Projekt silnika śmigłowcowego z wolną turbiną napędową.
Łukasz Krawczyk
IV MDLiK-B gr. 1
113442
1. Cel projektu:
Wykonanie obliczeń termo-gazodynamicznych silnika śmigłowcowego z wolną turbiną napędową w warunkach normalnych, statycznych na ziemi tj.:
· pH=101325 Pa;
· TH=288,15 K;
· H=0 m;
· cH=0 m/s,
gdy ciąg silnika, spręż całkowity oraz temperatura spiętrzenia spalin wynoszą odpowiednio:
· Nsm=1000 kW;
· πs*=8,1;
· T3*=1250 K.
2. Oznaczenie charakterystycznych przekrojów kanału przepływowego turbinowego silnika odrzutowego bez dopalacza:
3. Założenia do projektu:
· wykładnik izentropy powietrza:
k=1,4
· wykładnik izentropy spalin:
k=1,33
· indywidualna stała gazowa dla powietrza:
R=287 JkgK
· indywidualna stała gazowa spalin:
R'=289,3 JkgK
· wartość opałowa paliwa:
Wd=42900 kJkg
· względny strumień powietrza upuszczany na potrzeby chłodzenia turbiny (dla T3*=1250 K):
νchł=0,03
· względny strumień powietrza upuszczany na potrzeby pokładowe:
νup=0
· względny strumień masy powietrza chłodzącego, wracającego do kanału przepływowego turbiny:
νw=0,025
· straty ciśnienia we wlocie (założenie: ϕ1=0,96; λ1=0,6; σf dla MH<1 wynosi 1):
σwl=σK=1-k-1k+2λ12ϕ121-k-1k+2λ12kk-1=0,987
· sprawność izentropowa sprężarki (założenie: ηpi*=0,88; ΔηS2*=0,01; ΔηS1*=0, gdyż z obliczeń wynika, że m’≈ 5kg/s):
ηS*=πS*k-1k-1πS*k-1kηpi*-1-∆ηS1*-∆ηS2*=0,8
· stopień przekazywania ciepła w komorze spalania:
ξKS=0,98
· współczynnik strat ciśnienia spiętrzenia w komorze spalania:
σKS=0,98
· sprawność izentropowa turbiny sprzężonej ze sprężarką:
Do wstępnych obliczeń przyjąłem sprawność turbiny na poziomie 0,89. Po otrzymaniu wartości rozprężu, założeniu, że sprawność stopnia turbiny ηpTS*=0,89 oraz uwzględnieniu wartości spadku sprawności na poziomie 0,03 spowodowanym przepływem masowym wynoszącym ok. 5 kg/s mogłem dokładnie wyliczyć sprawność turbiny ze wzoru:
ηTS*=1-1πTS*(k'-1)ηpTS*k'1-1πTS*(k'-1)k'-∆ηTS*=0,873
· sprawność izentropowa wolnej turbiny:
Do wstępnych obliczeń przyjąłem sprawność turbiny na poziomie 0,89. Po otrzymaniu wartości rozprężu, założeniu, że sprawność stopnia turbiny ηpTW*=0,89 oraz uwzględnieniu wartości spadku sprawności na poziomie 0,03 spowodowanym przepływem masowym wynoszącym ok. 5 kg/s mogłem dokładnie wyliczyć sprawność turbiny ze wzoru:
ηTW*=1-1πTW*(k'-1)ηpTW*k'1-1πTW*(k'-1)k'-∆ηTW*=0,87
· sprawność mechaniczna zespołu sprężarka-turbina:
ηmTS=0,985
· sprawność mechaniczna zespołu wolna turbina-reduktor:
ηmTW=0,985
· liczba Macha w przekroju wyjściowym turbiny:
M4=0,42
· współczynnik strat prędkości w dyszy wylotowej:
ϕD=0,8
· współczynnik prędkości w dyszy wylotowej:
λ5=c52k'R'k'+1T5*=0,975
· współczynnik strat ciśnienia w dyszy wylotowej:
σD=1-k'-1k'+1λ52ϕD21-k'-1k'+1λ52k'k'-1=0,968
· sprawność śmigła:
ηSM=0,8
· sprawność reduktora:
ηR=0,98
4. Algorytm obliczeniowy:
5. Zestawienie wyników obliczeń przeprowadzonych według powyższego algorytmu (stałe ciepła właściwe) z wynikami obliczeń przeprowadzonych przez program TSO-1 uwzględniający zmienne ciepła właściwe:
Lp.
Parametr
Jednostka
Algorytm
TSO-1
Różnica [%]
1
p1*
Pa
100080
scrapek.crw