Wieloczęściowe systemy multimedialneObecnie często zestaw CA w samochodzie zawiera wieloczęściową jednostkę sterującą. Jedną z jej części jest kolorowy monitor a druga część (zwykle zamontowana w ukrytym miejscu) pozostałe elementy tj. tuner, złącza sterownika zmieniacza, zespół wejść i wyjść liniowych oraz video. Czasem w tą drugą część wbudowany jest też wzmacniacz mocy ale znacznie częściej taki head unit wykonany jest jako deck. Co ciekawe często w takich zestawach nie ma napędu do celów audio a źródłem sygnałów z nośników CD jest zwykle zmieniacz, który może pełnić także funkcję zmieniacza płyt DVD. Zestaw taki jest zwykle zaprojektowany w taki sposób, że pracuje (daje się włączyć) dopiero po podłączeniu wszystkich elementów, więc jeżeli mamy tylko jeden element (np. sam monitor) to jest on bezużyteczny. Często jako uzupełnienie można do zestawu podłączyć moduł nawigacji satelitarnej oraz inne elementy rozszerzające (np. gry TV, odtwarzacz DVD, Video CD, VCR, kilka monitorów).
Alpinemodel: CVA-1000ROpis złącza w module monitora
styk
sygnał
kolor przewodu
1
tuner (2)
czarny cienki
2
-
3
tuner (5)
czarny gruby (ekran ?)
4
tuner (4)
pomarańczowy cienki
5
modulator control (N)
niebieski
6
parking brake
żółty z niebieskim paskiem
7
dimmer
biały z niebieskim paskiem
8
+12V acc
czerwony
9
+12V batt
żółty
10
masa (gnd)
czarny
11
tuner (1)
zielony cienki
12
13
tuner (6)
biały cienki
14
tuner (3)
czerwony cienki
15
display control in (N)
żółty z czerwonym paskiem
16
guide control in (N)
biały z zielonym paskiem
17
remote out (N)
biały z brązowym paskiem
18
19
20
Numeracja umowna. Opis na podstawie działającego sprzętu. Na rysunku połączenie szarą kreską odpowiada połączeniu białym przewodem w rzeczywistości. Z drugiej strony modułu tunera znajduje się złącze zasilania i głośników typowe jak dla modeli Alpine 1DIN z panelami (takie jak w modelu TDE-7823W). Na rysunku nie zamieszczałem jeszcze złącza anteny (z lewej strony) i złącz wyjść liniowych (prawa strona) bo są standardowe. Jak widać są dwa zestawy wejść liniowych, jedno z nich przewidziane jest do pracy z nawigacja (np. NVE-N055PS) i aktywacja ich następuje po odpowiednim podłączeniu (bardzo dobrze opisanym w instrukcji obsługi) modułu nawigacji. Zestaw ma zabezpieczenie przed oglądaniem sygnału video w czasie jazdy. Nie działają wtedy też pewne elementy regulacyjne. Identyfikacja postoju dokonywana jest żółtym przewodem z niebieskim paskiem (styk 6). Jeżeli przewód ten jest podłączony na masę wtedy radio ma sygnał, że samochód jest zatrzymany (PARK). Sygnały oznaczone (N) służą do podłączenia z modułem nawigacji. Mam opisane podłączenie modułu nawigacyjnego NVE-N055PS ale brak mi kawałka i dlatego nie zamieszczam (w swoim czasie znajdzie się w części poświęconej nawigacjom). Powrót do spisu kabli
peiper333