Baśń o 12 miesiącach (6-latki).doc

(33 KB) Pobierz
Maria Lipka

Baśń o dwunastu miesiącach.

 

Grupa wiekowa: 6-latki

 

Cel ogólny:

– rozwijanie empatii i umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów

 

Cele operacyjne:

      dzieci powinny –

      - chętnie uczestniczyć w zabawach integracyjnych.

      - umieć uważnie wysłuchać baśni i rozumieć jej treść,

      - potrafić wyodrębnić bohaterów pozytywnych i negatywnych,

      - umieć uzasadnić swoją opinię o bohaterach,

      - potrafić odczytać i nazwać czyjeś uczucia wyrażone mimiką,

      - rozumieć problem bohaterki (przemoc w rodzinie),

      - próbować wskazać sposób rozwiązania problemu,

      - wiedzieć, że istnieją osoby, na które mogą liczyć w określonych sytuacjach

      - umieć wskazać te osoby (rodzice, krewni, nauczyciele..).

 

Metody: podające, waloryzacyjne i aktywizujące.

 

Środki dydaktyczne:

·        tekst baśni, papierowe kukiełki miesięcy z czasopisma „Domowe Przedszkole” (lub sylwety), obrazki z postaciami dziewczynek: córki
i pasierbicy, symboliczne „miny” ilustrujące różnorodne nastroje
i uczucia, nagrania i odtwarzacz CD lub MC.

 

Przygotowanie:

Zajęcie poprzedza zapoznanie dzieci z pojęciami:

·        rok, pory roku, miesiące;       

·        z genealogią nazw wybranych miesięcy,

·        z symbolami miesięcy (np. kwiecień – kwiaty).

 

Przebieg:

 

1. Zabawa powitalna (integracyjna) –

    uczestnicy kolejno zapraszają pozostałych do zabawy, np.

·        Naucz. – Zapraszam do zabawy wszystkie dziewczynki.

·        Dz. 1 – Zapraszam do zabawy wszystkich chłopców.

·        Dz. 2 – Zapraszam do zabawy wszystkie dzieci z jasnymi włosami.

·        Dz. 3 – Zapraszam do zabawy wszystkich, którzy mają spodnie…

·        itd….

 

2. Słuchanie baśni ilustrowanej kukiełkami lub sylwetami.

 

3. Działania zainspirowane baśnią.

a)     Ocena postaci – bohaterowie pozytywni i negatywni:

- Czy baśń się podobała? Dlaczego?

- Kto w niej występował? Kogo lubicie? Dlaczego?

- Co powiecie o dziewczynkach? Jakie były? Jak wyglądały?

- Skąd wiecie, że pasierbica była dobra, a córka zła?

- Wskażcie na obrazkach córkę i pasierbicę.

- Po czym to poznaliście?

  -Zastanówcie się, do której z dziewczynek pasuje mina, którą wylosowaliście i połóżcie ją obok odpowiedniego obrazka
( chętne dzieci losują obrazki i wykonują polecenie).

 

b)    Nagroda i kara:

- Dlaczego macocha wysyłała pasierbicę do lasu?

- Czy zimą w lesie rosną kwiaty i owoce?

- Czego naprawdę chciała macocha?

- Dlaczego wysłała także swoją córkę?

- Jak ubrane były dziewczynki ? (porównanie)

- Więc dlaczego pasierbica nie zamarzła, a córka tak ?

    (nagroda za dobroć, kara za złość i zazdrość)

 

c)     Zabawa dramowa przy muzyce:

·        muzyka relaksacyjna o tematyce zimowej:

- dzieci są zmęczone, przestraszone, otulają się szalami, przedzierają przez ogromne zaspy, walczą ze śnieżycą, odgarniają krzaki, czują zimno…

·        muzyka cichnie, słychać ptaki:

- dzieci czują ulgę, radość, siadają w kręgu przy ognisku, witają się
z braćmi miesiącami, grzeją ręce przy ogniu…

 

d)    Poszukiwanie rozwiązania problemu:

- Dlaczego macocha nie lubiła pasierbicy?

-Dlaczego nikt nie pomógł dziewczynce? (Ponieważ nigdy się nie skarżyła)

- Jak sądzicie, co mogła/ powinna zrobić dziewczynka? (Powiedzieć komuś – komu? – o swojej krzywdzie – wskazanie osób w odniesieniu
do współczesności, np. znajomej, nauczycielce, policjantowi…)

 

4. Taniec braci miesięcy „Każdy jest inny”.[1][1]

    W kręgu śpiew na melodię  piosenki  „Święty uśmiechnięty” (Taki duży, taki

    mały…”) z jednoczesnym wykonywaniem odpowiednich ruchów i gestów:

                                         Hej, kolego, koleżanko!

                                         Ustaw ze mną krąg.

                                         Podaj rękę prawą, lewą –

                                         Dwoje swoich rąk.

                                         Tupnij nogą prawą, lewą,

                                         Zatańcz ze mną wraz –

                                         Przecież wiele różnych osób

                                         Może być wśród nas!

                          Taki duży, taki mały – może być wśród nas!

                          I odważny i nieśmiały – może być wśród nas!

                          Taki gruby, taki chudy – może być wśród nas!

                          Piegowaty oraz rudy - może być wśród nas!

 

Przy powtórce możemy wykonać taniec:

- 1 i 2 wers – pary idą po obwodzie, słowo „krąg” – stają twarzami naprzeciw

                      siebie,

- 3 wers – podają sobie ręce, 4 wers – obrót i zamiana miejsc,

- 5 wers – tupnięcia nogami, 6 wers – obrót dookoła własnej osi,

- 7 wers – rozłożenie rąk,

- 8 wers – osoby w kole zewnętrznym przechodzą o jedną osobę w prawo,

- bawimy się od początku.

 

 

 

 


[1][1] Bzowska L. i inni: Z Zabawą i bajką w świecie sześciolatka. „Impuls”, Kraków 2004.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin