system informacyjny (7 str).doc

(111 KB) Pobierz
PROJEKT SYSTEMU INFORMATYCZNEGO

 

1.     Charakterystyka firmy.

 

Firma „TechBit COMPUTERS" jest firmą zajmująca się montażem zestawów komputerowych. Firma dostarcza zestawy komputerowe głównie na rynek regionalny.

Przedsiębiorstwo zajmuje się projektowaniem i montażem własnych zestawów komputerowych. Podzespoły dostarczane są przez producentów, przedstawicieli handlowych lub importerów danego sprzętu. Z reguły są to producenci zagraniczni.

Przedsiębiorstwo stara się być dostawcą sprzętu o dobrych osiągach i wysokich parametrach technicznych. Stosowane są w nich różnego rodzaju nowości techniczne i nowe technologie. Odbiorcami tego typu sprzętu są głównie instytucje, w których istnieje potrzeba wykorzystania jednostek o odpowiedniej mocy obliczeniowej, dobrych osiągach. Są to przede wszystkim instytucje takie jak biura projektowe, agencje reklamowe.

W ofercie firmy znajdują się także komputery relatywnie tanie ("dla każdego").Oferta ta kierowana jest ona głównie do zwykłego, przeciętnego, domowego użytkownika PC. Firma stara się oferować taki zestaw (zestawy) komputerowy, który w pełni usatysfakcjonował by zwykłego użytkownika zarówno pod względem osiągów i parametrów technicznych, ale przede wszystkim ceny. Biorąc pod uwagę fakt, iż klient taki dysponuje często ograniczonymi funduszami, produkty te cechują się umiarkowaną ceną (w porównaniu z modelami innych marek dostępnych na rynku). W zamian za to klient otrzymuje sprzęt o parametrach i osiągach, może nie dorównujących najnowszym i najszybszym jednostkom, ale pozwalających na wykorzystanie go do potrzeb przeciętnego użytkownika.

              W skład struktury organizacyjnej firmy (przedstawionej dalej na wykresie) wchodzi zarząd, który podejmuje wszystkie strategiczne i ważne dla firmy decyzje.

Schodząc niżej, na kolejnym szczeblu struktury znajdują się poszczególne działy:

-          Dział produkcji – gdzie odbywa się produkcja zasadnicza (montaż), kontrola jakości wyprodukowanych zestawów oraz magazyny podzespołów i wyrobów gotowych.

-          Dział marketingu, zbytu i zaopatrzenia – zajmujący się marketingiem oraz sprzedażą wyrobów gotowych.

-          Dział finansów (księgowość).

-          Dział projektowania – zajmujący się projektowaniem poszczególnych zestawów komputerowych (biuro projektowe) oraz ich testowaniem (dział prototypów i testów).

 

 


 

2. Schemat organizacyjny przedsiębiorstwa.

 

 

 

 

 


4.     Informacje na poszczególnych stanowiskach.

 

Aby każda organizacja mogła poprawnie działać musi mieć zapewniony sprawny system przesyłu informacji pomiędzy poszczególnymi szczeblami struktury.

W przypadku opisywanej firmy, najwyższy szczebel struktury organizacyjnej, czyli zarząd powinien mieć dostęp do informacji z działów: produkcji [1]; marketingu, zbytu i zaopatrzenia [2]; finansów [3] oraz projektowania [4].

Dział produkcji [1] musi mieć dostęp do informacji z magazynów [1c], działu produkcji zasadniczej [1a] oraz działu kontroli jakości [1b]. Również dział produkcji zasadniczej [1a] oraz kontroli jakości [1b] muszą mieć zapewniony przekaz informacji pomiędzy sobą. Natomiast magazyny [1c] powinny mieć zapewnioną łączność z działem sprzedaży[2b] oraz działem zaopatrzenia [2c]. Ponadto dział produkcji [1] powinien mieć zapewniony przekaz informacji z działami: marketingu, zbytu i zaopatrzenia [3], finansów [3] oraz projektowania [4].

Dział marketingu, zbytu i zaopatrzenia [2] powinien mieć zapewnioną łączność z marketingiem [2a], działem sprzedaży [2b] i zaopatrzeniem [2c]. Ponadto działy sprzedaży [2b] i zaopatrzenia [2c] powinny mieć zapewniony przesył informacji z magazynami [1c]. Oprócz tego dział marketingu, zbytu i zaopatrzenia [2] musi mieć łączność z działem produkcji [1], finansów [3] oraz działem projektowania [4].

Dział finansów [3] musi mieć zapewniony przesył informacji z działami: produkcji [1], marketingu, zbytu i zaopatrzenia [2] oraz działem projektowania [4].

Dział projektowania [4] musi mieć zapewniony przesył informacji z biurem projektowym [4a] oraz działem prototypów i testów [4b]. Również biuro projektowe [4a] i dział prototypów i testów [4b] powinny mieć zapewniony przesył informacji pomiędzy sobą. Ponadto dział projektowania [4] powinien mieć łączność także z działami: produkcji [1], marketingu, zbytu i zaopatrzenia [2] oraz działem finansów [3].

