Lista04.pdf

(110 KB) Pobierz
262660178 UNPDF
Listazadanianr4
Metodyprobabilistyczneistatystyka
studiaIstopnia–informatyka(rok2)
WydziałuEkonomiczno-Informatycznego
FiliaUwBwWilnie
JarosławKotowicz
InstytutMatematykiUniwersytetwBiałymstoku
17stycznia2009
Listazadanianr4–prawdopodobie«stwogeometryczneizmiennelosowe c J.Kotowicz2008 1
Prawdopodobie«stwo geometryczne.
1. Odcinek [0 , 1] jest w sposób losowy dzielony na dwie cz¦±ci. Cz¦±¢ dłu»sz¡ znów w sposób losowy dzielona jest na dwie
cz¦±ci. Wyznaczy¢ prawdopodobie«stwo zdarzenia, »e z tak otrzymanych trzech odcinków da si¦ zbudowa¢ trójk¡t.
2. Problem Buone’a. Płaszczyzna jest pokryta prostymi równoległymi w odst¦pach równych a . Na t¡ płaszczyzn¦
rzucamy igł¦ o długo±ci l,l<a. Jakie jest prawdopodobie«stwo, »e igła przetnie jedn¡ z prostych ?
3. Na układ prostych równoległych odległych o d jednostek rzucamy monet¦ o promieniu r takim, »e 2 r<d . Obliczy¢
prawdopodobie«stwo, »e moneta nie przetnie »adnej z tych prostych.
4. Monet¦ o promieniu r rzucamy na parkiet utworzony z przystaj¡cych kwadratów o boku 2 a . Obliczy¢ prawdopodo-
bie«stwo, »e moneta przykryje przynajmniej dwa kwadraty, je±li r<a .
5. Na stół podzielony na równe prostok¡tne trójk¡ty równoramienne o ramionach równych a , pada moneta o promieniu
r . Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, »e moneta nie przetnie »adnego boku trójk¡ta. Poda¢ warunek na r .
6. Dwaj studenci umówili si¦ na przystanku tramwajowym miedzy godzin¡ 13.00, a 14.00. Ka»dy z nich od momentu
przyj±cia miał czeka¢ tylko 15 minut. Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, »e studenci si¦ spotkaj¡.
7. Dwaj studenci umówili si¦ na spotkanie na przystanku autobusowym mi¦dzy godzinami 12.00, a 13.00. Ka»dy z nich po
przyj±ciu b¦dzie czekał dokładnie 12 minut. Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, tego »e obydwaj si¦ spotkaj¡, je±li przyj±cie
ka»dego z nich o danej godzinie jest jednakowo mo»liwe i niezale»ne od przyj±cia drugiego.
8. W dany kwadrat o boku 2 a wpisujemy koło, a nast¦pnie w koło kolejny kwadrat. Wybieramy losowo punkt z wi¦kszego
kwadratu. Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, »e wybrany punkt nale»y do kwadratu mniejszego.
9. W kwadrat o boku a wpisano koło, a nast¦pnie w te koło wpisano kwadrat. Wybieramy losowo punkt z wi¦kszego
kwadratu. Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, »e punkt b¦dzie nale»ał do koła i nie b¦dzie nale»ał do mniejszego kwadratu.
10. Paradoks Bertranda. W sposób losowy kre±limy ci¦ciw¦ okr¦gu. Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, »e ci¦ciwa jest dłu»-
sza od boku trójk¡ta równoramiennego wpisanego w koło ograniczone danym okr¦giem.
11. Niesko«czona prostok¡tna krata składa si¦ z pr¦tów w kształcie walca o promienie r . Odległo±ci mi¦dzy osiami równo-
ległych walców wynosz¡ odpowiednia a i b . Obliczy¢ prawdopodobie«stwo trafienia kul¡ o ±rednicy d w krat¦ w jednym
rzucie, je±li trajektoria lotu kuli jest prostopadła do płaszczyzny kraty.
12. W koło o promieniu r wpisano trójk¡t równoboczny, a w trójk¡t kolejne koło. Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, »e losuj¡c
trzy punkty z wi¦kszego koła dokładnie jeden trafi do mniejszego koła, drugi do trójk¡ta i nie trafi do wpisanego koła.
13. W koło o promieniu 1 wpisano trójk¡t równoboczny. Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, »e losowo wybrany punkt z koła
nale»y do trójk¡ta.
14. Wtrzechnast¦pnychzadaniachmamy = [0 , 1] ,Pjestmiar¡Lebesgue‘ana [0 , 1] tj.jestdługo±¢. Poda¢ przykład
zdarze« niezale»nych A 1 ,A 2 takich, »e P ( A 1 ) = P ( A 2 ) = 2 3 .
15. Poda¢ przykład zdarze« niezale»nych A 1 ,A 2 ,A 3 takich, »e P ( A 1 ) = P ( A 2 ) = P ( A 3 ) = 1 2 .
16. Poda¢ przykład zdarze« niezale»nych A 1 ,A 2 ,...,A n takich, »e P ( A 1 ) = P ( A 2 ) = ... = P ( A 3 ) = 1 2 .
17. Z kwadratu [0 , 1] × [0 , 1] losowany jest punkt ( x,y ). Wyznaczy¢ prawdopodobie«stwo zdarzenia, »e | x y | <r, 0 <r< 1 .
18. W kwadrat o boku a wpisano koło. Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, »e wszystkie n losowo wybrane punkty z kwadratu
nale»¡ do koła.
19. Z odcinka [0 ,L ] losujemy niezale»nie N liczb. Wyznaczy¢ prawdopodobie«stwo, »e n spo±ród tych liczb b¦dzie z odcinka
( a,b ) [0 ,L ] , 0 ¬ n ¬ N.
20. Z kuli o promieniu R wylosowano N punktów. Wyznaczy¢ prawdopodobie«stwo zdarzenia, »e odległo±¢ od ±rodka kuli
do najbli»ej poło»onego punktu jest wi¦ksza lub równa a, 0 <a<R .
2 Listazadanianr4–prawdopodobie«stwogeometryczneizmiennelosowe c J.Kotowicz2008
21. W koło wpisany jest kwadrat. Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, »e z pi¦ciu punktów rozmieszczonych losowo w kole jeden
znajdzie si¦ w kwadracie, a pozostałe po jednym w ka»dym z czterech wycinków koła.
22. Z odcinka ( a,b ) losowanych jest niezale»nie n punktów. W odcinku tym zawarte s¡ rozł¡czne odcinki ( c 1 ,d 1 ) , ( c 2 ,d 2 ).
Obliczy¢ prawdopodobie«stwo zdarzenia, »e dokładnie k 1 punktów b¦dzie nale»ało do ( c 1 ,d 1 ), a k 2 do ( c 2 ,d 2 ), je±li
0 ¬ k 1 + k 2 ¬ n .
23. Z odcinka [0 , 1] wybieramy niezale»nie dwie liczby x,y . Obliczy¢ prawdopodobie«stwo, »e z odcinków o długo±ci 1 ,x,y
mo»na zbudowa¢ trójk¡t.
24. W ka»dym spo±ród n niezale»nych do±wiadcze« obserwuje si¦ warto±ci zmiennej losowej X o rozkładzie równomiernym
na odcinku [0 ,L ]. Wyznaczy¢ prawdopodobie«stwo zaobserwowania chocia» jednej warto±ci w odcinku ( a,b ) [0 ,L ],
je»eli wiadomo, »e wszystkie warto±ci n le»¡ w przedziale ( c,d ) , ( a,b ) ( c,d ) [0 ,L ] .
25. Zmienna losowa X posiada rozkład skoncentrowany na odcinku ( a,b ]. Wykonywanych jest n niezale»nych do±wiadcze«.
Wyznaczy¢ prawdopodobie«stwo, »e w k do±wiadczeniach warto±ci X b¦d¡ z przedział ( a,c ), a pozostałych n k
do±wiadcze« warto±ci X b¦d¡ z przedziału [ c,d ] , 0 ¬ k<n .
Zmienna losowa.
1. Z kwadratu o boku a losowane s¡ dwa wierzchołki. Warto±ci¡ zmiennej losowej X jest długo±¢ odcinka ł¡cz¡cego te
wierzchołki. Wyznaczy¢ rozkład X .
2. Z sze±cianu o kraw¦dzi a losowane s¡ trzy wierzchołki. Warto±ci¡ zmiennej losowej X jest pole trójk¡ta wyznaczonego
przez te wierzchołki, którego wierzchołkami s¡ one. Wyznaczy¢ rozkład X .
3. Z kwadratu o boku a losowany jest punkt. Warto±ci¡ zmiennej losowej X jest odległo±¢ od najbli»szego boku. Wyznaczy¢
rozkład X .
4. Losujemy punkt z trójk¡ta równobocznego o boku a . Zmienna losowa przyjmuje warto±ci równe odległo±ci punktu od
najbli»szego boku. Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
5. Dany jest prostok¡t o bokach a,b , gdzie a<b . Z prostok¡ta losujemy punkt. Zmienna losowa X przyjmuje warto±ci
równy odległo±ci punktu od najbli»szego dłu»szego boku. Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
6. Dany jest prostok¡t [0 , 2] × [0 , 4]. Z prostok¡ta losujemy punkt. zmienna losowa X przyjmuje warto±ci równe odległo±ci
punktu od najbli»szego dłu»szego boku. Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
7. Dane s¡ dwa koła współ±rodkowe o promieniach 1 i 2. Z wi¦kszego koła losujemy punkt. Zmienna losowa przyjmuje
warto±ci równe odległo±ci punktu od mniejszego z okr¦gów Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
8. Z okr¦gu o promieniu 1 losujemy dwa punkty P,Q. Warto±ci¡ zmiennej losowej jest długo±¢ mniejszego łuku. Wyznaczy¢
rozkład X .
9. Z koła o promieniach 2 losujemy punkt. Zmienna losowa przyjmuje warto±ci równe odległo±ci punktu od brzegu koła.
Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
10. Z odcinka [0 ,L ] losowane s¡ w sposób niezale»ny dwie liczby x 1 ,x 2 . Warto±ci¡ zmiennej losowej X jest liczba 1, je»eli
liczba r 2 [0 ,L ] le»y pomi¦dzy punktami x 1 ,x 2 i 0 w przeciwnym wypadku. Wyznaczy¢ rozkład X .
11. A jest zdarzeniem losowym, które mo»na zaobserwowa¢ w pojedynczym do±wiadczeniu P ( A ) = p> 0. Do±wiadczenia
s¡ w sposób niezale»ny wykonywane do tego momentu, kiedy A zostanie zaobserwowane po raz pierwszy. Warto±ci¡
zmiennej losowej X jest numer tego do±wiadczenia kiedy A zostało zaobserwowane pierwszy raz (lub kiedy zostały
przerwane próby). Wyznaczy¢ rozkład X .
12. Z p¦ku n kluczy wybierany jest jeden i pasowany do zamka. Klucz, który nie pasuje jest odkładany, a z pozostałych jest
losowany kolejny klucz. Warto±ci¡ zmiennej losowej X jest numer tej próby, w której klucz pasuje do zamka. Wiadomo,
»e tylko jeden klucz otwiera zamek. Wyznaczy¢ rozkład X .
Listazadanianr4–prawdopodobie«stwogeometryczneizmiennelosowe c J.Kotowicz2008 3
13. Z kwadratu [0 , 1] × [0 , 1] losowany jest punkt ( x,y ). Wyznaczy¢ rozkłady zmiennych losowych X = min { x,y } ,Y =
max { x,y } .
14. Rzucamy raz symetryczn¡ monet¡. Zdarzeniu wypadłorzeł przyporz¡dkowujemy liczb¦ 2, a wypadłareszka liczb¦ -1.
Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
15. Rzucamy dwoma symetrycznymi monetami. Zdarzeniu wypadłydwiereszki przyporz¡dkowujemy liczb¦ 5, wypadły
ró»newyniki liczb¦ -3, za± wypadłydwaorły liczb¦ 1. Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
16. Rzucamy pi¦cioma symetrycznymi monetami. Zmienna losowa przyjmuje warto±ci równe ilo±ci wyrzuconych orłów.
Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
17. Rzucamy dwoma kostkami. Zmienna losowa przyjmuje warto±ci równe sumie wyrzuconych oczek na obu kostkach.
Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
18. Dokonujemy 10 jednakowych prób, które s¡ niezale»ne. W ka»dej z prób mo»e pojawi¢ si¦ zdarzenie A z prawdopo-
dobie«stwem p, (0 <p< 1). Zmienna losowa przyjmuje warto±ci równe ilo±ci wyst¡pie« zdarzenia A . Znale¹¢ rozkład
zmiennej losowej.
19. W urnie znajduj¡ si¦ 4 kule białe i 4 czarne. Losujemy z urny jednocze±nie 4 kule. Zmienna losowa przyjmuje warto±ci
równe ilo±ci wylosowanych kul czarnych. Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
20. Rzucamy dwiema kostkami do gry. Zmienna losowa przyjmuje warto±ci równe bezwzgl¦dnej ró»nicy wyrzuconych oczek.
Poda¢ jej rozkład.
21. Rzucamy kostk¡ do gry i czworo±cianem na ±cianach którego s¡ liczby 0,0,1,2. Zmienna losowa przyjmuje warto±ci
równe
sumie;
iloczynowi
wyrzuconych oczek i liczby wypadłej na czworo±cianie. Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
22. Rzucamy trzema monetami na których znajduj¡ si¦ nast¦puj¡ce liczby -1 i 1, 0 i 1 oraz 1 i 2. Zmienna losowa przyjmuje
warto±ci równe iloczynowi liczb wypadłych na monetach. Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
23. Rzucamy kostk¡ i monet¡. Opisa¢ zmienn¡ losow¡, je±li przyjmuj¦ warto±ci równe
sumie oczek na kostce i wypadłych liczb na monecie (orzeł - 0, reszka - 1);
ilo±ci wyrzuconych oczek na kostce;
iloczynowi ilo±ci oczek na kostce i wypadłych liczb na monecie (orzeł - 0, reszka - 1).
24. Rzucamy kostk¡ do gry i dwiema monetami. Na jednej z monet znajduj¡ si¦ liczby 1 i 2, a na drugiej 0 i 1. Zmienna
losowa przyjmuje warto±ci równe iloczynowi otrzymanych oczek i wyrzuconych liczb na monetach. Poda¢ rozkład
zmiennej losowej.
25. Rzucamy kostk¡ i dwoma symetrycznymi monetami, na których znajduj¡ si¦ odpowiednio liczby -1,1; 0,1. Zmienna
losowa X przyjmuje warto±ci równe sumie wyrzuconych oczek i iloczynowi liczb wypadłych na monetach. Poda¢ rozkład
zmiennej losowej.
26. Rzucamy kostk¡ i trzema symetrycznymi monetami, na których znajduj¡ si¦ odpowiednio liczby -1,1; 0,1; -1,0. Zmienna
losowa X przyjmuje warto±ci równe sumie wyrzuconych oczek i iloczynowi liczb wypadłych na monetach. Poda¢ rozkład
zmiennej losowej.
27. Rzucamy dwoma kostkami i dwoma symetrycznymi monetami, na których znajduj¡ si¦ liczby 0,1. Zmienna losowa
X przyjmuje warto±ci równe warto±ci bezwzgl¦dnej ró»nicy wyrzuconych oczek powi¦kszonych o iloczyn wyników
otrzymanych na monetach. Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
4 Listazadanianr4–prawdopodobie«stwogeometryczneizmiennelosowe c J.Kotowicz2008
28. Rzucamy dwoma kostkami do gry i monet¡ na której s¡ cyfry 0 i 1. Zmienna losowa przyjmuje warto±ci równe iloczynowi
sumy oczek i wyrzuconej liczby na monecie. Poda¢ rozkład zmiennej losowej.
29. Rzucamy dwoma kostkami i symetryczn¡ monet¡, na której znajduj¡ si¦ liczby -1,1. Zmienna losowa X przyjmuje
warto±ci równe sumie liczby wypadłej na monecie i warto±ci bezwzgl¦dnej ró»nicy wyrzuconych oczek. Poda¢ rozkład
zmiennej losowej.
30. Ze zbioru N ponumerowanych elementów losujemy ze zwracaniem n elementów (1 <n<N ) . Niech X,Y b¦d¡ zmien-
nymi losowymi przyjmuj¡cymi odpowiednio warto±¢ najwi¦kszego i najmniejszego wylosowanego numeru. Wyznaczy¢
rozkłady X,Y .
31. Ucze« rzuca 4 razy do kosza. Prawdopodobie«stwo umieszczenia piłki w koszu wynosi 1 4 . Wyznaczy¢ rozkład zmiennej
losowej wyznaczonej przez ilo±¢ trafie« do kosza.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin