plg_prawo_odp.doc

(447 KB) Pobierz
PRAWO LOTNICZE – LIC PL(G)

PRAWO LOTNICZE

1

Członkowie załogi oraz inne osoby mają zakaz wnoszenia na pokład statku powietrznego

Art. 116.

1. Zabrania się członkom załogi oraz innym osobom wnoszenia i używania broni

palnej, broni gazowej oraz materiałów wybuchowych na pokład statku powietrznego,

z zastrzeżeniem ust. 3.

2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie także do urządzeń, środków i

substancji mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu lub pasażerów.

3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do uprawnień żołnierzy i funkcjonariuszy

Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego oraz funkcjonariuszy

Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego

Biura Antykorupcyjnego, Policji, Straży Granicznej i Biura Ochrony

Rządu podczas wykonywania czynności służbowych.

 

2

Do czego jest zobowiązany dowódca statku powietrznego?

Art. 114.

1.      Dowódca jest obowiązany wykonywać loty zgodnie z przepisami, w szczególności zaś zapewnić bezpieczeństwo statku powietrznego oraz znajdujących się na jego pokładzie osób i rzeczy.

2.      Gdy statkowi powietrznemu grozi niebezpieczeństwo, dowódca jest obowiązany zastosować wszelkie niezbędne środki w celu ratowania pasażerów i załogi.

  1. W razie uszkodzenia statku powietrznego lub przymusowego lądowania dowódca wykonuje w imieniu właściciela i użytkownika statku oraz w imieniu właścicieli przewożonych rzeczy wszelkie czynności, jakie uzna za konieczne do zabezpieczenia ich interesów.

3

Do lotniska dolatuje statek powietrzny bez łączności. Aby ostrzec pilota, że lotnisko nie jest bezpieczne i nie należy na nim lądować, informator FIS nada sygnał świetlny:

Seria błysków czerwonych

4

W jakich przypadkach dostępność przestrzeni powietrznej może być czasowo ograniczona?

Dostępność przestrzeni powietrznej może być czasowo ograniczona ze względu na obronność państwa, bezpieczeństwo publiczne, ochronę przyrody oraz bezpieczeństwo ruchu lotniczego

5

Kiedy obowiązek pomocy, spoczywający na dowódcy statku powietrznego, który spostrzegł statek powietrzny lub morski, który uległ wypadkowi lub znalazł się w niebezpieczeństwie, ustaje?

 

Art. 117.

1.      Dowódca statku powietrznego, który otrzymał sygnał o niebezpieczeństwie grożącym innemu statkowi powietrznemu lub statkowi morskiemu, spostrzegł statek powietrzny lub morski, który uległ wypadkowi lub znalazł się w niebezpieczeństwie, albo zauważył inną katastrofę lub klęskę żywiołową bądź zauważył osobę znajdującą się na morzu w niebezpieczeństwie utraty życia, obowiązany jest udzielić poszkodowanym lub znajdującym się w niebezpieczeństwie pomocy w zakresie, w jakim może to uczynić bez narażenia na niebezpieczeństwo powierzonego mu statku powietrznego, pasażerów, załogi lub innych osób.

  1. Obowiązek pomocy ustaje, gdy dowódca wie, że kto inny udziela pomocy w podobnych lub lepszych warunkach, niż on sam mógłby jej udzielić.

6

Kiedy obowiązek pomocy, spoczywający na dowódcy statku powietrznego, który zauważył katastrofę lub klęskę żywiołową, ustaje?

 

Art. 117.

1.      Dowódca statku powietrznego, który otrzymał sygnał o niebezpieczeństwie grożącym innemu statkowi powietrznemu lub statkowi morskiemu, spostrzegł statek powietrzny lub morski, który uległ wypadkowi lub znalazł się w niebezpieczeństwie, albo zauważył inną katastrofę lub klęskę żywiołową bądź zauważył osobę znajdującą się na morzu w niebezpieczeństwie utraty życia, obowiązany jest udzielić poszkodowanym lub znajdującym się w niebezpieczeństwie pomocy w zakresie, w jakim może to uczynić bez narażenia na niebezpieczeństwo powierzonego mu statku powietrznego, pasażerów, załogi lub innych osób.

  1. Obowiązek pomocy ustaje, gdy dowódca wie, że kto inny udziela pomocy w podobnych lub lepszych warunkach, niż on sam mógłby jej udzielić.

7

Kto może wprowadzić zakaz lub ograniczenie lotów nad obszarem całego państwa albo jego częścią na czas dłuższy niż 3 miesiące?

1.                    Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, ministrami właściwymi do spraw wewnętrznych oraz środowiska, w drodze rozporządzeń, z zachowaniem postanowień umów międzynarodowych:

1.      może wprowadzić zakazy lub ograniczenia lotów nad obszarem całego państwa albo jego części na czas dłuższy niż 3 miesiące,

2.      określi zasady wprowadzania przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym ograniczeń lotów w części przestrzeni powietrznej, których czas trwania nie będzie dłuższy niż 3 miesiące, oraz sposób publikacji tych ograniczeń.

8

W celu zapewnienia bezpieczeństwa lotu, dowódca statku powietrznego jest upoważniony do

1.                    W celu zapewnienia bezpieczeństwa lotu oraz bezpieczeństwa i porządku na pokładzie statku powietrznego dowódca jest upoważniony do:

1.      zobowiązania, w razie konieczności, innych członków załogi do wykonywania czynności nienależących do ich normalnego zakresu obowiązków,

    1. wydawania poleceń wszystkim osobom znajdującym się na pokładzie statku powietrznego.

9

W czasie lotów zabrania się dokonywania wszelkich zrzutów ze statku powietrznego z wyjątkiem zrzutów przeprowadzanych na potrzeby

 

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

 

z dnia 18 grudnia 2003 r.

 

w sprawie zrzutów ze statku powietrznego

 

(Dz. U. z dnia 31 grudnia 2003 r.)

 

Na podstawie art. 123 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2036) zarządza się, co następuje:


 

§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki dokonywania zrzutów ze statku powietrznego.

 

§ 2. 1. Dopuszcza się dokonywanie następujących zrzutów ze statku powietrznego w czasie jego lotu:

  1)   balastu w postaci wody lub przesianego piasku;

  2)   paliwa ze zbiorników statku powietrznego - w ramach przeprowadzanych prób w locie;

  3)   urządzeń i środków niezbędnych do akcji ratowniczej;

  4)   urządzeń i środków ratowniczych - w ramach przeprowadzanych prób w locie;

  5)   wody i innych środków gaśniczych podczas prowadzenia akcji gaśniczej lub patrolowania przeciwpożarowego;

  6)   holowanych przedmiotów, w szczególności lin holowniczych, transparentów i flag - w strefach wyznaczonych przez organizatora lotów;

  7)   substancji lub przedmiotów niezbędnych do przeprowadzania prac agrolotniczych, w szczególności środków chemicznych, nawozów i ziarna siewnego;

  8)   ulotek, przedmiotów podwieszonych na spadochronach i meldunków ciężarkowych;

  9)   urządzeń, uzbrojenia i ładunków - jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb sił zbrojnych;

  10)  innych substancji i przedmiotów, których zrzut jest uzasadniony potrzebą gospodarczą lub potrzebą uatrakcyjnienia pokazów i imprez masowych;

  11)  wszelkich substancji i przedmiotów - w sytuacjach awaryjnych, w szczególności dla uniknięcia wypadku lotniczego, wykonania przymusowego lądowania lub w celu utrzymania bezpiecznej wysokości lotu.

2. Zrzuty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4, 8 i 10, powinny być wykonane zgodnie z warunkami określonymi przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym.

 

§ 3. Zrzuty, o których mowa w § 2 ust. 1, mogą być wykonywane w następujących przypadkach:

  1)   gdy nie naruszają bezpieczeństwa statku powietrznego, z którego dokonuje się zrzutu, innych statków powietrznych znajdujących się w locie oraz ludzi i mienia na powierzchni ziemi lub wody;

  2)   powiadomienia, przed rozpoczęciem lotu, państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym o zamiarze wykonania zrzutu - w przypadku zrzutów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, 5-7, 9 i 10.

 

§ 4. Traci moc zarządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 3 kwietnia 1990 r. w sprawie wyjątków od zakazów ustalonych w art. 48 ust. 1 Prawa lotniczego (M. P. Nr 15, poz. 118).

 

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.

 

10

W jakim celu jest ustanowiona służba ruchu lotniczego zwana służbą kontroli ruchu lotniczego?

                  

        Służba kontroli ruchu lotniczego (j. ang: ATC Air Traffic Control) jest to służba bezpośrednio kierująca ruchem statków powietrznych.

             

              Zadania [edytuj]

W ujęciu ogólnym zadania organów kontroli ruchu lotniczego obejmują:

·         zapobieganie zderzeniom się statków powietrznych w czasie lotu;

·         zapobieganie zderzeniom się statków powietrznych ze sobą oraz przeszkodami na polu manewrowym lotniska;

·         utrzymanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego.

Zasady działania i współdziałania organów kontroli ruchu lotniczego oraz ich wpływ na ruch statków powietrznych sprowadza się do następujących reguł:

·         każdy statek powietrzny od chwili rozpoczęcia do chwili zakończenia ruchu w przestrzeni powietrznej pozostaje pod nieprzerwaną kontrolą (opieką) tylko jednego organu kontroli ruchu lotniczego w związku z czym utrzymuje z nim nieprzerwaną łączność radiową;

·         każdy organ kontroli ruchu lotniczego działa w wyznaczonej mu części przestrzeni kontrolowanej, chyba że za zgodą wszystkich zainteresowanych organów przekazano mu kontrolę nad ściśle określonym i zidentyfikowanym statkiem powietrznym wykonującym lot poza właściwą dla tego organu częścią przestrzeni;

·         każde przekazanie kontroli połączone jest z przejściem statku powietrznego na łączność organu przyjmującego, co wiąże się z koniecznością przestrojenia radiostacji pokładowej;

·         służba kontroli ruchu lotniczego pełniona jest tylko i wyłącznie w przestrzeniach kontrolowanych (drogach lotniczych, rejonach kontrolowanych lotnisk, strefach kontrolowanych lotnisk, lotniskach kontrolowanych).

Zadaniem organów kontroli ruchu lotniczego jest zapewnienie bezpiecznych separacji między statkami powietrznymi korzystającymi z przestrzeni kontrolowanej. Realizacja tego zadania polega na wydawaniu ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin