2
Styczeń
Tematy kompleksowe
I. Witaj, Nowy Roku.
II. Dla babci i dziadka.
III. Uroki zimy.
Zadania wychowawcze
1. Dostrzegają znaczenie życzliwości i uprzejmości w stosunkach międzyludzkich.
2. Utrwalają nazwy dni tygodnia, pór roku, poznają nazwy miesięcy. (Przybliżanie dzieciom pojęć związanych z organizacją czasu).
3. Uczestniczą w przygotowaniu uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.
4. Ćwiczą umiejętność dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami, przez rachowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy (bez stosowania zapisu).
5. Rozwijają umiejętność czytania prostych wyrazów i zdań.
Temat dnia
Cele
Uwagi
Witaj, Nowy Roku
„Życzenia noworoczne”
- dostrzegają komizm sytuacji przedstawionej w opowiadaniu H. Łochockiej pt. „Ptaszek z torby wypuszczony, śle życzenia w różne strony”,
- wypowiadają się na temat opowiadania,
- przybliżanie pojęcia „rok” – liczą kartki w kalendarzu na 2008 rok, nazywają miesiące, określają (odczytują) liczbę dni w każdym miesiącu,
- formułują życzenia na nowy rok dla siebie i swoich bliskich,
- układają na tablicy magnetycznej napis z rozsypanki literowej: „Nowy Rok”,
- „Zegary” – zabawy rytmiczne przy piosence pt. „Noworoczna piosenka",
- poprawnie reagują na zmianę tempa,
- wykazują inwencję twórczą przy naśladowaniu dźwięków różnych zegarów głosem i za pomocą instrumentów perkusyjnych,
- recytują tekst ze zmianami tempa, dynamiki, rejestrów i nastroju,
- doskonalą wrażliwość słuchową.
„Imieniny Sylwestra”
- uważnie słuchają opowiadania n-lki pt. „O Nowym Roku i o młynarzu Sylwestrze (wg bajki L. Krzemienieckiej),
- oceniają zachowanie głównego bohatera – młynarza Sylwestra, dostrzegają znaczenie życzliwości i uprzejmości w stosunkach międzyludzkich,
- rozpoznają i nazywają literę s S (sanki, Sylwester),
- wycinają półkole z papieru wzdłuż narysowanej linii, sklejają stożek, ozdabiają czapkę karnawałową elementami z kolorowego papieru wg własnego pomysłu,
- bezpiecznie posługują się nożyczkami,
- odczuwają radość i satysfakcję z samodzielnie wykonanej pracy i jej efektów.
„Cztery pory roku”
- uważnie słuchają wiersza H. Bechlerowej pt. „Nowy Rok”, wypowiadają się na jego temat,
- czytają napis 4 pory roku,
- ustalają następstwo pór roku (obrazy) według kolejności: wiosna, lato, jesień, zima,
- opisują charakterystyczne cechy poszczególnych pór roku w oparciu o obrazy i własne doświadczenia,
- rozwiązują zagadki słowne,
- pokazują ruchem zabawy charakterystyczne dla każdej z pór roku,
- ćwiczą spostrzegawczość określając elementy wspólne czterech obrazków oraz umiejętność porównywania i wyciągania wniosków na podstawie obserwowanych cech (ABC. Książka sześciolatka, s.43),
- starannie kolorują kontury rysunków.
„Bal baloników”
- określają nastrój i charakter piosenki pt. „Bal baloników”,
- dostosowują ruch do tempa i rytmu muzyki w zabawach ruchowych z balonikami,
- realizują miarowy rytm w metrum trójdzielnym przy pomocy naturalnych efektów perkusyjnych,
- śpiewają I i II zwrotkę piosenki,
- poznają literę bB (balon, Bartek),
- ćwiczą umiejętność dodawania i odejmowania na palcach i innych przedmiotach zastępczych.
Bal karnawałowy w przedszkolu
- uczestniczą we wspólnej zabawie w sali gimnastycznej w budynku przedszkola
- doświadczają radosnych przeżyć,
- przestrzegają umów dotyczących bezpiecznego zachowania się w drodze do przedszkola i w czasie balu.
Dla babci i dziadka.
„Moja babcia”
- uważnie słuchają opowiadania I. Landau pt. „Babcia też człowiek” czytanego przez nauczycielkę,
- oceniają zachowanie bohaterów,
- opowiadają o swoich babciach, opisują ich wygląd, cechy charakteru, typowe zachowania oraz wykonywane czynności,
- określają rolę babci w rodzinie,
- rysują kredkami portret babci, ozdabiają ramki elementami wyciętymi z papieru
Gramy w domino liczbowe
- rozwiązują zadania okienkowe, ustalają, ile trzeba dodać, by otrzymać odpowiedni wynik (dopełnianie zbioru do sześciu),
- rozwijanie zdolności do skupienia się przez dłuższy czas i zrealizowania zadania do końca,
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VII - nauka przeskoku obunóż przez leżącą przeszkodę (w lewo i w prawo),
- rozwijanie skoczności i szybkości.
„Prezent dla babci Poli”
- wymyślają słowa zaczynające się głoską p (prezent dla babci),
- dokonują analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazu parasol,
- poznają literę p P, czytają wyrazy z literą p,
- słuchają piosenki pt. „Moja babcia lubi jazz”, opowiadają treść piosenki własnymi słowami,
- powtarzają wybrane fragmenty tekstu z elementami fonogestyki dbając o wyraźną artykulację,
- śpiewają pierwszą zwrotkę i refren.
Nasz prezent dla babci i dziadka.
- odczuwają chęć przygotowania przedstawienia dla babć i dziadków,
- uważnie słuchają wierszy przeznaczonych do indywidualnej nauki,
- ćwiczą emisję głosu (natężenie, artykulacja, intonacja),
- powtarzają wybrane fragmenty wierszy,
- „obrazek dla babci”- naklejają ramkę na arkusz bibułki,
- ozdabiają witraż gotowymi elementami wyciętymi z kolorowego papieru,
- dbają o staranne i estetyczne wykonanie prezentu dla babci.
„Ile dodała lub odjęła maszyna matematyczna?”
-...
malgorata