RYTUAŁ
TEATR
1) Odgrywany dla fizycznie nieobecnych innych np. przodków
2) Wytwór zbiorowy
3) Innych stanowią fizycznie nieobecni np. duchy
4) Ocena i krytyka zakazana
5) Wpływa na życie, reorganizuje życie, kształtuje rzeczywistość, transformuje ją
6) Jest czymś innym niż to, co pokazuje, czymś innym niż to, co widoczne
7) Uczestnicy wierzą w świat przedstawiony
8) Wykonawcy działają w imieniu widzów, dla siebie samych, dla dobra
9) Wykonawca często nie w pełni jest świadomy swej funkcji- stan ekstazy, transu, nawiedzenia
10) Widzowie – uczestniczą z zaangażowaniem
11) Daje odpowiedzi na pytania, ma charakter afirmujący, zajmujący
12) Posługuję się czasem mitycznym- rozmycie kategorii czasu, czas się powtarza
13) Uczestnicy zainteresowani rezultatem, skutecznością
14) Wykonawcy i oglądający mają ten sam cel – rezultat
15) Wykonawcy i oglądający są wspólnotą jeszcze przed spełnieniem działań – wspólnota idei (religia), terytorium, pochodzenia lub wspólny atrybut
16) Stąpienie i obecność transcendentnej siły
17) Powtarzalność tematu i formy jako cecha dystynktywna.
1) Odgrywany dla tych tu i teraz
2) Twórczość indywidualna i zbiorowa (aktor, reżyser)
3) Innych stanowi publiczność
4) Ocena i krytyka bardzo pożądana, instytucje oceny np. prasa
5) Reprezentuje rzeczywistość, odzwierciedla życie, interpretuje, opisuje
6) Jest tym, co pokazuje, co jest widoczne dla obserwatora
7) Publiczność zawiera umowę czasową o niekwestionowanie prawdziwości świata przedstawionego
8) Wykonawcy działają we własnym imieniu, aby zyskać podziw dla swych umiejętności, robią to dla widzów, liczy się indywidualność
9) Wykonawca w pełni świadomy swej funkcji
10) Widzowie – przyglądanie się
11) Stawia pytania, ma charakter dwuznaczny, otwarty
12) Czas teraźniejszy, tu i teraz
13) Widzowie zainteresowani przebiegiem widowiska
14) Wykonawcy i oglądający różne cele, uzyskanie podziwu- aktorzy, przyjemność estetyczna, poznawcza- widzowie
15) Wykonawcy i oglądający mogą być ze sobą niezwiązani
16) Brak zdecydowanego charakteru transcendentalno- spirytualistycznego
17) Dowolność tematu i formy, ceniona jest oryginalność.
karolcia_sc