 

 

 

 

 

 


3. Schemat  przesyłu informacji.


5. Dobór metody wdrażania i projektowania systemu.

 

O potrzebie wprowadzenia systemu informacyjnego musi być na samym początku przekonane samo naczelne kierownictwo. Dotychczas w przedsiębiorstwie nie działał system informacyjny „z prawdziwego zdarzenia” dzięki któremu menedżerowie i naczelne kierownictwo mogliby mieć bieżący i szybki dostęp do potrzebnych im danych i informacji.  Dlatego zdecydowano się na wdrożenie Systemu Wspomagania Decyzji (SWD) który oprócz tego, iż przechowuje, wyszukuje i dostarcza natychmiast potrzebne dane, to jest ponadto przystosowany do odpowiedniego ich przetwarzania SWD będzie ułatwiał menedżerom podejmowanie decyzji w określonej sytuacji. Dotychczas menedżerowie mogli mieć dostarczone dane tylko w postaci konkretnych liczb, np. stan zapasów, wyrobów gotowych, poziom sprzedaży, itp.

System wspomagania decyzji jest szczegółowym i potężnym systemem informacyjnym, który jest w stanie automatycznie wyszukiwać, przetwarzać i odpowiednio prezentować różnego rodzaju informacje, które mogą być użyte przez menedżerów do podejmowania decyzji. SWD współpracujący z rozbudowanymi bazami danych może służyć do odkrywania uogólnionych reguł. Używając tej metody nie poszukuje się określonych wskaźników liczbowych, lecz zadając pytanie menedżer stara się dowiedzieć, czy w zgromadzonych danych występują jakieś korelacje oraz trendy i jak się one przedstawiają. Jeżeli System Wspomagania Decyzji ma dostęp do odpowiedniej bazy danych zawierającej takie informacje jak np.: sezonowe zmiany popytu i ceny, stopę inflacji, dotychczasowe kształtowanie się cen danego produktu oraz wiele innych potrzebnych, szczegółowo sprecyzowanych danych jest w stanie wyliczyć np.: strukturę zysku dla każdego z zaproponowanych poziomów podwyżki cen, prognozowaną sprzedaż oraz udział w rynku.

Firma, przy wdrażaniu tego systemu informacyjnego, zdecydowała się na zastosowanie procedury kaskadowej. Wstępnie projektuje się system dla całego przedsiębiorstwa, nie określając szczegółów wszystkich faz projektowania. Poszczególne zadania projektowe będą ustalane wraz z nabywaniem doświadczenia i postępem prac. Pozwoli to na ograniczenie ryzyka związanego z wdrażaniem całego systemu, a tym samym na obniżenie kosztów.

              Cały etap wdrażania systemu informacyjnego obejmuje kilka kroków.

Pierwszy polega na określeniu potrzeb informacyjnych organizacji i ustaleniu, jakie cele proponowany system ma realizować. Następnie należy przystąpić do stworzenia grupy zadaniowej, której celem jest nadzorowanie wdrażania projektu. W tej grupie powinni się znaleźć przedstawiciele przyszłych użytkowników systemu.

Następny krok polega na opracowaniu odpowiedniej bazy danych, oraz na określeniu potrzeb w zakresie sprzętu i oprogramowania oraz na ich zakupie. Firma obecnie dysponuje potrzebnymi danymi, część z nich istnieje w formie elektronicznej.

Trzeci krok to integracja bazy danych, sprzętu i oprogramowania. W tej fazie dokonuje się instalacji sprzętu, połączenia poszczególnych jednostek, wprowadzenia danych do systemu oraz zainstalowania i testowania oprogramowania. Wprowadza się także zabezpieczenia systemu, tzn. ogranicza się pewne formy manipulowania i możliwości dostępu do systemu przez użytkownika.

Kolejny krok polega na opracowaniu dokumentacji działania systemu (instrukcje obsługi, inne programy wspomagające użytkownika) i szkoleniu (seminaria szkoleniowe) jego przyszłych użytkowników.

Czwartym krokiem jest testowanie działania systemu i wprowadzenie odpowiednich modyfikacji. Niezależnie do tego jak dopracowany jest system zdarzają się różnego rodzaju błędy i niedociągnięcia, które na tym etapie muszą zostać wyeliminowane.

Ostatnim krokiem jest ciągła obserwacja skuteczności systemu, poddawanie go koniecznym modyfikacjom i dostosowywanie go do zmian zachodzących zarówno wewnątrz firmy jak i w jej otoczeniu.

                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Wnioski

 

Decydując się na wdrożenie systemu informacyjnego oczekujemy od niego efektów w

postaci wymiernych korzyści dla firmy i jej pracowników.

Do najistotniejszych korzyści płynących z wdrożenia tego systemu zaliczyć możemy:

-          szybki dostęp do aktualnych danych, informacji, itp.;

-          przedstawienie tych danych w żądanej formie (tabela, wykres, itp.);

-          wspomaganie menedżerów w podejmowanych przez nich decyzjach (system sugeruje jego zdaniem najlepsze rozwiązanie, lecz ostateczna decyzja zawsze należy do człowieka);

-          możliwość wyszukiwania pewnych zależności pomiędzy informacjami zgromadzonymi w bazie danych;

Z wdrożenia systemu informacyjnego płyną także różnego rodzaju wady i zagrożenia. Do najistotniejszych z nich należy wymienić:

-          koszt wdrożenia systemu;

-          złożoność systemu, czyli trudność jego budowy;

-          osoby korzystające z systemu mogą w zbyt dużym stopniu na min polegać;

-          menedżerowie mogą żywić nierealistyczne oczekiwania co do możliwości systemu informacyjnego;

-          system informacyjny jest narażony na  różnego rodzaju przestoje spowodowane np. sabotażem, brakiem zasilania czy atakiem wirusa komputerowego.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin