slowniczek_nfwp.pdf

(162 KB) Pobierz
Microsoft Word - 1. S-owniczek.doc
Maria Wiro – Kiro, Źródła finansowania innych form wychowania przedszkolnego
ze środków Unii Europejskiej
________________________________________________________________________________
Słowniczek
Beneficjent (Projektodawca) – osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub
oświatową na podstawie innych przepisów prawa, osoba prawną lub jednostka organizacyjna
nieposiadającą osobowości prawnej wnioskująca o dofinansowanie projektu z PO KL.
Cross-financing zasada elastycznego finansowania projektów w ramach programu
operacyjnego umożliwiająca finansowanie z EFS i EFRR w sposób komplementarny działań
objętych zakresem pomocy z innego funduszu, tj. odpowiednio w przypadku EFS-z EFRR oraz w
przypadku EFRR – z EFS.
Europejski Fundusz Społeczny jeden z dwóch funduszy strukturalnych, który służy
osiągnięciu spójności gospodarczej i społecznej oraz wysokiego poziomu zatrudnienia w Unii
Europejskiej poprzez finansowanie działań w ramach pięciu obszarów wsparcia:
1. aktywna polityka rynku pracy,
2. przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego,
3. kształcenie ustawiczne,
4. adaptacyjność i rozwój przedsiębiorczości,
5. wyrównywanie szans kobiet na rynku pracy.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego fundusz wchodzący w skład funduszy
strukturalnych, którego zadaniem jest zmniejszanie dysproporcji w poziomie rozwoju regionów
należących do Unii Europejskiej.
Grupy docelowe – osoby, grupy społeczne lub instytucje, do których kierowane jest wsparcie PO
KL. I, te które korzystają z tego wsparcia bezpośrednio.
W ramach PO KL grupami docelowymi mogą być np:
placówki oświatowe,
nauczyciele i kadra administracyjna szkół i placówek oświatowych,
uczniowie szkół,
dzieci w wieku 3-5 lat i ich rodzice,
mieszkańcy obszarów wiejskich i wiejsko-miejskich do 25 tys. mieszkańców,
przedsiębiorcy,
organizacje pozarządowe,
wyższe uczelnie,
osoby fizyczne.
Instytucja Pośrednicząca (IP) – organ administracji publicznej lub jednostka sektora finansów
publicznych, której została powierzona do realizacji część zadań w ramach Programu. Dla
wszystkich priorytetów realizowanych na szczeblu regionalnym w Programie Operacyjnym
Kapitał Ludzki jest to Samorząd Wojewódzki.
Instytucja Pośrednicząca II stopnia (IP II) – podmiot publiczny lub prywatny, odpowiedzialny
za realizację części lub całości Priorytetu na podstawie umowy z Instytucją Pośredniczącą – to ta
instytucja będzie dla określonego działania ogłaszać konkursy, oceniać wnioski i rozliczać
projekty. Dla komponentu regionalnego, może być w danym województwie kilka instytucji
wdrażających, każda odpowiedzialna za inną część programu.
Instytucja Zarządzająca (IZ) – podmiot odpowiedzialny za właściwe zarządzanie i wdrażanie
Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Funkcję Instytucji Zarządzającej PO KL pełni
Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwa Rozwoju
Regionalnego.
Nowe formy wychowania przedszkolnego – zakładanie i organizacja zespołów i punktów przedszkolnych.
CODN, PRKZSO; 2008  
Maria Wiro – Kiro, Źródła finansowania innych form wychowania przedszkolnego
ze środków Unii Europejskiej
________________________________________________________________________________
Komitet Monitorujący – ciało kolegialne złożone z przedstawicieli strony rządowej,
samorządowej i pozarządowej, którego zadaniem jest czuwanie nad efektywnością i jakością
wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Personel projektu – wszystkie osoby zatrudnione przy realizacji zadań w projekcie na podstawie
umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, osoby samozatrudnione i wolontariusze.
Priorytet – wyodrębniona część Programu Operacyjnego;
Działanie – grupa projektów realizujących ten sam cel w ramach Priorytetu Programu
Operacyjnego;
Poddziałanie – grupa projektów, z którymi można aplikować w ramach Działania;
Wydatek kwalifikowany – wydatek zapisany w budżecie projektu, który może być
zrefundowany w całości lub części z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej – projekt realizowany w partnerstwie
ponadnarodowym, umożliwiający wzajemne korzystanie z doświadczeń i wiedzy, dającym szanse
na adaptowanie rozwiązań wypracowanych i wdrożonych w innych krajach, pozwalający na
nawiązanie kontaktów w innych krajach. W wyodrębnionym projekcie współpracy
ponadnarodowej wszystkie działania koncentrują się i są podporządkowane współpracy z
partnerem (partnerami ponadnarodowymi) ;
Projekt z komponentem ponadnarodowym – podobnie, jak projekt ponadnarodowy
realizowany jest w partnerstwie ponadnarodowym, umożliwiający wzajemne korzystanie z
doświadczeń i wiedzy, dającym szanse na adaptowanie rozwiązań wypracowanych i wdrożonych
w innych krajach, pozwalający na nawiązanie kontaktów w innych krajach, z tym, że w ramach
tego projektu, tylko niektóre działania, wynikające ze specyficznych potrzeb grup docelowych lub
specyfiki interwencji problemu realizowane będą w partnerstwie ponadnarodowym;
Projekty innowacyjne – projekty, których celem jest poszukiwanie nowych, lepszych,
efektywniejszych sposobów rozwiązywania problemów mieszczących się w obszarach wsparcia
Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nowe formy wychowania przedszkolnego – zakładanie i organizacja zespołów i punktów przedszkolnych.
CODN, PRKZSO; 2008  
Zgłoś jeśli naruszono regulamin