Literatura dla dzieci i młodzieży - ćwiczenia.doc

(189 KB) Pobierz

Ćwiczenia 1, 2

 

Lista zagadnień[1]:

1.     Mity greckie w literaturze dla dzieci i młodzieży.

2.     Tradycje orientalne w literaturze dla dzieci.

3.     Charakterystyka bajek i legend indyjskich.

4.     Wpływ bajek na psychikę dziecka.

5.     Aspekty rozwojowe w baśniach dla dzieci.

6.     Motywy orientalne w polskiej literaturze dla dzieci.

7.     Afryka w polskiej literaturze dla dzieci i młodzieży.

8.     Moralizatorskie elementy w polskiej literaturze dla dzieci i młodzieży.

9.     Motyw góry (gór) w baśniach i bajkach polskich.

10. Archetypy w literaturze dziecięcej.

11. Sierota w literaturze dla dzieci XIX wieku.

12. Folklor dziecięcy w literaturze dla dzieci.

13. Konstrukcja świata przedstawionego w Muminkach Tove Jansson.

14. Świat dziecka w poezji Juliana Tuwima.

15. Aspekt religijny w literaturze dla dzieci.

16. Motyw krasnoludków w bajce dla dzieci.

17. Wiedźmy i czarownicy.

18. Miłość nastolatki w powieści młodzieżowej.

19. Wartość wychowawcza w literaturze dla dzieci i młodzieżowej okresu PRL-u.

20. Literatura dla dzieci i młodzieży w okresie socrealizmu.

21. Znaczenie snu i wizji w literaturze dla dzieci.

22. Tatry w literaturze dla dzieci i młodzieży.

23. Tradycje narodowe i kulturalne w literaturze dla dzieci.

24. Tradycje arabskie w literaturze dla dzieci.

25. Motywy wojenne literaturze dla dzieci.

26. Fantastyka w literaturze dla dzieci.

27. Przyroda w literaturze dla dzieci okresu oświecenia.

28. Motyw przyrody w literaturze dla dzieci w Młodej Polsce.

29. Obrazy wiejskie w literaturze dla dzieci.

30. Znaczenie twórczości Andersena w literaturze dla dzieci.

31. Znaczenie i rola bajki zwierzęcej okresu oświecenia.

32. Książka przygodowa dla dzieci okresu oświecenia.

33. Charakterystyka baśni okresu romantyzmu.

34. Baśń skandynawska w okresie współczesnym.

35. Współczesna baśń w Polsce.

36. Miejsce opowiadań o świecie zwierząt we współczesnej literaturze dla dzieci.

37. Powieść obyczajowa we współczesnej literaturze dla dzieci.

38. Tajemnica sukcesu cyklu powieści o Harrym Potterze.

39. Miejsce powieści fantastyczno-naukowej w literaturze dla dzieci okresu współczesnego.

40. Motyw diabła w bajkach i baśniach.

41. Analiza stylistyczno-językowa wybranych powieści dla dzieci i młodzieży Kornela Makuszyńskiego.

42. Powieść moralizatorska (na wybranych przykładach).

 

DEFINICJA LITERATURY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY[2]

 

Literatura dla dzieci i młodzieży – twórczość literacka, której tematyka, sposób przedstawiania świata i styl wyznaczone są przez stopień rozwoju umysłowego, zakres wiedzy oraz potrzeby emocjonalne młodych adresatów.

Oddziaływanie estetyczne współistnieje w niej z silnie zaznaczonymi funkcjami wychowawczymi i poznawczymi, z dążnością do kształtowania postaw, wzorów osobowych i wrażliwości emocjonalnej, głównie przez apelowanie do wyobraźni i elementami fantastyki, poprzez zainteresowanie zjawiskami niezwykłymi, wzruszającymi czy kosmicznymi. Do tych zadań dostosowane są zarówno gatunki epickie: opowiadanie, powieść (zwł. przygodowa, historyczna, fantasy, science fiction), baśni, jak i utwory liryczne, w których dużą rolę odgrywają nawiązania do motywów ludowych, dowcip językowy, eksponowanie walorów rytmicznych i instrumentacyjnych (rym, onomatopeja) wypowiedzi.

W europejskiej tradycji literackiej pierwsze utwory dla dzieci i młodzieży powstały w XVII wieku (m.in. zbiór baśni Ch. Perraulta we Francji). Żywy rozwój tej dziedziny twórczości rozpoczął się w XVIII wieku. Uprawiało ją wielu twórców, których dzieła należą do ogólnego kanonu literatury, np. Hans Christian Andersen (Baśnie), R. Kipling (Księga dżungli), L. Carroll (Alicja w Krainie Czarów), z autorów polskich – Maria Konopnicka, Julian Tuwim, Janusz Korczak, Jan Brzechwa.

Niektóre utwory z tego kanonu, odznaczające się cechami pożądanymi w literaturze dla młodzieży, stawały się nią wtórnie poprzez zabieg adaptacji (np. Przypadki Robinsona Cruzoe D. Defoe, Podróże Guliwera J. Swifta) lub też bez potrzeby przeróbek (np. powieści podróżnicze i przygodowe J.F. Coopera).

 

 

 

Ćwiczenia 3, 4

 

MITY GRECKIE W LITERATURZE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

 

Mit – fantastyczne wyobrażenie świata bogów, duchów, bohaterów i ludzi

·         opis początków świata i człowieka, procesu stwarzania

·         uniwersalność (typowe sytuacje ze świata ludzi)

·         kodeks postępowania, gotowe wzorce zachowań

 

Mit o Prometeuszu

·         problem winy i kary

·         bohaterstwo i poświęcenie dla dobra ludzi

·         szacunek dla osób, które się poświęcają

 

Mit o Dedalu i Ikarze

·         zderzenie 2 światów – świata ludzi dorosłych (dojrzałych) i niedojrzałych, niedoświadczonych

·         szacunek dla osób starszych, dla doświadczenia życiowego

 

 

Mit o Syzyfie

·         potępienie nadmiernego zainteresowania swoją osobą

 

W szkole podstawowej dzieci poznają mity, by móc lepiej poznawać wiele dzieł sztuki, w tym także dzieła lit. (aluzje do mitologii itd.)

·         Np. Odys Leopolda Staffa

 

 

 

POWIEŚĆ MORALIZATORSKA

 

Przykłady – epos bohaterski, romanse.

 

Oświecenie – wiek powieści.

 

Schemat powieści moralizatorskiej:

·         fabuła

·         świat przedstawiony

·         narrator

·         następstwo zdarzeń

 

Robinson Cruzoe D. Defoe i liczne adaptacje historii Robinsona

·         bohater zaradny, cierpliwy, odznaczający się hartem ducha – godny naśladowania

 

Powieści:

 

·         Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki Ignacego Krasickiego (1776)

o       elementy powieści satyryczno-obyczajowej, przygodowej, robinsonady, utopii

o       postać przedstawiona negatywnie, wyraźne odniesienie wad (cz. I)

o       przedstawienie idealnego, utopijnego społeczeństwa – pochwała cech pozytywnych (cz. II)

 

·         Pan Podstoli Krasickiego (cz. I 1778, cz. II 1784, cz. III 1803)

o       bezpośrednia kontynuacja ww. powieści

o       narrator I-planowy, podróżny – reporter

 

·         Podolanka wychowana w stanie natury Dymitra Michała Krajewskiego

o       nieudolny opis eksperymentu pedagogicznego o wychowywaniu dwojga młodych ludzi w zamkniętej blaszanej piwnicy

 

·         Wojciech Zdarzyński D.A. Krajewskiego

o       edukacja domowa i szkolna głównego bohatera i wykpienie jej nieskutecznych metod

o       charakter satyryczno-obyczajowych

 

·         Pani Podczaszyna D.A. Krajewskiego

o       wzorcowy obraz życia szlachcianki

o       styl powieści – chłodny, rezonerski, opisowy

ANALIZA PORÓWNAWCZA TRZECH UTWORÓW

 

O Janku, co psom szył buty Juliusza Słowackiego (fragment Kordiana)

·         archaizmy

·         sylabizm

·         metafora poszukiwania celu w życiu, sensu istnienia

·         krytyka dorosłych

·         utwór przeznaczony dla starszej młodzieży i dorosłych

 

W pamiętniku Zofii Bobrówny Juliusza Słowackiego

·         dużo zdrobnień, prostszy niż ww. utworu język

·         patriotyczne treści, wyraz tęsknoty za ojczyznę

·         utwór przeznaczony dla młodzieży oraz dla dzieci, które rozumieją problematykę patriotyzmu

 

Chory kotek Stanisława Jachowicza (1796-1857)

·         utwór nie był traktowany przez autora jako literatura

·         prosty, zrozumiały język

·         zdrobnienia

·         wyliczenia

·         kilka morałów

·         utwór przeznaczony dla najmłodszych odbiorców

 

 

 

Ćwiczenia 5, 6

 

WPŁYW BAJEK NA PSYCHIKĘ DZIECKA

 

Lęki dziecka są często dla dzieci koszmarem. Świat bajek tworzy w umyśle dziecka pewną rzeczywistość. W świecie tym występują różne sytuacje lękowa, ale dziecko ma świadomość, że wszystko dobrze się skończy[3].

 

·         poznawanie reguł rządzących światem

·         utożsamianie się z bohaterem → satysfakcja, radość

·         poznanie świata, historii, celów człowieka, sensu życia, norm, odróżniania dobra i zła, wartościowania

·         zachęta do poznawania

·         rozwój wyobraźni, skojarzeń itd.

·         zaspokajanie potrzeb psychicznych

·         wzorce

 

 

 

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA BAJEK I LEGEND INDYJSKICH

 

Bajka – krótka powiastka wierszem lub prozą, zawierająca morał; posiada sens dydaktyczny; występuje w niej czynnik irracjonalistyczny.

·         wywodzi się z folkloru

·         optymizm – pozytywny bohater zawsze zwycięża

 

Legenda – opowieść o ingerencji sił nadprzyrodzonych w świecie rzeczywistym.

 

Dżataka (Jātaka) – zbiór 547 bajek buddyjskich

·         opowieści o poprzednich wcieleniach Buddy

·         proza, wiersze, bajki, eposu i in. gat.[4]

·         synkretyzm rodzajowy i gatunkowy

·         historia wprowadzająca (z jakiej okazji wypowiadał to Budda + proza + zwrotki + objaśnienia końcowe

·         magiczne przedmioty

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin