Złącza ISOWiększość nowych odbiorników wyposażona jest w złącze ISO. Podstawowe połączenia są ogólnie znane ale w przypadku tych dodatkowych producent zazwyczaj milczy. Na tej stronie są opisane sygnały występujące w złączach a pełn iące funkcje specjalne. Dzięki temu możemy sami wykonać sobie potrzebny interface (np. w przypadku gdy nie ma go w ofercie lub kosztuje kolosalną cenę). Nazbierało się dużo opisów dotyczących złącz OEM więc postanowiłem rozdzielić je na dwie części. Ta część poświecona jest odbiornikom ze sklepu.
Złącze ISO C3 Standard – specyfikacja ogólna.
A: Zasilanie
B: Głośniki
C: Zmieniacz / Wyjścia liniowe
1.
1. RR
1. wyjście liniowe LR
2.
2. RR -
2. wyjście liniowe RR
3.
3. RF
3. masa wyjść liniowych
4. Podtrzymanie
4. RF -
4. wyjście liniowe LF
5. Sterowanie anteną automatyczną
5. LF
5. wyjście liniowe RF
6. Podświetlenie (+12 V)
6. LF -
6. przewód sterujący
7. Zasilanie (+12 V)
7. LR
7.
8. Masa (-)
8. LR -
8.
Złącza 1,2 i 3 wykorzystane są różnie w zależności od producenta radia (np. 1 może służyć do regulacji głośności w zależności od prędkości pojazdu, 3- tel. mute). Złącze zasilania (7) można połączyć ze złączem podtrzymania w przypadku gdy producent samochodu wyprowadził tylko jeden zacisk +12V przewidziany do podłączenia radia. (Zaleca się podłączenie podtrzymania do złącza gdzie występuje +12V nawet po wyłączeniu stacyjki – ze względu na podtrzymanie pamięci płyt w zmieniaczu).
W wykazie podano angielskie skróty oznaczeń:pierwsza litera oznacza kanał
· R – prawy (right)
· L – lewy (left) druga litera oznacza położenie
· R – tył (rear)
· F – przód (front) - oznacza ujemny zacisk głośnika Uwaga: nie łączyć (–) z masą pojazdu grozi to uszkodzeniem wzmacniacza mocy.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
7 – 20 zmieniacz lub tuner DAB.
Wyżej podane sygnały są standardem i występują praktycznie w każdym złączu. UWAGA: VW po roku 1998 (Golf i Passat) mają połączone konektor 5 z kostki A z zasilaniem. Może to powodować dziwne reakcje radia (nie chce się wyłączyć, podświetla się wyłączone lub nawet ulega uszkodzeniu itp.) Aby to usunąć należy odłączyć te złącze od kostki w przypadku instalacji radia innego niż fabryczne. Becker modele: Grand Prix CD, Traffic Pro (BE-4720)
1. GAL -kontrola głośności (*)
2. lampa wsteczna (navi)
3. wyciszenie z telefonu (tel. mute)
6. Podświetlenie
6. wyjście liniowe subwoofera
7. CDW sterowanie załączeniem
8. Zasilanie nie odłączane
(*) kontrola głośności w zależności od prędkości jazdy.
9. masa
10. CDW Data
11. CDW Clock
12. CDW Reset
13. NF-Telefon
14. NF-Telefon
15. Service BUS-TXD
16. Service BUS-RXD
17. Zasilanie nie odłączane
18. Masa wejść liniowych
19. CDW wejście L
20. CDW wejście R
7 – 20 zmieniacz (datalink)
Pełny opis dostałem mailem (strona z instrukcji serwisowej). Wyjaśnienia wymagają pewne sygnały. Sygnały oznaczone CDW służą do komunikacji ze zmieniaczem. Wnikliwi pewnie zauważyli, że są bardzo podobne do tych co są w nowych zmieniaczach Sony (Uni-link). To jest prawda bo radia Beckera po zmianie softu (nie zawsze trzeba to robić) sterują zmieniaczami Sony. Tylko, że wtedy wiele funkcji nie działa zbyt dobrze (np. kontrola głośności i korekcja brzmienia w zależności od prędkości jazdy). Kolejną ciekawostką jest istnienie w radiu kawałka zestawu głośnomówiącego do telefonu komórkowego. Złącza NF-Telefon są wejściami fonii z zestawu głośnomówiącego (aktywacja sygnałem tel. mute). I jeszcze jedna nie spotykana gdzie indziej rzecz a mianowicie złącze serwisowe. Ma ono znaczenie podobne do odpowiednika w telefonach komórkowych. Można modyfikować soft zawarty w radiu.Ciekawe złącze to styk do podłączenia lampy wstecznej (tylko w nawigacji). Daje to nawigacji informację, czy poruszamy się do tyłu czy do przodu i dopełnia sygnał z anteny GPS i sygnał prędkościowy (GAL).Becker modele: Traffic Star
peiper333