Język C - Programowanie.pdf

(251 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Jêzyk C.
SPIS TRECI
Programowanie
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Steve Oualline
T³umaczenie: Piotr Pilch
ISBN: 83-7197-914-2
Tytu³ orygina³ u: Practical C Programming
Format: B5, stron: 460
Przyk³ady na ftp: 216 kB
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Programowanie w jêzyku C jest czym wiêcej ni¿ tylko wprowadzaniem kodu zgodnego
z regu³ami sk³adni; styl i wykrywanie b³êdów odgrywaj¹ równie istotn¹ rolê w procesie
tworzenia oprogramowania. Istotnie przyczyniaj¹ siê do prawid³owego dzia³ania
programów oraz u³atwiaj¹ ich konserwacjê. W ksi¹¿ce omówiono wiêc nie tylko
dzia³anie jêzyka C, ale równie¿ ca³y proces tworzenia programu w tym jêzyku
(uwzglêdniaj¹c za³o¿enia projektowe programu, kodowanie, metody wykrywania
b³êdów, dokumentacjê, konserwacjê oraz aktualizacjê).
Wbrew powszechnemu przekonaniu wiêkszoæ programistów nie spêdza ca³ego
swojego czasu przy pisaniu kodu. Powiêcaj¹ oni wiele czasu na wprowadzanie zmian
i poprawek do aplikacji napisanych przez kogo innego. Po przeczytaniu tej ksi¹¿ki
bêdziesz w stanie tworzyæ programy, z którymi inni programici nie bêd¹ musieli
staczaæ bojów. Posi¹dziesz równie¿ umiejêtnoæ analizowania kodu napisanego przez
innego programistê.
Ksi¹¿ka „Jêzyk C. Programowanie” omawia tak¿e popularne zintegrowane rodowiska
programistyczne dla systemu Windows (Borland C++, Turbo C++ oraz Microsoft Visual
C++) oraz narzêdzia programistyczne dla systemu UNIX (cc i gcc). Zawarto w niej
równie¿ kod programu generuj¹cego statystyki, który ma za zadanie zademonstrowanie
zagadnieñ omówionych w ksi¹¿ce. Ksi¹¿ka jest przeznaczona dla osób, które nie mia³y
dot¹d dowiadczenia w programowaniu oraz dla programistów znaj¹cych ju¿ jêzyk C,
a pragn¹cych poprawiæ swój styl i czytelnoæ tworzonego kodu. Jeli chcesz sprawnie
pos³ugiwaæ siê C, „Jêzyk C. Programowanie” to idealny podrêcznik dla Ciebie.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
12088153.003.png 12088153.004.png 12088153.005.png 12088153.006.png 12088153.001.png 12088153.002.png
Spis treci
Wstp ................................................................................................................................11
Organizacja ksiki...................................................................................................................12
Omówienie rozdziałów............................................................................................................12
Uwagi dotyczce trzeciej edycji...............................................................................................15
Zastosowane style czcionki......................................................................................................16
FTP...........................................................................................................................................17
Cz I
Podstawy programowania .............................................19
Rozdział 1. Czym jest jzyk C ........................................................................... 21
Na czym polega sztuka programowania .................................................................................22
Krótka historia j)zyka C...........................................................................................................25
Jak działa j)zyk C.....................................................................................................................25
Jak uczy, si) j)zyka C..............................................................................................................27
Rozdział 2. Tworzenie programu — podstawy................................................. 29
Program — od pomysłu do realizacji ......................................................................................30
Tworzenie prawdziwego programu........................................................................................31
Tworzenie programu przy uyciu kompilatora trybu wiersza polece1..................................31
Tworzenie programu przy uyciu zintegrowanego 2rodowiska programowania IDE.............35
Uzyskanie pomocy w systemie UNIX .....................................................................................49
Uzyskanie pomocy w zintegrowanym 2rodowisku programowania IDE...............................50
Lista polece1 2rodowiska IDE..................................................................................................50
:wiczenia z programowania....................................................................................................52
 
4
Spis treci
Rozdział 3. Styl programowania ....................................................................... 53
Popularne style programowania..............................................................................................58
Róne szkoły programowania..................................................................................................60
Wci)cia oraz formatowanie kodu ?ródłowego........................................................................61
Przejrzysto2, ............................................................................................................................62
Prostota....................................................................................................................................62
Podsumowanie.........................................................................................................................63
Rozdział 4. Deklaracje i wyra#enia................................................................... 65
Elementy programu.................................................................................................................66
Podstawowa struktura programu............................................................................................66
Wyraenia proste.....................................................................................................................68
Zmienne i ich zakres ................................................................................................................69
Deklaracja zmiennych ..............................................................................................................70
Typ całkowity...........................................................................................................................70
Instrukcja przypisania..............................................................................................................71
Funkcja printf...........................................................................................................................72
Typ zmiennoprzecinkowy........................................................................................................74
Porównanie dzielenia liczb zmiennoprzecinkowych i dzielenia liczb całkowitych.................75
Typ znakowy............................................................................................................................76
Odpowiedzi..............................................................................................................................78
:wiczenia z programowania....................................................................................................79
Rozdział 5. Tablice, kwalifikatory oraz wprowadzanie znaków.................... 81
Tablice......................................................................................................................................82
Ła1cuchy..................................................................................................................................83
Wprowadzanie ła1cuchów.......................................................................................................85
Tablice wielowymiarowe.........................................................................................................88
Wprowadzanie liczb.................................................................................................................89
Inicjalizacja zmiennych.............................................................................................................91
Typ całkowity...........................................................................................................................92
Typ zmiennoprzecinkowy........................................................................................................94
Deklaracje stałych.....................................................................................................................95
Stałe szesnastkowe i ósemkowe...............................................................................................96
Operatory specjalne .................................................................................................................96
Efekty uboczne.........................................................................................................................97
++x czy x++..............................................................................................................................98
Jeszcze o efektach ubocznych...................................................................................................99
Odpowiedzi............................................................................................................................ 100
:wiczenia z programowania.................................................................................................. 101
Rozdział 6. Instrukcje steruj+ce i warunkowe................................................ 103
Instrukcja if............................................................................................................................. 104
Instrukcja else......................................................................................................................... 105
Spis treci
5
Jak unikn, stosowania funkcji strcmp.................................................................................. 106
P)tle........................................................................................................................................ 106
Instrukcja while...................................................................................................................... 107
Instrukcja break...................................................................................................................... 109
Instrukcja continue................................................................................................................. 110
Zastosowanie instrukcji przypisania a efekt uboczny ........................................................... 111
Odpowiedzi............................................................................................................................ 112
:wiczenia z programowania.................................................................................................. 112
Rozdział 7. Proces tworzenia programu.......................................................... 115
Przygotowanie ....................................................................................................................... 117
Specyfikacja............................................................................................................................ 118
Projekt programu................................................................................................................... 119
Prototyp ................................................................................................................................. 120
Plik Makefile .......................................................................................................................... 122
Testowanie............................................................................................................................. 124
Wykrywanie bł)dów.............................................................................................................. 125
Konserwacja........................................................................................................................... 127
Aktualizacja............................................................................................................................ 127
Elektroniczna archeologia ...................................................................................................... 128
Redagowanie kodu programu............................................................................................... 128
Zastosowanie debugera ......................................................................................................... 129
Edytor tekstu jako przegldarka............................................................................................ 129
Umieszczanie komentarzy..................................................................................................... 129
:wiczenia z programowania.................................................................................................. 132
Cz II
Programowanie proste.................................................. 133
Rozdział 8. Dodatkowe instrukcje steruj+ce................................................... 135
Instrukcja for.......................................................................................................................... 135
Instrukcja switch .................................................................................................................... 138
Instrukcja switch, break oraz continue................................................................................... 143
Odpowiedzi............................................................................................................................ 144
:wiczenia z programowania.................................................................................................. 145
Rozdział 9. Zakres zmiennych i funkcje .......................................................... 147
Zakres i klasa zmiennej.......................................................................................................... 147
Funkcje................................................................................................................................... 151
Funkcje bez parametrów........................................................................................................ 154
Programowanie strukturalne................................................................................................. 155
Rekurencja.............................................................................................................................. 157
Odpowiedzi............................................................................................................................ 158
:wiczenia z programowania.................................................................................................. 159
6
Spis treci
Rozdział 10. Preprocesor jzyka C .................................................................... 161
Instrukcja #define................................................................................................................... 162
Kompilacja warunkowa ......................................................................................................... 167
Pliki dołczane ....................................................................................................................... 170
Makra parametryzowane....................................................................................................... 171
Funkcje zaawansowane.......................................................................................................... 173
Podsumowanie....................................................................................................................... 173
Odpowiedzi............................................................................................................................ 173
:wiczenia z programowania.................................................................................................. 176
Rozdział 11. Operacje na bitach........................................................................ 177
Operatory bitowe................................................................................................................... 179
Koniunkcja bitowa and (&).................................................................................................... 179
Bitowa alternatywa (|)........................................................................................................... 182
Rónica symetryczna (^)........................................................................................................ 182
Negacja bitowa not (~)........................................................................................................... 183
Operatory przesuni)cia (<<, >>)............................................................................................ 183
Ustawianie, usuwanie i testowanie bitów.............................................................................. 185
Grafika bitmapowa ................................................................................................................ 188
Odpowiedzi............................................................................................................................ 193
:wiczenia z programowania.................................................................................................. 194
Rozdział 12. Typy zło#one ................................................................................. 195
Struktury................................................................................................................................ 196
Unie........................................................................................................................................ 197
Instrukcja typedef .................................................................................................................. 200
Typ wyliczeniowy enum........................................................................................................ 201
Konwersja typów (rzutowanie).............................................................................................. 201
Struktury upakowane oraz pola bitowe ................................................................................ 202
Tablice struktur...................................................................................................................... 203
Podsumowanie....................................................................................................................... 205
:wiczenia z programowania.................................................................................................. 205
Rozdział 13. Wska4niki proste .......................................................................... 207
Wska?niki jako argumenty funkcji......................................................................................... 212
Wska?niki stałych................................................................................................................... 215
Wska?niki i tablice ................................................................................................................. 215
Jak nie uywa, wska?ników.................................................................................................. 220
Uycie wska?ników do podziału ła1cucha............................................................................ 221
Wska?niki i struktury............................................................................................................. 225
Argumenty wiersza polece1.................................................................................................. 225
:wiczenia z programowania.................................................................................................. 230
Odpowiedzi............................................................................................................................ 230
Zgłoś jeśli naruszono regulamin