyjnych program�w	
	komputerowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . .	21
	Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . .	21
	Klasyfikacja edukacyjnych program�w komputerowych . . . . . . . 
. . . . . . . . .	22
	Og�lne kryteria oceny program�w komputerowych . . . . . . . . . . 
. . . . . . . .	26
	Gry komputerowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . .	33
	Aleksander Korczaka Elementy metodyki nauczania podstaw 
informatyki w kszta�ceniu	
	specjalnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . . .	35
	Podmiot i przedmiot kszta�cenia . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . .	35
	Zakres przedmiotu informatyka w szkole specjalnej . . . . . . . 
. . . . . . . . . . .	39
	f Specyfika stosowania mikrokomputer�w na zaj�ciach w szkole 
specjalnej . . . . . .	40
	i Mariusz Fila, Jan ~.aszczyk: Kszta�cenie nauczycieli do 
komputerowego wspomagania	
� Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne		
	edukacji specjalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . . .	51
Warszawa 1998		
	Zadania Studium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . .	52
	Koncepcja programowa Studium . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . .	53
ISBN 83-02-06711-3		
	Uczestnicy Studium i ich nab�r . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . .	56
	Prowadz�cy zaj�cia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . .	58
	Zasady realizacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . . .	58
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne	� Organizacja i przebieg zaj�� . 
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	59
Warszawa 1998		
	Ocena efekt�w funkcjonowania studium .	60
	. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	
Wydanie pierwsze		
	Podstawowe problemy .	62
	. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	
Arkuszy drukarskich 13 + 0,5 wk�.		
Papier offset. kl. III, 70 gr. rola 61 cm	Stanislaw Jakubowski, 
Bogdan Szczepankowski: Rola technik informatycznych w pro-	
Sk�ad: Input TEX, Warszawa ul. Bolkowska 6 m. 9	cesie integracji 
os�b niepe�nosprawnych . . . . . . . . . . , . . . . . . . . . . 
. . .	
		67
	Skala zjawiska niepe�nosprawno�ci . . . . . . . . . . . . . . . . 
. .	67
Druk i oprawa: Rzeszowskie Zak�ady Graficzne	. . . . . . .	
	Informatyczne wspomaganie os�b z dysfunkcj� narz�du ruchu .	68
Rzesz�w, ul. p�k. L. Lisa-Kuli 19. Zam. 197/98.	' ' ' ' ' ' ' ' ' 
' '	
3
r
Znaczenie komputera dla os�b nies�ysz�cych . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . 71
Komputer dobrodziejstwem dla niewidomych . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . 75
Krzysztof Markiewicz: Wykorzystanie Internetu dla potrzeb os�b 
niepe�nosprawnych 77
Zasoby informacyjne i edukacyjne WWW . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . 79
Poczta elektroniczna - medium wspomagaj�ce komunikowanie si� . . 
. . . . . . . 81 frv
Publiczne archiwa plik�w (FTP) . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . 83
Teleedukacja, telepraca, te�eus�ugi - szanse na niezale�n� aktywno�� 
. . . . . . . . 84
Cz�� druga. WYBRANE ZASTOSOWANIA KOMPUTERA W KSZTA�CENIU
SPECJALNYM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . 105
Bogdan Szczepankowski, Andrzej Lemirowski: Komputer w pracy z 
dzieckiem
z uszkodzonym s�uchem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . 106
Informacje wst�pne . . . . . . . , . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . 106
Komputer w wychowaniu s�uchowym . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . 109
Komputer w nauce mowy d�wi�kowej . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . 111
Komputer w nauce j�zyka migowego . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . 123
Stanis�aw Jakubowski: Komputer w kszta�ceniu dzieci z dysfunkcj� 
wzroku . . . . . 127
Niewidomi i s�abowidz�cy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . 127
Techniczne �rodki w edukacji niewidomych . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . 128
Techniki informatyczne w edukacji dzieci z dysfunkcj� wzroku . . 
. . . . . . . . . 151
Ma�gorzata Do�ska-Olszko, Anna Lechowicz: Dostosowanie komputera 
do indywidu-
alnych potrzeb niepe�nosprawnego dziecka . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . 163
Wst�p.......................................... 163
Rodzaje urz�dze� peryferyjnych i inne pomoce do pracy na 
komputerze . . . . . . . 165
Adaptacje softwarowe i programy typu shareware wykorzystywane w 
terapii pedago-
gicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . . . 171
Oprogramowanie logopedyczne i programy wspieraj�ce alternatywn� 
komunikacj� . 173
Wymagania wobec program�w edukacyjnych dla dzieci 
niepe�nosprawnych ruchowo 174
Rola komputera w pracy z dzie�mi niepe�nosprawnymi ruchowo . . . 
. . . . . . . . 175
Krzysztof Markiewicz: Komputerowe stanowisko dla osoby 
niesprawnej ruchowo . . 179
Sprz�t i oprogramowanie wspomagaj�ce prac� z komputerem . . . . . 
. . . . . . . 179
Komputer jako urz�dzenie steruj�ce otoczeniem domowym . . . . . . 
. . . . . . . . 181
Maria Siedlecka: Komputer w pracy oligofrenopedagoga . . . . . 
. . . . . . . . . . 183
Ma�gorzata Jab�onowska: Komputer w pracy z dzieckiem 
do�wiadczaj�cym specy-
ficznych trudno�ci w uczeniu si� . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . . 193
Typowe �r�d�a niepowodze� szkolnych dziecka . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . 194
Rola indywidualnych zaj�� korekcyjno-wyr�wnawczych . . . . . . . . 
. . . . . . . 194
Metody i �rodki zwi�kszaj�ce skuteczno�� oddzia�ywa� terapeutycznych . 
. . . . . 196
Wybrane zasady pracy wspomagaj�cej rozw�j dziecka . . . . . . . . 
. . . . . . . . 206
Niekt�re ograniczenia i zagro�enia wynikaj�ce z zastosowania 
komputera w indywi-
dualnej pracy z dzieckiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
. . . . . . . . . . . . 207
Wykorzystanie komputer�w w edukacji specjalnej ci�gle jeszcze z 
trudem
toruje sobie drog�. Mo�na wskaza� co najmniej kilka powod�w, dla
kt�rych stosowanie tego �rodka dydaktycznego jest jeszcze dalekie 
od
powszechno�ci. Kluczowa przyczyna takiego stanu rzeczy zwi�zana 
jest
zapewne z niedostatkiem sprz�tu oraz oprogramowania 
dostosowanego do
potrzeb kszta�cenia specjalnego. Inna wynika z postaw cz�ci kadry 
pe-
dagog�w specjalnych oboj�tnych, a nawet niech�tnych poznaniu 
korzy�ci,
jakie niesie z sob� komputer i umiej�tne jego zastosowanie w 
procesie
kszta�cenia i rewalidacji os�b niepe�nosprawnych. Jeszcze inna 
wyra�a si�
brakiem wiedzy o mo�liwo�ciach wykorzystania komputera w 
kszta�ceniu
dzieci i m�odzie�y specjalnej troski oraz brakiem wzorc�w 
efektywnego
dzia�ania w tym zakresie. Pedagodzy specjalni, kt�rzy si�gaj� w 
swojej
pracy po to narz�dzie, kieruj� si� zazwyczaj intuicj�, w�asn� 
pomys�owo-
�ci�, nierzadko metod� pr�b i b��d�w. Brak bowiem literatury dotycz�cej
mo�liwo�ci i sposob�w wykorzystania komputer�w w edukacji 
specjalnej.
Ksi��k�, kt�r� oddajemy czytelnikowi, pragniemy przybli�y� proble-
matyk� komputerowego wspomagania kszta�cenia specjalnego podejmuj�c
w niej wybrane zagadnienia z zakresu informatyzacji procesu 
naucza-
nia, rewalidacji oraz przygotowania os�b niepe�nosprawnych do 
przysz�ej
aktywno�ci zawodowej. Wyb�r zagadnie� determinowany by� przede
wszystkim skal� praktycznych do�wiadcze� w dziedzinie zastosowania
komputer�w w pracy z osobami niepe�nosprawnymi. Czytelnik znajdzie
tu rozdzia�y, kt�rych autorzy prezentuj� wybrane zastosowania 
komputera
w niemal wszystkich dziedzinach klasycznie pojmowanej 
pedagogiki spe-
cjalnej, to jest: surdopedagogice, tyflopedagogice, 
oligofrenopedagogice,
5
pedagogice os�b niepe�nosprawnych ruchowo, a tak�e zagadnienie in-
formatycznego kszta�cenia nauczycieli dla potrzeb pedagogiki 
specjalnej.
Z �alem trzeba powiedzie�, i� w ksi��ce nieobecna jest problematyka 
wy-
korzystania komputera w pracy resocjalizacyjnej, a tak�e - wa�nej 
ga��zi
nowocze�nie rozumianej pedagogiki specjalnej - pedagogice 
zdolno�ci.
Nie podj�to w niej tak�e zagadnienia samouctwa komputerowego - 
naj-
skuteczniejszego bodaj �rodka nabywania kompetencji 
informatycznych.
Ksi��ka sk�ada si� z dw�ch cz�ci. W pierwszej przedstawiono za-
gadnienia og�lne, dotycz�ce specjalnej edukacji komputerowej 
niezale�nie
od w�a�ciwo�ci podmiot�w, na kt�re jest ona skierowana. Cz�� druga
zawiera rozdzia�y, kt�rych autorzy prezentuj� zastosowania 
komputer�w
w pracy z osobami maj�cymi specyficzne dysfunkcje.
W tre�ci ksi��ki czytelnik znajdzie dwie warstwy. Jedn�, 
informacyjn�,
w kt�rej prezentowane s� nowe mo�liwo�ci, jakie tworzy komputer 
osobie
niepe�nosprawnej oraz drug�, maj�c� charakter metodyczny, w kt�rej
przedstawiono wybrane sposoby wykorzystania tych mo�liwo�ci w 
pracy
pedagoga specjalnego.
Ksi��ka jest dzie�em zbiorowym i jako takie ��czy zalety i s�abo�ci
opracowa� zbiorowych. Do zalet mo�na zaliczy� bogaty wachlarz pre-
zentowanych tu zagadnie�. Ewentualn� s�abo�ci�, kt�r� czytelnik zechce
wybaczy�, jest znaczna r�norodno�� stylu poszczeg�lnych ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin