Listopad 1.doc

(82 KB) Pobierz
Listopad

7

 

Listopad

Tematy kompleksowe

1.     Igły, igiełki, kolce.

2.     Każde dziecko marzy o zwierzątku.

3.     Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Zadania wychowawcze

1.     Rozbudzanie zainteresowania wykonywaniem czynności użytkowych oraz szacunku dla pracy.

2.     Kształtowanie pozytywnego stosunku uczuciowego do przyrody poprzez ukazanie wzajemnych zależności między światem zwierząt, roślin i czło­wiekiem.

3.     Ukazywanie sposobów przystosowania się zwierząt do zmian związanych z nadej­ściem jesienno – zimowych chłodów.

 

Temat dnia

Cele

Uwagi

I. Igły, igiełki, kolce

„Układamy kalendarze, w których są dni i noce oraz dni tygodnia.”

-          dostrzegają rytm i stałe następstwo dni i nocy oraz dni tygodnia,

-          kodują je przy pomocy umownych znaków układanych w sposób odzwierciedlający stały rytm, odczytują (dekodują) uwzględ­nione regularności,

-          rozumieją, że słowo „tydzień” ma dwa zna­czenia: nazwy kolejnych dni poczynając od poniedziałku oraz okres siedmiu dni liczony od dowolnego dnia,

-          zestaw ćwiczeń gimna­stycznych nr II (wg K. Wlaźnik) - nauka skoku obunóż przez przeszkody (wie­loskoki),ćwiczenie umiejęt­ności rzutu woreczkiem do celu.

 

„Czy tylko jeż ma kolce?”

-          ilustrują ruchem treść wiersza H. Zdzito­wieckiej pt. „Jeż”,

-          wiedzą czym odżywia się jeż,

-          wyodrębniają głoski w nagłosie i wygłosie wyrazów – nazw zwierząt stanowiących podstawowe pożywienie jeża (myszy, węże, chrząszcze), dzielą je na sylaby  z określoną ilustracją naturalnych efektów perkusyjnych,

-          potrafią wymienić – gdzie i u kogo – można zobaczyć: igły, igiełki, kolce,

-          rysują odpowiednie kolce i igły (jeża, kasz­tana, rózy, choinki) –ABC. Książka sześcio­latka, s. 60, czytają zdania.

 

„I jak igła – wprowadzenie litery i, I

-          opisują treść obrazka sytuacyjnego w książce „ABC. Książka sześciolatka”, wyszukują przedmioty z głoską i w nazwie,

-          uważnie słuchają wiersza L. J. Kerna pt. „Igła”, określają jego nastrój,

-          poznają literę i, I,

-          układają literę i, I z przedmiotów znajdujących się  w sali, wykazują się pomysłowością,

-          klasyfikują zbiory guzików na; okrągłe, kwadratowe, trójkątne,

-          wykonują zadania w „ABC. Książce sześciolatka” zgodnie z poleceniem.

 

„Układamy kalendarze, w których są pory roku i miesiące”.

-          dostrzegają rytm i stałe następstwo pór roku i miesięcy, układają z umownych elementów kalendarze i odczytują zawarte tam regular­ności,

-          zestaw ćwiczeń gimna­stycznych nr II (wg K. Wlaźnik) - nauka skoku obunóż przez przeszkody (wie­loskoki),ćwiczenie umiejęt­ności rzutu woreczkiem do celu.

 

„Kto szyje nam ubrania?”

-          omawiają w oparciu o obrazek i własne doświadczenia pracę krawcowej (krawca),

-          wymieniają przedmioty niezbędne w pracowni krawieckiej,

-          uważnie słuchają i uczą się piosenki pt. „Nożyce’,

-          tworzą rytmiczne improwizacje odpowiedzi na pytania n-lki,

-          ćwiczą orientację w przestrzeni w czasie zabawy inhibicyjno – incytacyjnej,

-          starannie wykonują zadanie w „ABC. Książce sześciolatka”.

 

„Fartuszek Tereski”

-          zapamiętują słowa krótkiego wiersza, potrafią dopasować nastrój słyszanej melodii do nastroju słów  wiersza oraz zinterpretować nastrój ruchem,

-          obszywają fastrygą wyznaczone miejsca na wyciętym z kartonu „fartuszku”,

-          bezpiecznie posługują się igłą,

-          ozdabiają fartuszek aplikacjami z kolorowego papieru lub rysują wzory kredkami (do wyboru).

 

„Z czego ten przedmiot jest zrobiony?”

-          rozwiązują zagadki tematyczne,

-          ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgłoskach dźwiękonaśladowczych,

-          rozpoznają dźwięki, określają źródło ich pochodzenia, nazywają tworzywo, z którego wykonany jest przedmiot (na podstawie wrażeń słuchowych),

-          wykonują ćwiczenia z „ABC. Książki sześciolatka” z wykorzystaniem zeberki Zuzi, s. 66,

-          śpiewają piosenkę pt. „Nożyce”.

 

II. Każde dziecko marzy o zwierzątku

„Rola zwierząt w życiu człowieka”

-          rozpoznają głosy zwierząt odtwarzane z taśmy magnetofonowej i podają poprawnie ich nazwy,

-          ćwiczą narządy artykulacyjne – śpiewają melodię piosenki na zgłoskach dźwiękonaśladowczych,

-          rozwiązują zagadki, przestrzegają ustalonych reguł zabawy,

-          segregują rysunki zwierząt (domowe, hodowlane, dziko żyjące), porównują liczebność zbiorów, stosują określenia: tyle samo, mniej, więcej,

-          potrafią wymienić korzyści, jakie dają człowiekowi zwierzęta,

-          wykazują inwencję twórczą w zabawie ru­chowej „Jakie zwierzę chciałbym mieć w domu?”

 

„K jak kot i nie tylko”- wprowadzenie litery k,K

-          podają nazwy zwierzą zaczynające się głoską k

-          dokonują analizy i syntezy słuchowo-wzro­kowej wyrazów kot, Kamila,

-          rozpoznają wśród innych poznanych liter litery k, K

-          uzupełniają rysunek kota o brakujące ele­menty, starannie kolorują kontury, układają wyraz kot z rozsypanki literowej,

-          zestaw ćwiczeń gimna­stycznych nr II (wg K. Wlaźnik) - nauka skoku obunóż przez przeszkody (wie­loskoki),ćwiczenie umiejęt­ności rzutu woreczkiem do celu.

 

„Uczę się wskazywać przyczynę i przewidy­wać skutek w prostych sytuacjach życiowych” -  zabawa badawcza: „Co zmieniło smak wody?”

-          sprawdzają i określają smak wody z rozpusz­czonymi w niej substancjami spo­żywczymi: solą, cukrem, sokiem z cytryny oraz wody czystej

-          łączą przyczynę ze skutkiem, ustalają  czy spostrzeżone zmiany są, czy nie są odwra­calne.

 

„Dlaczego psa nazy­...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin