MIESieCZNY
PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO – -WYCHOWAWCZEJ
DLA GRUPY DZIECI
6–- LETNICH
Na miesiac
maj 2008 r.
1. czy znamy nasza Ojczyzne?
2. poznajemy najwyższe gory w Polsce i ich mieszkancow
3. przygotowujemy niespodzianke dla mamy i taty
CZY ZNAMY NASZĄ OJCZYZNĘ
L.p.
Zadania edukacyjne wyzwalające aktywność i działalność dzieci
Osiągnięcia dzieci
Uwagi
1.
WISŁA – KRÓLOWA POLSKICH RZEK
§ „Wisła” – słuchanie wiersza G. Koby o najpiękniejsze rzece. Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza. Pokazanie na mapie biegu rzeki Wiły zgodne z treścią wiersza. Zaznaczenie na mapie Krakowa – poprzedniej stolicy Polski. Przypomnienie i pokazanie stolicy Polski – Warszawy.
§ Improwizacja taneczna przy ludowej muzyce.
§ Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 62. Przypomnienie mapy Polski, flagi, godła. Czytanie krótkich tekstów.
§ Praca z książką „Ja i litery” s. 46. Rozwiązywanie rebusu fonetycznego.
Dziecko:
§ Rozpozna mapę Polski, wskaże na niej stolicę Polski – Warszawę;
§ Rozpozna flagę państwową – wymieni występujące na niej barwy;
§ Rozpozna godło państwowe – wymieni występujące na nim elementy;
§ Przeczyta prosty tekst – opowie o jego treści;
§ Rozwiąże rebus fonetyczny.
2.
POLSKA – NASZ DOM
§ „Dom” – słuchanie piosenki. Rozmowa z dziećmi o treści piosenki. Zwrócenie dzieciom uwagi, że cała Polska to nasz dom. Szukanie odpowiedzi na pytanie dla kogo jeszcze ojczyzna nasza jest domem.
§ Wyklaskiwanie rytmu piosenki, próby śpiewania refrenu.
§ Improwizacje melodyczne – układanie zdań o swojej ojczyźnie, próby śpiewania tych zdań.
§ Praca z książką „Ja i liczby” s. 58. Omówienie różnic między domami i drzewami, przeliczanie różnych rodzajów domów i drzew.
§ Wyjaśni co znaczy dla niego słowo ojczyzna;
§ Wyklaszcze rytm piosenki;
§ Ułoży proste zdanie, a następnie wyśpiewa je w rytm muzyki;
§ Wyszuka różnice na ilustracji.
3.
ZWIEDZAMY ZABYTKI KRAKOWA
§ „Zabytki Krakowa” – przeglądanie albumu, zdjęć o Krakowie. Zwrócenie uwagi na wygląd zabytków oraz ich nazwy. Wzbogacenie słownika dziecka o nazwy najważniejszych zabytków: Zamek Królewski – Wawel, Brama Floriańska, Barbakan, Sukiennice, Kościół Mariacki.
§ „Strój Krakowski” – omówienie wyglądu stroju krakowskiego, jego elementów, słuchanie melodii krakowiaka.
§ „Legenda o powstaniu Krakowa” – słuchanie legendy o legendarnym założycielu Krakowa – Kraku.
§ Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 56 i 57. Czytanie o spacerze po Krakowie.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. I. s. 54. Ćwiczenie spostrzegawczości, dokończenie rysowania zamku.
§ Rozpozna i wymieni zabytki Krakowa;
§ Opowie własnymi słowami legendę o powstaniu Krakowa;
§ Przeczyta w skupieniu dłuższy tekst;
§ Wyszuka ukryte na ilustracji postacie;
§ Dokończy rysowanie rysunku (zamku).
4.
LEGENDA O SMOKU WAWELSKIM
§ Słuchanie legend o Krakowie „ Legendy o Smoku Wawelskim” i „O hejnale z wieży mariackiej”. Przybliżenie dzieciom wiadomości o Krakowie poprzez legendy.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II, s. 52. Dokończenie rysowania smoka i napisu.
§ Lepienie z plasteliny postaci smoka wawelskiego. Rozwijanie sprawności manualnej dzieci. Zrobienie wystawy ze smokami. Porównywanie różnych smoków.
§ Wymieni popularne legendy o Krakowie;
§ Własnymi słowami opowie wymienione legendy;
§ Ulepi z plasteliny postać smoka;
§ Dostrzega podobieństwa i różnice pomiędzy przedmiotami.
5.
DOROŻKĄ PO KRAKOWIE
§ „Dorożką po Krakowie” – zabawa dydaktyczna. Utrwalanie poznanych wiadomości o Krakowie i jego zabytkach.
§ Zabawa ruchowa „Lajkonik” – wywołanie radosnego nastroju.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II. s. 53. Uzupełnianie stroju krakowskiego o brakujące elementy.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II s.51. Rozpoznanie zabytków, herbów Krakowa i Warszawy.
§ Rozpozna i nazwie zabytki Krakowa;
§ Zilustruje ruchem skoczny akompaniament do piosenki „Lajkonik”;
§ Rozpozna i nazwie herb Krakowa i Warszawy.
POZNAJEMY NAJWYŻSZE GÓRY W POLSCE I ICH MIESZKAŃCÓW
LIST Z ZAKOPANEGO
§ „List z Zakopanego” – zaznaczenie na mapie Polski gór i Zakopanego. Umieszczenie napisu do globalnego czytania „Tatry”. Odczytanie listu od górala i góralki. Oglądanie strojów góralskich, omówienie ich charakterystycznych elementów, wzbogacenie słownika dzieci o nowe wyrazy: kierpce, parzenice.
§ Zabawa taneczna przy góralskiej muzyce – swobodny taniec do melodii góralskiej.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II s. 22. Ozdabianie stroju góralskiego.
§ Wskaże na mapie, gdzie znajdują się góry i miasto Zakopane;
§ Umieści na mapie wyraz do globalnego czytania: Tatry:
§ Rozpozna elementy stroju góralskiego;
§ Zatańczy w rytm góralskiej muzyki;
§ Ozdobi strój góralski wybranymi wzorami.
TATRY
§ Oglądanie albumów lub slajdów. Rozmowa na temat zobaczonych obrazów. Zwrócenie uwagi na przyrodę Tatr oraz rośliny i zwierzęta, które są pod ochroną.
§ „Kwiaty pod ochroną” – oglądanie obrazków kwiatów chronionych, omówienie ich wyglądu, prawidłowe ich nazywanie: krokus, przebiśnieg, sasanka, zawilec.
§ „Wiosenne kwiaty” – zabawa dydaktyczno – ruchowa. Dopasowywanie emblematów do kwiatów, odczytywanie nazw kwiatów z rozsypanki literowej.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II, s. 20 – wyszukiwanie kwiatów pod ochroną.
§ Rozpozna i nazwie elementy krajobrazu górskiego;
§ Rozpozna, nazwie i omówi wygląd roślin i zwierząt, które są pod ochroną;
§ Z rozsypanki literowej ułoży nazwy kwiatów.
GÓRY NASZE GÓRY
§ Słuchanie wiersza J. Porazińskiej z wykorzystaniem ilustracji. Wytłumaczenie pojęcia „hale”. Wzbogacenie słownika dzieci.
§ „Kto opiekuje się owieczkami na hali?” – rozwiązywanie krzyżówki. Układanie rozwiązań z rozsypanki literowej. Obrazki: buty, balon, klocki, sanki. Rozwiązanie: baca.
§ Praca z książką „Ja i litery” s. 39. Połączenie zdań pytających z obrazkowymi odpowiedziami. Wytłumaczenie dzieciom co to są zdania pytające.
§ „Szukamy zagubionych owieczek” – zabawa tropiąca. Poruszanie się po szlakach turystycznych w Sali. Odszukanie owieczek i określenie miejsca ich ukrycia np. pod, obok, nad… Przeliczanie znalezionych owieczek.
§ Posługuje się nowymi słowami związanymi z krajobrazem górskim, hale, baca, itp.;
§ Potrafi popraw...
annkrzpk3636