Blaupunkt.doc

(186 KB) Pobierz

Złącza ISO
Większość nowych odbiorników wyposażona jest w złącze ISO. Podstawowe połączenia są ogólnie znane ale w przypadku tych dodatkowych producent zazwyczaj milczy. Na tej stronie są opisane sygnały występujące w złączach a pełn iące funkcje specjalne. Dzięki temu możemy sami wykonać sobie potrzebny interface (np. w przypadku gdy nie ma go w ofercie lub kosztuje kolosalną cenę). Nazbierało się dużo opisów dotyczących złącz OEM więc postanowiłem rozdzielić je na dwie części. Ta część poświecona jest odbiornikom ze sklepu.

Złącze ISO C3 Standard – specyfikacja ogólna.
 

A: Zasilanie

B: Głośniki

C: Zmieniacz / Wyjścia liniowe

1.

1. RR

1. wyjście liniowe LR

2.

2. RR -

2. wyjście liniowe RR

3.

3. RF

3. masa wyjść liniowych

4. Podtrzymanie

4. RF -

4. wyjście liniowe LF

5. Sterowanie anteną automatyczną

5. LF

5. wyjście liniowe RF

6. Podświetlenie (+12 V)

6. LF -

6. przewód sterujący

7. Zasilanie (+12 V)

7. LR

7.

8. Masa (-)

8. LR -

8.

Złącza 1,2 i 3 wykorzystane są różnie w zależności od producenta radia (np. 1 może służyć do regulacji głośności w zależności od prędkości pojazdu, 3- tel. mute).
Złącze zasilania (7) można połączyć ze złączem podtrzymania w przypadku gdy producent samochodu wyprowadził tylko jeden zacisk +12V przewidziany do podłączenia radia. (Zaleca się podłączenie podtrzymania do złącza gdzie występuje +12V nawet po wyłączeniu stacyjki – ze względu na podtrzymanie pamięci płyt w zmieniaczu).

W wykazie podano angielskie skróty oznaczeń:
pierwsza litera oznacza kanał

·  R – prawy (right)

·  L – lewy (left) druga litera oznacza położenie

·  R – tył (rear)

·  F – przód (front) - oznacza ujemny zacisk głośnika
Uwaga: nie łączyć (–) z masą pojazdu grozi to uszkodzeniem wzmacniacza mocy.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

7 – 20 zmieniacz lub tuner DAB.

Wyżej podane sygnały są standardem i występują praktycznie w każdym złączu. UWAGA: VW po roku 1998 (Golf i Passat) mają połączone konektor 5 z kostki A z zasilaniem. Może to powodować dziwne reakcje radia (nie chce się wyłączyć, podświetla się wyłączone lub nawet ulega uszkodzeniu itp.) Aby to usunąć należy odłączyć te złącze od kostki w przypadku instalacji radia innego niż fabryczne.

Becker
modele: Grand Prix CD, Traffic Pro (BE-4720)
 

A: Zasilanie

B: Głośniki

C: Zmieniacz / Wyjścia liniowe

1. GAL -kontrola głośności (*)

1. RR

1. wyjście liniowe LR

2. lampa wsteczna (navi)

2. RR -

2. wyjście liniowe RR

3. wyciszenie z telefonu (tel. mute)

3. RF

3. masa wyjść liniowych

4. Podtrzymanie

4. RF -

4. wyjście liniowe LF

5. Sterowanie anteną automatyczną

5. LF

5. wyjście liniowe RF

6. Podświetlenie

6. LF -

6. wyjście liniowe subwoofera

7. Zasilanie (+12 V)

7. LR

7. CDW sterowanie załączeniem

8. Masa (-)

8. LR -

8. Zasilanie nie odłączane

(*) kontrola głośności w zależności od prędkości jazdy.

W wykazie podano angielskie skróty oznaczeń:
pierwsza litera oznacza kanał

·  R – prawy (right)

·  L – lewy (left) druga litera oznacza położenie

·  R – tył (rear)

·  F – przód (front) - oznacza ujemny zacisk głośnika
Uwaga: nie łączyć (–) z masą pojazdu grozi to uszkodzeniem wzmacniacza mocy.

9. masa

10. CDW Data

11. CDW Clock

12. CDW Reset

13. NF-Telefon

14. NF-Telefon

15. Service BUS-TXD

16. Service BUS-RXD

17. Zasilanie nie odłączane

18. Masa wejść liniowych

19. CDW wejście L

20. CDW wejście R

7 – 20 zmieniacz (datalink)

Pełny opis dostałem mailem (strona z instrukcji serwisowej). Wyjaśnienia wymagają pewne sygnały. Sygnały oznaczone CDW służą do komunikacji ze zmieniaczem. Wnikliwi pewnie zauważyli, że są bardzo podobne do tych co są w nowych zmieniaczach Sony (Uni-link). To jest prawda bo radia Beckera po zmianie softu (nie zawsze trzeba to robić) sterują zmieniaczami Sony. Tylko, że wtedy wiele funkcji nie działa zbyt dobrze (np. kontrola głośności i korekcja brzmienia w zależności od prędkości jazdy). Kolejną ciekawostką jest istnienie w radiu kawałka zestawu głośnomówiącego do telefonu komórkowego. Złącza NF-Telefon są wejściami fonii z zestawu głośnomówiącego (aktywacja sygnałem tel. mute). I jeszcze jedna nie spotykana gdzie indziej rzecz a mianowicie złącze serwisowe. Ma ono znaczenie podobne do odpowiednika w telefonach komórkowych. Można modyfikować soft zawarty w radiu.
Ciekawe złącze to styk do podłączenia lampy wstecznej (tylko w nawigacji). Daje to nawigacji informację, czy poruszamy się do tyłu czy do przodu i dopełnia sygnał z anteny GPS i sygnał prędkościowy (GAL).

Becker
modele: Traffic Star
 

A: Zasilanie

B: Głośniki

C: Zmieniacz / Wyjścia liniowe

1. GAL -kontrola głośności (*)

1. RR

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin