„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Alicja Jędrzejczyk
Przygotowanie gabinetu stomatologicznego do pracy
322[01]Z1.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
1
Recenzenci:
dr n. med. Małgorzata Figurska
mgr Katarzyna Zarębska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Alicja Jędrzejczyk
Konsultacja:
mgr inŜ. Halina Śledziona
Poradnik stanowi podstawę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01]Z1.01
„Przygotowanie gabinetu stomatologicznego do pracy”, zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
2
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Materiał nauczania 7
4.1. Organizacja gabinetu stomatologicznego 7
4.1.1.Materiał nauczania 7
4.1.2.Pytania sprawdzające 20
4.1.3.Ćwiczenia 21
4.1.4.Sprawdzian postępów 22
4.2. Praca zespołu stomatologicznego 23
4.2.1. Materiał nauczania 23
4.2.2. Pytania sprawdzające 27
4.2.3. Ćwiczenia 27
4.2.4. Sprawdzian postępów 28
5. Sprawdzian osiągnięć 29
6. Literatura 33
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiejętności dotyczącej
organizacji pracy w gabinecie stomatologicznym.
W poradniku zamieszczono:
– wymagania wstępne, w których wyszczególniono jakie umiejętności powinieneś posiadać
przed przystąpieniem do realizacji jednostki modułowej,
– cele kształcenia, pokazują jakie umiejętności opanujesz po przeprowadzeniu procesu
kształcenia,
– materiał nauczania, w którym zawarte są niezbędne treści teoretyczne, aby umoŜliwić
wykonanie ich w praktyce,
– pytania sprawdzające, które umoŜliwią ocenę przygotowania do wykonania ćwiczeń
potwierdzających nabycie umiejętności,
– ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania zawierają: polecenie, sposób wykonania oraz
wykaz materiałów do wykonania ćwiczenia, pomogą ukształtować umiejętności
praktyczne i zweryfikować nabytą wiedzę teoretyczną,
– sprawdzian postępów pomoŜe ocenić poziom wiedzy po wykonaniu ćwiczeń,
– sprawdzian osiągnięć, po zrealizowaniu wszystkich tematów jednostki modułowej
pozwoli ocenić poziom nabytych umiejętności w procesie kształcenia,
– wykaz literatury.
4
Schemat układu jednostek modułowych
322[01]Z1
Organizacja pracy
w gabinecie
stomatologicznym
Przygotowanie gabinetu
stomatologicznego do
pracy
322[01]Z1.02
Przygotowanie materiałów
stomatologicznych
322[01]Z1.03
Przygotowanie aparatury
oraz instrumentów
5
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
– stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej i ochrony
środowiska,
– stosować podstawy dezynfekcji i sterylizacji w gabinecie stomatologicznym,
– rozpoznawać budowę anatomiczną, fizjologię i patofizjologię narządu Ŝucia,
– stosować leki uŜywane w leczeniu chorób jamy ustnej,
– nawiązać i utrzymywać kontakty międzyludzkie,
– stosować przepisy prawa i zasady ekonomiki w ochronie zdrowia.
6
3. CELE KSZTAŁCENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
– scharakteryzować specjalności stomatologiczne,
– rozróŜnić rodzaje zabiegów stomatologicznych,
– zinterpretować standardy techniczne gabinetu stomatologicznego,
– scharakteryzować wyposaŜenie gabinetu stomatologicznego i poradni stomatologicznej,
– scharakteryzować organizację wewnętrzną gabinetu i poradni stomatologicznej,
– zaplanować rozmieszczenie mebli, sprzętu, urządzeń, narzędzi i materiałów w gabinecie,
określić zasady pracy w gabinecie stomatologicznym i poradni stomatologicznej,
– określić zakres obowiązków członków zespołu stomatologicznego,
– określić zakres zadań asystentki stomatologicznej,
– zaplanować i zorganizować pracę zgodnie z wymaganiami ergonomii,
– dobrać środki ochrony indywidualnej,
– dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instrumentów stomatologicznych i określić ich
zastosowanie,
– scharakteryzować budowę i określić zastosowanie instrumentów do leczenia
zachowawczego,
– scharakteryzować budowę i określić zastosowanie instrumentów do opracowywania
kanałów korzeniowych,
– scharakteryzować instrumenty do usuwania zębów,
– scharakteryzować pomocnicze instrumenty chirurgiczne,
– scharakteryzować instrumenty i urządzenia do usuwania złogów nazębnych,
– scharakteryzować narzędzia protetyczne i ortodontyczne,
– wyjaśnić zasady obsługi urządzeń stosowanych w stomatologii,
– określić wyposaŜenie stanowiska pracy do wykonywania zabiegów róŜnymi metodami,
– określić zasady pracy metodą tradycyjną,
– określić zasady pracy metodą „na cztery ręce”,
– scharakteryzować czynności lekarza dentysty oraz asystentki stomatologicznej podczas
pracy metodą „na cztery ręce”,
– określić zasady pracy metodą „centric”,
– scharakteryzować czynności asystentki stomatologicznej wykonywane przed
rozpoczęciem zabiegu stomatologicznego,
– scharakteryzować czynności asystentki stomatologicznej wykonywane między
przyjęciami pacjentów,
– scharakteryzować czynności asystentki stomatologicznej wykonywane po zakończeniu
zabiegów stomatologicznych i przygotowaniem gabinetu do pracy na dzień następny,
– określić postawę ciała lekarza dentysty, asystentki i pacjenta podczas wykonywania
zbiegów stomatologicznych.
7
4. MATERIAŁ NAUCZANIA
4.1. Organizacja gabinetu stomatologicznego
4.1.1. Materiał nauczania
Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej w Instrukcji nr 5 z 1979 r. określiło zadania
i organizację opieki stomatologicznej. Opieka stomatologiczna jest organizowana
w poradniach działalności podstawowej i poradniach specjalistycznych, które funkcjonują
w systemie zakładów publicznych i nie publicznych.
Poradnia stomatologiczna to pomieszczenie lub zespół pomieszczeń przeznaczonych do
udzielania indywidualnych świadczeń profilaktyczno-leczniczych w dziedzinie stomatologii
zachowawczej, chirurgii stomatologicznej, chirurgii szczę...
xxxolcia21xxx