Wprowadzenie do rpawnej ochrony środowiska
1. Nowoczesne prawo ochrony środowiska zaczęło się kształtować w połowie lat sześćdziesiątych XX wieku.
- 1969r. z inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ raport „Człowiek i Środowisko”
· przedstawiono w nim zagrożenia w konsekwencji rozwoju gospodarczego
- wynikiem raportu – zwołanie konferencji międzynarodowej Sztokholm 1972 Þ Deklaracja Sztokholmska zawiera ona 26 zasad – podwalin prawa ochrony środowiska, m in.:
1) konieczność wspólnego działania wszystkich państw na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska
2) nowe rozumienie prawa do życia (składnikiem – właściwy stan środowiska)
3) ochrona środowiska obowiązkiem wszystkich państw
4) ochrona środowiska w interesie przyszłych pokoleń Þ potrzeba racjonalnej gospodarki zasobami
5) konieczność ograniczenia emisji zanieczyszczeń
6) planowanie podstawowym instrumentem równowagi między potrzebami rozwoju i ochroną środowiska
7) suwerenność w korzystaniu z zasobów ≠ prawo do wyrządzania szkód poza obszarem suwerenności
8) odpowiedzialność wszystkich państw za stan środowiska
- Deklaracja Sztokholmska to tylko soft law ale była dokumentem przełomowym
2. Art. 5 konstytucji – zapewnienie ochrony środowiska, zgodnie z zasada zrównoważonego rozwoju
3. Obowiązkiem władz publicznych jest także:
1) Zapobieganie negatywnej dla zdrowia degradacji środowiska
2) Tworzenie warunków ochrony środowiska
3) Prowadzenie polityki zapewniającej bezpieczeństwo ekologiczne (na dziś i na jutro)
4) Udzielanie informacji o stanie środowiska
- Realizowane przez działalność wszystkich organów na etapie tworzenia i stosowania prawa a także przez działania niewładcze (organizatorskie, edukacyjne)
4. Konstytucja przewiduje, że potrzeby ochrony środowiska mogą uzasadniać ograniczenia praw i wolności (art. 31 ust. 3)
- Ograniczający wpływ norm prawa ochrony środowiska na prawo własności nieruchomości
- Czasem przez reglamentację pewnej działalności (najczęściej gospodarczej)
· Np. górnictwo
- Ograniczenia nie mogą jednak naruszać istoty wolności i praw
5. Art. 86 Konstytucji – powszechny obowiązek dbałości o stan środowiska
- Adresowany do wszystkich osób fizycznych, prawnych i ułomnych osób prawnych; niezależnie od ich charakteru oraz prowadzenia lub nie działalności
- Podmiot, który doprowadził do pogorszenia stanu środowiska ponosi odpowiedzialność za jego skutki
1
by Jakub Kowalski 2007
1. Źródła prawa ochrony środowiska można podzielić na:
1) Źródła wewnętrzne (stanowione przez organy państwa) i
2) Źródło zewnętrzne (przeważnie są to umowy międzynarodowe przyjęte przez Rzeczpospolitą)
- Nie jest to podział rozłączny bo umowy międzynarodowe mogą być stosowane jako źródło prawa wewnętrznego
2. Źródła prawa powszechnie obowiązującego określa art. 87 konstytucji
1) Konstytucja
2) Umowa międzynarodowa
- Ratyfikowana przez Prezydenta lub zatwierdzana przez Radę Ministrów
- Gdy dotyczy praw i wolności obywatelskich określonych w konstytucji to wymaga zgody parlamentu w ustawie na ratyfikację
- Stanowi część prawa krajowego po ratyfikowaniu i opublikowaniu w Dzienniku Ustaw
- Może wymagać mechanizmów implementacyjnych
3) Ustawa
4) Rozporządzenie (wydane na podstawie delegacji ustawowej)
- Zakaz subdelegacji
5) Na obszarze działania poszczególnych jednostek podziału terytorialnego także prawo miejscowe:
- Akty generalne organów administracji rządowej:
· rozporządzenie wojewody o utworzeniu rezerwatu przyrody
· rozporządzenie dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej w sprawie utworzenia strefy ochronnej ujęcia wody
- uchwały organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego
- są publikowane w wojewódzkich dziennikach urzędowych
- kontrolę zgodności z prawem sprawuje sądownictwo administracyjne
- bardzo ważne źródło ale obciążone wadami:
ograniczony dostęp
opóźnienie w publikowaniu dzienników
mało staranna legislacja
3. Wewnętrzne źródła prawa:
1) Uchwały RM
2) Zarządzenia ministrów i innych organów administracji publicznej
- Wiążą wyłącznie podległe jednostki organizacyjne i nie mogą stanowić podstawy rozstrzygnięć kierowanych na zewnątrz
· W praktyce w prawie ochrony środowiska bywa przeciwnie np. ustawa o ochronie przyrody stwierdza, że niektóre zarządzenia (ministra ds. środowiska, wojewody lub dyrektora PN) mogą stanowić źródło prawa powszechnie obowiązującego
4. Prawo Unii Europejskiej
- W traktacie stowarzyszeniowym z 1991r. Polska zobowiązała się do dostosowania prawa krajowego do ustawodawstwa unijnego
· Dotyczyło to przede wszystkim wymagań związanych z ochroną środowiska
- Od dnia wstąpienia do UE związanie RP postanowieniami traktatów założycielskich i innych aktów przyjętych przez instytucje wspólnot
- Problemy bo nie wszystkie akty prawa europejskiego publikowane a niewiele przetłumaczono na język polski
5. System prawa wspólnotowego:
1) Dyrektywy – wytyczają kierunki przyszłej regulacji i przyczyniają się standaryzacji wymagań dotyczących ochrony środowiska
- Wymagają implementacji
2) Rozporządzenia, - nie wymagają implementacji i mogą być bezpośrednio stosowane
3) Decyzje – akty skierowane do indywidualnego adresata i są stosowane bezpośrednio
4) zalecenia i opinie – nie są wiążące
5) Wspólne polityki UE i programy działania –
- dążą do realizacji celów przez działania niewładcze:
· Edukacja
· Popieranie czystych technologii
· Badania naukowe
- Obecnie realizowany jest szósty program (na 10 lat) – np. redukcja efektu cieplarnianego
6. Polskie prawo ochrony środowiska:
- Kilkadziesiąt ustaw + liczne umowy międzynarodowe i akty wykonawcze
- Podstawowe znaczenie – ustawa prawo ochrony środowiska
· Często odsyła do ustaw szczegółowych
· Niektóre aspekty ochrony środowiska w całości w innych ustawach (np. prawo atomowe)
- System wyjątkowo niespójny, nieczytelny i ocierający się o niekonstytucyjność, a akty wykonawcze rzadko ukazują się terminowo
- Większość norm ma charakter administracyjnoprawny (stosują je organy administracji publicznej)
ß
osoby stosujące prawo ochrony środowiska znają się lepiej na środowisku niż na prawie
potencjalna wadliwość większości rozstrzygnięć (zwłaszcza decyzji administracyjnych)
- Kiepska technika legislacyjna – nawet w słowniczkach ustawowych terminy niedookreślone + brak synchronizacji (te same terminy w różnych ustawach znaczą co innego)
- Przesadna wiara w omnipotencję prawa
7. Czy prawo ochrony środowiska to osobna gałąź prawa?
- Na pewno jest to gałąź prawa w znaczeniu dydaktycznym
- Ale nie ma osobnej metody regulacji, co pozwalałoby na nazwanie go gałęzią w pełnym znaczeniu
1. Ustawy dotyczące ochrony środowiska przewidują sporządzanie różnego rodzaju planów, polityk bądź strategii.
2. Polityka ekologiczna państwa:
- Ma tworzyć warunki niezbędne dla realizacji ochrony środowiska
- Minister właściwy ds. środowiska (zapewniony udział społeczeństwa) → RM → uchwała Sejmu
- Na 4 lata (ale przedstawione działania obejmują kolejne 4 lata)
- Co 4 lata RM przedstawia Sejmowi raport z realizacji polityki ekologicznej państwa
- Wspomniana polityka ma m.in. określać:
1) Cele ekologiczne
2) Priorytety ekologiczne
3) Poziomy celów długoterminowych
4) Rodzaj i harmonogram działań proekologicznych
5) Środki...
chomikplayboy