Styczeń 1.doc

(75 KB) Pobierz
Styczeń

2

 

 

Styczeń

Tematy kompleksowe

I. Witaj, Nowy Roku.

II. Dla babci i dziadka.

III. Uroki zimy.

Zadania wychowawcze

1.      Dostrzegają znaczenie życzliwości i uprzejmości w stosunkach między­ludz­kich.

2.      Utrwalają nazwy dni tygodnia, pór roku, poznają nazwy miesięcy. (Przybliżanie dzieciom pojęć związanych z organizacją czasu).

3.      Uczestniczą w przygotowaniu uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.

4.      Ćwiczą umiejętność dodawania i odejmowania od manipulowania przed­miotami, przez rachowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy (bez stosowania zapisu).

5.      Rozwijają umiejętność czytania prostych wyrazów i zdań.

 

Temat dnia

Cele

Uwagi

Witaj, Nowy Roku

„Życzenia nowo­roczne”

-          dostrzegają komizm sytuacji przedstawionej w opo­wiadaniu H. Łochockiej pt. „Ptaszek z torby wypuszczony, śle życzenia w różne strony”,

-          wypowiadają się na temat opowia­dania,

-          przybliżanie pojęcia „rok” – liczą kartki w kalendarzu na 2008 rok, nazywają miesiące, określają (odczytują) liczbę dni w każdym miesiącu,

-          formułują życzenia na nowy rok dla siebie i swoich bliskich,

-          układają na tablicy magnetycznej napis z rozsypanki literowej: „Nowy Rok”,

-          „Zegary” – zabawy ryt­miczne przy pio­sence pt. „Nowo­roczna piosenka",

-          poprawnie reagują na zmianę tempa,

-          wykazują inwencję twórczą przy naślado­wa­niu dźwięków różnych zegarów głosem i za pomocą instrumentów perkusyj­nych,

-          recytują tekst ze zmianami tempa, dyna­miki, rejestrów i nastroju,

-          doskonalą wrażliwość słuchową.

 

„Imieniny Sylwestra”

-          uważnie słuchają opowiadania n-lki pt. „O Nowym Roku i o młynarzu Sylwestrze (wg bajki L. Krzemienieckiej),

-          oceniają zachowanie głównego bohatera – młynarza Sylwestra, dostrzegają znaczenie życzliwości i uprzej­mości w stosunkach międzyludzkich,

-          rozpoznają i nazywają literę s S (sanki, Syl­wester),

-          wycinają półkole z papieru wzdłuż naryso­wanej linii, sklejają stożek, ozdabiają cza­pkę karnawałową elementami z koloro­wego pa­pieru wg własnego pomysłu,

-          bezpiecznie posługują się nożyczkami,

-          odczuwają radość i satysfakcję z samo­dzielnie wykonanej pracy i jej efektów.

 

„Cztery pory roku”

-          uważnie słuchają wiersza H. Bechlerowej pt. „Nowy Rok”, wypowiadają się na jego te­mat,

-          czytają napis 4 pory roku,

-          ustalają następstwo pór roku (obrazy) we­dług kolejności: wiosna, lato, jesień, zima,

-          opisują charakterystyczne cechy poszcze­gólnych pór roku w oparciu o obrazy i wła­sne doświadczenia,

-          rozwiązują zagadki słowne,

-          pokazują ruchem zabawy charakterystyczne dla każdej z pór roku,

-          ćwiczą spostrzegawczość określając ele­menty  wspólne czterech obrazków oraz umiejętność porównywania i wyciągania wniosków na podstawie obserwowanych cech  (ABC. Książka sześciolatka, s.43),

-          starannie kolorują kontury rysunków.

 

„Bal baloników”

-          określają nastrój i charakter piosenki pt. „Bal baloników”,

-          dostosowują ruch do tempa i rytmu muzyki w zabawach ruchowych z balonikami,

-          realizują miarowy rytm w metrum trój­dzielnym przy pomocy naturalnych efektów perkusyjnych,

-          śpiewają I i II zwrotkę piosenki,

-          poznają literę bB (balon, Bartek),

-          ćwiczą umiejętność dodawania i odejmowa­nia na palcach i innych przedmiotach za­stępczych.

 

Bal karnawałowy w przedszkolu

-          uczestniczą we wspólnej zabawie w sali gimnastycznej w budynku przedszkola

-          doświadczają radosnych przeżyć,

-          przestrzegają umów dotyczących bezpiecz­nego zachowania się w drodze do przed­szkola i w czasie balu.

 

 

Dla babci i dziadka.

 

„Moja babcia”

-          uważnie słuchają opowiadania I. Landau pt. „Babcia też człowiek” czytanego przez na­uczycielkę,

-          oceniają zachowanie bohaterów,

-          opowiadają o swoich babciach, opisują ich wygląd, cechy charakteru, typowe zachowa­nia oraz wykonywane czynności,

-          określają rolę babci w rodzinie,

-          rysują kredkami portret babci, ozdabiają ramki elementami wyciętymi z papieru

 

Gramy w domino licz­bowe

-          rozwiązują zadania okienkowe, ustalają, ile trzeba dodać, by otrzymać odpowiedni wy­nik (dopełnianie zbioru do sześciu),

-          rozwijanie zdolności do skupienia się przez dłuższy czas i zrealizowania zadania do końca,

-          zestaw ćwiczeń gim­na­stycznych nr VII - nauka przeskoku obunóż przez leżącą prze­szkodę (w lewo i w prawo),

-          rozwijanie skoczności i szybkości.

 

 

„Prezent dla babci Poli”

-          wymyślają słowa zaczynające się głoską p (prezent dla babci),

-          dokonują analizy i syntezy słuchowo-wzro­kowej wyrazu parasol,

-          poznają literę p P, czytają wyrazy  z literą p,

-          słuchają piosenki pt. „Moja babcia lubi jazz”, opowiadają treść piosenki własnymi sło­wami,

-          powtarzają wybrane fragmenty tekstu z elementami fonogestyki dba­jąc o wyraźną artykulację,

-          śpiewają pierwszą zwrotkę i refren.

 

Nasz prezent dla babci i dziadka.

-          odczuwają chęć przygotowania przedsta­wie­nia dla babć i dziadków,

-          uważnie słuchają wierszy przeznaczonych do indywidualnej nauki,

-          ćwiczą emisję głosu (natężenie, artykulacja, intonacja),

-          powtarzają wybrane fragmenty wierszy,

-          „obrazek dla babci”- naklejają ramkę na arkusz bibułki,

-          ozdabiają witraż gotowymi elementami wy­ciętymi z kolorowego papieru,

-          dbają o staranne i estetyczne wykonanie prezentu dla babci.

 

„Ile dodała lub odjęła maszyna mate­ma­tyczna?”

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin