Chcemy_latac.doc

(46 KB) Pobierz
Autor scenariusza:

Wyróżnienie w konkursie na najciekawszy scenariusz zajęć z wykorzystaniem programów edukacyjnych serii „Królik Bystrzak” oraz programów do nauki matematyki – „Matematyczna przygoda” i „Wesołe działania matematyczne”.

 

Autor scenariusza: Renata Stępień

Przedszkole Miejskie nr 12 w Legionowie

 

 

Temat scenariusza:               „CHCEMY LATAĆ – NASZE MASZYNY LATAJĄCE”

 

Programy wykorzystane podczas zajęć: „Królik Bystrzak dla Zerówki”, „Królik Bystrzak dla Przedszkolaka”

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA W KLASIE „0” – NAUCZANIE ZINTEGROWANE.

 

UCZYMY SIĘ Z PROGRAMEM „ KRÓLIK BYSTRZAK W ZERÓWCE”

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: Świat się zmienia, czyli historia wynalazku.

TEMAT ZAJĘCIA: Chcemy latać – nasze maszyny latające.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

·         Kształtowanie umiejętności posługiwania się komputerem,

·         rozbudzenie zainteresowań dzieci wynalazkami,

·         rozwijanie wyobraźni twórczej oraz doskonalenie umiejętności techniczno-konstrukcyjnych w pracy konstrukcyjnej,

·         rozwijanie spostrzegawczości, sprawności manualnej, podzielności uwagi oraz umiejętności liczenia, dodawania w zakresie 10, rozpoznawania kształtów, kontynuacji rytmów.

CELE OPERACYJNE:

·         rozpoznaje i nazywa wynalazki zgromadzone przez nauczyciela i przedstawione na ilustracji, potrafi wyjaśnić znaczenie słowa „wynalazek”,

·         samodzielnie konstruuje dziecięcy wynalazek – pojazd latający,

·         różnicuje pojęcia ilościowe i wielkościowe (Poczta Panny Ślimakówny),

·         rozwiązuje działania matematyczne – dodaje w zakresie 10 (Licz ze Świnkolotką),

·         kontynuuje rytmy, rozpoznaje kolory i kształty (Kokonowe Wzory),

·         rozpoznaje cyfry i litery w zakresie 20 (Ostrygowe Panny),

·         prawidłowo posługuje się komputerem.

METODY NAUCZANIA: eksponujące, praktycznego działania i podające.

FORMA PRACY: zbiorowa i indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: komputer, program multimedialny „Królik Bystrzak dla Zerówki”, przedmioty zgromadzone przez nauczyciela (żarówka, latarka, bateria elektroniczna, zegarek, magnetofon, telefon, kalkulator, aparat fotograficzny, mikroskop) oraz ilustracje (samolot, balon, lotnia, rakieta); pudełka, tektura, druciki, sznurek, rurki, modelika, nakrętki, patyczki, taśma samoprzylepna, klej, nożyczki, figury geometryczne.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1.       Wprowadzenie do tematu dnia – rozmowa z dziećmi na temat przedmiotów zgromadzonych w pudełku (żarówka, latarka, kalkulator, zegarek, bateria, telefon, aparat fotograficzny, zamek błyskawiczny). Dzieci nazywają przedstawione przedmioty, urządzanie; określają do czego one służą; dlaczego są potrzebne człowiekowi?; Jak zmieniły życie człowieka?; Skąd się wzięły?.

2.       Nauczycielka recytuje wiersz: Kto wynalazł żagiel, koło, papier, zegar i maszynę? Wynalazców mądre grono coś nowego wciąż wyczynia. Tyle możliwości mamy dzięki mądrym wynalazkom: i jeździmy, i latamy, mamy radio i żelazko. Może wy coś wymyślicie, czego dzieci oczekują? Dom, co jeździ sam po świecie lub parasol przeciw dwójom? Marcin Przewoźniak

3.       Nauczyciel uzupełnia pewne informacje oraz wprowadza słowo „wynalazek”. Wspólnie z dziećmi odnajduje w Encyklopedii Powszechnej PWN wyjaśnienie znaczenia tego słowa. „Wynalazek jest nowe rozwiązanie zagadnienia technicznego nadającego się do zastosowania w gospodarce, na które zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju może być udzielony patent...”

4.       Nauczycielka zwraca uwagę dzieci, że to tylko nieliczne przykłady dążenia człowieka do udogodnienia, ulepszenia warunków życia. Nauczycielka pyta dzieci: czy wiedzą, czego tak naprawdę człowiek od wieków pragnął? np. podróżować, szybciej się przemieszczać, wznosić się w przestrzenie itp..

5.       Nauczycielka czyta zagadki: Łatwo tę zagadkę zgadną wszystkie dzieci. Chociaż nie jest ptakiem, jak ptak w górze leci (samolot). Dzieci go kochają i wznoszą do góry. Dorośli fruwają w nim, aż pod chmury (balon);. prezentuje ilustracje pojazdów latających (balon, samolot, lotnia, rakieta), mogą być zabawki zgromadzone przez nauczyciela. Omówienie wyglądu tych pojazdów, sposobu poruszania się, wznoszenia się np. skrzydła, silnik, śmigła, ciepłe powietrze, wiatrak.

6.       Zabawa ruchowo – ortofoniczna „Pojazdy” – naśladowane ruchem i głosem, dźwiękami wydobywanymi z przedmiotów znajdujących się w otoczeniu dziecka (kartki, klocki) sposobu poruszania się różnych pojazdów.

7.       Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych – układanie z figur geometrycznych pojazdów latających – różnicowanie pojęć większe, mniejsze, największe, najmniejsze.

8.       Praca z komputerem, wykorzystanie programu komputerowego „Królik Bystrzak dla Zerówki” – samodzielne uruchomienie komputera przez dziecko, włożenie płyty CD-ROM, uruchomienie programu komputerowego, wejście do Balonowego Miasta, wykonanie poszczególnych zadań:

Ø      Kokonowe Wzory – kontynuacja rytmów, rozpoznawanie kolorów i kształtów;

Ø      Ostrygowe Pary – zapamiętywanie, dopasowywanie kształtów, kolorów i liter, rozpoznawanie liczb w zakresie 20 – ćwiczenie analizatora wzrokowego;

Ø      Poczta Panny Ślimakówny – rozumienie i wykonywanie poleceń ustnych, liczenie, porządkowanie przedmiotów, utrwalenie pojęć większy, mniejszy;

Ø      Licz ze Świnkolotką – doskonalenie umiejętności dodawania w zakresie 10.

9.       Zajęcia konstrukcyjne – wykonanie prostego pojazdu latającego z pudełek, papieru, tektury, według własnego pomysłu (samolot, latawiec, balon, rakieta itp.) Demonstracja działania pojazdów oraz wymyślanie nowej, oryginalnej nazwy dla pojazdu.

10.   Polecenie do domu: wspólnie z rodzicami próba wymyślenia własnych zagadek matematycznych – szyfrogramów cyfrowo-literowych.

 

4+2=

4+5=

10-5=

6+4=

1+7=

8-5=

B

L

N

A

O

I

 

Rozwiąż działania matematyczne, a następnie zgodnie z wynikiem wstaw odpowiednią literką, a otrzymasz rozwiązanie. Powodzenia!

2

10

9

8

5

3

10

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała: Renata Stępień nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 12 w Legionowie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin