NIWELETA_GENERAL.pdf

(762 KB) Pobierz
670860194 UNPDF
DROGA W PRZEKROJU PODŁUśNYM
NIWELETA – jest podstawowym elementem przekroju podłuŜnego drogi. Składa się
z odcinków o stałym pochyleniu oraz łuków wklęsłych lub wypukłych .
Dla drogi jednojezdniowej – oś projektowanej niwelety ustala się wzdłuŜ osi jezdni.
Dla drogi dwujezdniowej – oś projektowanej niwelety ustala się wzdłuŜ krawędzi
jezdni przy pasie dzielącym lub wzdłuŜ osi jezdni .
ZALECENIA OGÓLNE:
dostosowanie przebiegu niwelety do ukształtowania terenu i warunków gruntowo
wodnych przy dąŜeniu do ograniczenia wartości pochyleń podłuŜnych oraz spad
ków traconych.
zapewnienie odprowadzenia wody z korpusu drogi przez wyniesienie krawędzi ko
rony drogi ponad teren ,
zapewnienie wymaganych warunków widoczności,
stosowanie pochylenia niwelety na drodze nie mniejszego niŜ 0,3 %, na obiekcie
mostowym nie mniejszego niŜ 0,5 %, a w obrębie rampy drogowej nie mniejszego
niŜ 0,7%.
w obszarach zabudowanych powiązanie jej wysokości z poziomem wejść do bu
dynków, bram urządzeń podziemnych i nadziemnych itp,
zapewnienie jej powiązania z punktami o ustalonej wysokości jak skrzyŜowania,
przejazdy kolejowe, przepusty, mosty itp,
w miejscach naraŜonych na zaśnieŜenie wyniesienie niwelety nad charakterystycz
ną pokrywę śnieŜną przynajmniej o 0,5 m na drogach klasy GP i 0,3 m na drogach
klasy G.
WYNIESIENIE KRAWĘDZI DROGI ponad teren na wysokość :
0,8 do 1,0 m w gruntach wysadzinowych i wątpliwych,
0,6 do 0,8 w gruntach niewysadzinowych.
POCHYLENIA PODŁUśNE NIWELETY:
największe dopuszczalne pochylenia niwelety ustalane są na podstawie przyjętej
wartości prędkości projektowej V p .
Prędkość projektowa [km/h] 100 80 70 60 50 40
Największe dopuszczalne pochylenia niwelety [%] 5,0 6,0 7,0 8,0 9,0 10,0
Zaleca się stosowanie pochyleń niwelety nie większych niŜ 4%:
na mostach i w tunelach,
na wysokich nasypach stanowiących dojazdy do obiektu,
na serpentynach.
Najmniejsze pochylenie niwelety ze względu na odwodnienie wynosi 0,5%, a wyjąt
kowo 0,3%.
W obrębie rampy drogowej zaleca się stosowanie pochyleń podłuŜnych nie mniej
szych od 0,7 % .
670860194.007.png 670860194.008.png 670860194.009.png
DŁUGOŚC ODCINKÓW O STAŁYM POCHYLENIU:
zaleca się, by długość odcinka o pochyleniu podłuŜnym większym niŜ 2/3 najwięk
szego dopuszczalnego pochylenia niwelety nie przekraczała wartości :
Pochylenie podłuŜne [%] 10 9 8 7 6 ≤ 4
Długość odcinka [m]
200 500 700 800 1000 2000
NAJMNIEJSZE ZALECANE ODLEGŁOŚCI MIĘDZY ZAŁAMANIAMI NIWELETY
Prędkość projektowa [km/h] 100 80 70 60 < 60
Najmniejsza zalecana odległość
między załamaniami niwelety [m] 400 350 300 250 Nie określa się
WARTOŚCI PROMIENI ŁUKÓW W PRZEKROJU PODŁUśNYM
Prędkość projektowa [km/h]
100 80 70 60 50 40
Droga
jednojez
dniowa
Najmniejsze
zalecane
13000 10000 8000 6000 4000 2500
Promienie
łuków wypu
kłych [m]
Najmniejsze
dopuszczalne
10000 4500 3000 2500 1500 800
Droga dwu
jezdniowa Najmniejsze
dopuszczalne 7000 3500 2200 1500
Najmniejsze zalecane 5000 3000 2500 2000 1500 1000
Najmniejsze
zalecane
10000 4500 3000 2500
Promienie
łuków wklę
słych [m]
Najmniejsze dopuszczalne 3000 2000 1800 1500 1000 800
KOORDYNACJA ELEMENTÓW GEOMERTRYCZNYCH DROGI
Koordynacja elementów geometrycznych jest wymagana przy projektowaniu drogi
klasy GP , wszystkich dróg o turystycznym charakterze ruchu , a zaleca się jej zapew
nienie przy projektowaniu pozostałych klas dróg ( G i Z ).
Droga wraz z otaczającym środowiskiem tworzy kompozycję przestrzenną ocenianą zarówno
przez kierowców jak i innych uŜytkowników drogi.
Koordynacja elementów geometrycznych oraz wkomponowanie drogi w otoczenie zapewniają
postrzeganie drogi przez jej uŜytkowników, zachęcają do spokojnej i płynnej jazdy, podnoszą
walory estetyczne, a takŜe obniŜają negatywny wpływ drogi na środowisko.
Niewłaściwe ukształtowanie przestrzenne drogi oraz zła kompozycja z otaczającym krajobra
zem mogą przyczynić się do nieprawidłowego rozpoznania kształtu drogi, wywołać niepokój
kierowcy, co zwykle zwiększa zagroŜenie bezpieczeństwa ruchu.
670860194.010.png 670860194.001.png 670860194.002.png 670860194.003.png 670860194.004.png
KOORDYNACJĘ ELEMENTÓW GEOMETRYCZNYCH DROGI OSIĄGA SIĘ
PRZEZ:
1. Stosowanie tym większych wartości łuków w planie i przekroju podłuŜnym, im
większa jest ich odległość, z której są spostrzegane.
2. Takie wzajemne powiązanie elementów krzywoliniowych planu i przekroju po
dłuŜnego dwupasmowych dróg dwukierunkowych , by udział odcinków z moŜ
liwością wyprzedzania był jak największy i by były one równomiernie roz
mieszczone wzdłuŜ drogi . W tym celu zaleca się:
a. Stosowanie odcinków prostych w planie (rys. 1A) ,
b. Nakładanie na siebie takich elementów planu i przekroju podłuŜnego ,
na których wyprzedzanie nie jest moŜliwe (odcinki krzywoliniowe w pla
nie z łukami wypukłymi w przekroju podłuŜnym), przez co zwiększa się
udział odcinków z moŜliwością wyprzedzania (rys. 1A i 1B).
3. NałoŜenie odcinka krzywoliniowego w planie na łuk wypukły w przekroju po
dłuŜnym tak aby ( chodzi o to by łuk w planie był zauwaŜalny dla kierowcy
przed wierzchołkiem łuku pionowego ):
a. Wzajemne przesunięcie wierzchołków załamań trasy w planie i przekro
ju podłuŜnym nie było większe od ¼ długości odcinka krzywoliniowego
w planie (rys. c),
b. Długość odcinka krzywoliniowego w planie (łuku kołowego z krzywymi
przejściowymi) była większa od długości łuku wypukłego o około 10%,
c. Zmiana kierunku trasy od początku krzywej w panie do najwyŜszego
punktu łuku wypukłego była większa od 3 o .
Połączenia takie zapewniają optyczną płynność drogi, lepszą dynamikę ruchu pojaz
du oraz dobre warunki odwodnieniowe.
1A
1B
1C
670860194.005.png
PRZY KSZTAŁTOWANIU ELEMENTÓW GEOMETRYCZNYCH DROGI NIE ZALE
CA SIĘ STOSOWANIA:
1. falistego przekroju podłuŜnego na prostej lub w obrębie jednej krzywej w planie
(rys. 2A i 2B),
2. łuków wypukłych na odcinkach prostych w planie (rys. 2C),
3. łączenia elementów niwelety i planu drogi o granicznych wartościach parame
trów , np.: łuk w planie o małym promieniu i na duŜym spadku w profilu podłuŜ
nym,
4. załamań trasy o kątach zwrotu mniejszych niŜ 6 o .
2A
2B
2C
670860194.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin