nowe nurty w ekonomii (33 str).doc

(320 KB) Pobierz
NOWE NURTY W EKONOMII – WYKŁADY

5

 

I. EKONOMIA – PRZESZŁOŚĆ I STAN OBECNY

 

1.      Ekonomia jako nauka i jej znaczenie

 

Ekonomia jest nauką o prawidłowościach rządzących procesem gospodarowania, czyli gospodarczą działalnością ludzi, która obejmuje

Ä     mikroekonomię - zajmuje się poszczególnymi elementami tworzącymi gospodarkę

Ä     makroekonomię - zajmuje się analizą gospodarki jako całości.

 

Zasadnicze trudności i znaczenie spornych kwestii powodują istnienie dużej różnorodności szkół myślenia w ekonomii w ogóle, a w szczególności w makroekonomii Þ współczesna ekonomia "sprawia wrażenie, jak gdyby istniał w niej permanentny stan wojenny".

 

Przyczyny istotnego znaczenia debat makroekonomicznych

Ä     Przedmiotem zainteresowań makroekonomistów jest poznanie podstawowych czynników wyznaczających tendencje występujące w skali całej gospodarki w zakresie produkcji dóbr i usług, bezrobocia, inflacji i bilansu płatniczego, a celem badań makroekonomicz­nych jest zrozumienie, jak funkcjonuje gospodar­ka i jakich reakcji można się spodziewać z jej strony po zastosowaniu konkretnych środków polityki gospodarczej oraz w odpowiedzi na rozmaite wstrząsy popytowe i podażowe, które mogą powodować jej destabilizację.

Ä     Odpowiednie zrozumienie makroekonomii przez osoby podejmujące decyzje państwowe wpływa na kształt i realizację polityki gosp. i możliwości pod­noszenia dobrobytu gospodarczego

Ä     Ważniejsze problemy makroekonomiczne są przedmiotem zainteresowania środków przekazu i odgrywają centralną rolę w debacie politycznej.

 

2. Cele i narzędzia ekonomii w relacji do celów i roli państwa w gospodarce

 

Teoria makroekonomiczna to pew­ien zbiór poglądów na sposób funkcjonowania gospodarki - zbiór, który jest zorgani­zowany w formie określonej konstrukcji logicznej (czyli modelu).

Poszczególne doktryny (teorie) ekonomiczne różnią się między sobą opinią na temat najbardziej poprawnego modelu gospodarki, a konkretnie - poglądami na temat takich kategorii, jak np.:

Ø      inflacja

Ø      bezrobocie

Ø      warunki wzrostu gospodarczego

Ø      wahania koniunktury.

 

Ekonomiści różnie zapatrują się na to, jak wygląda "poprawny" model gospodarki  Þ nie ma między nimi zgody co do roli i sposobu prowadzenia polityki makroekonomicznej Þ kwestie wywołujące najsilniejsze dysputy pomiędzy ekonomistami to:

Ø      zakres ekonomicznej roli państwa

Ø      metody, jakie może stosować państwo oddziałując na gospodarkę.

 

Jedną z głównych przyczyn pojawienia się i ewolucji nowych teorii jest bieg wydarzeń w realnym świecie Þ określone koncepcje teoretyczne pomagają w rozumieniu wydarzeń historycznych
i odwrotnie - skutki wydarzeń historycznych są często wyzwaniem dla teoretyków i obalają dotychczasowe teorie, prowadząc do rozwoju nowych koncepcji.

 

Dwie główne koncepcje na temat roli i państwa oraz właściwych instrumentów polityki ekonomicznej:

Ä     Nurt etatystyczny

Ä     Nurt neoliberalny

 

Ä Nurt etatystyczny – obejmuje te koncepcje, które popierają aktywną rolę państwa we wszystkich dziedzinach życia społeczno-gospodarczego, ponieważ:

3          mechanizm rynkowy charakteryzuje niedoskonałość,

3          niektóre jego cechy uniemożliwiają optymalne wykorzystanie zasobów przy swobodnej grze konkurencyjnej.

Þ konieczna jest interwencja państwa.

 

Celem polityki ekonomicznej państwa jest:

Ø      przeciwdziałanie kryzysom ekonomicznym,

Ø      walka z bezrobociem i inflacją,

Ø      korygowanie proporcji podziału dochodu narodowego.

 

·                Silna ekonomiczna rola państwa stanowiła podstawowy problem doktryny merkan­tylistycznej, w której akcentowano konieczność inicjowania rozwoju przemy­słu i handlu oraz kierowania tym rozwojem.

·                Etatyzm dziewiętnasto­wieczny szeroko uzasadniał konieczność aktywnej roli państwa, jednak praktyka nie podjęła tych argumentów aż do końca XIX wieku, kiedy to proces monopolizacji rynku przyczynił się do powierzenia państwu nowej roli - strażnika zasad uczciwej konkurencji.

·                Problem roli państwa pojawił się ponownie i w innym niż dotąd świetle po kryzysie lat trzydziestych XX wieku, gdy w ślad za Keynesem ekonomiści zaczęli traktować państwo jako jedyny podmiot zdolny utrzymać funkcjonowanie całego systemu społeczno-ekonomicznego kapitalizmu.

·                Stosując się do zaleceń keynesizmu po II wojnie światowej państwo silnie rozbudowało swe funkcje. Jednak gdy w latach siedemdziesiątych w gospodarkach wysoko rozwiniętych krajów pojawiły się poważne problemy ekonomiczne, a tradycyjne narzędzia regulacji koniunktury zalecane przez keynesistów okazały się mało skuteczne, ponownie wzrosła popularność koncepcji neoliberalnych, które obecnie odgrywają większą rolę niż nurty etatystyczne.

Ä Nurt neoliberalny – obejmuje te doktryny (różne odmiany liberalizmu gospodarczego), które wysuwają argumenty przeciw powierzaniu państwu zbyt dużej roli w gospodarce. Liberalne koncepcje państwa opierają się na założeniu efektywnego działania praw gospodarki rynkowej (czyli tzw. "niewidzialnej ręki rynku")

Funkcje państwa:

Ø      ochrona obywateli przed agresją z zewnątrz,

Ø      ustanowienie sprawnej administracji gwarantującej poszanowanie zasad umowy społecznej,

Ø      dostarczanie społeczeństwu takich dóbr, których znaczenie nie budzi wątpliwości, lecz których produkowanie przez sektor prywatny nie byłoby możliwe lub natrafiałoby na bariery opłacalności.

Główne teorie sprzeciwiające się zwiększaniu roli państwa:

·         monetaryzm – (tzw. "umiarkowany”, M. Friedman)

·         nowa ekonomia klasyczna (neoklasyczna, tzw. "skrajny monetaryzm", R. Lucas i R. Barro)

·         ekonomia podaży (A. Laffer, G. Gilder)

·         nowa szkoła austriacka (F.A. Hayek)

·         teoria wyboru publicznego (J. Buchanan, G. Tullock i inni).

3. Podstawowe pojęcia z dziedziny ekonomii i polityki ekonomicznej

 

Mechanizm rynkowy – samoczynnie działający mechanizm wpływający na zachowania (w tym decyzje) podmiotów gospodarczych (i który w związku z tym reguluje gospodarkę); gra popytu i podaży; całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków w jakich one przebiegają.

Cykle koniunkturalne - pewnego rodzaju fluktuacje, obserwowane w ogólnej działal­ności gospodarczej narodów, które organizują swoją pracę głównie w formie przedsiębiorstw obliczonych na zysk. Cykl składa się z ekspansji występującej mniej więcej w tym samym czasie w licznych dziedzinach działalności gospodarczej, po której następuje podobnie powszechna recesja, okres kurczenia się działalności i potem ożywienia przechodzącego w fazę ekspansji kolejnego cyklu; ta sekwencja zmian powtarza się, ale nie periodycznie - pod względem długości cykle koniunkturalne wahają się od ponad jednego roku do dziesięciu lub dwunastu lat.

Równowaga rynkowa - równowaga popytu i poda­ży. Może ona dotyczyć jakiegoś jednego towaru lub grupy towarów - mówimy wtedy o równowadze cząstkowej, lub całej gospodarki - wtedy łączne zamie­rzone wydatki podmiotów gospodarczych (gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i państwa) na zakup produktów i usług odpowiadają wartości ich podaży po aktu­alnych cenach – jest to przypadek równowagi ogólnej. Dla tej ostatniej ważne jest nie tylko zrównoważenie ogólnej sumy popytu i podaży, ale także spełnienie warunków równowagi cząstkowej. W celu ich zbadania należy gospodarkę zdezag­regować. Najprostszą formą dezagregacji jest wyodrębnienie trzech rynków: rynku towarów (w ramach którego wyróżnia się niekiedy rynek dóbr konsumpcyjnych i dóbr inwestycyjnych), rynku pieniężnego oraz rynku siły roboczej.

Bezrobocie – zjawisko, polegające na tym, że część ludności w wieku produkcyjnym, zdolnej do pracy i gotowej do podjęcia pracy odpowiadającej typowym warunkom występującym w gospodarce, pozostaje bez pracy mimo podjęcia poszukiwań. Wyróżnia się bezrobocie frykcyjne, strukturalne, koniunkturalne.

Inflacja - wzrost ogólnego poziomu cen.

Rodzaje interwencji ekonomicznej państwa (typy polityki)

 

I. Polityka wobec strony podażowej i popytowej

Ä     Polityka wobec strony podażowej ma na celu skutki średnio-
i długo­okresowe. Najczęściej dotyczy poziomu kwalifikacji pracowników (wydatki na przygotowanie zawodowe i szkolnictwo wyższe) oraz adaptację do zmian na rynku pracy. Państwo stara się także promować przemiany technologiczne za pomocą różnorodnych narzędzi oddziaływania na procesy inwestycyjne, naukowo-badaw­cze, innowacyjne itd. Polityka podaży zmierza także do stwarzania podmiotom ekonomicznym stabilnych warunków na rynku pieniężnym; duże znaczenie przywią­zuje do hamowania tendencji inflacyjnych; przez ograniczenie obciążeń podat­kowych stwarza korzystne warunki do zwiększania produkcji i podejmowania ryzyka, co w konsekwencji przyspiesza wzrost gospodarczy.

Ä     Polityka oddziaływania na popyt ma na celu krótkookresową regulację koniunktury. Państwo ustala poziom dochodów i wydatków budżetu, wykorzystując ten instrument także do celów stabilizacyjnych (tzn. w tym przypadku do interwen­cyjnego stymulowania lub hamowania koniunktury). Polityka pieniężna (monetarna) opiera się na kontroli wypływu pieniądza, tak aby utrzymać równowagę między popytem i podażą zarówno na rynku produktów, jak i na rynku finansowym. Państwo ma możliwość posługiwania się także narzędziem podatkowym (polityka fiskalna) oraz cenowo-dochodowym (kontrola ustalonych przez państwo zasad kształtowania cen i poziomu płac), a także oddziaływania na globalny popyt za pośrednictwem polityki socjalnej (redystrybucja dochodów).

II. Polityka fiskalna

 

Polityka fiskalna - opiera się na wykorzystaniu podatków i wydatków budżeto­wych do stabilizacji gospodarki oraz realizacji innych celów ekonomicznych i społecznych.

Ä Aktywna polityka fiskalna polega na podejmowaniu konkretnych decyzji dotyczących zmian dochodów i wydat­ków budżetowych, które pozwolą osiągnąć zamierzone w danej sytuacji cele gospodarcze.

Świadomy interwencjonizm państwa wymaga­ wykorzystania takich instru­mentów fiskalnych, jak:

3          zwiększenie lub ograniczenie wydatków budżeto­wych na określone cele (np. na roboty publiczne),

3          zmiana stawek i zasad opodatkowania,

3          zmiana zasad subwencjonowania przedsiębiorstw.

Polityka ta:

·         jest poddawana krytyce przez zwolenników liberalizmu,

·         jej istotną słabością jest to, że decyzje dotyczące korygowania instrumentów fiskalnych wymagają zmian legislacyjnych w trakcie realizacji programów budżetowych, a to prowadzi to do opóźnień w działaniu tych instrumentów. Duże opóźnienia w stosowaniu narzędzi fiskalnych mogą nie tylko wpływać na osłabienie skuteczności polityki interwencyjnej, ale także podważać sens jej wykorzystania ze względu na zmieniającą się sytuację gospodarczą.

Ä Pasywna polityka fiskalna - polega na wykorzystaniu właś­ciwej niektórym instrumentom wrażliwości na zmiany poziomu dochodu narodowego, zatrudnienia i innych wielkości ekonomicznych. Instrumenty te samoczynnie, bez potrzeby podejmowania konkretnych decyzji dostosowawczych reagują na zmianę koniunktury Þ określa się je jako automatyczne stabilizatory koniunktury, ponieważ działają bez potrzeby ingerencji państwa.

Do najważniejszych automatycznych stabilizatorów koniunktury należy zali­czyć:

3          podatki od dochodów ludności,

3          podatki od przedsiębiorstw,

3          podatki pośrednie (nakładane na artykuły konsumpcyjne),

3          zasiłki dla bezrobotnych i inne formy świadczeń społecznych

3          programy dla rolnictwa (subwencje, polityka gwaran­towanych cen na produkty rolne).

Automatyczne stabilizatory koniunktury

·         działają niejako samoczynnie, wpływając na kształtowanie się globalnego popytu i oddziałując stabilizująco na gospodarkę

·         dzieje się to bez potrzeby dokonywania zmian w zasadach opodatkowania, trybie poboru podatków itp. = ich uruchomienie nie wymaga dodatkowych decyzji władz administracyjnych, ale ich ustano­wienie, np. określenie zasad opodatkowania różnych rodzajów dochodów, zasad i trybu przyznawania zasiłków dla bezrobotnych, zasad subwencjonowania rolnic­twa, jest zadaniem państwa.

·         oczekuje się od nich, aby w okresach recesji hamowały spadek globalnego popytu, a w okresach ekspansji hamowały jego wzrost Þ mają zmniejszać wahania gospodarki w krótkim okresie

·         nie stwarzają warunków do zasadniczej zmiany istniejącej sytuacji gospodarczej w dłuższym okresie

Þ Z tego względu zwolennicy interwencjonizmu państwowego widzą potrzebę wspomagania automatycznych stabilizatorów aktywnymi formami oddziaływania na procesy gospodarcze.

III. Polityka pieniężna

Bank centralny prowadzi w imieniu państwa politykę pieniężną - kontroluje wypływ pieniądza, aby utrzymać równowagę między popytem i podażą. Wykorzystuje instrumenty oddziaływania na podaż pieniądza w celu prowadzenia polityki ekspansywnej lub restrykcyjnej:

Ä Ekspansywna polityka pieniężna polega na:

3          obniżeniu stopy rezerw obowiązkowych,

3          obniżeniu stopy redyskontowej,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin