Ekonomiczne_skutki_braku_reprywatyzacji.pdf

(277 KB) Pobierz
EKONOMICZNE SKUTKI BRAKU
REPRYWATYZACJI
Dr Robert Gwiazdowski, Kamil Kajetanowicz
Centrum im. Adama Smitha
Warszawa 2007
914081266.010.png 914081266.011.png 914081266.012.png 914081266.013.png 914081266.001.png 914081266.002.png 914081266.003.png 914081266.004.png 914081266.005.png 914081266.006.png 914081266.007.png 914081266.008.png 914081266.009.png
Dr Robert Gwiazdowski, Kamil Kajetanowicz
Ekonomiczne skutki braku reprywatyzacji
Pozostawienie w rękach państwa wielomiliardowego majątku odebranego po wojnie
właścicielom lub przejętego przez państwo na ziemiach zachodnich miało i ma nadal
wielorakie efekty ekonomiczne. Można wyróżnić dwie grupy tych efektów - dotyczące
samego majątku i jego dawnych właścicieli oraz te odczuwane przez pozostałych uczestników
obiegu gospodarczego.
Wpływ na majątek i jego prawowitych właścicieli
Pozostawienie po roku 1989 państwa jako właściciela oznaczało dalsze nieefektywne
wykorzystanie zasobów. Jedno z podstawowych praw ekonomii głosi, że (prawie wszystkie)
dobra są „rzadkie”, co oznacza tyle, że popyt na nie przewyższyłby podaż, gdyby cena była
zerowa. Innymi słowy, można powiedzieć, że dobra mają (dodatnią) wartość, a ich
wytworzenie lub pozyskanie wiąże się z wysiłkiem – wymaga ludzkiej pracy oraz nakładów
kapitałowych. Oznacza to również, że utrzymanie dóbr w dobrym stanie jest istotne samo w
sobie, gdyż zapobiega pogorszeniu ich kondycji, utrzymuje je w dobrym stanie, czyli
spowalnia lub wręcz cofa ich amortyzację (utratę wartości). Takie inwestycje w dobra
wymagają zajścia dwóch podstawowych warunków – chęci i (szeroko rozumianej)
kompetencji właściciela. Co do chęci, to wynika ona z fundamentalnego założenia teorii
Dr Robert Gwiazdowski, Kamil Kajetanowicz, Centrum im. Adama Smitha, Ekonomiczne skutki braku reprywatyzacji, 2007 r. Str. 2/7
ekonomii, mówiącego, że jednostki ( agents ) działają racjonalnie i że wolą mieć więcej niż
mniej i statystyka w ogromnej większości potwierdza słuszność tego założenia w przypadku
własności prywatnej. Gdy „agentem” jest państwo, sprawy wyglądają zupełnie inaczej, o
czym świadczy najlepiej kilkadziesiąt lat powojennej historii naszej części Europy. Wystarczy
spojrzeć na dowolne polskie miasto i porównać stan domów prywatnych i państwowych.
Będące w posiadaniu skarbu państwa (np. via samorządy) budynki, często zabytkowe
kamienice, są w opłakanym stanie, a ich lokatorzy nierzadko zajmują większą powierzchnię,
niż jest im potrzebna, ale nie mogą sprzedać mieszkań (i zamienić jest na mniejsze, za to
wygodniejsze, tańsze w utrzymaniu itd.), gdyż nie mają prawa nimi dysponować.
Wspomniana wyżej kompetencja właściciela nie musi polegać na technicznej wiedzy,
umiejętności zarządzania majątkiem, ani na posiadaniu odpowiedniego kapitału, potrzebnego
na ogół do przeprowadzenia inwestycji. W środowisku wolnorynkowym, kompetencja
właściciela często przejawia się tym, że sprzedaje lub wynajmuje on zasoby, którymi sam nie
potrafi lub nie chce efektywnie gospodarować lub wynajmuje specjalistów, którzy robią to za
niego. Wynika to z faktu, że (indywidualni, podkreślmy) właściciele są w przytłaczającej
większości jednostkami racjonalnymi, które dbają swój interes i chcą swój majątek albo
pomnożyć, albo przynajmniej utrzymać w możliwie niepogorszonym stanie. Wyższość
własności indywidualnej nad kolektywną dostrzegano od dawno. Już w XVI w. hiszpański
uczony Domingo de Soto, tłumaczył, że dobra wspólne na ogół niszczeją, a prywatne –
kwitną, „dlatego, że każdy człowiek więcej dba o to, co jego własne, niż o to, co wspólne dla
wszystkich lub dla wielu, gdyż unikając pracy zostawia innym troskę o dobro wspólne.” A
zatem zarówno podstawowe prawa ekonomii, historyczne doświadczenia, jak i zdrowy
rozsądek wskazują na to, że utrzymanie majątku w dobrym stanie i efektywne nim
zarządzanie jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy ma on faktycznego, a nie abstrakcyjnego
Dr Robert Gwiazdowski, Kamil Kajetanowicz, Centrum im. Adama Smitha, Ekonomiczne skutki braku reprywatyzacji, 2007 r. Str. 3/7
właściciela. Zwrot majątku dawnym właścicielom jest w tak oczywisty sposób korzystny dla
nich, że nie wymaga to uzasadnienia. Należy jednak zauważyć, że lista beneficjentów wcale
się nich nie kończy. Odzyskanie majątku przez dawnych właścicieli można bowiem
rozpatrywać ze zgoła innej perspektywy – jest to również odzyskanie przez majątek swoich
właścicieli! Korzyści z takiego stanu rzeczy byłyby oczywiste i ogromne. Wielomiliardowy
majątek (przypomnijmy: dobra są rzadkie), który obecnie niszczeje, jest rozkradany lub w
najlepszym wyjątku wykorzystywany nieefektywnie lub nie wykorzystywany w ogólne,
trafiłby do sfery prywatnej, zacząłby cyrkulować w wielkim, dynamicznym i efektywnym
środowisku rynkowym. To zaś miałoby efekty na procesy zachodzące na rynku, a więc i na
wszystkich uczestników tych procesów.
Wpływ na pozostałych uczestników obiegu gospodarczego
Prywatna własność zapewniłaby nie tylko zahamowanie amortyzacji i wzrost wartości
zreprywatyzowanych dóbr (i płynące z tego korzyści dla ich bezpośrednich właścicieli), lecz
również zagwarantowałaby włączenie ich do krwioobiegu gospodarczego z korzyścią dla
wszystkich. Niektórzy nowi-starzy właściciele samodzielnie zarządzaliby odzyskanym
majątkiem. Inni sprzedaliby odzyskaną własność, która trafiłaby w ręce tych, którzy chcą i
potrafią zarządzać aktywami lepiej niż państwo (co de facto potrafi każdy, kupcem więc
zostałby ten, kto najwyżej ocenia swoje kompetencje w danej dziedzinie). Nastąpiłaby
żywiołowa, lecz racjonalna, redystrybucja dóbr, która doprowadziłaby w krótkim czasie do
ich efektywnej alokacji, alokacji zgodnej z postulatem Wilfredo Pareto – a więc ustaliłaby się
taka równowaga, w której polepszenie sytuacji jednego podmiotu nie byłoby możliwe bez
pogorszenia sytuacji innego . Mówiąc potocznie, odzyskane (rzadkie) dobra trafiłby w dobre
ręce, co oznacza, że byłyby wreszcie efektywnie zarządzane. Z takiego stanu rzeczy korzyści
Dr Robert Gwiazdowski, Kamil Kajetanowicz, Centrum im. Adama Smitha, Ekonomiczne skutki braku reprywatyzacji, 2007 r. Str. 4/7
odnieśliby wszyscy, gdyż skokowo poprawiłaby się sytuacja na rynku. W obrocie
gospodarczym wzrosłaby zarówno liczba oferowanych dóbr i usług, jak i ich jakość, a więc
wzrosłaby konkurencyjność polskiej gospodarki ze wszystkim tego dobrodziejstwami dla
konsumentów. Spadłyby niektóre ceny (lub przynajmniej zahamowany został ich wzrost), co
de facto skutkowałoby globalnym wzrostem dobrobytu. Warto zauważyć, ze trwający obecnie
boom na rynku nieruchomości wynika w dużym stopniu ze sztucznie ograniczonej podaży – a
jest ona ograniczona, bo tysiące nieruchomości ma nadal nieuregulowany status prawny, a
kolejne tysiące pozostają w rękach państwa z przyczyn trudnych do zrozumienia. Powrót do
normalności w gospodarowaniu dobrami doprowadziłby zatem do powszechnego wzrostu
użyteczności , który odczuliby wszyscy uczestnicy obiegu gospodarczego, a nie tylko
bezpośredni beneficjenci reprywatyzacji.
Należy zauważyć, że wbrew obiegowym opiniom, reprywatyzacja w wielkim stopniu
przyczyniłaby się do wzrostu tzw. sprawiedliwości społecznej. Odwołajmy się do jednej z
podstawowych zasad rządzących ekonomią – prawa malejącej krańcowej użyteczności. Ta
bardzo intuicyjna zasada głosi, że kolejny przyrost bogactwa powoduje coraz mniejszy
przyrost użyteczności jego właściciela - obrazowo rzecz ujmując, kupno drugiego
samochodu (mieszkania, jachtu, prywatnego odrzutowca...) daje nam mniejszą satysfakcję niż
pierwszego. Równoważnie rzecz ujmując, największy przyrost użyteczności odczuwamy
wtedy, gdy dopiero zaczynamy się bogacić. Wygrana w Lotto odmieni życie przeciętnego
Kowalskiego, ale miliarder nawet jej nie zauważy. Zważywszy, że większość ograbionych po
wojnie właścicieli to ludzie niezamożni, wzrost ich użyteczności byłby względnie duży. Co
nawet ważniejsze, wzrost konkurencyjności gospodarki i obniżenie niektórych cen byłoby
największym dobrodziejstwem dla tych członków społeczeństwa (a jest ich większość),
którzy są dopiero na dorobku, np. dla setek tysięcy młodych ludzi, których obecnie nie stać na
Dr Robert Gwiazdowski, Kamil Kajetanowicz, Centrum im. Adama Smitha, Ekonomiczne skutki braku reprywatyzacji, 2007 r. Str. 5/7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin