krajobraz.txt

(2 KB) Pobierz
Krajobraz

Jak uchwyci� pi�kno pejza�u

�wiat�o, koloryt, chmury, pogoda i pora dnia to wszystko wp�ywa na efekt, jaki uzyskasz fotografuj�c krajobraz, ale chyba w najwi�kszym stopniu zale�y on od kompozycji. Oto kilka uwag, kt�re pomog� Ci osiagn�� dobre rezultaty:


Komponuj swoje zdj�cie, patrz�c przez celownik; aparat ze standardowym obiektywem nie dostrzega tak wiele, jak twoje oko

Unikaj dalekich plan�w z p�askim, monotonnym przedpolem i t�em w postaci pustego nieba.

Aby wytworzy� wra�enie g��bi, sfotografuj na pierwszym planie ogrodzenie, �cie�k�, niski murek lub �ywop�ot.

Wybierz jaki� ekscytuj�cy wizualnie obiekt (np. ruiny domu albo nagie, bezlistne drzewo) i uczy� go osi� kompozycji.

Zdj�cia o kompozycji centralnej s� na og� do�� nudne, spr�buj g��wny obiekt umie�ci� nieco z boku. Wdrap si� na ska�� - je�eli jest w pobli�u - albo przykl�knij, aby otrzyma� bardziej interesuj�cy k�t.

W uzyskaniu zr�wnowa�onej kompozycji pomaga stosowana przez malarzy zasada trzecich cz�ci - podziel w my�lach obraz na trzy jednakowe cz�ci poziome i tyle samo pionowych (jak przy grze w k�o i krzyzyk); g��wne elementy kompozycji staraj si� umie�ci� na liniach podzia�u oraz na ich przeci�ciach; cztery punkty przeci�� koncentruj� najwi�cej uwagi widza. Spr�buj skomponowa� zdj�cie tak, �eby horyzont albo skraj pola le�a� na jednej z poziomych linii.

Unikaj fotografowania krajobrazu w po�udnie. Najlepsza pora to wczesny ranek i p�ne popo�udnie, kiedy cienie s� d�u�sze. �wit i zmierzch pozwalaj� uzyska� szczeg�lnie intryguj�ce efekty �wietlne. Je�eli musisz fotografowa� w s�o�cu, u�yj os�ony obiektywu, kt�ra ochroni go przed nadmiernym blaskiem.

Aby zdj�cia by�y wyra�ne, u�yj ma�ej przys�ony (wysoka liczba f) oraz filmu o niskiej czu�o�ci; dobre rezultaty osi�ga si�, stosuj�c filmy ISO 64-100. Chc�c unikn�� ruch�w aparatu przy d�ugim czasie na�wietlania, u�yj statywu.

Je�li u�ywasz aparatu z r�cznie ustawianymi parametrami, mo�esz zmodyfikowa� koloryt lub kontrastowo�� zdj�cia, montuj�c na obiektywie filtr.

Filtry kontrastowe (barwne)
Na filmach czarno-bia�ych wyostrzaj� szczeg�y, na kolorowych pozwalaj� uzyskiwa� specjalne efekty (zw�aszcza tzw. filtry po��wkowe).

Filtry ultrafioletowe
Likwiduj� niebieskaw� mgie�k�, kt�ra cz�sto zniekszta�ca obraz w okolicach w�d i g�rach. Poniewa� filtr ultrafioletowy nie wp�ywa na barwy obrazu, mo�esz trzyma� go na obiektywie ca�y czas, aby chroni� soczewk� przed kurzem i wilgoci�.

Filtry polaryzacyjne
Ostre odbicia �wiat�a pd wody, szyb i innych b�yszcz�cych powierzchni mo�na zredukowa� za pomoc� filtru polaryzuj�cego, kt�ry sprawia r�wnie�, �e niebo staje si� ciemniejsze.

Kupuj�c filtr upewnij si�, czy pasuje do Twojego obiektywu. Filtry barwne i polaryzuj�ce wymagaj� zwi�kszenia czasu na�wietlania o tzw. wsp�czynnik filtru. 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin