firma = etyka.pdf

(5060 KB) Pobierz
415488206 UNPDF
pracownicy
dostawcy
zeszyt 1
społeczeństwo
415488206.006.png
| Spis treści
Wprowadzenie — 3
Etyka biznesu — 4
Obszary działań etycznych — 8
1. Pracownicy — 9
2. Rynek — 12
3. Relacje z dostawcami — 15
4. Administracja publiczna / Instytucje publiczne — 18
5. Społeczność lokalna — 21
6. Środowisko naturalne — 25
7. Majątek irmy — 27
Kluczowe narzędzia wspierające wdrażanie zasad etycznych w irmie — 28
1. Kodeks etyczny — 29
2. Whistleblowing — 30
3. Telefon zaufania — 31
4. Etyczny lobbing — 31
5. Internet jako narzędzie kontroli przestrzegania standardów etycznych w irmie — 34
6. Informacje ze strony osób trzecich — 35
7. Procedury — 36
8. E-learning — 37
Podsumowanie — 41
f o r u m o d p o w i e d z i a l n e g o b i z n e s u , w a r s z a w a 2009
1
415488206.007.png 415488206.008.png
| Wprowadzenie
Dziewiąty tom serii o Ani z Zielonego Wzgórza - „The
Blythes Are Quoted” - ukazał się we wtorek w Kanadzie.
Publikowana 67 lat po śmierci Lucy Maud Montgomery
książka zaskakuje, to kipiący kocioł ciemnych spraw - ocenił
ukazujący się w Toronto dziennik „The Globe and Mail”.
Jak zaznaczył wydawca - Penguin Books Canada - w ostat-
nim tomie głównymi tematami stały się wcześniej tylko
luźno poruszane przez Lucy Maud Montgomery problemy
zdrady, niechęci do kobiet, zemsty, rozpaczy, starości i
śmierci.
„The Globe and Mail” zwrócił uwagę, że fani powieścio-
wego męża Ani, dobrego doktora Gilberta Blythe, „mogą
teraz chcieć zasłonić oczy”. „Gilbert to drań”, manipulator,
ogarnięty chęcią kontrolowania wszystkich - takie wnio-
ski można wyciągnąć z lektury ostatniego tomu cyklu o
rudowłosej Ani. Sama główna bohaterka też jest inna niż ta,
którą pamięta się z wcześniejszych tomów.
Dziewiąta powieść z serii ma dramatyczną historię. Lucy
Maud Montgomery zawiozła w kwietniu 1942 r. maszynopis
do wydawnictwa, a następnie wróciła do swojego domu w
Toronto i popełniła samobójstwo. W 2008 r., w stulecie pu-
blikacji „Ani z Zielonego Wzgórza”, pierwszej powieści całe-
go cyklu, wnuczka pisarki, Kate Macdonald Butler, ujawniła
właśnie ten rodzinny sekret - przypomniała telewizja CBC.
Długo sądzono, że opublikowana w 1974 r. „The Road
to Yesterday” to ostatnia część cyklu o Ani Shirley, a po
zamążpójściu - Blythe. Była to jednak tylko skrócona o 100
stron wersja pełnego tekstu książki.
Badacz twórczości kanadyjskiej autorki, Benjamin Lefebvre
z University of Guelph (ten uniwersytet w prowincji Ontario
ma największe archiwa dotyczące L.M. Montgomery), kilka
lat temu najpierw natraił na ślady istnienia pełnego tekstu
ostatniego tomu powieści, a potem odnalazł maszynopis
w archiwach swojego uniwersytetu. Wydawcy szukał przez
ponad pięć lat.
„The Blythes Are Quoted” to, jak można przeczytać na stro-
nach L.M. Montgomery Research Group, piętnaście historii
w dwóch częściach, opowiadających głównie o sąsiadach
dorosłej Ani i jej rodziny na Wyspie Księcia Edwarda. Kana-
dyjska autorka eksperymentowała łącząc prozę, poezję (w
książce przypisywaną Ani i jej synowi Walterowi) i dialogi.
- Dużo Ani w tym nie widać, ale to zupełnie nowa Ania -
podsumowywał w prasowych wypowiedziach Lefebvre. Jego
zdaniem, „The Blythes Are Quoted” to okazja do spojrzenia
na Lucy Maud Montgomery w zupełnie inny sposób i do
ponownego przeczytania wcześniejszych tomów „Ani”.
Jak przypuszcza Lefebvre, właśnie m.in. z powodu szer-
szego odniesienia się do dramatycznych tematów, „The
Blythes Are Quoted” nie została wcześniej opublikowana.
Drugą prawdopodobną przyczyną, dla której pełne wydanie
powieści nie ukazało się po przekazaniu tekstu do publiku-
jącego wszystkie poprzednie tomy wydawnictwa McClellan-
d&Stewart, jest pacyistyczny wydźwięk książki. McClellan-
d&Stewart był wydawcą kanadyjskiej powieściopisarki od
1916 r.
W swoich prasowych wypowiedziach Lefebvre podkre-
ślał, że powieściowi Ania i Gilbert stracili ukochanego
syna Waltera w I wojnie światowej, a w „The Blythes Are
Quoted” martwią się, że świat nie wyciągnął wniosków z
historii. Tymczasem książka została złożona do wydawnic-
twa podczas wojny, gdy takie podejście nie było uważane za
stosowne.
Lucy Maud Montgomery zmarła w 1942 r. w Toronto, ucho-
dziła przez wiele lat za autorkę sympatycznych powieści,
romantycznych i z optymistycznym przesłaniem. Jednak w
połowie lat 80. opublikowano dzienniki kanadyjskiej autorki,
z których wyłonił się portret pisarki cierpiącej na zmienne
nastroje i depresję (pamiętniki te wydano w Polsce w 1998
r.). Jak komentuje kanadyjska prasa, zły stan zdrowia autorki
i kłopoty rodzinne miały wpływ na ostatni tom serii o Ani z
Zielonego Wzgórza.
Szanowni Państwo,
oddajemy w Państwa ręce cykl zeszytów poświęconych
różnym obszarom społecznej odpowiedzialności biznesu.
Są to pierwsze przewodniki po świecie CSRu stworzone
przez polskich praktyków. Nad publikacjami pracowali
w Grupach Roboczych przedstawiciele i przedstawicielki
irm – Partnerów Strategicznych Forum Odpowiedzialnego
Biznesu.
w Polsce i na świecie, a także korzyści i koszty takiej polityki
dla irmy. Zarządzanie wolontariatem w irmach, narzędzia
i czynniki sukcesu – to tematyka zeszytu o wolontariacie
pracowniczym. Kolejny analizuje całą politykę zarządzania
ludźmi w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu.
Zeszyt poświęcony zrównoważonemu rozwojowi i ochronie
środowiska opisuje przykłady i dobre praktyki ekologicz-
nego zarządzania. Wszystkie zeszyty są dostępne w wersji
elektronicznej na portalu www.odpowiedzialnybiznes.pl
W pięciu zeszytach znajdziemy kompendium wiedzy
o etyce, zarządzaniu zasobami ludzkimi, środowisku, wolon-
tariacie pracowniczym oraz zarządzaniu różnorodnością
(diversity). Liczne przykłady z praktyki zarządzania czynią
publikację atrakcyjną dla osób zarządzających.
Zachęcam Państwa do lektury oraz twórczego wkładu
w postaci komentarzy i uwag, które nasunęły się Państwu
po przeczytaniu publikacji. Z pewnością wykorzystamy je
przy tworzeniu kolejnych zeszytów.
Zeszyt poświęcony etyce analizuje obszary działań etycz-
nych w irmie, przybliża także narzędzia wspierające wdra-
żanie zasad etycznych. Zeszyt o diversity przedstawia
stan prawny i faktyczny zarządzania różnorodnością
Mirella Panek-Owsiańska
Prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu
2
3
415488206.009.png 415488206.001.png 415488206.002.png
| Etyka biznesu
Czym jESt EtyKA biznESu?
Etyka biznesu to integralna część sposobu prowadzenia
działalności biznesowej przez irmę. Określa standardy pra-
cy wewnątrz irmy, relacje z klientami i innymi partnerami
biznesowymi oraz ich rolę w społecznościach i krajach,
w których irma prowadzi swoją działalność.
pozwalających na jego skuteczną realizację w społeczeń-
stwie, jako elementu budującego, a nie destrukcyjnego.
Bez określenia i stosowania przyjętych zasad biznes stanie
się wrogiem społeczeństwa, a brak etycznej podstawy
funkcjonowania biznesu w przestrzeni publicznej, którą jest
zaufanie i odpowiedzialność, doprowadzi do jego degra-
dacji. Przedsiębiorczości nie można wyeliminować z życia
społecznego, dlatego konieczne jest określenie uniwersal-
nych zasad jej realizacji. Te zasady nie mogą być sprzeczne
z systemem wartości uznanym przez społeczeństwo –
konieczne jest, by były z nim spójne. Określeniem zasad
postępowania jednostek i grup zajmuje się etyka, a z niej
wyrasta dyscyplina nazwana etyką biznesu, która rozpatru-
je zagadnienia szczegółowe związane z teorią wartości
w działalności gospodarczej.
Kluczowe czynniki etycznego funkcjonowania irmy:
= uczciwość na każdym etapie kontaktu biznesowego
(wewnętrznego i zewnętrznego),
= odpowiedzialność za każde działanie biznesowe,
= szacunek w każdym biznesowym postępowaniu,
= determinacja w przestrzeganiu etyki i norm obowiązują-
cych w irmie,
= zaangażowanie wszystkich pracowników w etyczne
działania.
Nazwa etyka pochodzi od greckiego słowa ethos – zwyczaj,
obyczaj, miejsce zamieszkania. Zajmuje się odpowiedzią na
pytanie o drogi poznania i osiągnięcia prawdy, dobra
i piękna. Rozróżnia się teorie i systemy etyczne w zależ-
ności od założeń, jakie przyjęli ich twórcy, a wszystkie one
starają się odpowiedzieć na pytanie, co powinniśmy czynić,
czy w ogóle cokolwiek powinniśmy czynić, a jeśli tak to
dlaczego właśnie to powinniśmy czynić. Jednym z głównych
czynników teorii etycznych jest problem odpowiedzialności
za popełnione bądź zaniechane czyny.
Konsekwencje braku norm etycznych:
= utrata zaufania społecznego, w tym własnych pracowni-
ków,
= procesy sądowe z udziałem irmy i pracowników,
= utrata miejsc pracy,
= długoterminowe szkody lokalne: bezrobocie, utrata
reputacji.
Prezesi irm stwierdzają, że: „Etyka biznesu nie podlega
negocjacji stanowiąc dobrze ugruntowaną reputację,
o którą należy skrupulatnie dbać gdyż należy do bezcen-
nych aktywów irmy, a najważniejszym wyróżnionym czyn-
nikiem sukcesu irmy jest sumienne przestrzeganie tego,
w co wierzymy. Podczas gdy nasza taktyka i plany oraz inne
elementy podlegają stałym zmianom, to nasza podstawowa
ilozoia pozostaje stała. W dążeniu do sprostania wyzwa-
niom zmieniającego się świata gotowi jesteśmy zmienić
wszystko co nas dotyczy z wyjątkiem naszych wartości”. 1
Etyka biznesu może odwołać się do każdej z trzech głów-
nych teorii etycznych, pomimo że różnią się od siebie
w założeniach. Założenia każdej z nich rozpoznajemy pod-
czas aktywności biznesowej i często nieświadomie są one
podstawą ideologiczną dla przedsiębiorców. Do tych trzech
systemów etycznych zaliczamy teleologizm, deontologizm
oraz personalizm.
W teleologizmie działania są oceniane jako dobre lub złe
ze względu na to czy dzięki nim został osiągnięty założony
cel. Podstawowym celem postępowania etycznego jest
Biznes jest jedną z form aktywności człowieka i jako taki
powinien być prowadzony według określonych zasad
4
5
415488206.003.png 415488206.004.png
osiągnięcie szczęścia. W biznesie podstawowym kryterium
działania jest osiągnięcie wcześniej postawionego celu.
W misji i wizji wielu irm czytamy o celach strategicznych,
jakie stawia się przed przedsiębiorstwem: „chcemy być
największą irmą w branży; pragniemy dostarczać najwyż-
szego gatunku produktów lub usług” itp. Aktywność irmy
skupia się na osiągnięciu tego celu, a poszczególne decyzje
i działania oceniane są jako dobre lub złe (używając pojęć
moralnych) bądź efektywne lub nieefektywne (w języku biz-
nesu), ze względu na to czy przybliżają irmę do celu bądź
czy też je od niego oddalają. Jeśli cel jest dobry, to znaczy
dzięki niemu zostanie osiągnięte szczęście, wtedy jest on
etyczny. Ta koncepcja wnosi także zasady, jakimi należy
kierować się w osiągnięciu wyznaczonego celu.
Zasady i reguły etyczne nie są ustanawiane po to by ogra-
niczać czy utrudniać działalność gospodarczą, ale by tak
kreować życie społeczne, aby ono było przyjazne. Żeby tak
się stało te reguły, zasady czy wzory postępowania powinny
stać się normą postępowania także w biznesie, stając się
etosem, czymś powszechnie przyjętym i naturalnie akcep-
towanym.
Zarządzanie w sytuacji kryzysowej polega nie tyle na po-
wrocie do stabilizacji inansowej, co na zabieganiu
o kredyt zaufania u partnerów gospodarczych. Tylko kredyt
zaufania, jakim irma zostaje obdarzona pozwala na wyjście
z kryzysu. Obdarzającemu zaufaniem nie wystarczy prze-
świadczenie o skuteczności partnera, musi ono być poparte
przekonaniem o jego etyczności”. 4 W praktyce zaufanie jest
koniecznym warunkiem: przestrzegania umów, o ile jest to
tylko w danych warunkach możliwe; przyznania się do winy
czy popełnionego błędu nawet wtedy, gdy można, nie bu-
dząc żadnych podejrzeń, przenieść je na innych; zachowania
tajemnicy, a więc dyskrecji.
Etos biznesmena jest często bardzo mocno związany
z lokalną kulturą, w której prowadzi on swą aktywność
gospodarczą. Różnice kulturowe zaczynają być wyraźnie
dostrzegalne w dobie globalizacji i działaniach oddzia-
łów wielkich korporacji na wszystkich kontynentach,
w licznych krajach i kulturach. Nie jest możliwe bezkry-
tyczne zastosowanie jednego kodeksu etycznego w wielu
kulturach bez uszczerbku dla efektywności działalności
gospodarczej. Takie warunki rodzą dwa typy etyki biznesu:
etykę wewnętrzną, tj. uprawnioną wewnątrz danej kultury
oraz etykę biznesu międzykulturowego. 2 Dlatego ważne
jest zrozumienie obyczajów danego regionu i inkulturacja
przyjętych w głównej siedzibie irmy zasad postępowania.
Występuje tu zagrożenie relatywizmu moralnego. Dosto-
sowanie do bardziej restrykcyjnych wymogów legislacyj-
nych w innym kraju jest prostsze gdyż jest determinowane
przez prawo. Etyczna irma wprowadza swoje zasady
etyczne wypracowane np. w Europie, a także w swoich
siedzibach w Afryce, gdzie prawo jest mniej wymagają-
ce na przykład w kwestii zatrudniania dzieci bądź norm
środowiskowych. Nawet gdyby cierpiała na tym maksyma-
lizacja zysku.
Wskazać można także inne korzyści wynikające z respekto-
wania zaufania w gospodarce. Wszystkie koszty transakcyj-
ne, a więc czasowe i inansowe, poniesione na weryikację
niewiadomych i zabezpieczenia, czy ubezpieczenia przed ry-
zykiem, związanym z niekorzystnym dla nas obrotem spra-
wy, F. Fukuyama porównuje do swoistego „podatku”, który
dodatkowo trzeba zapłacić, funkcjonując w tzw. kulturze
nieufności” 5 . Wzrost zaufania o 10 punktów procentowych
zwiększyłyby roczną stopę wzrostu dochodu na osobę
z 1,9% do 2,4%. Oznacza to więc zwiększenie średniej
dynamiki wzrostu gospodarczego o ok. jedną czwartą.
Rezultaty przytoczonych badań wynikają nie tyle ze stanu
poziomu zaufania u pojedynczych osób, co z poziomu
zaufania, jaki występuje podczas dokonywanych transakcji
pomiędzy podmiotami gospodarczymi. 6
Działanie zgodnie z regułami prawa jest uważane przez
koncepcję deontologiczną za kryterium dobrego lub złego
postępowania. Firmy działając w systemie prawnym są
zmuszone do prowadzenia swoich prac według zapisów
legislacyjnych. Każda aktywność, która narusza prawo
lub go przekracza jest uznawana w duchu deontologizmu
za złą. Zatem etyka biznesu w swojej minimalnej postaci
powinna stać na straży przestrzegania prawa przez irmy.
Bez spełnienia tego podstawowego warunku, w obecnych
systemach społecznych nie można orzec o tym czy irma
postępuje etycznie. Jednak doświadczenie uczy, że często
systemy prawne, paragrafy, regulacje nie nadążają za zmie-
niającymi się sposobami prowadzenia biznesu, wprowadza-
nymi na rynek innowacyjnymi technologiami, produktami
i usługami.
Prosta analiza zaufania pozwala nam dostrzec wartości,
jakie płyną z etyki w działalności gospodarczej. Etyka
(zwyczaj, obyczaj), czyli pewien wzór zachowania, pozostaje
teorią pustą i nieprzydatną dla tak praktycznej dziedziny,
jaką jest biznes, jeśli nie będzie zawierała zbioru norm
szczegółowych, które będą wskazówkami w działaniu.
W publikacji o etyce biznesu przedstawione są różne aktyw-
ności przedsiębiorstwa w odniesieniu do etyki.
Ustawodawca także nie jest w stanie objąć regulacjami
wszystkich sfer życia, a nawet gdyby był do tego zdolny
to funkcjonowanie w rzeczywistości nadmiernie uregulo-
wanej stałoby się bardzo uciążliwe i w znacznym stopniu
ograniczałoby przedsiębiorczość i innowacyjność. Zostałby
zahamowany postęp. Dlatego władze nie regulują wielu
sfer aktywności pozostawiając kryteria postępowania zmy-
słowi etycznemu zbudowanemu bądź na tradycji, bądź na
samoregulacji indywidualnej lub społecznej. Niemniej, bez
wypełnienia obowiązujących i przyjętych norm prawa nie
możemy budować etyki biznesu.
Można odnieść wrażenie, że etyka biznesu wraz ze swoimi
zasadami i regułami jest całkowicie abstrakcyjna i niemożli-
wa w sposób racjonalny oraz efektywny do wdrożenia
w działalności gospodarczej. Nic bardziej mylnego. Jedną
z podstawowych wartości w biznesie jest zaufanie. Zaufa-
nie nie jest ślepym zawierzeniem. Opiera się na rozumowej,
logicznej analizie. Etycznie nie można zaufania traktować
irracjonalnie. Kierując się zaufaniem kierujemy się warto-
ściami konstytuującymi i tworzącymi atmosferę sprzyjającą
zaufaniu, do których zaliczamy: wspólne podzielanie warto-
ści i reguły postępowania, uczciwość, rzetelność, dotrzymy-
wanie umów, solidność, terminowość. 3
Odpowiedzią na niedoskonałość etyki, także etyki biznesu,
której podstawą jest zgodność z prawem, jest tzw. persona-
lizm. Etyka ta jest oparta na kategorii godności człowieka
i podstawowych prawach człowieka z tej godności się wywo-
dzących. Biznes, aby mógł być nazwany etycznym, musi
bezwzględnie respektować godność osoby ludzkiej i prze-
strzegać wszystkich praw człowieka, zawartych między
innymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka Organizacji
Narodów Zjednoczonych. Tylko zrozumienie tych praw i prze-
strzeganie ich we wszelkiej działalności gospodarczej pozwoli
na zbudowanie etosu będącego wzorem prowadzenia biznesu
oraz zasad etyki szczegółowej, jaką jest etyka biznesu.
Zaufanie może stanowić swego rodzaju immunitet,
który pozwoli na uniknięcie kary. Konsekwencją błędów
w zarządzaniu jest utrata zaufania partnerów do irmy.
A jest to nierozerwalnie związane z jakością i efektywno-
ścią gospodarowania, spadkiem poziomu zaufania do irmy,
pogłębieniem trudności ekonomicznych, co może prowadzić
do całkowitej utraty zaufania i bankructwa. Można zatem,
traktować zaufanie jako narzędzie poprawy sprawności
funkcjonowania organizacji, ponieważ podniesienie pozio-
mu zaufania do irmy jest instrumentem przerywającym
przedstawioną powyżej sekwencję zdarzeń.
1 Sir Hector Laing, Chairman, United Biscuits.; cyt. za prof. Wojciech Gasparski „Kodeksy etyczne: ich struktura i treść”.
2 J. Dietl, W. Gasparski, Etyka biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s.26-27.
3 Por. L. W. Zacher, Czy erozja zaufania? Nowe czynniki, sytuacje i konteksty (obserwacje i releksje), w: „Prakseologia”, s. 73.
4 Por. K. Sosenko, Zaufanie do organizacji w sytuacji kryzysowej, w: „Prakseologia, s. 262-263.
5 R. Borowik, B. Borowik, Kapitał społeczno-kulturowy – rola zaufania jako czynnika wspomagającego efektywność polityczną, gospodarczą i cywilizacyjną, w: „Prakseologia”, s. 170.
6 Por. J. Sztaudynger, Zaufanie i kapitał społeczny a wzrost gospodarczy. Wyniki badań ekonometrycznych, w: „Prakseologia”, s. 243.
6
7
415488206.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin