Baśń o dwunastu miesiącach.
Grupa wiekowa: 6-latki
Cel ogólny:
– rozwijanie empatii i umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów
Cele operacyjne:
dzieci powinny –
- chętnie uczestniczyć w zabawach integracyjnych.
- umieć uważnie wysłuchać baśni i rozumieć jej treść,
- potrafić wyodrębnić bohaterów pozytywnych i negatywnych,
- umieć uzasadnić swoją opinię o bohaterach,
- potrafić odczytać i nazwać czyjeś uczucia wyrażone mimiką,
- rozumieć problem bohaterki (przemoc w rodzinie),
- próbować wskazać sposób rozwiązania problemu,
- wiedzieć, że istnieją osoby, na które mogą liczyć w określonych sytuacjach
- umieć wskazać te osoby (rodzice, krewni, nauczyciele..).
Metody: podające, waloryzacyjne i aktywizujące.
Środki dydaktyczne:
· tekst baśni, papierowe kukiełki miesięcy z czasopisma „Domowe Przedszkole” (lub sylwety), obrazki z postaciami dziewczynek: córki i pasierbicy, symboliczne „miny” ilustrujące różnorodne nastroje i uczucia, nagrania i odtwarzacz CD lub MC.
Przygotowanie:
Zajęcie poprzedza zapoznanie dzieci z pojęciami:
· rok, pory roku, miesiące;
· z genealogią nazw wybranych miesięcy,
· z symbolami miesięcy (np. kwiecień – kwiaty).
Przebieg:
1. Zabawa powitalna (integracyjna) –
uczestnicy kolejno zapraszają pozostałych do zabawy, np.
· Naucz. – Zapraszam do zabawy wszystkie dziewczynki.
· Dz. 1 – Zapraszam do zabawy wszystkich chłopców.
· Dz. 2 – Zapraszam do zabawy wszystkie dzieci z jasnymi włosami.
· Dz. 3 – Zapraszam do zabawy wszystkich, którzy mają spodnie…
· itd….
2. Słuchanie baśni ilustrowanej kukiełkami lub sylwetami.
3. Działania zainspirowane baśnią.
a) Ocena postaci – bohaterowie pozytywni i negatywni:
- Czy baśń się podobała? Dlaczego?
- Kto w niej występował? Kogo lubicie? Dlaczego?
- Co powiecie o dziewczynkach? Jakie były? Jak wyglądały?
- Skąd wiecie, że pasierbica była dobra, a córka zła?
- Wskażcie na obrazkach córkę i pasierbicę.
- Po czym to poznaliście?
-Zastanówcie się, do której z dziewczynek pasuje mina, którą wylosowaliście i połóżcie ją obok odpowiedniego obrazka ( chętne dzieci losują obrazki i wykonują polecenie).
b) Nagroda i kara:
- Dlaczego macocha wysyłała pasierbicę do lasu?
- Czy zimą w lesie rosną kwiaty i owoce?
- Czego naprawdę chciała macocha?
- Dlaczego wysłała także swoją córkę?
- Jak ubrane były dziewczynki ? (porównanie)
- Więc dlaczego pasierbica nie zamarzła, a córka tak ?
(nagroda za dobroć, kara za złość i zazdrość)
c) Zabawa dramowa przy muzyce:
· muzyka relaksacyjna o tematyce zimowej:
- dzieci są zmęczone, przestraszone, otulają się szalami, przedzierają przez ogromne zaspy, walczą ze śnieżycą, odgarniają krzaki, czują zimno…
· muzyka cichnie, słychać ptaki:
- dzieci czują ulgę, radość, siadają w kręgu przy ognisku, witają się z braćmi miesiącami, grzeją ręce przy ogniu…
d) Poszukiwanie rozwiązania problemu:
- Dlaczego macocha nie lubiła pasierbicy?
-Dlaczego nikt nie pomógł dziewczynce? (Ponieważ nigdy się nie skarżyła)
- Jak sądzicie, co mogła/ powinna zrobić dziewczynka? (Powiedzieć komuś – komu? – o swojej krzywdzie – wskazanie osób w odniesieniu do współczesności, np. znajomej, nauczycielce, policjantowi…)
4. Taniec braci miesięcy „Każdy jest inny”.[1][1]
W kręgu śpiew na melodię piosenki „Święty uśmiechnięty” (Taki duży, taki
mały…”) z jednoczesnym wykonywaniem odpowiednich ruchów i gestów:
Hej, kolego, koleżanko!
Ustaw ze mną krąg.
Podaj rękę prawą, lewą –
Dwoje swoich rąk.
Tupnij nogą prawą, lewą,
Zatańcz ze mną wraz –
Przecież wiele różnych osób
Może być wśród nas!
Taki duży, taki mały – może być wśród nas!
I odważny i nieśmiały – może być wśród nas!
Taki gruby, taki chudy – może być wśród nas!
Piegowaty oraz rudy - może być wśród nas!
Przy powtórce możemy wykonać taniec:
- 1 i 2 wers – pary idą po obwodzie, słowo „krąg” – stają twarzami naprzeciw
siebie,
- 3 wers – podają sobie ręce, 4 wers – obrót i zamiana miejsc,
- 5 wers – tupnięcia nogami, 6 wers – obrót dookoła własnej osi,
- 7 wers – rozłożenie rąk,
- 8 wers – osoby w kole zewnętrznym przechodzą o jedną osobę w prawo,
- bawimy się od początku.
[1][1] Bzowska L. i inni: Z Zabawą i bajką w świecie sześciolatka. „Impuls”, Kraków 2004.
krugra