Cel: przeprowadzenie zabawy Andrzejkowej dla dzieciMiejsce: klasa szkolna, świetlica środowiskowa, itp. Uczestnicy: dzieci należące do klasy, świetlicyOrganizatorzy: nauczyciel i 2-3 uczniów ze starszej klasyPrzebieg imprezy "Andrzejkowej":Prezentacja organizatorów i zaproszenie do wspólnej zabawy.Zaproszenie do udziału w konkursach.
Konkurs nr 1
Rekwizyty: balonyPrzebieg konkursu: odbijamy balon jedną ręką w rytm muzyki wygrywa ten, kto najdłużej będzie odbijać balon w rytm muzykiNagrody: drobna rzecz dla każdego z uczestników konkursu(ze względu na znikomy stopień trudności zwycięzcami są wszyscy uczestnicy)Uwagi:Należy zapewnić tyle balonów ilu będzie uczestników konkursu.Do udziału w konkursie zachęcamy wszystkie obecne dzieci. Cel: "rozruszanie towarzystwa"
Konkurs nr 2
Rekwizyty: jabłka, do ogonków jabłek przywiązujemy nitki Konkurs polega na: jedzeniu jabłka bez użycia rąk.Przebieg konkursu: uczestnicy dobierają się parami. Jedna osoba trzyma jabłko za sznurek, druga klęka trzyma ręce splecione z tyłu. Zadaniem osoby klęczącej jest zjedzenie jabłka bez użycia rąk. Wygrywa ten, kto najszybciej zje jabłko. Nagrody: dwa jednakowe upominki dla wygrywającej paryUwagi: może okazać się, że wygrają dwie pary, musimy mieć przygotowanych więcej nagród.
Konkurs nr 3
Rekwizyty: balonyKonkurs polega na: tańcu dwóch osób z balonami w rytm muzykiPrzebieg konkursu: uczestnicy dobierają się parami. Między czołami umieszczają balon, tańczą w rytm muzyki.Wygrywa ta para, która najdłużej utrzyma balon.Nagrody: dwie jednakowe niespodzianki dla wygrywającej paryUwagi: -
Konkurs nr 4
Rekwizyty: krzesła Przebieg konkursu: ustawiamy w kręgu tyle krzeseł ilu jest uczestników.Przed przystąpieniem do zabawy zabieramy jedno krzesło. Gra muzyka. W momencie, kiedy przerywamy muzykę uczestnicy konkursu siadają na krzesłach. Odpada ta osoba dla której zabraknie krzesła. Sytuację powtarzamy, aż do momentu gdy zostanie jedno krzesło. Nagrody: nagradzamy osobę, która wygrała konkurs.Uwagi: -
Konkurs nr 5
Rekwizyty: butyKonkurs polega na: ustawianiu butówPrzebieg konkursu: uczestnicy zdejmują po jednym bucie. Ustawiamy buty jeden za drugim od rogu pokoju. Wygrywa ten, kogo but wyjdzie pierwszy za drzwi.Nagrody: nagradzamy osobę, która wygrała konkurs. Uwagi: możemy przewidzieć nagrodę dla osoby, której but będzie ostatni.
Konkurs nr 6
Rekwizyty: gazetaKonkurs polega na: tańcu dwóch osób na gazecie w rytm muzykiPrzebieg konkursu: uczestnicy dobierają się parami.Tańczą na gazecie w rytm muzyki. Przerywamy muzykę, gazetę składamy na pół. Tańczący nie mogą wykraczać poza obszar gazety.Wygrywa ta para, która najdłużej utrzyma się na gazecie.Nagrody: dwie jednakowe rzeczy dla wygrywającej paryUwagi: można przeprowadzić różne modernizacje tańca na gazecie np. szybka dynamiczna muzyka i wygrywa ta para, która najmniej porwie gazetę
Konkurs nr 7
Rekwizyty: "gorąca czapka" - czapka typu "kaszkietówka" lub kapeluszPrzebieg konkursu: uczestnicy ustawiają się w koło. Jedna z osób na głowie ma czapkę lub kapelusz. Gra muzyka, posiadacz czapki zakłada ją na głowę następnej osobie itd. W momencie kiedy przerywamy muzykę - odpada ten, kto ma na głowie czapkę. Nagrody: nagradzamy osobę, która wygrała konkurs.Uwagi: -
Konkurs nr 8
Rekwizyty: -Konkurs polega na: wykonywaniu skoków na jednej nodzePrzebieg konkursu: uczestnicy ustawiają się w rzędzie. Gra muzyka, uczestnicy skaczą na jednej nodze. W momencie kiedy przerywamy muzykę uczestnicy stają nieruchomo. Nie można się podpierać. Wygrywa ta osoba lub grupa osób, która będzie najbardziej wytrzymała.Nagrody: nagradzamy osobę, która wygrała konkurs.Uwagi: dobrze jest przewidzieć drobny upominek dla każdego z uczestników konkursuUwagi ogólne Przed Andrzejkami musimy ustalić czy chcemy nagrodzić tylko pierwszych zwycięzców czy bierzemy pod uwagę drugie i trzecie miejsca.W znacznym stopniu będzie to zależało od liczby uczestników "imprezy"Należy pamiętać o dobrej zasadzie - żeby każde dziecko biorące udział w zabawie zostało nagrodzone - szczególnie jeżeli organizujemy Andrzejki klasowe lub Andrzejki dla małej grupy dzieci np. ze świetlicy środowiskowej. Po zakończeniu konkursów zapraszamy wszystkich do wspólnej zabawy, w rytm ulubionych przebojów. Możemy jako dodatkową atrakcję wprowadzić "koncert życzeń" tzn. każdy z uczestników ma możliwość zamówienia i zadedykowania ulubionego utworu wybranej osobie.Uroczyste pożegnanie z podziękowaniem za wspólną zabawę.Projekt "Andrzejki" wg. przedstawionego projektu przygotowała i przeprowadziła w świetlicy środowiskowo - terapeutycznej dla dzieci ze Starego Miasta w Lublinie mgr Bożena Barbara Jarmuł (nauczyciel Zespołu Szkól Energetycznych) przy współudziale uczniów kl. 3bt Zespołu Szkół Energetycznych z Lublina - dnia 16 listopada 2001r.
maritka.k