wesole_zabawy_z_balonami.doc

(30 KB) Pobierz
Ewa Pawlak

Wyróżnienie w konkursie na najciekawszy scenariusz zajęć z wykorzystaniem programów edukacyjnych serii „Królik Bystrzak” oraz programów do nauki matematyki – „Matematyczna przygoda” i „Wesołe działania matematyczne”.

 

Autor scenariusza: Ewa Pawlak

Przedszkole nr 50 we Wrocławiu

 

Temat scenariusza: „Wesołe zabawy z balonami”

Programy wykorzystane podczas zajęć:Królik Bystrzak dla Zerówki”

 

Scenariusz dla grupy 6-latków

Temat: „Wesołe zabawy z balonami”

Cele operacyjne:

- dziecko:

-          potrafi wyrazić za pomocą koloru, jak się czuje w danej chwili,

-          potrafi omówić wyniki wspólnie przeprowadzonych doświadczeń z balonami,

-          na podstawie obserwacji potrafi powiedzieć, jakie przedmioty (lekkie czy ciężkie) może poruszać powietrze,

-          potrafi ruchem przedstawić słuchaną muzykę,

-          umie ułożyć wyraz z sylab,

-          rozpoznaje cyfry i potrafi liczyć w zakresie 10-ciu,

-          porządkuje przedmioty,

-          wykonuje polecenia,

-          potrafi współdziałać w zespole,

-          umie posługiwać się myszką komputerową.

 

Środki dydaktyczne:

-          baloniki – kartoniki w różnych kolorach, karteczki z imionami dzieci, medale – kartoniki z sylabami,

-          duże pudło,

-          balony, miska z wodą, piórka, wata, klucze, klocki, pudełko, butelka po syropie,

-          muzyka na kasecie,

-          program „Królik Bystrzak dla Zerówki” – „Poczta panny Ślimakówny”, „Licz ze Świnokoltką”,

-          baloniki – kartoniki, duży, kolorowy materiał,

-          kredki, flamastry, farby, pędzle, kolorowy papier, nożyczki, klej.

Przebieg zajęć:

I    1. Zabawa wprowadzająca „Kolor jaki dziś lubię”

Umieszczenie przez dzieci na tablicy baloników – kartoników w wybranym przez siebie kolorze. Zwrócenie uwagi na nastrój grupy.

2. Zabawa ruchowa „Balonik” połączona z ćwiczeniami oddechowymi (powolny wdech powietrza nosem, wydech ustami na głosce „s”)

II 1. Zagadka:              „Dzieci go kochają i wznoszą do góry

                                                        Dorośli fruwają w nim aż pod chmury”. (Balon)

Po rozwiązaniu zagadki nauczycielka otwiera duże pudełko, wyciąga z niego balony i rzuca je w kierunku dzieci. Dzieci odbijają je nad głową i do nauczycielki.

              2. „Czary-mary”

              Wymyślanie przez dzieci zaklęć w celu wyczarowania magicznego balonu.

Po kilku propozycjach nauczycielka wyciąga „zaczarowany balon”, (są to dwa balony – jeden w środku drugiego; wewnętrzny balon wypełniony jest wodą), i rzuca go w stronę dzieci. One próbują go odbić, podrzucać. Zwracają uwagę na inny sposób poruszania się balonu.

3. Zabawy badawcze z balonami – wspólne rozwiązywanie problemów:

-          „Co znajduje się w balonie?” – zanurzanie balonu w wodzie

-          Czy powietrze może poruszać przedmioty? Czy wszystkie? – skierowanie strumienia z nadmuchanego balonu na różne przedmioty – piórka, watę, klocek, pudełko i obserwowanie, czy i które przedmioty przesuwają się po stole

-          Czy gorące powietrze unosi się do góry? – na opróżnioną butelkę po syropie nakładamy balonik, a butelkę umieszczamy w miseczce. Do miski wlewamy ostrożnie gorącą wodę i obserwujemy co dzieje się z balonikiem; próby wyjaśnienia – dlaczego

4. Taniec z balonem przy muzyce magnetofonowej (ekspresja ruchowa dzieci)

Dzieci poruszają się z balonem swobodnie interpretując muzykę, najpierw pojedynczo, następnie w parach i w czwórkach.

5. „Lecę balonem i widzę...”

              Swobodne wypowiedzi dzieci na podany temat, aktywność twórcza dzieci.

6. „Licz ze Świnkolotką” – praca z komputerem

Dzieci umieszczają na skrzydłach Świnkolotki odpowiednią liczbę baloników odczytaną z jej naszyjnika.

7. „Lecimy”

Dzieci w nagrodę za dobrze wykonane zadania losowo dostają medale – kartoniki z sylabami. Następnie poruszają się zgodnie z akompaniamentem granym na tamburynie.

              Na przerwę dobierają się parami, by powstał wyraz. Odczytanie powstałych wyrazów.

Na zakończenie każde dziecko łapie lewą ręką brzeg dużej chusty i wspólnie próbują udać się w dalszą podróż – falują chustą, podnoszą ją, opuszczają.

8. „Poczta Panny Ślimakówny” –  praca z komputerem

Dzieci pomagają pannie Ślimakównie mierzyć i porządkować balony, które następnie przyczepiają do paczek w określonej kolejności.

9. „Królik Bystrzak” – praca plastyczna

Wypełnianie postaci królika Bystrzaka wydrukowanego z pomocą programu lub samodzielnie narysowanego przez dziecko dowolną techniką: kolorowanie kredkami, malowanie farbami, wycinanie z papieru kolorowego – do wyboru przez dziecko.

10. Omówienie prac i urządzenie wystawki.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin